lauantai 5. lokakuuta 2013

Sote-uudistuksen uudet käänteet - tarina jatkuu THL:n esiintulolla, päivitys 21.10.2013

THL:n uudistusesitys 3.10.2013
Tarinan viimeiset vaiheet. Sote-uudistuksen seuraaminen on verrannollinen jatkoromaanille tai dekkarille. Käänteet ovat niin moninaiset, että kukaan ei tiedä lopputulosta. Tässä omat havaintoni viimeisen blogikirjoitukseni jälkeen:
  • tuore ministeri Huovinen: rahoitusuudistusta ei tämä hallitus avaa - onneksi väärä hälytys
  • hallituksen rakenneudistuspaketti: rahoitusuudistus avataan tämän hallituksen toimesta (1)
  • väliraportti ja vastuukuntamalli: hallitus pitää kiinni ajatuksesta vaikka suuri vaara asian kariutumiseen perustuslain tulkinnoissa ... metropolihallinnon esiinnosto jo horjuttaa hallituksenkin ajatuksia (2)
  • Keskustapuolue: maakuntamalli ja monikanavaisesta rahoitusmallista luopuminen - varovaista kannatusta muilta puolueilta (3)
  • parlamentaarinen komitea ja työryhmä sittenkin pystyyn rahoitusuudistuksen edistämiseen - tätähän on esitetty jo uudistuksen alkuvaiheesta lähtien, mutta hallitus on torpannut ajatuksen tähän saakka (1)
  • THL: rahat ohjataan yhteen kanavaan, "toimijoille"- järjestäjille, joita vähintään 5 erva-aluetta tai 15+ sotepiiriä; potilas "rahan" kuljettajaksi tuottajille; terveyskeskukset voivat olla yksityisiä tai julkisia  - rajoitettu kilpailu perusterveydenhuollon asiakkaista (4, ks myös oheinen kuvio)
  • Lääkäripalveluyhdistykset: työterveydenhuoltoa ei saa paloitella (THL: työterveyteen jäisi ennaltaehkäisevä toiminta - muu siirtyisi terveyskeskuksiin, viite 5)
  • päivitys 21.10.2013: perustuslakivaliokunnan kuulemisista on vuotanut tietoja YLE:lle: "sote-laki törmäsi perustulailliseen seinään"; Orpo kommentoi tuoreeltaan, että ei. http://yle.fi/uutiset/sote-laki_tormasi_perustuslailliseen_seinaan_-_hallituksen_muutettava_linjauksiaan/6892591 
Haastava tilanne. Tilanne on edelleen surullinen soteuudistuksen kannalta. Yleiset rahoitusongelmat kärjistyvät. On vaikea siirtää resursseja toiminnoista toisiin. Erikoissairaanhoito on sinänsä suuri toiminnallinen "aparaatti", jota on vaikea purkaa. Tätä kuvaa hyvin pikku-uutinen HS:ssa: "synnytykset loppuvat Vammalassa" (HS 1.10.2013). Aluesairaaloiden synnytysyksiköiden lakkauttamista on pohdittu vähintään 20 vuotta. Perusteet lakkauttamiselle ovat olleet olemassa (tehokkuus, taloudellisuus, potilasturvallisuus jne), mutta aluepolitiikka/kunnallispolitiikka on estänyt monet rationalisoinnit. Myös suurten sairaaloiden "apparaattien" purkaminen ja rationalisointi on vaikea kysymys niin tehokkuuden, taloudellisuuden, potilasturvallisuuden kuin palvelujen saatavuudenkin kannalta. Perusterveydenhuoltoon pitäisi mitä ilmeisimmin satsata lisää voimavaroja, jos siihen kiristyvä julkinen talous vain taipuisi.

Vanhan purku ja uuden alku. Olemassa olevien rakenteiden purkaminen on kallista puuhaa. Jos voitaisiin tavalla tai toisella säilyttää osakin vanhoista palvelujen tuottamisen rakenteista, uudistukset olisi jotenkin mahdollista toteuttaa. Pelkästään tietojärjestelmien uusiminen on merkittävä investointi, joka kohtaa kaikkia sote-palvelujen tuottajia. Jos olen ymmärtänyt THL:n ehdotukset, niin niissä yhdistyisivät olemassa olevien palvelujen tuottajien toimintojen hyödyntäminen, osittain myös perushallintorakenteiden hyödyntäminen rahoitusuudistuksen kanssa. Rahoitusuudistus vaatii varsin suuria väestöpohjia, joissa erva-alueet ovat suomalaisittain riittävän suuria. Tällöin nykyisten sairaanhoitopiirien sairaaloista voitaisiin tehdä erva-alueille palvelujen tuottajia. Tämä edistäisi sitä, että voitaisiin rationalisoida vähin erin liian pieniä sairaalayksiköitä. THL:n malli saattaa yksityiset ja julkiset palvelujen tuottajat samalle viivalle. Tässä pitäisi ennakoida ja estää epäterveiden markkinoiden syntymistä. Tällaisia merkkejä on ilmassa myös Ruotsin todellisuudessa.

Jatkoa odotellessa. Sote-tarinan jatko riippuun  nyt poliittisista suhdanteista. Seuraava vaihe on katsoa, mitä väliraportin lausunnot tuottavat ja miten rahoitusuudistus saadaan käyntiin. Niin luovutaanko kuntauudistuksen ja soteuudistuksen tiukasta liitosta, jonka yhtenä yhdistävänä tekijänä on vastuukunta-ajattelu. Jospa näin kävisi... (6).

Viitteet:

(1) "Valmistellaan laajapohjaisesti (mukana mm. parlamentaarinen edustus,eri rahoittajatahot ja järjestöt) selvitys sosiaali‐ ja terveydenhuollon monikanavaisen rahoituksen purkamisen vaihtoehdoista ja niiden vaikutuksista asiakkaan asemaan ja oikeuksiin, palvelujen saatavuuteen, etuuksiin, sosiaali‐  ja terveydenhuoltojärjestelmään ja kansantalouteen. Selvityksen tavoitteena on rahoituksen selkiyttäminen ja sen ongelmien poistaminen sekä osaoptimoinnin vähentäminen."
http://valtioneuvosto.fi/tiedostot/julkinen/budjetti/290813/kannanotto.pdf

(2) Orpon työryhmän pohjalta stm:n valmisteluryhmä laati väliraportin, joka on lausunnoilla 11.10. 2013. http://www.stm.fi/julkaisut/nayta/-/_julkaisu/1859627
http://ollintuumailut.blogspot.fi/2013/05/orpo-sote-ei-uusia-avauksia-vaan-uusi.html

(3) Keskustan soteuudistusesitys julkaistiin 26.9.2013:  http://www.keskusta.fi/loader.aspx?id=3a8281b8-fe64-457d-be9b-02cb2162a118

(4) THL julkisti oman mallinsa soteuudistukseen vaikuttajaseminaarissa 3-4.10.2013. Seminaarin tulokset saivat julkista huomiota osakseen riittävästi. Helsingin Sanomissa julkistettiin Marina Erholan ja Markku Pekurisen vieraskynä-artikkeli jne.  http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/tutkimus/hankkeet/ramu/vaikuttajaseminaari_2013
 http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=13900/news_db=web_lehti2009/type=1/ref=rss;  
http://www.hs.fi/paakirjoitukset/Terveydenhuollon+rahoitus+tarvitsee+uuden+mallin/a1380699563414
"Suomen malli: Mallissa terveydenhuollon julkinen rahoitus ohjataan yhdelle alueelliselle palvelunjärjestäjälle, joka voi ostaa palveluita niin julkisen, yksityisen kuin kolmannen sektorin palveluntuottajilta. Tarkoitus ei ole ostaa halvinta, vaan palveluntuottajiksi hyväksytään vain tietyt standardit omaavat tuottajat."

(5) Lääkäripalveluyhdistykset: THL:n malli hyvä potilaan valinnanvapauden osalta; työterveyden pilkkominen ei hyvä asia; palvelujen järjestämisvastuu ja palvelujen tuottaminen erotettava selkeästi toisistaan. http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=13903/news_db=web_lehti2009/type=1/ref=rss

(6) Soteuudistus on ollut myös jatkuvasti valtapolitiikassa esillä linjalla hallitus - oppositio, poliitikot - asiantuntijat. Arvioidessani Dobellin kirjaa otin esimerkiksi myös tuon soteuudistuksen.
http://ollintuumailut.blogspot.fi/2013/07/dobellin-viisaudet-52-valtettavaa.html
Pohdin alkuvuodesta myös eri intressiryhmiä. En nostanut yksityisiä palvelujen tuottajia tuolloin esille, mutta rahoitusuudistus nostaa nämäkin intressitahot valokeilaan (kuten nyt lääkäripalveluyhdistys).
http://ollintuumailut.blogspot.fi/2013/05/soteratkaisu-monien-intressiryhmien.html


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti