Lähde: Tietoasiantuntija 1/2015 |
Tuore kansainvälinen vertailu (50 maata) osoittaa,
että Suomi on korkean digitalisaation yhteiskunta. (viite 1 ja oheinen kuvio). Monet
muutkin mittarit osoittavat samaa. Suomessa on kattavat verkot ja Internetin
kattavuus kansalaisten parissa on korkea. Yhteiskunnan palvelut ovat myös
pitkälle digitalisoituneita. Myös julkisella sektorilla on runsaasti
esimerkkejä edistyksestä vaikkapa sähköisessä asioinnissa. Samainen kansainvälinen
kartoitus osoittaa, että viimeisten viiden vuoden aikana (2008- 2013) Suomi on
menettämässä tuota johtavaa asemaansa. Uusia innovaatioita ei synny entiseen
tahtiin. Myös toinen tuore tutkimus ICT:n hyödyistä tuottaa kasvua
kansantaloudelle kertoo samaa kielteistä kaarta. Viimeisten seitsemän vuoden
aikana ei ole saatu edistystä lainkaan aikaan. (2) Samaan aikaan on tehty erilaisia ICT-
strategioita, digitaalisen kehittämisen ohjelmia, tehty uutta lainsäädäntöä
(kuten tietohallintolaki), edistetty avointa dataa jne. (3)
Suomen kielessä tieto on epätarkka käsite. Itse asiassa se on osa hierarkiaa, joka alkaa datasta, jatkuu informaatioon ja sitten tietoon tai tietämykseen päättyen lopulta viisauteen. Tietoministeri voisi siis olla hallituksessa viisauden ilmentymä. Tai tietoministeri voisi olla hallituksessa datan vartija, edistäjä tai ylin digitalisoija. Ministeri voisi olla myös tietoturvan vartija, jopa ääripäässä kyberministeri. Niin tai tietoministeri voisi olla uuden tietotalouden edistäjä, mahdollistaja.
Tiedon digitalisointi on globaali megatrendi, jota nykymaailmassa
on vaikea vastustaa. Se on myös markkinatalouden uusin kasvualusta, jossa pienillä
satsauksilla on periaatteessa mahdollisuus tuottaa suuria voittoja.
Megatrendillä on myös kansalaisten kannalta monenlaisia vaikutuksia.
Tavalliselle kansalaiselle digitalisaation avulla tuodaan palvelut lähelle
nopeasti, tehokkaasti ilman aikarajoja. Kansalainen voi joutua myös palveluja
käyttäessään tai hakiessaan uusavuttomuuden alhoon. Ei ole kykyä ja osaamista
toimia uudessa tilanteessa. Myös tietojen väärinkäytön mahdollisuus,
suoranainen manipulointi on uudella tapaa mahdollista. Työntekijän tehtävät voivat
muuttua radikaalisti tai loppua kokonaan. Digitalouden kasvu ei tuo välttämättä
työpaikkoja lisää. Digitalisaatio muuttaa myös työnjakoa – osa ammateista
häviää, osalle ammateista tulee uusia tehtäviä. Olisiko tietoministeri siis
itse asiassa elinkeinoministeri, joka loisi uutta digitaloutta. Vai olisiko
tietoministeri sittenkin työministeri, joka huolehtisi ihmisille uudet
työpaikat. Niin tai olisiko tietoministeri sosiaaliministeri, joka loisi uusia
toimeentulon muotoja perinteisistä töistä ulos potkituille syrjäytyville
kansalaisille.
Tietoministerin pitäisi edistää valtion ja kuntien
toimintojen digitalisoitumista ja näin perustoimintojen tehokkuutta ja
taloudellisuutta. Nythän on todettu,
että ICT ei ole parhaalla kustannus-hyöty-suhteella järjestettyä julkisella
sektorilla. Valtiovarainministeri onkin
vaatinut valtion ICT- menojen karsimista. (4) Kyllä tehoa ja taloudellisuutta
on mahdollista edistää poistamalla päällekkäisiä investointeja, uudistamalla
vanhentunutta IT- infraa kokonaisarkkitehtuurin hengessä jne. Toisaalta en kyllä lähtisi pelkästään kustannusten
karsinnan tielle. Se johtaisi edelleen digitalisaatiossa taantuvalle uralle.
Digitalisaatiota on käsiteltävä toimintojen, palvelujen, liiketoiminnan
uudistamisen ja tehostamisen välineenä. Digitaalinen uudistaminen edellyttää
investointeja, joiden kustannushyöty on syntyy aikaa myöden tehostuneina
palveluina. Digitalisaatio merkitsee
myös tehokasta tietotuotannon hallintaa. Kerran kerätty tieto on hyödynnettävä
mahdollisimman tehokkaasti. Tietoministeri valtionvarainministerinä olisi
ristiriitaisen roolin haltija – säästä, mutta investoi, jotta voit pidemmällä
aikavälillä säästää.
Valtion ja kuntien tehtävänä on edistää avointa
tietoa. Edistäminen ei saa olla yksipuolista. On myös nähtävä valtion tai
kunnan oma etu. Tiedon avaaminen huoltaa samalla tiedon laatua, luo tietysti
uutta liiketoimintaa, mutta luo myös uusia palveluinnovaatioita julkisellekin
sektorille. Avoin tieto on avoimen vuorovaikutuksen kumppani. Tietoministeri
voisi olla avoimen vuorovaikutuksen edistämisministeri tai vaikkapa älykkään
organisaation /yhteiskunnan edistäjä ja tyhmän sellaisen poistaja. (5) Avoin
tieto tuo tullessaan myös lisää mahdollisuuksia tiedon väärinkäytöksiin. Siis
olisiko tietoministeri turvallisuus- tai puolustusministeri, joka vastaisi
yhteiskunnan kyberhyökkäysten ennakkotorjunnasta ja johtaisi valtion vastaiskuja
kybersodassa väärinkäyttäjiä vastaan.
Tietoministerin tehtävä on kyllä monelta kantilta
melkoisen monipuolinen- uuden tien opettaja. Yhteiskunnan digitalisaatio
edellyttää uudenlaista oppimiskäsitystä, kasvatusta, koulutusta, tutkimusta,
tiedettä ja kulttuuria. Olisiko sittenkin tietoministeri yhtä kuin opetus- ja
kulttuuriministeri.
Tuntuu siltä, että tietoministeri olisi yhtä kuin
pääministeri. Koko hallitusohjelmaan pitäisi ladata uusi digitalisaation paradigma,
joka murtaa vanhat siilot, tyhmän organisaation peruskuviot. Pääministeri oto. tietoministerinä
johtaisi tätä digitalisaation ja digitalouden kasvua.
Uutisvirrasta löysin jutun kirjoittamisen jälkeen positiivisia merkkejä verrattuna kahteen siteeraamaani tutkimukseen:
Euroopan komissio on julkistanut maaprofiilin tammikuussa 2015. Teot ja aikaansaannokset näyttävät mittavilta: https://joinup.ec.europa.eu/sites/default/files/ckeditor_files/files/eGov%20in%20Finland%20-%20January%202015%20-%20v_17_0_Final.pdf
Digibarometrissä ei anneta Suomessa samanlaista lohdutonta kuvaa kuin kansainvälisessä vertailussa ja IT-barometrissä. Suomella on digibarometrin mukaan hyvät lähtökohdat digitalisaatioon.
" Suomi nappaa hopeaa
Uutisvirrasta löysin jutun kirjoittamisen jälkeen positiivisia merkkejä verrattuna kahteen siteeraamaani tutkimukseen:
Euroopan komissio on julkistanut maaprofiilin tammikuussa 2015. Teot ja aikaansaannokset näyttävät mittavilta: https://joinup.ec.europa.eu/sites/default/files/ckeditor_files/files/eGov%20in%20Finland%20-%20January%202015%20-%20v_17_0_Final.pdf
Digibarometrissä ei anneta Suomessa samanlaista lohdutonta kuvaa kuin kansainvälisessä vertailussa ja IT-barometrissä. Suomella on digibarometrin mukaan hyvät lähtökohdat digitalisaatioon.
" Suomi nappaa hopeaa
Digibarometri 2015 -vertailussa, jossa on mukana 22 maata. Kultaa vie Tanska. Viiden kärjen täydentävät Norja, Ruotsi ja Alankomaat. Viro löytyy sijalta 9 ja Venäjä sijalta 18. Barometrissa maat pannaan järjestykseen 36 muuttujan perusteella. Mittauksen kohteena on digitaalisuuden laaja yhteiskunnallinen hyödyntäminen - koulutustason kaltaiset yleiset tekijät tai maan rooli ICT:n tuottajana ei vaikuta sijoitukseen. Mittaus toteutetaan kolmella tasolla (edellytykset,
käyttö ja vaikutukset) ja kolmella pääsektorilla (yritykset, kansalaiset ja julkinen), joiden yhdistelmänä tarkastellaan yhdeksää solua. Digibarometrin perusteella Suomella on maailman parhaat edellytykset hyötyä syvenevästä digitalisoitumisesta. Käytössä Suomi jää sijalle 5. Digitaalisuuden vaikutuksissa puolestaan Suomi on sijalla 2 (joskin Suomi saa tässä nostetta mittausongelmista johtuen). Kaikkien kolmen pääsektorin mukaan tarkasteltuna Suomi löytyy sijoilta 2–5. Suomen hopean arvoinen kokonaissuoritus rakentuu ennen kaikkea tasaisuudelle." http://www.etla.fi/wp-content/uploads/Digibarometri-2015.pdf
Jyrki Kasvi kommentoi blogissaan digibarometria ja sen tuloksia. http://tieke.fi/display/Etusivu/2015/04/08/Hyvin+menee+-+olemme+siis+pulassa
Jyrki Kasvi kommentoi blogissaan digibarometria ja sen tuloksia. http://tieke.fi/display/Etusivu/2015/04/08/Hyvin+menee+-+olemme+siis+pulassa
Toisena vuotena peräkkäin on Suomi rankattu ykköseksi kansainvälisessä NRI-indeksissä.
Ruotsalaiset ovat parhaita peruskäyttajiä (Suomi 6.), Sveitsilaiset firmat parhaita sähkoisten teiden hyvaksikäyttajiä (Suomi 2.) ja Singapore paras julkishallinnon digitaalisissa palveluissa (Suomi 8). The Networked Readiness Index (NRI), part of the 2014 Global Information Technology Report: The Risks and Rewards of Big Data, published today, ranks 148 countries for the quality of their digital infrastructure and ability to use ICTs to generate economic growth, foster innovation and improve the well-being of their citizens.
Here is a list of the top 10 economies making the most of the digital age, according to the NRI:
1. Finland tops the rankings for the second consecutive year, thanks to its outstanding digital infrastructure, which the Global Information Technology Report (GITR) says is the best in the world. With more than 90% of its population using the internet, and with high levels of innovation, Finland is reaping the rewards of investing heavily in ICT in the mid-1990s, which it did in response to a financial crisis.
http://forumblog.org/2014/04/top-10-countries-embracing-information-technology/
Terveydenhuolto antaa toivoa. Tietoasiantuntija-lehteen tekemäni kirjoituksen jälkeen löysin uutisen terveydenhuollosta. "Finland is clearly becoming a leading digital health hub. Finland is clearly becoming a leading digital health hub. It is already one out of ten countries exporting more health technology than importing. According to estimates from different sources, there are approximately 500 companies active in the health sector, which employ 20.000 people. The health sector has a strong foundation in research, product development and innovation, which require specialised competences. Close partnership between the public and the private sector is at the core of the development. Finland has invested in health sector for decades, supporting growth companies via various funding programs." https://medium.com/@ekagianelli/finnish-digital-health-ecosystem-the-next-big-thing-276a25dc8d3c
Puheet julkisen hallinnon ICT-säästöistä ovat jatkuneet jutun kirjoittamisen jälkeen vaalikentillä. Suuri osa puoluejohtajista on vannonut säästötalkoissa ICT-säästöjen nimiin. Tästä olen edelleen poliitikkojen kanssa täysin eri mieltä. Jotta saadaan jotain uutta aikaan ja pidemmän aikavälin säästöjä, tarvitaan investointeja digitalisaatioon ja tietojärjestelmien uudistamiseen. Asiasta on innostunut myös TIVI-lehdessä 16.3.2015 Jyväskylän yliopiston dekaani Pekka Neittaanmäki. Tosin hänkin sortuu osittain tuohon säästöpuheeseen. Hyvääkin on Neittaanmäen listassa, joka on tiiviisti seuraava: 1. valtion ja kuntien yhteinen metatietokanta (ON: +), 2. Keskitetyt palvelimet (ON: +), 3. Sote-it/ Kelaan keskitys (ON: + asia, mutta Kela ratkaisijana kattavasti ei hyvä; sote-it on osa toiminnanohjausta), 4. digitaalinen pilvikoulu (ON: +), 5. nopea kuituverkko (ON: +), 6. hankintaprosessit (ON: +), 7. ICT kansalaistaidoksi (ON:+), 8. ICT-strategia päivitettävä (ON:+). http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/2015-03-16/Jyv%C3%A4skyl%C3%A4l%C3%A4inen-akateemikko-JulkICTss%C3%A4-jopa-2-miljardin-s%C3%A4%C3%A4st%C3%B6vara---n%C3%A4m%C3%A4-8-kohtaa-kuntoon-3217508.html
Muita ajankohtaisia juttuja:
- Mikä yhdistää epäonnistuneita julkisia it-hankkeita? http://eficode.fi/blogi/mika-yhdistaa-epaonnistuneita-julkisia-it-hankkeita/
Ruotsalaiset ovat parhaita peruskäyttajiä (Suomi 6.), Sveitsilaiset firmat parhaita sähkoisten teiden hyvaksikäyttajiä (Suomi 2.) ja Singapore paras julkishallinnon digitaalisissa palveluissa (Suomi 8). The Networked Readiness Index (NRI), part of the 2014 Global Information Technology Report: The Risks and Rewards of Big Data, published today, ranks 148 countries for the quality of their digital infrastructure and ability to use ICTs to generate economic growth, foster innovation and improve the well-being of their citizens.
Here is a list of the top 10 economies making the most of the digital age, according to the NRI:
1. Finland tops the rankings for the second consecutive year, thanks to its outstanding digital infrastructure, which the Global Information Technology Report (GITR) says is the best in the world. With more than 90% of its population using the internet, and with high levels of innovation, Finland is reaping the rewards of investing heavily in ICT in the mid-1990s, which it did in response to a financial crisis.
http://forumblog.org/2014/04/top-10-countries-embracing-information-technology/
Terveydenhuolto antaa toivoa. Tietoasiantuntija-lehteen tekemäni kirjoituksen jälkeen löysin uutisen terveydenhuollosta. "Finland is clearly becoming a leading digital health hub. Finland is clearly becoming a leading digital health hub. It is already one out of ten countries exporting more health technology than importing. According to estimates from different sources, there are approximately 500 companies active in the health sector, which employ 20.000 people. The health sector has a strong foundation in research, product development and innovation, which require specialised competences. Close partnership between the public and the private sector is at the core of the development. Finland has invested in health sector for decades, supporting growth companies via various funding programs." https://medium.com/@ekagianelli/finnish-digital-health-ecosystem-the-next-big-thing-276a25dc8d3c
Puheet julkisen hallinnon ICT-säästöistä ovat jatkuneet jutun kirjoittamisen jälkeen vaalikentillä. Suuri osa puoluejohtajista on vannonut säästötalkoissa ICT-säästöjen nimiin. Tästä olen edelleen poliitikkojen kanssa täysin eri mieltä. Jotta saadaan jotain uutta aikaan ja pidemmän aikavälin säästöjä, tarvitaan investointeja digitalisaatioon ja tietojärjestelmien uudistamiseen. Asiasta on innostunut myös TIVI-lehdessä 16.3.2015 Jyväskylän yliopiston dekaani Pekka Neittaanmäki. Tosin hänkin sortuu osittain tuohon säästöpuheeseen. Hyvääkin on Neittaanmäen listassa, joka on tiiviisti seuraava: 1. valtion ja kuntien yhteinen metatietokanta (ON: +), 2. Keskitetyt palvelimet (ON: +), 3. Sote-it/ Kelaan keskitys (ON: + asia, mutta Kela ratkaisijana kattavasti ei hyvä; sote-it on osa toiminnanohjausta), 4. digitaalinen pilvikoulu (ON: +), 5. nopea kuituverkko (ON: +), 6. hankintaprosessit (ON: +), 7. ICT kansalaistaidoksi (ON:+), 8. ICT-strategia päivitettävä (ON:+). http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/2015-03-16/Jyv%C3%A4skyl%C3%A4l%C3%A4inen-akateemikko-JulkICTss%C3%A4-jopa-2-miljardin-s%C3%A4%C3%A4st%C3%B6vara---n%C3%A4m%C3%A4-8-kohtaa-kuntoon-3217508.html
Muita ajankohtaisia juttuja:
- Mikä yhdistää epäonnistuneita julkisia it-hankkeita? http://eficode.fi/blogi/mika-yhdistaa-epaonnistuneita-julkisia-it-hankkeita/
- Immateriaalioikeudet ja Hankintalainsäädäntö:
- Tivi 17.2.2015: Liikenne- ja viestintäministeriö avaa tänään kaikkien ministeriöiden välisen digiturnauksen, jonka tavoitteena on tuottaa uusia ajatuksia digitalisaation edistämiseksi Suomessa. Maaliskuun puolivälissä huipentuva digiturnaus on päätöstapahtuma ministeriöiden käymälle digistrategiatyölle.
http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/2015-02-17/Ministeri%C3%B6iss%C3%A4-kisataan-siit%C3%A4-kuka-keksii-parhaat-digikeinot-3215925.html
Päivitys 27.4.2015: Ville Lehtola kaipaa hallitusohjelmaan keskitettyä kirjausta julkisen sektorin IT:n kehittämiseksi modulaariselta pohjalta:
"Otetaan käyttöön kansalliset tietojärjestelmämääritelmät, jotka koskevat valtion ja kuntien tarjoamia sähköisiä palveluita. Määritelmissä on (a) kansallisesti säilöttävän tiedon rakenne ja (b) tiedon siirtämiseen käytettävät rajapinnat organisaatioiden välillä (valtio, kunnat, kuntayhtymät, yksityiset palveluntuottajat). Määritelmiä hallinnoi valtionvarainministeriö tai muu valtioneuvoston osoittama taho. Määritelmiin siirtyminen on pakollista. Ylimenokaudella kunnille annetaan 2-5 vuotta siirtymäaikaa päivittää oma tietojärjestelmäarkkitehtuurinsa vastaamaan määritelmiä, alkaen niiden asetuspäivästä."
http://villelehtola.blogspot.fi/2015/04/sote-it-kuntoon-hallitusohjelmaan.html
Lähteet:
Yritysten
pitää pystyä kasvun ja työpaikkojen luomisessa hyödyntämään omaa
osaamistaan ja erityisesti immateriaalioikeuksin suojattuja ratkaisuja.
Toivomme, että asiaan suhtaudutaan vakavasti ja se otetaan huomioon
julkishallinnossa vahvasti ohjaavien ja velvoittavien normien
valmistelutyössä. - See more at:
http://teknologiateollisuus.fi/fi/ajankohtaista/uutiset/julkishallinto-ei-saa-jarruttaa-it-alan-ja-oman-tuottavuutensa-kasvua#sthash.rz7YLWHj.dpuf
Yritysten
pitää pystyä kasvun ja työpaikkojen luomisessa hyödyntämään omaa
osaamistaan ja erityisesti immateriaalioikeuksin suojattuja ratkaisuja.
Toivomme, että asiaan suhtaudutaan vakavasti ja se otetaan huomioon
julkishallinnossa vahvasti ohjaavien ja velvoittavien normien
valmistelutyössä. - See more at:
http://teknologiateollisuus.fi/fi/ajankohtaista/uutiset/julkishallinto-ei-saa-jarruttaa-it-alan-ja-oman-tuottavuutensa-kasvua#sthash.rz7YLWHj.dpuf
Yritysten
pitää pystyä kasvun ja työpaikkojen luomisessa hyödyntämään omaa
osaamistaan ja erityisesti immateriaalioikeuksin suojattuja ratkaisuja.
Toivomme, että asiaan suhtaudutaan vakavasti ja se otetaan huomioon
julkishallinnossa vahvasti ohjaavien ja velvoittavien normien
valmistelutyössä. - See more at:
http://teknologiateollisuus.fi/fi/ajankohtaista/uutiset/julkishallinto-ei-saa-jarruttaa-it-alan-ja-oman-tuottavuutensa-kasvua#sthash.rz7YLWHj.dpuf
http://teknologiateollisuus.fi/fi/ajankohtaista/uutiset/julkishallinto-ei-saa-jarruttaa-it-alan-ja-oman-tuottavuutensa-kasvua- Tivi 17.2.2015: Liikenne- ja viestintäministeriö avaa tänään kaikkien ministeriöiden välisen digiturnauksen, jonka tavoitteena on tuottaa uusia ajatuksia digitalisaation edistämiseksi Suomessa. Maaliskuun puolivälissä huipentuva digiturnaus on päätöstapahtuma ministeriöiden käymälle digistrategiatyölle.
http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/2015-02-17/Ministeri%C3%B6iss%C3%A4-kisataan-siit%C3%A4-kuka-keksii-parhaat-digikeinot-3215925.html
Päivitys 27.4.2015: Ville Lehtola kaipaa hallitusohjelmaan keskitettyä kirjausta julkisen sektorin IT:n kehittämiseksi modulaariselta pohjalta:
"Otetaan käyttöön kansalliset tietojärjestelmämääritelmät, jotka koskevat valtion ja kuntien tarjoamia sähköisiä palveluita. Määritelmissä on (a) kansallisesti säilöttävän tiedon rakenne ja (b) tiedon siirtämiseen käytettävät rajapinnat organisaatioiden välillä (valtio, kunnat, kuntayhtymät, yksityiset palveluntuottajat). Määritelmiä hallinnoi valtionvarainministeriö tai muu valtioneuvoston osoittama taho. Määritelmiin siirtyminen on pakollista. Ylimenokaudella kunnille annetaan 2-5 vuotta siirtymäaikaa päivittää oma tietojärjestelmäarkkitehtuurinsa vastaamaan määritelmiä, alkaen niiden asetuspäivästä."
http://villelehtola.blogspot.fi/2015/04/sote-it-kuntoon-hallitusohjelmaan.html
Lähteet:
(1)
Bhaskar Chakvorti, Christopher Tunnard, Ravi Shankar Chaturvedi: “Where
the Digital Economy Is Moving the Fastest” February 19.2015, Harvard Business
Review
- https://hbr.org/2015/02/where-the-digital-economy-is-moving-the-fastest
- https://hbr.org/2015/02/where-the-digital-economy-is-moving-the-fastest
(2) IT-barometri 2014, Tivia http://www.tivia.fi/sites/tivia.fi/files/tivia/Julkaisut/tutkimukset/IT-barometri/ITBarometri_2014_29.1.2015_julkinen_versio_.pdf
(3)
VM:
Laki julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksesta – selvitys
hallintovaliokunnalle saavutetuista tuloksista, Joulukuu 2014; tiiviisti
keskeiset tulokset ovat: kokonaisarkkitehtuuri edennyt, lausuntomenettely
keskeisistä hankinnoista edennyt, JUHTA tehnyt suosituksia, mutta standardeja
ei vielä syntynyt; perustietotekniikka valtiolla kerätty Valtoriin; valtion ja
kuntien tietohallinnon kustannukset kääntyneet laskuun; yhteen toimivuudessa
edistytty (Palveluarkkitehtuuriohjelma), tiedon hallintaa koskeva
lainsäädäntöuudistus valmisteilla.
(4)
Valtiovarainministeri linjasi taannoin
ICT-menojen leikkaamisesta: ks. blogikirjoitukseni aiheesta: ”ICT-säästöt
populistista politiikkaa” http://ollintuumailut.blogspot.fi/2015/01/ict-saastot-populistista-politiikkaa.html
- Saman kommentin blogikirjoituksessaan teki Ari Uusikartano (Tivia 18.3.2015): http://www.tivia.fi/tiviassa-tapahtuu/tivia-blogi/viestinnallinen-epaonnistuminen-rassaa-julkishallinnon-tietohallintoa
- Myös Tampereeen yliopiston professuri Pirkko Nykänen puuttuu samaan aiheeseen eli ICT-säästöihin. Ei ole Pirkonkaan mielestä helppoa tuo ICT:stä säästäminen http://www.uta.fi/ajankohtaista/yliopistouutiset/ilmoitus.html?id=105233
- Saman kommentin blogikirjoituksessaan teki Ari Uusikartano (Tivia 18.3.2015): http://www.tivia.fi/tiviassa-tapahtuu/tivia-blogi/viestinnallinen-epaonnistuminen-rassaa-julkishallinnon-tietohallintoa
- Myös Tampereeen yliopiston professuri Pirkko Nykänen puuttuu samaan aiheeseen eli ICT-säästöihin. Ei ole Pirkonkaan mielestä helppoa tuo ICT:stä säästäminen http://www.uta.fi/ajankohtaista/yliopistouutiset/ilmoitus.html?id=105233
(5)
Petri
Virtanen, Jari Stenvall: Älykäs julkinen organisaatio, Tietosanoma 2014
- Olli
Nylanderin kirja-arvio on blogikirjoituksessa osoitteessa: http://ollintuumailut.blogspot.fi/2014/08/alykkyytta-julkiseen-organisaatioon.html
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti