Tuttu kaveri kertoi painokkaasti, että Olli kirjoita blogiisi jotain työpaikan ilmapiiristä, erityisesti kielteisestä ilmapiiristä. Joo, olipa hyvä toive. Tässä olen melkoinen kokemusasiantuntija. 45 vuoden työuralla olen nähnyt kielteistä ilmapiiriä, mutta myös myönteistä sellaista. Toinen tuttu kertoi kielteisestä ilmapiiristä harrastejoukkueessa. Voimakkaat persoonat kritisoivat ja haukkuvat toisia jne. Vielä pidemmälle vietynä eräs henkilö arvioi, että samat koulukiusaajat jatkavat toisten kiusaamista niin työpaikalla kuin harrastuksissakin.
Eduskuntapäivitys 19.3.2019: Näyttävät ne ongelmat esiintyvän myös eduskunnassa. HS uutisoi ja analysoi 19.3.2019: Yhdestä huoneesta
tuli sote-kaaoksen julma taistelutanner, ja nyt HS kertoo, mitä oven
takana tapahtui – ”En ole koskaan nähnyt niin huonoa käytöstä”. Sotevaliokunnassa kiistely oli kovaa: Valiokuntien sisäiset ongelmat eivät ainakaan edistäneet uudistuksen
onnistumista. Viimeisinä viikkoina tulilinjalle joutuivat myös
eduskunnan virkamiehet, joiden puolueettomuutta poliitikot alkoivat
pahoin tulehtuneissa valiokunnissa kyseenalaistaa. ”Se oli melkein kuin olisi sotatantereelle tullut.”Kovan paineen alla terveys petti niin osalla kansanedustajista kuin lopulta ainakin yhdellä virkamiehellä. Kaikki osapuolet ovat yhtä mieltä siitä, että tällainen ei saa enää koskaan toistua.”Sinne menee tervejärkisenä ja tulee hulluna pois”, luonnehtii yksi
perustuslakivaliokunnan jäsen kokemustaan tältä vaalikaudelta. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006039990.html
Häiriökäyttäytyminen. Tutkittua tietoakin aiheesta lienee paljon. Oletan, että työterveyslaitos on tutkinut aihetta, koska on antanut myös erilaisia suosituksia. Häiriökäyttäytymisestä kirjoitin taannoin 2013 blogikirjoituksen, jossa tutkimustiedon avulla osoitettiin häiriökäyttäytymisellä olevan jopa työtehoa heikentävää vaikutusta. (1) Tutkimuksessa jaoteltiin häiriökäyttäytyjät viiteen kategoriaan:
- Epäasialliset" eivät huomioi toisia ihmisiä, eivät tervehdi tai sano kiitosta, käyttävät voimasanoja, jättävät vastaamatta sähköposteihin tai puhelinsoittoihin, lähettävät ikäviä viestejä muille työyhteisössä.
- "Pantomiimikot" ilmaisevat ylimielisin ilmein ja elein paheksuntansa.
- "Kunniattomat" jättävät ilmoittamatta tärkeistä asioista tai muutoksista, osoittavat toisille kohtuuttomasti töitä odottaen heidän epäonnistumista, syyttävät kolleegaa omista virheistään, ottavat itselleen helpot työt, ottavat toisten töistä kunnian itselleen.
- "Nöyryyttäjät" vääristelevät toisten suorituksia, etsivät ja tarkkailevat toisten virheitä, loukkaavat ja vähättelevät toisia, juoruilevat.
- "Romuttajat" murskaavat henkisesti toisia antamalla tarpeetonta kritiikkiä, jättävät jotkut henkilöt systemaattisesti pois palavereista ja vastaavista.
Kielteistä työilmapiiriä luonnehditaan seuraavasti (2):
- tieto ei kulje -paljon huhuja
- työyhteisö klikkiytynyt
- “ei kuulu meille” -asenne yleinen
- sääntöjä noudatetaan jäykästi, sisäiset pelisäännöt epäselvät
- syyttelyä, avoimia riitoja, yleistä valitusta
- paljon poissaoloja, henkilöstön vaihtuvuus suuri
- kielteisyyttä, toivottomuutta
- puhutaan paljon, ymmärtäminen vaikeaa
- johtajuus hämärtynyt
Kuva Nelli Hankosen alustuksesta 27.2.2019 |
- koska muut arvostavat minua silloin enemmän (esim. esimies, kollegat, perhe, asiakkaat ... )
- välttyäkseni muiden arvostelulta (esim. esimiehen, kollegojen, asiakkaiden ... ).
- koska muut palkitsevat minua taloudellisesti vain, jos ponnistelen työssäni riittävästi.
- koska voin menettää työpaikkani, jos en näe riittävästi vaivaa.
- koska siten voin olla ylpeä itsestäni.
- koska muuten häpeäisin itseäni.
- koska tässä työssä ponnistelu on omien arvojeni mukaista.
- koska tässä työssä ponnistelulla on minulle henkilökohtaista merkitystä.
- koska minusta on hauskaa tehdä työtäni.
- koska työni tekeminen on innostavaa.
- koska työni on mielenkiintoista.
Työssä innostumisen malli: TTL 2011 |
- varmuus tulevaisuudesta
- yhteiset tavoitteet
- työtehtävien ja vastuualueiden selvyys
- kunnossa olevat pelisäännöt ja toimintatavat
- oppiva ja kehittyvä työyhteisö
- henkilöstön aktiivisuutta ja kasvua korostava yhteisö
- käyttöön otetut henkilöstön kyvyt, taidot ja luovuus
- sujuva yhteistyö
- aikaa sosiaaliselle kanssakäymiselle
- usko ongelmien ratkaisumahdollisuuksiin.
Kriittinen palaute. Periaatteessa pitäisi kannustaa ihmisiä kritiikkiin, mutta kaikki edellä esitetyt motivaatiota haittaavat ja innostunutta ilmapiiriä estävät seikat eivät kannusta ollenkaan kritiikkiin. Hyvejohtajuus.fi:n ohjeen mukaan pitäisi toimia näin: "Paras tapaa jakaa kritiikkiä on kohdistaa se asiaan, ei persoonaan. Myönteinen palaute toimii päinvastoin." (4) Valittavasti usein kriitikot sortuvat häiriökäyttäytymiseen ja toisaalta kritiikin vastaanottajat sulkeutuvat ja pahoittavat mielensä. Myös johtajat usein toimivat tavalla, jossa heillä on oikeus ja velvollisuus antaa kriittistä palautetta, mutta alaisille sitä ei suoda. Alaisten kritiikki vain häritsee organisaatiota ja sen tehokkuutta ja toimivuutta vaikka se olisi "rakentavaa". (5).
Tyhmyyden paradoksilta tämä myönteinen ilmapiiri, positiivinen kannustus ja kriitiikin antaminen tuntuu olevan. Pelkkä myönteinen palaute antaa ymmärtää, että organisaatiossa, työyhteisössä, vapaa-ajan yhteisössä kaikki on hyvin. Ei tarvita muutoksia. Pelkkä kriittinen palaute antaa ymmärtää, että hommat eivät ole kohdallaan. Joko palautteen antajat ovat jonkin sortin häiriköitä, kiusaajia, tai muut ovat aloitteettomia, arkoja, riitaa väistäviä ihmisiä. On siis löydettävä sopiva, avoin ilmapiiri, jossa kaikki (niin pomot kuin alaiset; mielipidejohtajat kuin hiljaiset jne.) saavat sanansa kuuluviin ilman henkilöön meneviä päätelmiä. Hakkosen resepti on seuraava: Selkeät odotukset ja tavoitteet –osallistaen. Perustelut. Autonomian antaminen. Aktiivinen kuuntelu, palautteen perusteella parantaminen. Kielteisten tunteiden hyväksyntä. Hallittu, asteittainen prosessi. Onnistumisista ja etenemisistä kiittäminen. Vältettäisiinkö tällä tämä aiheeseen sisään leivottu tyhmyyden paradoksi. (6). Toisen ihmisen kunnoittaminen, hänen mielipiteensä kuunteleminen on oletettavasti yksi väline välttää aiheeseen pesiytynyttä tyhmyyttä.
Päivitys 17.3.2019: Asko Rantala kommentoi FB:n puolella:
Tuttua
asiaa. Valitettavasti niitä epäasiallisiakin työpaikkoja on. Se tai ne
työilmapiirin pilaajat voivat tulla mistä suunnalta ja tasolta tahansa.
Työnantaja on kuitenkin se, jolla on valta päättää millaisia tyyppejä
siellä työpaikalla liikuskelee. Valitettavasti
niiden hankalien pois saaminen on joskus työn takana.
Luottamushenkilöillä on myös mahdollisuus puuttua asioihin.
Luottamushenkilöitä pitäisi olla jokaisella osastolla ja jokaisella
organisaatiotasolla. Näiden pitäisi olla oman osastonsa ja oman tasonsa
henkilöiden valitsemia. Heillä on ihan aidosti oikeus puuttua asioihin
ja ehdottaa jopa yhtiö / yhteisön johdon puuttumista asioihin.
Päivitys 4.4.2019: HS-kotimaa 31.3.2019: Yli puolet palkansaajista on havainnut työpaikkakiusaamista, eniten sitä koetaan julkisella sektorilla. Kiusaaminen työpaikoilla väheni vuosien ajan, kunnes vuosikymmenen vaihteessa tuli käänne huonompaan.
Päivitys 4.4.2019: HS-kotimaa 31.3.2019: Yli puolet palkansaajista on havainnut työpaikkakiusaamista, eniten sitä koetaan julkisella sektorilla. Kiusaaminen työpaikoilla väheni vuosien ajan, kunnes vuosikymmenen vaihteessa tuli käänne huonompaan.
Viitteet
(1) Häirintä, epäasiallinen kohtelu, kiusaaminen
https://ttk.fi/tyoturvallisuus_ja_tyosuojelu/tyoturvallisuuden_perusteet/tyoyhteiso/hairinta_ja_epaasiallinen_kohtelu
https://www.tyosuojelu.fi/tyoolot/epaasiallinen-kohtelu
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kiusaaminen
https://ollintuumailut.blogspot.com/2013/11/hairiokayttaytyminen-tyoyhteison.html
(2) Kielteinen tai myönteinen ilmapiiri
http://työhyvinvoinninarvio.fi/yrityksen+tyohyvinvoinnin+info/tyoyhteiso/6+ilmapiiri/
(3) Motivointi
- Elina Hakkolan alustus 27.3.2019 ja blogikirjoituksia motivaatiosta:
https://alueuudistus.fi/documents/1477425/12474359/12.+Miten+motivoida+muutokseen_Hankonen_270219.pdf/ec0ee11a-f9bc-2d51-507b-dff071622154/12.+Miten+motivoida+muutokseen_Hankonen_270219.pdf.pdf
https://blogs.helsinki.fi/nhankone/
- Motivaatio-ohjeita ja motivaatioteoria:
https://www.sympa.com/fi/blogi/5-yksinkertaista-tapaa-motivoida-tyontekijoitasi/
https://www.tivi.fi/CIO/2012-02-15/N%C3%A4in-motivoit-alaisiasi-3190045.html
https://fi.wikipedia.org/wiki/Motivaatioteoriat
(4) Positiivinen, kannustava palaute
http://www.hyvejohtajuus.fi/8023/myonteisen-palautteen-opas-21-vinkkia/
https://www.ttl.fi/tyopiste/palaute-on-tyoelaman-pienin-suuri-asia/
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/114843/Kohti_innostunutta_tyoyhteisoa.pdf
(5) Kriittinen palaute
https://www.city.fi/blogit/superassarit
https://www.manpower.fi/fin/urapolku/tyoelama/5-vinkkia-palautteen-vastaanottamiseen/
https://duunitori.fi/tyoelama/negatiivisen-palautteen-dilemma/
(6) Tyhmyyden paradoksia pohdiskelin kirja-arviossani taannoin: https://ollintuumailut.blogspot.com/2019/03/tyoelaman-tyhmyyksien-paradoksi.html
Hyviä pointteja. Paljon on parannettavaa varmasti monella sektorilla. Meillä on HR-palvelu mietinnässä, sillä sen suhteen tarvitsemme jotain kehitystä ja apua. Mukava nähdä, millaisia muutoksia tulossa. https://www.humansense.fi/palvelutarjonta
VastaaPoista