VTV on tarttunut tärkeään osaan SOTE-järjestelmää. Miten tunnistetaan hoitoon/palveluun hakeutuvat? Yleisesti on tiedossa tutkimukset, joiden mukaan noin 10 prosenttia väestöstä tai palveluja käyttävistä asiakkaista kerryttää 70-80 prosenttia sosiaali- ja terveydenhuollon kustannuksista. Lähtökohdaksi otettiin ns. terveyshyötymalli. Mallin mukaan on tunnistettava asiakkaan palvelutarpeet, hyödynnettävä käytettävissä olevia potilas/asiakastietoja, tehtävä kullekin asiakkaalle oma hoitosuunnitelma, osallistettava asiakas koko prosessiin ja varmistettava moniammatillisen tiimin avulla asiakkaalle tarvittavat palvelut. Terveyskeskuksille lähetyssä kyselyssä sekä tarkastuskäynneissä kävi ilmi, että homma ei ole kaikilta osin hanskassa. Ongelmia on koko prosessissa asiakkaiden tunnistamisesta hoitoon ja jatkuvaan omahoitoon. Huomaan myös tietojohtamisen kannalta suuria vaikeuksia sekä tietojen saatavuudessa että asenteissa käyttää tietoja hyväksi. Nämä ongelmat ovat vapaita SOTE-uudistuksesta. Uudistuksia pitää tehdä tiedon hallinnan lainsäädäntöön, asenteet kentällä pitää olla kohdallaan ja asiakkaat on otettava mukaan vuorovaikutusprosessiin.
Omalta kannaltani tämä VTV:n tutkimus on mielenkiintoinen. Tein taannoin keväällä kirjan "Tietojohtaminen ja tapaus SOTE". Pohdin näitä samoja kysymyksiä, koska minua on häirinnyt asiakasnäkökulman sivuun jättäminen SOTE-uudistuksessa. Asiakasnäkökulman toissijaisuus näkyy myös nykyisessä palvelujärjestelmässä monin tavoin. Kuvasin tätä keskeistä ongelmaa tietojohtamisen sairautena nimeltä "palveluketjusairaus". Sairauden taustalla on organisaatiokeskeinen ajattelu. Valitettavasti löysin liudan muitakin tietojohtamisen sairauksia, joiden parantaminen vaatii mitä moninaisempia toimenpiteitä ja asennemuutosta läpi kentän. Päädyin lopulta kehittelemään tietojohtamisen itsearviointimallia Citrus oy:hyn yhdessä yrityksessä olevien muiden asiantuntijoiden kanssa. Olemme nyt kesän aikana rakentaneet ensimmäistä ns. betaversiota tästä tietojohtamisen itsearviointimallista. Elokuussa on tarkoitus testata sitä sisäisesti ja hakea yhteistyökumppaneita jatkotestaukseen. VTV:n tutkimus vahvistaa käsitystäni siitä, että itsearvio olisi tehokas tapa systematisoida kaikkinensa tietojohtamisen tila eri organisaatioissa sekä luoda kehitysohjelma SOTE-uudistuksen aikataulu- ja tavoitepuitteisiin.
Päivitys 31.7.2017: Timo Aronkytö kommentoi Linkedinin puolella seuraavasti:
Tutkimuksessa olisi pitänyt selvemmin erotella eri palvelujen rooli ja osuus asiakkaan tarvitsemasta palvelukokonaisuudesta. Keskityttiin liikaa perusavopalveluun.
Viite
Tiedotteet 2017
Terveyskeskusten tulisi parantaa paljon palveluja käyttävien asiakkaiden tunnistamista ja hoidon suunnitelmallisuutta
Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) selvitti kustannusvaikuttavuuden
edellytyksiä paljon perusterveydenhuollon palveluja käyttävien asiakkaiden
hoidossa. Tarkastuksessa havaittiin puutteita asiakkaiden tunnistamisessa,
hoidon koordinoinnissa ja tiedonvaihdossa. Terveyskeskusten tulisi seurata
asiakkaiden palvelujen tarpeita ja käyttöä systemaattisemmin. Yhtenäinen
kriteeristö edistäisi paljon palveluita käyttävien asiakkaiden tunnistamista,
ja asiakkaan kanssa laadittu hoitosuunnitelma on hyvä väline hoidon seurantaan.
Kunnat ja valtio käyttivät vuonna 2014 yli 2,8 miljardia euroa
perusterveydenhuollon palvelujen järjestämiseen.
Tarkastus kohdistui terveyden- ja sairaanhoitajien vastaanottotoimintaan
avosairaanhoidossa. Tarkastuksessa havaittiin, että alle puolet
terveyskeskuksista pyrkii pitkäaikaissairaiden tai paljon palveluja käyttävien
asiakkaiden systemaattiseen tunnistamiseen omana asiakasryhmänään.
Tunnistamista tehdään ilman yhtenäisiä kriteerejä. Kirjallinen ohjeistus
auttaisi yhdenmukaistamaan käytäntöjä ja varmistaisi asiakkaiden tasapuolisen
kohtelun. Vain 25 prosenttia tarkastusviraston kyselyyn vastanneista 118
terveyskeskuksesta pohjaa asiakkaiden tunnistamisen kirjalliseen ohjeistukseen.
Ohjeistus puuttuu kokonaan 61 prosentilta terveyskeskuksia. Myös
potilastietojärjestelmien hyödyntäminen tunnistamisessa vaihtelee.
Terveyskeskuksissa on kuitenkin tiedostettu tarve paljon palveluita käyttävien
parempaan huomiointiin ja heille ollaan kehittämässä kohdennettuja palveluja.
Vain osalla paljon palveluja käyttävistä potilaista on
hoitosuunnitelma ja asiakastieto välittyy paikoin huonosti palveluntuottajien
välillä. Asiakasvastaavan avulla tapahtuva yksilöllinen hoidon koordinointi
ottaisi asiakkaan tarpeet paremmin huomioon. Asiakkaat ovat nyt eriarvoisessa
asemassa, koska vain osa terveyskeskuksista tarjoaa yksilöllistä hoidon
koordinointia.
Kunnat ja valtio käyttävät merkittävästi resursseja
paljon palveluja käyttävien asiakkaidensa perusterveydenhuoltoon, mutta asiakkaiden
kokonaismäärästä on puutteellisesti tietoa. Taloudellisia resursseja
tulisi suunnata ehkäisevien palveluiden tarjontaan. Valtiontaloudellinen
merkitys on huomattava: jos asiakkaita tai heidän palvelutarpeitaan ei
tunnisteta ajoissa, tämä voi johtaa laajempien ja kalliimpien sosiaali- ja
terveydenhuollon tai erikoissairaanhoidon palvelujen käyttöön ja kustannusten
kasvuun.
Pitkäaikaissairaiden ja paljon palveluja käyttävien
asiakkaiden tietojen vaihtoa eri palveluntarjoajien välillä tulisi parantaa.
Tätä edistäisi potilastietojärjestelmien integraatio ja asiakastietojen
hyödyntäminen asiakkaiden tunnistamisessa ja hoitoketjun suunnittelussa.
Asiakkaiden palvelujen käytöstä ja sen kustannuksista tulisi kerätä
systemaattisesti tietoa esimerkiksi potilastietojärjestelmistä ja tätä tietoa
tulisi hyödyntää tehokkaasti palvelujärjestelmän hallinnassa ja kehittämisessä.
Sosiaali- ja terveysministeriön tulisi laatia asiakkaiden
tunnistamiseen yhtenäinen kriteeristö. Keskeistä on tunnistaa asiakkaan
tarpeet, seurata palvelujen käyttöä ja kohdella asiakkaita yhdenvertaisesti.
Terveyskeskusten tulisi suunnitella yksilöllinen hoito hoitosuunnitelman avulla
yhdessä asiakkaan kanssa sekä hyödyntää suunnitelmaa paremmin myös hoidon
toteutuksessa ja seurannassa.
Lisätietoja
johtava tuloksellisuustarkastaja Nina Martikka p. 09 432 5734
nina.martikka@vtv.fi
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/vtv_terveyskeskukset-66930
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti