lauantai 23. maaliskuuta 2013

Sote ja kuinkas tässä kävikään? - päivitys 12.4.2013

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhhXRZ6IPiSK5aQjBDa5B_OqBOW4ZqDvPBxSIAzzH49zpDvp8T7GC1iihstBblkJsHSAEcryKUHf4k2Dmz__adYp9RuJsV1W82dRXjRdpoHwfIRhyphenhyphenMTym7RAqShj3inK9FqL7CiXnkEjg0/s1600/shp.gif
Sairaanhoitopiirit 2013
Päivitys 12.4.2013: Peruspalveluministeri täydensi työryhmää, joka nyt yli 30 hengen työryhmä ja jolla on toista kymmentä valmistelijaa. Päätös on mennyt myös tiedoksi kansliapäällikkö Sillanaukeelle. 11.4.2012 selvitysryhmän jäsen Kati Myllymäki  kritisoi tilannetta kovin sanoin niin Helsingin Sanomissa kuin YLE1:n A-talkissa. Myllymäen mukaan ratkaisumalli jopa pilkkoo terveyskeskukset ja saattaa perusterveydenhuollon tilaan, jota hän ei voi hyväksyä.  http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=6556944&name=DLFE-26250.pdf
Päivitys 10.4.2013: Oikeuskanslerin mielestä eduskunnan tulisi tietää sote-uudistuksen keskeiset ratkaisut ennen kuntauudistusta. Uudistusten eritahtisuus on ongelma oikeuskanslerin mielestä. http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=13299/type=1
Päivitys 8.4.2013: STM:n työryhmän aikataulua onkin pidennetty 2013 loppuun, kertoo YLE:n uutispalvelu. http://yle.fi/uutiset/guzenina-richardson_miehitti_sote-ryhman_oman_puolueen_vaella/6567486
Taitaa työryhmän kokoonpanokin vielä keskusteluttaa. Onko riittävästi edustusta eri tahoilla? Lääkäriliittokin kommentoi asiaa tuoreeltaan. (http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=13294/news_db=web_lehti2009/type=1/ref=rss). Ministerit näyttävät kiistelevän lisäjäsenistä (Hesa/STT 8.4.2013 "Sote-ryhmän lisäjäsenistä syntyi kinaa."). Asiasta riemuitsee myös PS:n Timo Soini (Hesa/STT: Soini : "Sote-sekoilu poikki vaikka uusilla vaaleilla").
Vaikea on pysyä perässä. Kyllä poliitikkojen kuviot ovat nopeita, vaikka on kyse vuosisadan uudistuksesta. Ei tässä todellakaan tiedä, kuinka tässä käy.

Päivitys 4.4.2013: STM on asettanut järjestämislain valmisteluun työryhmän. Uusi osastopäällikkö Kirsi Paasikoski on puheenjohtajana. Jäseninä on selvitysmiehiä ja muita tuttuja virkamiehiä eri puolilta Suomea. Toimikausi on 4.4.2013 - 30.6.2013. Tehtävänä on laatia järjestämislaki, joka sisältää kuntauudistuksen säännökset sekä vastuukuntamallin määrittelyn ja säännökset palvelujen järjestämisestä ja rahoittamisesta.
http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=6556944&name=DLFE-26228.pdf

27.3.2013: Karttapeli pyörii nyt selvästi sen ympärillä, mitkä ovat keskeiset vastuukunnat. Näyttää siltä, että edelleen sote-uudistuksella yritetään edistää kuntauudistusta. Sen sijaan sosiaali- ja terverydenhuollon omimmat haasteet ja hyvät puolet jäävät syrjään uudistuskeskustelussa. Onkohan edes kuultu riittävästi kaikkia relevantteja asiantuntijatahoja? Siltä hiukan tuntuu...

Hallituksen kunta- ja karttapeli sai uuden käänteen. Selvitysmiehet pakotettiin ensin rakentamaan uutta sotejärjestelmää kaksitasoiseksi järjestelmäksi. Väestöpohja haluttiin minimissään 20000 asukkaaseen ja sairaanhoitopiirit haluttiin lakkauttaa. Selvitysmiehet tekivät melkein työtä käskettyä. Paitsi he linjasivat alueiden minimikooksi 50000 asukasta (34 sotealuetta). Hallitus tekikin uuden ratkaisun, jossa viisi erva-aluetta säilytettiin, mutta 34 sotealueen sijasta päätettiinkin mennä 20 sotealueeseen. Edelleen linjattiin, että sairaanhoitopiirit lakkautetaan, mutta lähdettiin vastuukunta-ajattelusta liikkeelle.

Päivitykset 25.-26.2013/ ministerien karttaselitykset 20-35:
  • Ministeri Carl Haglundin mukaan hallituksen linjaus ei tarkoita 20 sotealuetta vaan 25-35 sotealuetta. 
  • Puolestaan ministeri Jutta Urpilainen totesi, että hallituksen linjauksessa sotealueiden määrä on pikemminkin lähempänä 20 kuin 30:tä.Tämä vahvistaa vain tekemiäni jatkopäätelmiä. 
  •  "Minä olen sanonut, että sote-alueissa mennään kohti 20:ta. Niiden määrä tulee olemaan lähempänä 20:tä kuin 34:ää. Se riippuu siitä, miten kunnat ryhtyvät yhdistymään", Maria Guzenina-Richardson (sd) sanoo. Ministerin mukaan sote-alueiden määrä ei vastaa asiantuntijoiden ehdotusta, koska hallitus haluaa jättää pienehköille eli 20 000 asukkaan kunnille vastuuta sosiaali- ja terveyspalveluista. Siksi hallitus haluaa "tiivistää" muualta eli sote-alueiden määrästä: "Emme halua, että erikoissairaanhoito pirstaloituu liikaa."http://www.hs.fi/kotimaa/Asiantuntijat+riepottelevat+sote-uudistusta/a1364193024786


Selvitysmiesten malli 2013
Loppuratkaisu on todella hämmentävä. Sen hämmennyksen esittivät omalla tavallaan THL:n pääjohtaja Pekka Puska sekä pari selvitysmiestäkin Helsingin Sanomissa 23.3.2013. Yhdyn tässä hämmenyksen tilassa oleviin asiantuntijoihin. Lopputuloksena olisi tästä hallituksen linjauksesta seuraavaa: 1. erva-aluet säilyisivät, 2. sairaanhoitopiirit lakkautettaisiin, 3. kansanterveystyön kuntaliitot lakkautettaisiin, 4. vastuukunnat nimittäisiin näiden lakkautettavien organisaatioiden jälkeläisiksi, 5. jopa 20000 asukkaan sotealuekin olisi mahdollinen vastuutaso. Lopputulos olisi nykyjärjestelmään verrattuna kaikella tapaa huonompi. Palvelujen organisointi ja vastuut tulisivat nykyistä paljon epämääräisemmiksi. Suuri hallintouudistus olisi kallis. Kaikki toiminnan kehittäminen jouduttaisiin käytännössä jäädyttämään uudistuksen ajaksi. Perusongelmat eivät häviäisi mihinkään - kuten terveyskeskusten rapautuminen tai vanhustenhuolln ongelmat. Sen sijaan uhkana olisi erikoissairaanhoidon taloudellisuuden ja tehokkuuden laskeminen. Nythän pohjoismaisessa vertailussa Suomen erikoissairaanhoidon tehokkuus on selvästi paras. http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/organisaatio/rakenne/yksikot/terveys_ja_sosiaalitalous/optimi/2011/pohjoismaat

Uusi aloitus ja komitea pystyyn. "Kaikki perustuu huonoon kommunikaatioon asiantuntijoiden ja ministerien välillä" - toteaa selvitysmies Aki Linden Hesarissa 23.3.13. Mielestäni Akin toteamus on lievä. Ei  ole kyse huonosta kommunikaatiosta, vaan epäluottamuksesta ja virheellisestä valmistelutavasta. Mielestäni uudistusta tällaiselta pohjalta ei saa missään tapauksessa tehdä. Nyt on kaivettava esille vanha komitealaitosmalli. Komitealaitokseen vihkiytymättömien ministerien ja poliitikkojen kannattaa nyt tutustua vanhaan komitealaitosmalliin ja hakea sen parhaat puolet esille. (ks., Ollintuumailut aikaisempi blogikirjoitus tästä). Parlamentaarinen komitea on tähän viisas ratkaisu, koska uudistuksen vaikutukset ovat pitkät ja ulottuvat pitkälle nykyhallituksen aikakauden ulkopuolelle. http://ollintuumailut.blogspot.fi/2013/03/sote-uudistus-komiteaan.htm


Päivitys 26.3.2013- 30.3.1013: asiantuntijoilta tiukkaa kritiikkiä
  • Lääkäriliitoltakin usko seka asiantuntijoiden että myös hallituksen linjauksiin pettää.http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=13257/news_db=web_lehti2009/type=1/ref=rss
  • Myös THL esitti jo kriittisiä arvioita selvitysmiestenkin ehdotukseen.http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/uutinen?id=33144  
  • Jussi Huttunen toivoo aikalisää.Ote lehdistötiedotteesta:
    Huttusen mukaan hallituksen linjaukset vaikuttavat kiireessä sorvatuilta. "Niitä on hyvin vaikea tulkita, mutta ne näyttävät vievän järjestelmää taaksepäin niin, että erikoissairaanhoito pirstoutuu, mutta toisaalta perusterveydenhuollon ongelmia ei korjata." Huttunen suosittelee hallitukselle mieluummin kunnon aikalisää kuin torstaisten linjausten toteuttamista. "Kyllä me nykyjärjestelmän kanssa elämme. Mieluummin se kuin taaksepäin meneminen, joka olisi katastrofi."
    http://www.hs.fi/kotimaa/Selvitysty%C3%B6ryhm%C3%A4n+asiantuntija+Hallitus+vie+j%C3%A4rjestelm%C3%A4%C3%A4+taaksep%C3%A4in/a1364192912235 
  • kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee haluaa myös hallitukselta tarkennuksia sote - alueiden määrään - muuten on vaikea jatkaa virkamiesvalmistelua..http://yle.fi/uutiset/sote-uudistus_on_levallaan_mutta_aikataulusta_pidetaan_kiinni/6555783
  • Professori Juhani Lehto tekee samat johtopäätökset kuin Olli 27.3.13 Helsingin Sanomien mielipidepalstalla. "Sote -uudistus voitaisiin viedä nyt komiteaan". Selvitysmiesten raportti saa Lehdolta kovan kritiikin - mm. vastuukunta-ajattelu. Myös aikaisempien pohdintojen syrjäyttäminen oudoksuttaa Lehtoa - kuten vaikkapa maakuntamalli. http://ollinarkisto.wordpress.com/?attachment_id=31
  • Sairaanhoitopiirien johtajat antoiva hallitukselle arvosanaksi 5: Seuraavassa on muutama ote kommenteista: "Kaikkein kehnoiten hoidettu uudistus, mikä tullut vastaan." (Jouko Isolauri/ Keski-Suomi); "Asia pitäisi ratkaista pelkästään sosiaali- ja terveydenhuollon ja kansalaisten palvelujen turvaamisen näkökulmasta. "Tässä mielessä hallitus on lähtenyt liikaa politikoimaan alue-, kieli-, puolue-, yms., ja varsinainen asia on hukkunut." (Pentti Itkonen/ Etelä-Karjala); "Asiantuntijuus ja politiikka ovat valitettavasti olleet nyt aika pahasti ristiriidassa. "Viisautta olisi ollut kuunnella asiantuntijuutta ja toimia sen ehdotusten mukaan." (Jaakko Pihlajamäki/ Etelä-Pohjanmaa)
    "Kaiken huippuna selvitysmiesten ylikävely saman tien. Vaikka olivat käyttäneet sen tekoon paljon aikaa ja vaivaa ja selvittelyä." (Seppo Karhu/ Kanta-Häme); "Koskaan aikaisemmin ei ilmeisesti ole tärkeää yhteiskunnallista uudistusta tehtäessä yhtä perusteellisesti sivuutettu asiantuntijoiden ja tutkijoiden näkemyksiä, kuin tässä prosessissa." (Jouni Mutanen/ Päijät-Häme); "Sote-palvelurakennetyö tapahtui aiemmasta poiketen suoran poliittisen ohjauksen tukemana. Tulevaa hallinnon kehittämistä ajatellen on syytä arvioida valmistelutapaa." (Hannu Leskinen/ Pohjois-Pohjanmaa); "Tämä oli farssi." (Aki Linden/ HUS) . http://yle.fi/uutiset/sairaanhoitopiirien_johtajilta_taystyrmays_sote-uudistukselle/6559472#galleria489
Virkamiesten, asiantuntijoiden, tutkijoiden ja poliitikkojen välinen työnjako ja vastuut pitäisi nyt selvittää. Sote -valmistelu on ollut tehotonta ja tempoilevaa. Asiantuntijat on vuoroin pyydetty apuun ja vuoroin ajettu nurkkaan. Koko kuvio pitäisi läpivalaista.



Hallituksen kehysriihipäätöksen lehdistötiedote sote-uudistuksen osalta:
 http://www.stm.fi/tiedotteet/verkkouutinen/-/view/1853012#fi

Peruslähtökohta noudattaa aiempia hallituslinjauksia
Kehysriihi 21.3.:


  • Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistuksen tavoitteena on vahvoihin kuntiin perustuva, pääsääntöisesti kaksitasoinen integroitu sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenne, jossa uuden laajan perustason tehtävien järjestämis- ja rahoitusvastuu on kunnilla. Tavoitteena on turvata sosiaali- ja terveydenhuollon lähipalvelut.
  • Sote-uudistusta viedään eteenpäin yhdessä kuntauudistuksen kanssa. Sote-palvelut järjestetään kuntapohjaisesti.
  • Laajan perustason sosiaali- ja terveyspalvelut järjestetään pääsääntöisesti vastuukuntamallilla.

Sote-uudistuksen jatkovalmistelun perusteet:

Alle 20 000 asukkaan kunta

  •  Kunnalla on rahoitusvastuu asukkaidensa sote-palveluista, mutta ei itsenäistä sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisvastuuta.
  •  Kunnan tulee kuulua pääsääntöisesti vastuukuntamallilla hallinnoituun sote-alueeseen, joka pystyy järjestämään laajan perustason palvelut.
Vähintään noin 20 000-50 000 asukkaan kunta

  •  Kunnille säädetään sote-järjestämislaissa oikeus järjestää perustason sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita.
  • Muiden sote-palvelujensa saatavuuden turvaamiseksi kunnan on kuuluttava toiminnalliseen kokonaisuuteen, pääsääntöisesti vastuukuntamallilla hallinnoitavaan sote-alueeseen.  
  • Laajan perustason sote-palvelut, kuten erikoissairaanhoito ja vaativat sosiaalipalvelut (tai osa palveluista) järjestetään sote-integraatio varmistaen.
  • Ns. peruserikoissairaanhoidon palveluita järjestetään siten, kun se on kunnan perustason sosiaali- ja terveydenhuollon ja koon kannalta tarkoituksenmukaista. Nykyisiä aluesairaaloita hyödynnetään palvelutuotannossa. 
  • Vähintään noin 50 000 asukkaan kunnat voivat järjestää laajan perustason palveluita.
Viisi erityisvastuualuetta huolehtii vaativista sote-palveluista

  •  Vaativia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita varten muodostetaan viisi erityisvastuualuetta (erva).
  • Ervat koordinoivat koko perustason sote-palveluiden järjestämistä, eri sairaaloiden ja muiden sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköiden keskinäistä työnjakoa ja yhteistyötä niin, että se tukee sosiaali- ja terveydenhuollon tarkoituksenmukaista toimintaa ja erityisosaamista. 
  • Ervat vastaavat vaativan keskitettävän erikoissairaanhoidon palveluiden sekä keskitettävien sosiaalihuollon palveluiden koordinoinnista ja ohjauksesta. 
  • Ervat vastaavat myös tutkimuksen, kehittämisen ja koulutuksen koordinoinnista. 
  • Sosiaali- ja terveysministeriö vastaa sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisesta ohjauksesta ja koordinaatiosta.
  • Sote-uudistuksen alkuvaiheessa nykyiset sairaanhoitopiirit voivat jäsenkuntien niin halutessa jatkaa nykyisen kaltaisina kuntayhtyminä, mutta vuoteen 2017 mennessä nykyiset sairaanhoitopiirit hallinnollisina organisaatioina puretaan.
Alueelliset poikkeukset päätetään erikseen

  • Metropolialueen sote-palveluiden järjestäminen ratkaistaan erikseen.
  • Muista alueellisista poikkeuksista päätetään osana järjestämislakia. 
  • Kielelliset oikeudet turvataan järjestämislain valmistelun yhteydessä.
Selvitysmiesraportin lähteet:
http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=6511574&name=DLFE-26005.pdf
http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=7027177&name=DLFE-26010.pdf
http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=7027177&name=DLFE-26007.pdf
http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=7027177&name=DLFE-26008.pdf
http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=7027177&name=DLFE-26009.pdf
http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=7027177&name=DLFE-26011.pdf
http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=7027177&name=DLFE-26006.pdf

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti