VM:n virkamiesten esiintulo 5.2.2019 vahvisti sen, että ylimmät virkamiehet haluavat omalta osaltaan jatkaa uudistamista vaalien jälkeenkin. Taas on rakennettu ennusteita, miten kestävyysvaje kurottaisiin umpeen. Maakunta-soteuudistus on osa tätä prosessia. Se nähdään välineenä turvata sotepalvelujen tulevaisuus sekä säästää riihikuivaa rahaa 3 miljardia osana kestävyysvajeen kuromista. Keskeinen säästämisen väline on suora resurssiohjaus eli maakunnille myönnetään siten resursseja, että niiden on yhdessä pakko säästää tämä 3 miljardia. Raportista ei selviä, mitä kaikkia kustannuksia uudistus tuo tullessaan. (2). Säästöistä on aikaisemmin nostettu esille vanhustenhuolto. Samoin on nostettu esille tietojärjestelmien uudistuksen mukana tulevat säästöt. Eduskunnan tämän vuoden ensimmäisellä kyselytunnilla nostettiin esille myös tuttu säästökohde ministeri Saarikon suulla: "Maakunnilla velvoite hankkia leikkauksia ensisijaisesti julkisilta sairaaloilta." (1)
Säästäminen on ollut agendalla usean vuoden ajan ja säästökohteista on tehty erilaisia selvityksiä ja tutkimuksia. Olen myös kommentoinut niitä blogikirjoituksissani sekä teoksessa "Tietojohtaminen ja tapaus SOTE" (2017). (3) Otsikoin säästämisen kirjassani pirulliseksi haasteeksi. Keskeistä on tunnustaa, että ennustaminen on kamppailua epävarmuuksien kanssa. Päädyin asiaa pohtimaan seuraavasti:
"Epävarmuutta
tuovat alkuehtojen epävarmuus eli väestöennusteiden vaikutukset sekä
teknologian muutokset. Palvelujen tarve ja kysyntä voivat lisääntyä tai
vähentyä. Tapahtumaketjut voivat olla myös ennalta arvaamattomia, kun
uudistetaan koko sotepalvelujen tuotantotapa ja ohjausmekanismi. Rakentellista
epävarmuutta lisää päätösten poliittinen luonne kompromisseineen. Säästäminen
tai kulujen leikkaaminen on mahdollista priorisoimalla palvelun tarvetekijää
alueellisesti samoin periaattein. Kulujen leikkaaminen on myös mahdollista
tehostamalla hoitoa ja hoivapalveluja.
Hyvinvointi- ja
terveyserot
eivät vähenny kustannuksia säästämällä. Toisaalta näihin eroihin ei ole
mahdollista vaikuttaa kuin aivan marginaalisesti palvelujärjestelmän avulla.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen on pitkäkestoinen investointi, jossa
tulosten mittaaminen on myös vaikeaa. Seuraamalla toimeentulon saajia voidaan
saada samalla kuva syrjäytymisestä ja sosiaalisen eriarvoisuuden muutoksista.
Soteuudistuksella ei ole suurta vaikutusta tähän trendiin. Kustannusten säästäminen valinnanvapautta ja
yksityistä palvelutoimintaa lisäämällä on kansainvälisten tutkimusten valossa
epävarmaa – pikemminkin tapahtuu kustannusten kasvua. Sotekustannuksiin voidaan
vaikuttaa väestöpohjaisella ajattelulla/politiikalla. Käytettävissä olevia
voimavaroja on voitava säädellä väestöpohjaisilla (kapitaatioperiaate)
ratkaisumalleilla. Muuten kustannukset kasvavat ja alueelliset ja sosiaaliseen
asemaan liittyvät palvelujen käyttöerot myös kasvavat."
Ongelmallinen säästölista. Kuvasin kirjassani monia tutkimuksia ja selvityksiä, joilla tuota säästöpotentiaalia pyrittiin arvioimaan ja nostamaan esille. Niiden perusteella ja niitä kritisoiden päädyin omaan listaani, joka sekin on osoittautunut hankalaksi toteuttaa:
- erikoissairaanhoito: keskittäminen entisestään, näin esitin: "järjestelmä suojelee tehokkaana toimijana itsensä, mutta erikoissairaanhoitoakin voitaisiin keskittää entisestään ERVA-alueiden ympärille; kaikkia erikoissairaanhoidon sairaaloita ei välttämättä tarvita jatkossa (vaikea tehtävä, tästä esimerkki synnytysyksiköiden lakkauttamiset)"; eli tuo Saarikon ehdotus julkisten sairaaloiden säästöistä; Vastaiskuun on ryhdytty jo ulkoistusten kautta (esim. Meri-Lappi-tapaus), tai poliittisen painostuksen kautta (esim. Vaasan shp:n laaja päivystysasia).
- ikäihmisten palvelut: niin tästä totesin seuraavaa: "Suomalainen palvelujärjestelmä on edelleen laitospainotteinen; kun elämme monikanavaisessa rahoitusjärjestelmässä, kunnat siirtävät laitoshoitoa palveluasumiseksi; säästöt veronmaksajan kannalta ovat arveluttavia, koska viime kädessä maksaja pysyy ennallaan; vanhuspalvelulaki ja säästöt muodostavat suuren ristiriidan." Kuumana vellova vanhustenhuollon keskustelu on jälleen muuttamassa linjaa säästämisestä lisävoimavaratarpeisiin - ja aiheesta. Jossain arvioissa säästöpotentiaali oli miljardiluokkaa. Nyt voimavarojen lisäämistarve lähenee miljardia (esim. mitoitusta nostamalla palveluasumisessa).
- perusterveydenhuollosta totesin seuraavaa: "Vuodeosastohoito kaipaa uudistuksen, jossa toimintaa verrataan toisaalta erikoissairaanhoidon vuodeosastotoimintoihin ja toisaalta vanhustenhuollon vuodeosastotoimintoihin - alun perin perusterveydenhuollon vuodeosastotoiminta suunniteltiin "pikkusairaala"-ajattelulla; avohoito kaipaa uudistamista koko linjalla eli itsehoito, sähköinen asiointi, asiakasryhmien segmentointi, lääkärien ja hoitajien työnjako jne." Nyt esitetään monella suulla, että valinnanvapaus perusterveydenhuollossa ei tuota säästöjä, vaan lisää vain kustannuksia sekä aiheuttaa hallitsematonta palvelujen rakentamista. Itse asiassa ehdotetaan, että miljardin lisäys perusterveydenhuoltoon ratkaisisi saatavuusongelmat.
- Sote-palvelujen suunnittelu ja toteutus todellisen tarpeen mukaan - ei vanhojen rakenteiden ja saavutettujen etujen mukaan. Ehdotin, että valtionosuusuudistus olisi tässä selkeä kannustin. Nyt ongelmana on kannustimien ristiriidat ja epätietoisuus, mihin mikäkin kannustin johtaa (kuten valinnanvapauden kannustimet, mahdolliset palvelujen supistukset tai asiakasmaksujen nostaminen). Vanhojen rakenteiden murtamisen estoon ovat ulkoistukset eräs keino, joiden jatkuvuus on naulattu pitkäaikaisilla sopimuksilla. Oletettavasti nuo pitkäaikaiset sopimukset siirtyvät uusille organisaatioille sinällään.
- Koko soten digitaalinen läpivalaisu: totesin, että sotemaailma on jäljessä digitaalisesta uudistuksesta verrattuna palvelusektoriin yleensä. Digitaalinen läpivalaisu edellyttää toiminnallisia muutoksia ja voimavaroja tietojärjestelmien uudistamiseen. Optimistisimmat arvioitsijat ovat todenneet, että tätä kautta ne merkittävät säästöt saadaan aikaan. Mitään luotettavia ennusteita, tutkimuksia, selvityksiä en ole nähnyt. Sen sijaan olen nähnyt varsin luotettavia laskelmia tai voimavarasijoituksia tietojärjestelmähankkeisiin, joiden osalta on laskettu olevan miljardiluokkaa. Tosin nuo järjestelmäuudistukset on tehtävä huolimatta tuleeko maakunta-soteuudistua vai ei.
- ihmisten hyvinvointi- ja terveyserojen kaventaminen - en löydä tähän kunnon välineitä
- parantaa palvelujen yhdenvertaisuutta, saatavuutta ja vaikuttavuutta - ei ole yhtä "lääkettä" tähän
- hillitä kustannusten kasvua - analyysini tukee päinvastaista ennustetta eli vaikeuksia on hillitä kustannusten kasvua.
https://kuntalehti.fi/uutiset/talous/maakuntien-koetalousarviot-osoittavat-alijaamaa-ja-sopeuttamisen-tarvetta-saastoihin-mahdollisuus-vasta-vuosien-paasta/
(1) Eduskunta:perustulakivaliokunta ja kyselytunti / Lainaukset on poimittu MTV:n uutisten nettiversiosta 9.2.2029:
" Iltalehti kirjoittaa, että sote- ja maakuntauudistus ehtii tämän eduskunnan äänestykseen vain, jos valiokunnan mietintöön ei tule ponsia. Ponnet ovat muutosehdotuksia lakiesitykseen. Hallituspuolueet voisivat periaatteessa äänestää ponsia nurin, mutta se on lehden mukaan riskialtista arvostetun valiokunnan aseman kannalta, jos asiantuntijat ja virkamiehet tukevat ponsia. Lähteiden mukaan näitä ponsia on esillä jopa kymmenen kappaletta." MTV:n nettiuutisessa on myös kuvateksti vuoden ensimmäiseltä eduskunnan kyselytunnilta. "Saarikko puolusti kiisteltyä esitystä vuoden ensimmäisellä kyselytunnilla: Maakunnilla velvoite hankkia leikkauksia ensisijaisesti julkisilta sairaaloilta." https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hallituksen-jattihanke-ajamassa-karille-eduskuntalahteet-il-lle-sote-uudistus-ei-mene-lapi/7276288?fbclid=IwAR0mTMm4HBOJGvRxVeHalJxbaRR7UEfGSXMIrmBBYD4OF69cqULr9AzxVXs#gs.jzLyOtVm
Iltalehti uutisoi 18.2.2019 perustuslakivaliokunnan lausunnon mahdollisista sisällöistä otsikolla: Iltalehti kertoo: Näihin ponsiin sote-uudistus on kaatumassa - perustuslakivaliokunta vaatii, että asiakassuunnitelmasta tehdään sote-tuottajia velvoittava. Ponnet koskevat lisäksi mm. rahoitusleikkuria ja tietoturvaa.https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/79792773-745b-4d69-b6b3-e7f9d3652154?fbclid=IwAR3eUfpXMLZt4hxhIU2R80lWRQ7nZE4bipCrSt6yaBdEA9Dsl3o13_X6rPY
Perustuslakivaliokunnan lausunto: https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Lausunto/Sivut/PeVL_65+2018.aspx?fbclid=IwAR22NXwo4Hi3TKJr442nL1W4UXAulRJd6xL5R-J6uXo952akiRiXdLJwiyA
US:n uutisesta poimin tämän tiivistyksen:
Perustuslakivaliokunta edellyttää, että sosiaali- ja terveysvaliokunta tekee maakuntavaalien ajankohtaa, liikelaitoksen palveluvelvoitetta, maakuntien rahoitusta, kunnille maksettavia korvauksia, tietosuojaa ja sosiaali- ja terveyspalvelujen valvontaa koskeviin säännöksiin eräitä olennaisia muutoksia. Lisäksi laajaa lainsäädäntökokonaisuutta on muutettava, mikäli niin sanottua maku 2 -esitystä ei ehditä käsitellä. Perustuslakivaliokunnan mukaan laissa on myös turvattava ehdotettua paremmin maakuntien rahoitus siten, että mahdollisuus rahoituksen korottamiseen turvaa asianmukaisesti riittävien sosiaali- ja terveyspalvelujen rahoituksen. Perustuslakivaliokunnan lausunnossa on noin 20 pontta, jotka ovat sosiaali- ja terveysvaliokuntaa velvoittavia.
Sote-valiokunnan on myös arvioitava uudelleen EU-notifikaatiota, perustuslakivaliokunta toteaa. Valinnanvapauden soveltamisen aloittamista on lykättävä, mikäli sote-valiokunta ei pysty ratkaisemaan sote-järjestelmän laillisuutta EU-oikeuden näkökulmasta, perustuslakivaliokunta linjaa. EU-notifikaation arvioitiin etukäteen olevan yksi merkittävistä kysymysmerkeistä.Riskinä on, että Suomeen sorvattavan valinnanvapausjärjestelmän voitaisiin tulkita olevan ainakin osittain taloudellinen, jolloin EU:ssa saatettaisiin katsoa, että järjestelmään kuuluu kiellettyjä valtiontukia.Jäsenvaltion tulee ilmoittaa ennakolta eli notifioida Euroopan komissiolle kaikki sellaiset tuet, joita annetaan taloudelliseen toimintaan ja joille ei löydy suoraa hyväksyttävyyden perustaa EU:n säädöksistä. EU-notifikaatiossa on arvioitu kestävän pitkään.
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/272786-sote-lausunto-tuli-ei-system-erroria-kyse-enaa-hienosaadosta
YLEn erikoistoimittajan Tiina Merikannon analyysi, ks. https://yle.fi/uutiset/3-10657998
(2) VM:n virkamiesraportti 5.2.2019:
"Maakunta- ja sote-uudistuksen toteutuksen jatkuvuus on varmistettava. Jotta julkisen talouden ikääntymisestä aiheutuvia menopaineita voidaan hallita ja palveluiden yhdenvertaisuus turvata, on välttämätöntä, että vastuu sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä siirretään kuntia vahvemmille järjestäjille. Siten maakunta- ja sote-uudistuksen toimeenpano ja jatkuvuus on varmistettava seuraavalla hallituskaudella. Uudistuksen tulee mahdollistaa poikkihallinnollinen ja ilmiölähtöinen palveluiden kehittäminen. Mallista riippumatta uudistuksen tulee myös sisältää rahoituskehys, joka hillitsee kustan-nusten kasvua 3 mrd. eurolla. Uudistuksen toimeenpanon onnistumisen kannalta on välttämätöntä, että maakunnissa jo tehty valmistelutyö hyödynnetään täysimääräisesti. Uudistuksen toimeenpanossa tulee kiinnittää huomiota erityisesti palveluiden integraatioon, tiedolla johtamisen edellytyksiin, digitalisaation mahdollisuuksiin sekä kumppanuu-teen ja vuorovaikutukseen perustuvan ohjauksen toimivuuteen. Nämä ovat edellytyksiä kustannusten kasvun hillinnän tavoitteen saavuttamiselle ja kansalaisten yhdenvertaisten palvelujen turvaamiselle. Uudistuksen toimeenpanossa on varmistettava myös koko julkisen hallinnon selkeä työnjako: päällekkäistä hallintoa ei saa synnyttää. Erityisesti on kiinnitettävä huomioita kunnan ja maakunnan välisiin yhdyspintoihin ja arvioitava palvelujen tarkoituksenmukaisia järjestämistapoja, kuten sitä, voidaanko jonkin tehtävän hoito jakaa maakunnan ja suurempien kuntien välillä."
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161348/VM_11_2019_Virkamiespuheenvuoro_FINAALI.pdf?sequence=1&isAllowed=y
https://vm.fi/artikkeli/-/asset_publisher/virkamiespuheenvuoro
https://vm.fi/documents/10623/12045798/Virkamiespuheenvuoron+julkistustilaisuuden+esityskalvot/2d429acd-ccd5-0daa-dbdb-1b23de9ead30/Virkamiespuheenvuoron+julkistustilaisuuden+esityskalvot.pdf
(3) Olli Nylander: Tietojohtaminen ja tapaus SOTE, BoD 2017
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti