HS-uutinen 29.3.2017: Yhdeksällä
miljoonalla eurolla tietokoneita ja elektroniikkaa suoraan vääriin käsiin –
näin Helsingin opetusviraston laitepetos onnistui
Ote HS:n uutisanalyysistä 29.3.2017: ”On toki selvää, että opetusvirastolla on pettänyt valvonta
hankintaprosessien osalta”, sanoo esitutkintaa johtava rikostarkastaja Urpo Mäkelä. Opetustoimen johtaja Liisa Pohjolainen antaa
ainakin kaksi selitystä sille, miksi Suoniemen toiminta pääsi jatkumaan näin
pitkään.Viraston käyttämä hankintajärjestelmä periaatteessa estää tilanteet,
joissa sama henkilö tilaa ja hyväksyy hankinnan. Järjestelmässä on kuitenkin
ominaisuus, että se automaattisesti hyväksyy hankinnan, jos tilaus ja laskun
loppusumma ovat identtiset. Ilmeisesti tätä hyödyntäen Suoniemi on voinut
tilata, hyväksyä ja vastaanottaa laitehankinnat ”Jos henkilö tuntee
järjestelmän hyvin ja osaa käyttää sitä väärin, tämä on ilmeisesti
mahdollista”, Pohjolainen sanoo. http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005146349.html
Eritus - tietojohtajana ihmettelen tätä tapausta suuresti. Ensinnäkin
ulkopuoliselle (minulle) tapaus on näkynyt uutisointina rikoksesta, josta on
saatu kiinni vuosien rikollisen toiminnan jälkeen tietohallintopäällikkö.
Toiseksi rikostutkinnassa on ilmennyt, että Helsingin kaupungin opetusviraston
valvonta on pettänyt. Mielestäni tämä tapaus on osoitus paljon laajemmasta
ongelmasta. Mikä se on?
Laajempi ongelma on toiminnan ja tietotekniikan välinen suhde. Ääripäässä
tilanne on mitä ilmeisimmin ollut sellainen, että toiminnasta vastaavat ihmiset
eivät ymmärrä tietotekniikasta juuri mitään. Ymmärrys liittyy siihen, miten
omia läppäreitä ja kännyköitä käytetään. Sen sijaan koko laajempi yhteys
tietotekniikan ja toiminnan välillä on jätetty IT:n vastuulle. Kysymys ei ole
valvonnan pettämisestä, vaan vanhanaikaisesta toiminnan ja IT:n liitosta. Jos
laiterekisteri puuttuu, ei sellaista tarvita ensisijaisesti ollenkaan
valvontaan. Laiterekisterin avulla voidaan pitää avoimena, kaikkien tiedossa,
minkälaista laitekantaa käytetään. Laitekannan käyttö puolestaan edellyttää,
että laitteet sisältävät toimintaa palvelevia ohjelmistoja. Helsingin
kaupungillakin ohjelmistojen kokonaisuus on valtaisa. Niiden ylläpito ja
kehittäminen on monenkeskistä toimintaa: jatkuvaa ylläpitotyötä, uusintaa ja
uudistamista. Kaikki tuo pitää tapahtua ja varmaan tapahtuukin toiminnan ja
IT:n yhteispelillä.
IT-kustannuksetkin ovat normaalissa johtamisessa erityisen tarkassa
suunnittelumoodissa, koska ne ovat henkilöstömenojen jälkeen aivan varmasti Helsingissä
yksittäisen viraston suurin menoerä. IT-menot onkin läpivalaistava
vuosittaisessa budjetoinnin ja seurannan kokonaisuudessa. Mitä ilmeisimmin
opetusviraston läpivalaisu on ollut "läpihuutojuttu" vuosikausia.
IT:llekin pitää asettaa monenlaisia tavoitteita kustannustavoitteiden ohella,
kuten erilaiset kattavuustavoitteet tai käytettävyystavoitteet ja sisäisten
sekä ulkoisten asiakkaiden tyytyväisyys. On jokin idea, miksi kouluihin
halutaan "läppäreitä". Ideana ei voi olla, että "läppäri"
on lelu. Se on osa opetusta ja opetuksen toteutusta, jossa on omat
toiminnalliset tavoitteet. Eikö opettajakunta ole ollut ihmeissään
asiasta?
Helsingin kaupungin pitäisi nyt pelkän valvonnan pettämisongelman sijasta
kiinnittää huomiota siihen, miten toiminta ja IT nivoutuvat yhteen. Tämä on
oltava läpimenevä agenda ylhäältä alas ja alhaalta ylös sekä horisontaalisesti.
Päivitys 30.3.2017: Matti Kinnunen linkitti FB:n yhdessä ryhmässä tämän blogikirjoituksensa_:
http://www.mane.fi/2017/03/opetusvirasto-ja-tietkonekavallus-miten.html
Päivitys 30.3.2017: Matti Kinnunen linkitti FB:n yhdessä ryhmässä tämän blogikirjoituksensa_:
http://www.mane.fi/2017/03/opetusvirasto-ja-tietkonekavallus-miten.html
Ollin kommentti: Laitteiden tilaaminen on Matin kertoman mukaan kyllä ollut kummallisen vapaata. Ymmärrän hyvin, että koko johtamisjärjestelmää läpivalaistaan. Tällaisen tiedon sain tänään joltain Helsingin kaupungin virkamieheltä.
Päivitys 31.3.2017: Leena Kononen kommentoi FB:n puolella seuraavasti:
Leadership-johtaminen on parantunut paljon, kiitos HR:n tarmokkaan työn. Onkohan hyvä Management-johtaminen hukkunut monien muiden teemojen sekaan? Tänään 31.3. kerrottiin Hesarissa A37 pääministeri Juha Sipilän tilaamasta Erkki Virtasen selvityksestä, jossa kohteena olivat valtion tukemat rakennushankkeet. Virtanen sanoo, että hän allekirjoittaa sen, että 90% rakentamisen ongelmista lähtee puutteellisesta suunnittelusta. Olisiko tässä analogiaa yhdistettävissä suomalaiseen johtamiskulttuuriin, joka arvostaa tekemistä, konkretiaa, suoraa toimintaa, nopeita tuloksia, jolloin kehittämisessä ja suunnittelussa oikaistaan? Kehittämistyötä ei osatakaan johtaa, pitkäjänteiseen suunnitelmallisuuteen ei ole aikaa, kärsivällisyys ei riitä? Onhan todettu jo, että hyvällä johtamisella saataisiin julkishallinnossa säästöt, joita nyt haetaan! Epäonnistuneiden rakennushankkeiden kustannusarvio oli 1,6 miljardia euroa, jotka ylitettiin 0,8 miljardilla eurolla. En edes uskalla mielikuvitella mitkä säästöt olisivat mahdollisia julkishallinnon ICT-hankkeissa kun kokonaisjohtamisessa onnistutaan?
Päivitys 31.3.2017: Leena Kononen kommentoi FB:n puolella seuraavasti:
Leadership-johtaminen on parantunut paljon, kiitos HR:n tarmokkaan työn. Onkohan hyvä Management-johtaminen hukkunut monien muiden teemojen sekaan? Tänään 31.3. kerrottiin Hesarissa A37 pääministeri Juha Sipilän tilaamasta Erkki Virtasen selvityksestä, jossa kohteena olivat valtion tukemat rakennushankkeet. Virtanen sanoo, että hän allekirjoittaa sen, että 90% rakentamisen ongelmista lähtee puutteellisesta suunnittelusta. Olisiko tässä analogiaa yhdistettävissä suomalaiseen johtamiskulttuuriin, joka arvostaa tekemistä, konkretiaa, suoraa toimintaa, nopeita tuloksia, jolloin kehittämisessä ja suunnittelussa oikaistaan? Kehittämistyötä ei osatakaan johtaa, pitkäjänteiseen suunnitelmallisuuteen ei ole aikaa, kärsivällisyys ei riitä? Onhan todettu jo, että hyvällä johtamisella saataisiin julkishallinnossa säästöt, joita nyt haetaan! Epäonnistuneiden rakennushankkeiden kustannusarvio oli 1,6 miljardia euroa, jotka ylitettiin 0,8 miljardilla eurolla. En edes uskalla mielikuvitella mitkä säästöt olisivat mahdollisia julkishallinnon ICT-hankkeissa kun kokonaisjohtamisessa onnistutaan?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti