perjantai 14. maaliskuuta 2014

JulkICT:n johtaminen haasteita täynnä - hiipuuko usko asiaan, päivitys 17.3.2014

JulkICT:n johtaminen on haaste, josta voisi jotenkin palkita onnistumisten pohjalta vaikkapa papukaijamerkillä. (1) Timo Valli aloitti vähän yli pari vuotta sitten toimen johtajana. Edellisen johtajan kausi jäi parin vuoden mittaiseksi ja myös tämän edeltäjän kausi. Uuden johtajan kausi on näemmä tehty myös riittävän lyhyeksi. TIVIn toimittaja Kauko Ollila arvioi tilannetta osittain yksilö- ja osittain yleiseltä kannalta:

"Kun asiat näyttävät olennaisesti erilaisilta kuin niiden sanotaan olevan, ensimmäinen vaihtoehto on usein lähempänä totuutta.
Suomen koko julkishallinnon ict-johtaja, ylijohtaja Timo Valli, jää kahden vuoden virkavapaalle, joka jatkuu käytännössä hänen viisivuotisen virkakautensa loppuun saakka.
Hän siirtyy valtion perustietotekniikkaa isännöivän palvelukeskuksen Valtorin hallituksen puheenjohtajaksi ja saa valtioneuvostossa erityistehtävän, johon kuuluu selvittää palvelukeskusten työnjakoa.
Valtiovarainministeriön hallinto- ja kehitysjohtaja Helena Tarkka kiistää, että yllättävän siirron takana olisi luottamuspula.
Mutta Tarkan sanojen asettelusta näkyy, että näin on. ”Meidän täytyy saada uusi ryhmitys. Haasteet ovat kovat ja valtavasti tekemistä. Jokainen tekee sellaisia töitä, joissa hän on parhaimmillaan kaikessa toiminnassa.”
Luottamuspulan ei silti tarvitse johtua Vallista. Se voi johtua tehtävästä, joka on olemassa olevilla rakenteilla mahdoton. Julkisen hallinnon ict-johtajan tulisi johtaa sekä valtion että kuntien tietotekniikkaa" http://www.tietoviikko.fi/kaikki_uutiset/valtion+pieni+ictpiiri+pyorii/a974616

Olen monessa rakenteellisessa asiassa Kaukon kanssa samoilla linjoilla. Johtamistaitoja en täysin tunne, vaikka muuten Timo, hänen edeltäjänsä, tuleva jatkaja sekä Timon tuleva alainen ovat minulle tuttuja. Jokaisella on oma historiallinen työurataustansa ja riittävän monipuoliset sellaiset. Timon vahvin osaamistausta on terveydenhuollon it-toiminnoissa. Hän tuntee hyvin sen ongelmat, ison kuntayhtymän haasteet, alueelliset haasteet ja kuntien toiminnot. Valtio on Timolle uusi aluevaltaus. Timo käynnistikin heti lyhyen tutustumisen jälkeen strategiatyön - kunnianhimoisen sellaisen. Otettiin kattavasti huomioon koko valtion hallinto ja kuntakenttä. Hyvä niin. Ongelmana oli, että käytännön toimet venyivät. Piti saada nopeita näyttöjä, tuloksia. Niitä tulikin. Hankala Valda-hanke päätettiin ajaa alas. 9 me heitettiin romukoppaan, mutta perusteena pidettiin käyttäjien vieroksuntaa tuotetta kohtaan ja sen käyttöpalvelujen kalleutta. (2) Toinen suuri päätös oli Tori -valtion perustietotekniikka yhden katon alle. (3) Muilta osin jäi käteen runsas ja pitkä keskustelukierros sekä strategiapaperi. Viron kokemuksiakin lähdettiin tutkailemaan. Niitä itsekin olen blogissani seuraillut. Suomi on kuitenkin aivan eri asia kuin Viro.Tämä oli seuraava merkittävä päätös. Ryhdytään rakentamaan Suomen X-roadia, kansallista palveluväylää. todella erilaisessa ympäristössä kuin Viro.

Timon ongelmiksi taisivat koitua kuitenkin muutama keskeinen asia. Valtion pitäisi samalla säästää ja investoida IT-puolelle, jotta voitaisiin sitten myöhemmin näiden investointien kautta säästää. Ei tuo valtion sisäinenkään konserniajattelu ole ongelmaton. Kaukon TIVIssä kertoma valtion budjetointitapa on taustalla, mutta erityisesti pitkään valtiolla harjoitettu tulosjohtaminen. Ministeriöt, virastot ja laitokset ovat varsin itsenäisiä yksiköitä, joiden tehtävänä on tehdä tulosta ja maksimoida oma toimintansa. Tätä kautta syntyy sitten valtion kokonaisetu. Konserniajattelussa on puolestaan keskeistä löytää yhteiset konsernipalvelut, jotka maksimoivat kokonaisedun. Ei ole helppoa myydä konsernipalveluja virastoille, kun Valda takkusi jo lähtömetreillä, Palkeet-palvelukin tuntuu virastoista kalliilta puuhalta ja monet olemassa olevat järjestelmätkin ovat osin "kökköjä". VIP:lläkin tuo yhteisten palvelujen rakentaminen oli alkumetreillään ja sisälsi paljon alkuharjoittelusta johtuvaa ongelmaa. Toiminta- ja ansaintalogiikka suhteessa palvelujen tarvitsijoihin oli hakusessa.  Edellinen ICT-johtaja oli viimeisen päälle konsernimies, joka toi ajattelun tullessaan Nokialta. Nokia on vain niin eri asia kuin valtio ja kunnat yhdessä. Edellinen johtaja sai aikaan tietohallintolain, mutta umpikuja tuli ilmeisesti tässäkin asiassa. Laki on kovin periaatteellinen ja kaukana olemassa olevasta todellisuudesta. Ei teknistä yhteentoimivuutta voida toteuttaa, jos toiminta ei ole yhteentoimivaa ja erityislaitkin ovat ristiriidassa tämän tietohallintolain kanssa. Niin kokonaisarkkitehtuuriajattelu syntyi valtiolle myös tietohallintolain myötä. (ks. pohdintani tästä, viitteen 3 blogissa).

Kaikkiaan julkICT:n osalta näyttäytyvät samat haasteet kuin yksittäisen toimintayksikön tai yrityksen tasolla. Homma pitää saada osaksi ydinprosesseja, ydinliiketoimintaa, osaksi ylimmän johdon strategista agendaa. Muuten käy kalpaten. Nyt on tainnut käydä myös niin, että VM rahakirstun vartijana on satsannut monella tapaa ICT:hen. Isot hankkeet on pistetty käyntiin, väkeä on palkattu kymmenittäin ja tuotot odottavat jossain tulevaisuudessa - ehkä liian kaukana. Menikö usko Timon lanseeraamaan ICT-strategiaan? Niin ja haasteita tuottaa tuo kuntakenttäkin, joka on täynnä autonomisia toimijoita. Yli puolet kuntakentän rahoista menee sotepuolelle, jossa vallitsee tällä hetkellä täydellinen strategian kaaos. Miten ihmeessä voidaan edistää yhteentoimivien tietojärjestelmien uudistamista, kun ei tiedetä, ketkä ovat ydinliiketoiminnan toimijoita? Muutenkaan sote-ICT ei ole helpoimmasta päästä ICT:tä.

Kuva lainattu alla referoidusta Tietoviikon artikkelista
Päivitys 16.3.2014: Aihe on kirvoittanut keskustelua, jossa on kysytty ICT-organisaatiomallin perään. Taustana organisoinnin haasteellehan on tuo autonomisten toimijoiden suuri määrä. Osana ICT-strategiaa nostettiin esille organisointitapana "ekosysteemi", johon en ole viehättynyt tässä yhteydessä lainkaan. (4). http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/03_muut_asiakirjat/julkict-strategia-2012-2020.pdf
Toinen asia on ollut ottaa esille rahankäyttö ICT:ssä. Tämäkin liittyy ICT-johtamisen perusasiaan eli siihen, mitä ydinprosessit tarvitsevat, mikä vuorovaikutus ydinprosessien ja IT:n välillä on ja millä aikavälillä tavoitellaan IT:llä tehokkuutta ja vaikuttavuutta. Tässä on viitattu tietoviikon artikkeliin, jossa todetaan tiiviisti seuraavaa:  "It-johtajalle potkut: "käyttää paljon rahaa ja kaikki toimii ongelmitta". En kuitenkaan tässä julkict-asiassa pitäisi keskeisimpänä argumenttina, enkä tunne taustojen yksityiskohtia.
http://www.tietoviikko.fi/cio/itjohtajalle+potkut+quotkayttaa+paljon+rahaa+ja+kaikki+toimii+ongelmittaquot/a970819

Päivitys 17.3.2014/ Timo Valli kommentoi tilannettaan: Olin 17.3.14 tilaisuudessa, jossa Timo oli yhtenä alustajana. Hän kommentoi omaa tilannettaan sillä, että siirtyminen Valtorin hallituksen puheenjohtajaksi ja erityistehtäviin on hänelle mieleinen. Näin hän voi viedä yhden uudistuksen loppuun saakka konkreettisesti. Samoin hänen mielestään on hyvä nyt jakaa vastuuta ja ajaa ICT-uudistuksia yhden kärjen sijasta monilla kärjillä. Timo totesi myös, että on hyvä pistää johtajan sijaisuus avoimeen hakuun. Edelleen Timo totesi, että aikatauluissa on pysytty.

Viitteet:

(1) Julkict:n johtamisongelmaa pohdin jo 2012 blogikirjoituksessani: http://ollintuumailut.blogspot.fi/2012/03/julkictn-osaamispeikko-johtamisessa.html

(2) Valdan tarinasta kerroin blogikirjoituksessani 2012: http://ollintuumailut.blogspot.fi/2012/03/ict-strategiaa-valdan-tarina-sai.html

(3) Valtorista =Torista olen tehnyt blogikirjoituksen, jota olen myös päivittänyt useaan kertaan. http://ollintuumailut.blogspot.fi/2013/08/torista-uusi-vtkk-valtion.html
Pohdin Toria myös sen alkumetreillä v.2012 ja myös kokonaisarkkitehtuuria etuineen ja uhkineen: http://ollintuumailut.blogspot.fi/2012/03/it-palvelukeskus-ensimmainen.html

(4) Ekosysteemiä pohdiskelin blogikirjoituksessani 22.6.2013. Kirjoituksessa on myös viitattu sen hetkiseen keskusteluun ekosysteemiajattelusta. ks. http://ollintuumailut.blogspot.fi/2013/06/ekosysteemi-vai-sote-erp.html

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti