Ericssonin tulevaisuuden tutkimus kuluttajien uskomuksista 2030 tuotti kymmenen kuumaa kuluttajien trendiä - aistien internet. (1) Oheinen teksti on uutistiivistelmä tutkimuksesta:
- Teknologian varhaiset omaksujat uskovat aistien internetin tulevan vuoteen 2030 mennessä, mikä mahdollistaa uuden palvelutarjonnan, joka perustuu digitaalisiin aistikokemuksiin
- Ihmisen aivojen toimiessa käyttöliittymänä kuluttajat odottavat laitteiden reagoivan ajatuksiin, mikä luo uuden kanssakäymisen ajatusmallin
- Useimmat omaksujat uskovat aistien internet -palveluiden tekevän yhteiskunnasta ekologisesti kestävämmän
Kuluttajat
uskovat, että yhdistetyn teknologian kanssakäyminen näkö-, kuulo-,
maku- ja kosketusaistiemme kanssa tuottaa lukuisia hyödyllisiä
palveluja, jotka tulevat olemaan nykyaikaa vuoteen 2030 mennessä.
Aistien
internet tulee hyödyntämään teknologioita, kuten tekoälyä (AI),
virtuaalista todellisuutta (VR), lisättyä todellisuutta (AR), 5G:tä ja
automaatiota. Kuluttajat ennustavat, että vuoteen 2030 mennessä
näytöillä tapahtuvat kokemukset tulevat kilpailemaan moniaistillisten
kokemusten kanssa, jotka muistuttavat hyvin paljon todellisuutta.
Aistien
internetiä edistävät muun muassa immersiivinen viihde ja verkkokaupat
sekä ilmastonmuutos ja tarve hillitä sen vaikutuksia.
”Puhumme
siirtymisestä nykyisistä älypuhelinpohjaisista internetyhteyksistä
immersiiviin kokemuksiin, jotka syntyvät aistiemme yhdistämisestä. Tämä
raportti tutkii, mitä se voi tarkoittaa kuluttajille. Olimme
yllättyneitä, kuinka kuluttajat näkevät kauas tulevaisuuteen, missä
jokapäiväiseen elämään vaikuttaa aistien yhdistäminen AI:n, VR:n, AR:n,
5G:n ja automaation kautta”, kertoo tohtori Pernilla Jonsson, Ericssonin Consumer & IndustryLab -yksikön johtaja ja yksi raportin kirjoittajista.
Tohtori Michale Björn,
Ericsson Consumer & IndustryLab -yksikön tutkimusjohtaja ja toinen
raportin kirjoittajista toteaa: ”Usein kuvittelemme tulevaisuuden
kehittyvän lineaarisesti tästä päivästä eteenpäin. Kuitenkin meidän
pitää jo nyt miettiä mahdollisuuksia ja haasteita, jotka maailma, jossa
kaikki ihmisaistit ovat digitalisoituja, tuo mukanaan. Tällä voi
esimerkiksi olla suuri rooli ilmastonmuutoksen torjumisessa ja
hiilijalanjäljen pienentämisessä. Moni aktiviteetti voidaan
digitalisoida ilmastovaikutuksen vähentämiseksi. On mahdollista mennä
töihin, lomalle ja matkustaa ympäri maailmaa lähtemättä talostasi.”
Hot Consumer Trends for 2030 – Internet of Senses -raportin 10 trendiä:
01. Aivosi ovat käyttöliittymä
59 prosenttia kuluttajista uskoo, että tulemme näkemään karttareitit VR-laseissa vain ajattelemalla määränpäätä.
59 prosenttia kuluttajista uskoo, että tulemme näkemään karttareitit VR-laseissa vain ajattelemalla määränpäätä.
02. Kuulostaa minulta
67 prosenttia uskoo, että tulevaisuudessa on mahdollista ottaa mikrofonin avulla kenen tahansa realistinen ääni, jolla voi huijata jopa perheenjäseniä.
67 prosenttia uskoo, että tulevaisuudessa on mahdollista ottaa mikrofonin avulla kenen tahansa realistinen ääni, jolla voi huijata jopa perheenjäseniä.
03. Minkä tahansa maun haluat
45 prosenttia ennustaa, että suuhun laitettava digitaalinen laite tulee parantamaan kaiken syömäsi ruuan makua – jokainen ruoka voi maistua lempiherkultasi.
45 prosenttia ennustaa, että suuhun laitettava digitaalinen laite tulee parantamaan kaiken syömäsi ruuan makua – jokainen ruoka voi maistua lempiherkultasi.
04. Digitaalinen aromi
Noin kuusi kymmenestä odottaa voivansa vierailla digitaalisesti maaseudulla ja kokea muun muassa kaikki alueen luonnolliset hajut.
Noin kuusi kymmenestä odottaa voivansa vierailla digitaalisesti maaseudulla ja kokea muun muassa kaikki alueen luonnolliset hajut.
05. Totaalinen kosketus
Yli kuudesosa odottaa älypuhelimia, joiden näytöt välittävät painettavien digitaalisten ikonien ja painikkeiden muodon ja tekstuurin
Yli kuudesosa odottaa älypuhelimia, joiden näytöt välittävät painettavien digitaalisten ikonien ja painikkeiden muodon ja tekstuurin
06. Yhdistetty todellisuus
Seitsemän kymmenestä ennustaa VR-pelien olevan erottamattomia fyysisestä todellisuudesta vuoteen 2030 mennessä.
Seitsemän kymmenestä ennustaa VR-pelien olevan erottamattomia fyysisestä todellisuudesta vuoteen 2030 mennessä.
07. Vahvistetusti totta
Valeuutiset voivat olla menneen talven lumia: puolet vastaajista sanoo, että uutispalvelut, jotka tekevät kattavaa faktojen tarkistamista tulevat olemaan suosittuja vuoteen 2030 mennessä.
Valeuutiset voivat olla menneen talven lumia: puolet vastaajista sanoo, että uutispalvelut, jotka tekevät kattavaa faktojen tarkistamista tulevat olemaan suosittuja vuoteen 2030 mennessä.
08. Yksityisyyden jälkeiset kuluttajat
Puolet vastaajista on “yksityisyyden jälkeisiä kuluttajia”: he odottavat yksityisyysongelmien olevan täysin ratkaistuja, jotta he voivat turvallisesti hyötyä dataan keskittyvästä maailmasta.
Puolet vastaajista on “yksityisyyden jälkeisiä kuluttajia”: he odottavat yksityisyysongelmien olevan täysin ratkaistuja, jotta he voivat turvallisesti hyötyä dataan keskittyvästä maailmasta.
09. Yhdistettyä kestävyyttä
Aistien internetiä hyödyntävät palvelut tulevat tekemään yhteiskunnasta ekologisesti kestävämmän uskoo kuusi kymmenestä.
Aistien internetiä hyödyntävät palvelut tulevat tekemään yhteiskunnasta ekologisesti kestävämmän uskoo kuusi kymmenestä.
10. Aistillisia palveluita
45 prosenttia kuluttajista odottaa digitaalisia ostoskeskuksia, joissa he voivat hyödyntää kaikkia viittä aistia ostoksia tehdessään.
Aistien internetillä on myös mahdolliset varjopuolensa. Pohdin nopeasti, mitä on mahdollista näistä kuumista aisteista:
45 prosenttia kuluttajista odottaa digitaalisia ostoskeskuksia, joissa he voivat hyödyntää kaikkia viittä aistia ostoksia tehdessään.
Aistien internetillä on myös mahdolliset varjopuolensa. Pohdin nopeasti, mitä on mahdollista näistä kuumista aisteista:
- 01. Aivoni käyttöliittymänä voi johtaa useaan tavoitteeseen riippuen siitä, miten laajasti, monipuolisesti tai kapeasti näen päämäärän. Käyttöliittymä voi johtaa harhaan.
- 02. Kuulostaa minulta saattaa olla todellisuutta, koska jo nyt meillä on maailmalla ja Suomessa laaja imitaattorien joukko. Raakamateriaalia on olemassa, mutta sen avulla voidaan saada aikaan omaa ääntä muistuttava ääni. Ominaisuutta voidaan käyttää myös mitä suurimmassa määrin minua vastaan eli vale-Olli-ilmiö.
- 03. Minkä tahansa maun haluat on ehkä mahdollista rakentaa, mutta miten valitsen maut on toinen asia. Johtaako tämä keskitettyihin tavaramarkkinoihin, joissa dominoivat tietyt maut.
- 04. Digitaalinen aromi on jo mahdollista. Onhan nyt jo pullotettu vaikkapa hajuvesiin mitä erilaisimpia aromeja. Raaka-aine on siis olemassa jo jonkinlaisena algoritmina kuhunkin hajuveteen. Kauhukuvia aromien käytöstä on jo olemassa scifiteoksissa.
- 05. Totaalinen kosketus on mahdollista, mutta mikä on sen tarve ja idea, jää epäselväksi uutistiivistelmästä. Raportissa kuvaillaan totaalisen kosketuksen tavoitetilaa näin:
"We could digitally feel anything, from something simple like a ball to the skin of another person; the applications of touch tech may be nearly limitless." Jos on kyse rajoittamattomasta kosketuksesta, on sillä myös rajoittamattomat käyttömahdollisuudet suuntaan jos toiseen. - 06. Niin fyysisen ja digitaalisen todellisuuden yhdistäminen ovat jo nyt alkeellisessa mielessä totta - esimerkiksi kauppojen tuotteet voi nähdä fyysisesti kaupassa sekä digitaalisen todellisuuden kautta ominaisuuksina eli tuotteen datana, informaationa ja tietona. Miten ihmisen mieli käyttäytyy tällaisessa sekoitetussa maailmassa - arvaamattomia vaikutuksia vaikkapa ajateltaessa rikoksia.
- 07. Valeuutiset eivät ole mennyttä aikaa vaan pikemminkin uudet teknologiat antavat uusia mahdollisuuksia harhauttaa ihmistä. Suuri määrä dataa voidaan rakentaa siten, että vale näyttää todellisuudelta.
- 08. Yksityisyyden jälkeiset kuluttajat on tavoite, jossa on jatkuva pikajuoksu yksilön yksityisyyden turvaamisen ja erilaisten yhteisöllisten tavoitteiden toteuttamisessa.
- 09. Yhdistetty kestävyys voi toteutua tai sen kääntöpuolet voivat saada uutta voimaa - markkinatalous on arvaamaton avoin maailma.
- 10. Digitaaliset ostoskeskukset ovat alkeellisessa muodossa olemassa ja laajassa käytössä. Markkinatalouden digitalisaatio tuottaa ilman muuta uusia keinoja kahlita kuluttajia eli auttaa kuluttajia kuluttamaan haluttuun suuntaan.
Viitteet
(1) Ericssonin raportti 10 kuuminta kuluttajan trendiä 2030 - Aistien internet 10.12.2019:
Ericsson: 10 Hot Consumer Trends 2030 – The internet of senses report
Ericsson ConsumerLa
b: the voice of the consumer
Ericsson IndustryLab: the voice of business, industry and society
Ericsson: Top Ten Consumer Trends 2019
Raportin näkemykset perustuvat Ericsson ConsumerLab -yksikön maailmanlaajuiseen, yli 24 vuoden tutkimustyöhön. Tutkimus hyödyntää pääasiassa dataa lokakuussa 2019 tehdystä nettikyselystä, johon vastasivat edistyneet internet-käyttäjät 15 eri kaupungista ympäri maailman. Kaupungit ovat Bangkok, Delhi, Jakarta, Johannesburg, Lontoo, Mexico City, Moskova, New York, San Francisco, São Paulo, Shanghai, Singapore, Tukholma, Sydney ja Tokio.
(2) Yuvan Noah Harare: Homo Deus - huomisen lyhyt historia, Bazar 2019:
Harare kuvaa teknologista humanismia uutena uhkana liberaalille humanismille. (Palaan ehkä tähän Hararen moninaiseen teokseen vielä, kunhan olen sen kunnolla analysoinut). Antti Hautamäki on blogissaan arvioinut teoksen varsin kattavasti ja myös tämän teknologisen humanismin osuuden. http://anthauta.blogspot.com/2018/09/homo-deus-hararin-tulevaisuuskuva.html
(1) Ericssonin raportti 10 kuuminta kuluttajan trendiä 2030 - Aistien internet 10.12.2019:
Ericsson: 10 Hot Consumer Trends 2030 – The internet of senses report
Ericsson ConsumerLa
b: the voice of the consumer
Ericsson IndustryLab: the voice of business, industry and society
Ericsson: Top Ten Consumer Trends 2019
Raportin näkemykset perustuvat Ericsson ConsumerLab -yksikön maailmanlaajuiseen, yli 24 vuoden tutkimustyöhön. Tutkimus hyödyntää pääasiassa dataa lokakuussa 2019 tehdystä nettikyselystä, johon vastasivat edistyneet internet-käyttäjät 15 eri kaupungista ympäri maailman. Kaupungit ovat Bangkok, Delhi, Jakarta, Johannesburg, Lontoo, Mexico City, Moskova, New York, San Francisco, São Paulo, Shanghai, Singapore, Tukholma, Sydney ja Tokio.
(2) Yuvan Noah Harare: Homo Deus - huomisen lyhyt historia, Bazar 2019:
Harare kuvaa teknologista humanismia uutena uhkana liberaalille humanismille. (Palaan ehkä tähän Hararen moninaiseen teokseen vielä, kunhan olen sen kunnolla analysoinut). Antti Hautamäki on blogissaan arvioinut teoksen varsin kattavasti ja myös tämän teknologisen humanismin osuuden. http://anthauta.blogspot.com/2018/09/homo-deus-hararin-tulevaisuuskuva.html
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti