Tavoitteet ovat eritasoisia ja osittain saattavat olla
ristiriitaisia:
1) säästämistavoitteet
2) hyvinvoinnin ja terveyden
edistäminen
3) peruspalvelujen turvaaminen
4) valinnanvapaus
5) palvelujen integraatio.
Kaikkien osapuolten tiedossa on, että uudistus vaatii
ajantasaiset tietovarannot ja niiden pohjalta rakennetut mittarit. Sekä
johtamisjärjestelmään liittyvät viisi tehtävää, että asiakkaan
valintamahdollisuuksien turvaamistehtävät vaativat tätä.
Selvityksen perusteella nostetaan nyt esiin sosiaali-
ja terveydenhuollon valvonnan kannalta muutamia keskeisiä näkökulmia:
1. Ohjaus-,
seuranta- ja valvontatehtävien toteuttaminen uudessa palvelujärjestelmässä
edellyttää tiivistä yhteistyötä ja selkeää työnjakoa eri toimijoiden
välillä.
2. Uusi
palvelujärjestelmä edellyttää kansallisesti ohjattua, kattavaa ja ajantasaista
tietopohjaa, jonka rakentamisella on kiire.
3. Valvontaviranomaisrakenne
selkeytyy ja valvonnan riskiperusteisuus voi vahvistua.
4. Järjestämisen
ja palvelurakenteen viranomaisvalvonta on vaativa tehtävä, jonka sisältö
edellyttää vielä täsmentämistä.
5. Rahoitus-,
järjestämis- ja tuottamisvastuiden eriyttämisestä voi seurata valvonnassa
vaikeasti ratkaistavia kysymyksiä.
6. Maakunnan
ohjaus- ja valvontavastuu sekä valinnanvapausjärjestelmän hallinnointi
edellyttävät vankkaa osaamista, jota kaikissa maakunnissa ei välttämättä
muodostu.
7. Uudistus
merkitsee syvällistä muutosta palvelujen käyttäjien asemaan.
[i] Nykänen, Eeva; Kovasin, Merja; Liukko,
Eeva; Blomqvist, Pia; Krohn, Minerva; Ahola, Sanna; Nurmi-Koikkalainen, Päivi;
Jonsson, Pia Maria (2017) Raportti. Valtioneuvoston kanslia.
Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 29/2017.
http://tietokayttoon.fi/julkaisu?pubid=18203
Kuva
ja sitaatit ovat Valtioneuvoston kanslia yllä mainitusta raportista.
Tulkintateksti on minun tekemä ja se on julkaistu osana kirjaani
"Tietojohtaminen ja tapaus SOTE" (s.123-125). Aihe tuli uudelleen
ajankohtaiseksi, kun YLEn uutisvirrassa julkaistiin Kuntaliiton juristin
Arto Sulosen pohdinnat asiasta:
"Maakunta- ja sote-koneiston rakentaminen on jättiurakka. Maakuntavirkamiesten omat voimat eivät siihen riitä. Maakuntien on pakko palkata avukseen myös yksityisiä konsultteja ja asianajotoimistoja.
– Maakunta- ja sote-lakien muuttaminen lihaksi, elävässä elämässä toimivaksi järjestelmäksi, on valtava urakka. Edessä on hyppy tuntemattomaan, Sulonen sanoo....Jos ja kun maakunnat joskus ovat pystyssä, alkaa raaka sopimusjuridiikka, yritysjuristien vääntö...
"Maakunta- ja sote-koneiston rakentaminen on jättiurakka. Maakuntavirkamiesten omat voimat eivät siihen riitä. Maakuntien on pakko palkata avukseen myös yksityisiä konsultteja ja asianajotoimistoja.
– Maakunta- ja sote-lakien muuttaminen lihaksi, elävässä elämässä toimivaksi järjestelmäksi, on valtava urakka. Edessä on hyppy tuntemattomaan, Sulonen sanoo....Jos ja kun maakunnat joskus ovat pystyssä, alkaa raaka sopimusjuridiikka, yritysjuristien vääntö...
– Maakuntien on
pakko yhtiöittää oma valinnanvapauden piirissä oleva
peruspalvelutuotantonsa. Yksityiset ja julkiset yhtiöt ovat reviirejä
jaettaessa vastedes samalla viivalla.
–
Maakuntien edessä on pian hirmuisen vaikeasti hallittava
sopimusviidakko. Sitä peliä pelataan enimmäkseen EU:n markkina- ja
kilpailulainsäädännön ehdoilla. Mittava järjestämis- ja
tuotantolainsäädäntö panee monella sormen suuhun, Sulonen pohtii. http://yle.fi/uutiset/3-9628203
Periaatteessa
ajatus sopimuspohjaisesta ohjausmallista on hyvä. Ongelmat tulevat
joistakin rakenteellisista perusratkaisuista: 1) valtion suora
resurssiohjaus ei ole sopimista, 2) valinnanvapaus sisältää
markkinalähtöisyyden, jossa sopimukset luovat markkinapuitteet, mutta
lopputulos on yksittäisten valintojen summa, 3) luodaan kokonaan uusi
hallintorakenne kulttuureineen, 4) sopiminen edellyttää
dataa-informaatiota-tietoa siitä, mistä sovitaan ja miten sopimuksia
seurataan, arvioidaan ja tulkitaan. Syntyy sekä toiminnallinen että
juridinen hallittavuusongelma. Seurauksena voi olla perinteiset ongelmat
aliresurssoinnissa vs. palvelujen käytössä.
Mielestäni
ongelman ratkaisua ei voi eikä pidä päästää konsulttijuristien
valtakunnaksi. On rakennettava mallisopimukset. On mallinnettava vielä
ohjaus- ja johtamispolut. On rakennettava tietojärjestelmät ja mittarit
niiden päälle. On tehtävä vaikuttavat mittarit. Yksinkertaistaisin
maailmaa vielä rutkasti. Järjestäjiä riittäisi 5 kappaletta eli ns. yliopistosairaalapiirit. Loput maakunnat voisivat olla pelkästään palvelujen tuottajan roolissa. Eikä
valinnanvapautta tarvitse kytkeä pakkoyhtiöittämiseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti