keskiviikko 3. maaliskuuta 2021

"Hiljaiset päivät" lääke stressiin , väittää Billin My Analytics, päivitys 6.3.2021

My Analytics on osa saamiani oheistuotteita Bill Gatesilta. Hän ajattelee minun parastani. Tärkeätä on, että minulla on mahdollisimman paljon keskeytymätöntä työaikaa. Siis saan rauhassa tehdä töitäni. Käytettävissä olevaa työaikaa minulla on ollut tammi-helmikuussa 69% kokonaisajasta.   Loput 31% työajasta meni yhteistyöhön, josta 21% kului erilaisiin kokouksiin. Niitä on ollut yllättävän paljon, 50 kpl. Loput meni sähköpostin parissa. Ei se Bill minusta aivan kaikkea tiedä. Yhteistyökumppaneiksi Bill mainitsee minun kaksi muuta s-postiosoitetta. Eli keskustelen itseni kanssa sähköpostin avulla. Erikoinen tapa.  My Analyticsin analyysin mukaan minulla on ollut neljän viikon aikana "hiljaisia päiviä" 10 kpl. (ks. oheinen kuva). Ne ovat päiviä, jotka tarjoavat tilaisuuden palautua töistä kokonaisen päivän ajan. Tulokset ovat osittain ymmärrettäviä, kun näitä päiviä ovat sunnuntai, maanantai ja perjantai. Ihmettelen kuitenkin, mitä ihmeen kiireitä minulla on ollut melkein jokaisena lauantaina. Samoin tuo yksi sininen torstai kuulostaa oudolta. Allakkani mukaan minulla oli kokouksia täysi koko päivä.  Lisäksi Bill et tiedä, että olen vuoden 2021 alusta siirtynyt kolmipäiväiseen työviikkoon tiistaista torstaihin.

Bill,  olet kuitenkin huolissasi hyvinvoinnistani työtehon lisäksi. "Päivittäin töistä irtautuvat henkilöt kokevat vähemmän stressiä ja ahdistusta. Pitkittynyt työajan ulkopuolelle ja viikonloppuihin sijoittuva yhteistyö voi aiheuttaa uupumusta."

Kerronpa Bill sinulle ja lukijoilleni, miten koen nämä tulokset. Ensinnäkin olen nyt samassa veneessä muiden etätöitä tekevien henkilöiden kanssa. Yhteistyötä on syytä pitää, jotta nuppi pysyy jotenkin terveenä ja asiat etenevät. Toiseksi olen ollut innokas sulkapallo- ja tennisharrastaja. Kyllä korona on vaikutanut rajoitusten kautta näihinkin harrastuksiini. Lisäksi päätin vuoden vaihteessa, että nyt on mahdollista paneutua yhteen mieliharrastukseeni, kirjan kirjoittamiseen. Ajattelin, että kaksi arkipäivää (ei työpäivää) voisin käyttää tähän. Se on pitkälti onnistunut ja tuloksena on nyt 1-versio kirjastani. Kirjassakin tarinoin hyvinvointi- ja terveyshyödystä, mutta pohdin aihetta yleisellä tasolla. Niin itse asiassa tämä blogittelu on toinen kirjallinen harrastukseni. Se on kärsinyt näiden kahden kuukauden aikana, kun kirjan teko on vienyt minut mennessään.

Bill hei! Oikeastaan eniten stressiä on aiheuttanut käyttämäni word-tekstinkäsittelyohjelma. Välillä tuntuu, että se ei tottele minua. Välillä tuntuu, että en nyt löydä sitä ominaisuutta, jota eniten tarvitsisin. Onkohan Bill tässäkin ohjelmassa käymässä niin, että ominaisuuksia on pitkälti yli normaalin tarpeen. Edellisen kirjan kanssa oli vielä enemmän monenkirjavia ongelmia, mutta olen ne aktiivisesti unohtanut. Bill en syytä sinua kaikesta. Tein minä yhtenä päivänä tosi virheenkin. Koneella oli auki ties kuinka monta dokumenttia ja aloin niitä sulkea. Äh, päädyin sulkemaan myös tuon kirjadokumentin käskyllä ei tarvitse tallentaa. Jotain outoa oli logiikassani, kun muita dokkareita olin vain katsellut. No menetin osan tekemistäni töistä. Sain kovalla työllä kuitenkin palautettua suurimman osan. Alan guruille totean, että tuo dokumentti on Googlen pilvessä ja tallennus tapahtuu automaattisesti. Jälkikäteen ihmettelen, miten menetin kahden päivän työn, kun automaattitallennus on 10 minuutin välein.

My Analytics sisältää luottamuksellista tietoa. Tärkeimmät yhteistyökumppanit näkyvät yhteenvetokuvassa osittain naamojen kera, jos ovat verkostolaiset laittaneet kuvansa sinne s-postin asetuksiin. Poistin alla olevasta kuvasta nuo verkoston nimet ja naamat. Vielä en oikein saanut otetta, onko tästä minulle mitään hyötyä. Palautetta voin antaa Billille ja annoinkin. Katsotaan vastaileeko herra minulle mitään.

Keskustelua tästä My Analyticsistä olisi kiva käydä periaatetasolla somessa. Oletan Bill, että olet tarjonnut monelle muullekin tämän palvelun. Mitähän hyötyä tästä voisi oikein kunnolla saada? Ja mitä haittoja tästä on? Kiertävätkö nämä tietoni johonkin Billin keskitettyyn tietokantaan, josta hän sitten tarvittaessa herättelee minua ties mihin, mutta mihin?

Päivitys 6.3.2021: FB: eri ryhmistä koottuja kommentteja

  • Kari kommentoi FB:n puolella seuraavasti: On käytössä M365-tilauksen myötä. Toimii vain jos keskität koneella olemisesi tuohon M365-tiliin eli viestiminen ja online-aika muilla alustoilla ei tule näkyviin. Itsellä siis käytössä useita eri alustoja samalla läppärillä ja niissä muissa hengailua ei tule näkyviin mun tilastooni.
  • Tapio Rautapää kertoo positiivisia kokemuksiaan palvelusta: 
    Tuohan on vain osa siitä mitä Microsoft tarjoaa nykyisin Viva brändin alla: https://news.microsoft.com/…/uusi-microsoft-viva…/
    Olen itse kokenut tuon My Analyticsin palautteen melko hyödylliseksi. Käytän siellä olevaa mahdollisuutta asettaa keskeytyksetöntä työaikaa sekä mm automaattisen lounasajan. Samoin se on paljastanut itselleni ns. huonoja tapoja.
  •  Jukka Huhtamäki visioi surullisen tarinan aiheesta:
    Bill haluaa kerätä lisää dataa sinusta ja antaa tämän visualisoinnin motivoidakseen sinua litteroimaan elämääsi vielä nykyistäkin tarkemmin. Ehkäpä Bill myös pohtii mahdollisuutta tarjota vastaavankaltaisia näkymiä työnantajallesi. Ehkä työnantaja jopa haluaisi sellaisen Excel-tiedoston, jonka arvoilla hän voisi muodostaa sopivan kannustekertoimen kuukausipalkallesi. En oikeasti usko tähän skenaarioon, mutta juolahtaa se silti mielessä aina välillä.
Päivitys 6.3.2021 LinkedInin puolelta
  • Antero Karjalainen kommentoi seuraavasti: Täysin hyödytöntä tietoa omalla kohdallani. 'Hiljaisia päiviä' on vähintään puolet kuukauden päivistä. Käytän asiakkaan läppäriä ja asiakkaan MS-tiliä ja asiakkaalla ei ole käytössä My-analytics -ominaisuuksia. Tämä lienee kuitenkin se 'työkalu', jolla MS lupasi voivansa seurata etätyöntekijöiden tuottavuutta. Jotain kohuakin asiasta taisi syntyä. En jaksa kaivaa linkkejä...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti