keskiviikko 18. tammikuuta 2017

Soininvaara virastosiilojen kimpussa - hyviä ehdotuksia, mutta muutakin, päivitys 19.1.2017

Kuvahaun tulos haulle soininvaaraTunniste: Sote-uudistus, valtion ohjaus, ks. tunnisteen ja bloggauksen taustat http://ollintuumailut.blogspot.fi/2016/10/ollin-tuumailuilla-100000-katselijan.html

Soininvaara siiloja vastaan ja siiloja luomassa. Tämä tuli mieleen, kun luin tuoreeltaan Osmo Soininvaaran selvitysmiesraportin sote-virastojen tulevaisuudesta. (1) Heti pitää todeta, että tunnen melkoisen hyvin aikalaiseni Osmon ajattelua. Olen jopa ollut aikanaan vastuussa Stakesissa tilastoista ja rekistereistä, kun  Osmo oli peruspalveluministerinä. Herra käytti palvelujamme ahkerasti - ehkä ahkerammin kuin kukaan muu vastaava ministeri ennen tai jälkeen. Tilastotieteilijänä hänellä oli intohimo selvittää asioiden tilastolliset perustat. Voin myös arvioida nyt nykytilaa ulkopuolisena tarkkailijana, kun minulla on ollut pitkä ura osassa näistä Soininvaaran arvioimia virastoja ja laitoksia.

Ensin tiivistän ehdotukset, joista olen samaa mieltä. THL:n toimintaa pitää ketteröittää ja saada tutkimustoiminta lähelle käytäntöä. Myös THL:n siilomaista organisaatiota pitää avata. Samoin on vahvistettava taloudellista osaamista THL:ssä. Valviran toiminta on yhdistettävä aluehallintovirastojen kanssa, jotta päästään eroon resursseja tuhlaavasta päällekkäisestä toiminnasta sekä päästään yhtäläiseen kansalaisten ja yritysten kohteluun koko maassa. Fimean päätoimipaikka on palautettava Helsinkiin, koska osaamiskeskittymä on Helsingissä, keskeiset yhteydet pääkaupunkiseudulla sekä Euroopassa. Työterveyslaitoksen ja työturvallisuuskeskuksen yhdistäminen ovat myös hyviä ehdotuksia.

Olen myös eri mieltä joistakin ehdotuksista. Soininvaara on purkamassa siiloja, mutta rakentamassa myös uusia. Uusi tiedontuottaja Masote on mielestäni uusi siilomainen alueellinen tutkimusorganisaatio, jonka perimmäinen järki jää minulta kyllä huomaamatta. Organisaatio on varmaankin tarjous yliopistosairaaloille. Se on myös yritys pelastaa jo puoli vuotta sitten haudattu Stakesin perustama Finohta eli terveydenhuollon arviointiyksikkö. (2) Siilon välttämiseksi Soininvaara esittää Masoten Helsingin toimiston sijoittamista samoihin tiloihin THL:n kanssa. Ei se mitään auta, jos kyse on eri organisaatiosta. Johan Osmo kritisoi THL:n sisäistäkin siiloutumista eri osaorganisaatioihin, vaikka ovat kaikki samoissa ja hyvinkin moderneissa tiloissa. THL:n taloudellisen itsenäisyyden lisääminen on soteuudistuksen muutosvaiheessa hankalasti perusteltavissa. Pikemminkin pitäisi varmistaa yhteistyö kaikkiin suuntiin eriytymisen sijasta.  Ihmettelen myös, miksi Työterveyslaitoksen erityisasemaa ei pohdita raportissa lainkaan. Pikemminkin Soininvaara vahvistaa sen erillisyyttä tutkimuslaitoksena esim. suhteessa THL:ään. Tosin se on linjassa hallituksen kaavailujen kanssa, jossa soteuudistuksesta pidetään erillään työterveyshuolto. (Tästä työterveyslinjauksesta olen hallituksen kanssa eri mieltä monen muun tavoin.) Valviran ja AVIen yhdistäminen osaksi monialaista lupa- ja valvontavirastoa oli jo aiemmin Osmonkin kanta eli sama kuin hallituksella viime vuoden lopulla. Valvira ja eräät järjestöt (mm. ammattijärjestöt kaikki) olivat sitä mieltä, että pitäisi perustaa soteen oma valvontavirasto liittämällä Valvira ja AVIT yhteen. Tästä on esimerkkejä muualta Euroopasta. Sen sijaan monialaisesta virastosta ei ole mitään esimerkkejä.

Ollin tiimalasi, ks. viite 2
Tietovarannot jäävät vähälle pohdinnalle. Oleellinen "öljy" soteuudistukselle ovat tietovarannot. Niiden pitää olla avoimia, ajantasaisia, laadukkaita sekä tehokkaasti toteutettuja. Soininvaara pohtii lähes pelkästään tutkimustyön kannalta tietovarantoja. Se on eräs tärkeä osa. Olen samaa mieltä, että tutkimustoiminnan pitää päästä nykyistä paremmin tietovarantojen hyödyntäjäksi. Sellainen lakiehdotuskin on valmisteilla STM:ssä. (3) Tietovarantoja tarvitaan soteuudistuksen ytimessä mitä kipeimmin. Voidaan heti mainita muutama tarve, jotka edellyttävät tietovarantojen uudistamista mukaan lukien perusraportointi, indikaattorityö ja monipuoliset analyysit. Tietoja tarvitsevat kaikki toiminnan osapuolet valtion suunnittelusta, ohjauksesta, valvonnasta aina yksittäisiin asiakas - ammattilainen -suhteisiin. Valinnanvapaus tuo aivan uudet tietotarpeet,  samoin kun maakuntien rooli palvelujen järjestäjinä. Sitran palvelupakettihanke ja Isaacus- hanke ovat suurella erillisellä rahalla toteutettuja määräaikaisia hankkeita, joiden kotipesä on löydettävä. Tietovarannot on saatava keskitetyn yhteistyön piiriin kattavasti. THL tai sitten joku muu valtiollinen virasto pitää olla työn ylin koordinaattori ja valtakunnallisen tiedon kerääjä. Tiedon on synnyttävä kentällä yhtenäisin periaattein ja tiedonkeruun menettelyin siten, että hyöty koituu välittömään asiakastyöhön, mutta myös johtamiseen eri tasoilla. Suunnittelun, arvioinnin, auditoinnin, seurannan, valvonnan on perustettava työnsä samoihin tietovarantoihin. Myös tutkimuksen pitää hyödyntää samoja tietovarantoja ja tarpeen mukaan sitten kerättävä lisädataa, jos olemassa oleva data ei riitä. Ideoimani tiimalasi tiedonhallinnan ratkaisuna pitäisi olla lähtökohtana. (4)

Päivitys 18.1.2017: FB:n puolella käytyä keskustelua: Aluehallintovirastojen ihmiset (tässä yhteydessä Margit Päätalo ja Satu Koskela) ihmettelevät Soininvaaran lausumia AVeista:
Margit Päätalo: Selvityshenkilön moneen ajatukseen, kuten Sinunkin on hyvä yhtyä. Sen sijaan hämmästyttää, kummastuttaa, että Osmo Soininvaara ei kuullut ensimmäistäkään aluehallintovirastojen henkilöä, mutta kykeni tekemään linjauksia tulevaisuuteen niitä koskien! Muita kuultuja eri virastoista oli kymmeniä.
Ollin kommentti: Twitterin puolella Soininvaara vastaa, että AVIen kuuleminen on toisen, Mirjami Laitisen työryhmän tehtävänä.
Margit jatkaa: Niin, yhä mielenkiintoisempaa on. Kyseessä on kaksi aivan erillistä asiaa; selvityshenkilön työ ja uuden valtion viraston valmisteluryhmän työ!
Satu Koskela: Kovin innovatiiviselta ei vaikuta myöskään toisen viraston istuttaminen toisen sisään, mikäli oikein ymmärrän Soininvaaran "alistamista" ja "määräämistä" koskevat kuvaelmat Valviran tehtävistä uuden viraston sote-toimialalla. Eivätkö matalat hierarkiat ja joustavat toimintamallit ole kuitenkin enemmän tätä päivää? Ja samaa mieltä masotesta.
Ollin kommentti: "STM:n toimialan mukainen toiminta Aveissa tulee käsitykseni mukaan alistaa koko maassa Valviralle – tai käytännössä sen työn jatkajalle – joka voi määrätä tehtävien jakamisesta eri toimipisteissä olevien virkamiesten kesken." Tämän tekstin löysin varsinaisen raportin sivulta 25. Sen sijaan yhteenvedossa todetaan: "Valviran yhdistetään suunniteltuun valtioneuvoston yhteiseen valtakunnalliseen lupa-, ohjaus- ja valvontavirastoon, mikäli virasto toteutuu riittävän laajana. Nykyinen toiminnan päällekkäisyys aluehallintovirastojen kanssa tulee samalla purkaa." - Olen samaa mieltä Sadun kanssa - ei alistamista vaan yhdistämistä. Mutta monialavirastoa en kannata, vaan pitäisi olla yksi sotevalvontavirasto. Hallituksen linjaus on monialavirasto.
Tarja Tamminen on myös monialavirastoa vastaan: 
Valvontavirasto, joka valvoo kaikkea mahdollista, ei ole järkevä. Siellä joko valvonnan taso kaikkien ministeriöiden toimialoilla laskee, tai sitten se siiloutuu yhden viraston sisällä itsenäisiksi osastoiksi, jotka kukin toimivat omilla sisältöalueillaan. Se näkyy jo nykyisessä Valvirassa. Valvonnan ydin on valvottavan toiminnan sisällön hyvä osaaminen. Itse valvontatoimenpiteet ovat tekniikkaa.
Päivitys 18.1.2017: Matti Rimpelä ja Tapio Kuure kommentoivat Soininvaaran näkemyksiä THL:n tutkimustoiminnasta:
Matti Rimpelä: "Olen jo aikaisemminkin päätynyt ajattelemaan, että Osmon ajattelua ohjaa teknisen tilastotieteilijä kokemus ja paradigma. Sen sijaan uuden tiedon luomisen edellytyksistä tutkimusyhteisöissä hänellä ei juuri ole kokemusta eikä ymmärrystään. Suomen suuri pulma on palvelujärjestelmän tieteellisen tutkimuksen kehittymättömyys. Stakesin käynnistyminen 1990-luvulla oli lupaava alku, mikä näkyy palvelujärjestelmän kehitystä kuvaavien ja analysoivien raporttien runsautena. Vuosituhanne vaihteessa käynnistyi myös kuntakonsultaatiotoiminta, jonka kuntaliitto kuitenkin pakotti lopettamaan. Palvelujärjestelmän tutkimus alkoi sammua Stakesin viimeisinä vuosina ja kaventui THLssa paljolti taloustieteeksi. Miten voisi syntyä merkityksellistä konsultointia ilman sen taustalla pohjaa luovaa tieteellisesti kilpailukykyistä järjestelmätutkimusta, muutakin kuin taloustieteellisestä orientoitunut. Ja miksi sote-uudistuksen vaikutusanalyysit on tilattava yksityisiltä konsulteilta? Tässä on Osmon ajattelun sudenkuoppa."
Ollin kommentti: KTL-Stakes ovat olleet monella tapaa runsauden sarvia. Stakes jäi jo yhdistymisessä jotenkin KTL:n varjoon, vaikka siellä tehtiin hyvää tutkimusta erillään tilastoista ja rekistereistä sekä näihin tietovarantoihin perustuen. Niin tutkimus oli lähempänä kenttää kuin KTL:n tutkimus. Parhaimmillaan tutkimus - kehittäminen- konsultointi limittyivät toisiinsa - varmaan siellä THLssä on vieläkin näitä yhteisöjä - toivottavasti.
Tapio Kuure: Muutama vuosi sitten käynnistettiin sektoritutkimuksen uudistaminen, joka kaatui sittemmin laman myötä. Suomalaiseen tapaan tyydytään sitten näihin karvalakkimalleihin a'la selvitysmies se ja se.
Ollin kommentti: Niin, mitkä olivat odotukset Soininvaaralta. Olivatkohan ne enemmän tällaisia organisaatiojuttuja. Sellainen käsitys minulla jäi Valvira-tapauksen osalta. Kaikkia virastoja on käsitelty erikseen. Esimerkiksi kun tunnen tuota tietovarantopuolta, sieltä löytyy yhteyksiä eri virastojen kannalta.
Matti Rimpelän jatkokommentti: Olen tullut siihen käsitykseen, että piilotettuna toimeksiantona oli THL:n yhtiöittäminen markkinaehtoiseksi toimijaksi, mikä Osmon ehdotuksissa kaventui liikelaitokseksi.

Päivitys 19.1.2017: Fimea puhuttaa aluepoliittiselta kannalta. 
Tero Hongisto: Soininvaara puhuu Fimea-yhteyksissä omaan pussiin - erikoinen olisi PK-seudun selvitysmies jos ehdottaisi ja kannattaisi siirtoa Kuopioon, joka on siis ainut oikea ratkaisu ja kohtuus, mutta Osmolle potiittinen itsemurha :) Fimea kuuluu Kuopioon! Niin - aina kun on siirretty/siirretään joku virasto tms. PK-seudulle ei tämmöistä ketkuilua ole nähty, mutta asioiden pitäisi toimia molempiin suuntiin.

Päivitys 19.1.2017/FB: Martti Talja on huolissaan soten tietovarannoista:
Soininvaaran THL:n, Valviran, Avi:en ja Fimean osalta ovat kannatettavia. Erityisesti itsekin olen kantanut huolta sote-uudistukseen onnistumiseen tarvittavasta tietotuotannosta. Soininvaara ehdottaa yhdistettävälsi hajanaiset voimavarat sektoriministeriön, STM:n alaisuuteen. Kuka johtaa sillä tulee olla myös mittarit käytössään.

Päivitys 19.1.2017/FB: Merja Vuori ottaa kantaa Soininvaaran selvityksen ja rinnakkain tapahtuvan uuden lupa- ja valvontaviraston kehittämiseen (ns. luova): 
On se voinut käydä niinkin, että kun hallitus on rykäissyt käyntiin tämän Luova-projektin, niin Soininvaaran selvittelyt ovat jääneet hallituksen näkökulmasta lapsipuolen asemaan. THL ja Fimea eivät sellaisenaan ole Luova-ehdotuksissa mukana. Ainoa ns iso asia, mikä Soininvaaran näkökulmasta tässä jäi kiinnostavaksi ja hänen tarkemmin selvitettäväkseen, oli THL:n ja yleisemminkin sektoritutkimuksen asema. Maakuntien tutkimuslaitoksen idean näen ehkä kumarruksena hallituksen kaavaileman Bundesrepublik Finland -mallin suuntaan.

Viitteet

(1) STM:N tiedote 18..1.2017: Selvityshenkilö Soininvaara: Tulevaisuuden sosiaali- ja terveydenhuolto tarvitsee tuekseen tutkimustietoa
"Maakuntauudistuksen jälkeen sosiaali- ja terveystoimessa tarvitaan päätöksenteon tueksi nykyistä enemmän tutkittua tietoa. Tiedontarve painottuu myös uudella tavalla, toteaa selvityshenkilö Osmo Soininvaara. Hän on selvittänyt sosiaali- ja terveysministeriön toimesta sitä, miten ministeriön hallinnonalan laitokset tukisivat nykyistä paremmin sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta.
Soininvaara luovutti selvitysraporttinsa 18. tammikuuta sosiaali- ja terveysministeri Pirkko Mattilalle ja perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehulalle.
Tavoitteena uudenlainen Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
Soininvaaran mielestä sosiaali- ja terveysministeriön toimialueella tehtävä tutkimus on liian kaukana päätöksenteosta. Tämän seikan merkitys korostuu sote-uudistuksen myötä, koska hallinnon tiedontarve kasvaa. Sosiaali- ja terveysministeriön tutkimustoiminta on keskittynyt pääasiassa Terveyden ja hyvinvoinnin laitokseen (THL) ja Työterveyslaitokseen (TTL).
Soininvaara ehdottaa, että kehitettäisiin käytäntöjä, jotka toisivat THL:n tutkimuksen lähemmäs päätöksentekoa. Tutkimuksen tulisi vaikuttaa elävämmin päätöksentekoon ja päätöksenteon ongelmien tulisi puolestaan näkyä tutkimuksen suuntautumisessa.
Sote-uudistuksen tavoitteena on taittaa kustannusten kasvua kolmella miljardilla. Tästä syystä THL tarvitsisi nykyistä enemmän talouden asiantuntemusta. Yhteydenpitoa Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen ja akateemisten taloustutkijoiden kanssa tulisi lisätä.
Ministeriö ohjaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitosta tulosohjauksen keinoin. Nykyisessä ohjaustavassa on kehitettävää. Yksityiskohtaisen tulosohjauksen sijaan ministeriön tulisi olla THL:lle sekä kiinteä rahoittaja että myös ostaja. Vastaavasti THL:n tulisi uudistaa toimintatapojaan niin, että sillä olisi valmiudet vastata nopeisiin selvityspyyntöihin. THL:n taloudellista itsenäisyyttä tulisi lisätä siten, että se voisi toimia liikelaitoksen tavoin nykyisen lainsäädännön puitteissa. Laitoksen maksullista toimintaa tulisi laajentaa. Soininvaaran mielestä THL:n tulee voida tarjota kunnille ja maakunnille maksullisia konsulttipalveluja.
THL:n tulisi myös tehostaa terveyden edistämistä koskevan tiedon tuottamista ja erityisesti sen jalkauttamista.  Yleinen terveyden edistäminen on laitoksen perinteisiä vahvuuksia ja tämän pitäisi näkyä jatkossa. Soininvaara esittää, että terveyden edistämiseen tähtäävistä toimista tehdään jatkoselvitys.
Tulevaisuuden THL on Soinivaaran mielestä ketterä tutkimuslaitos, jolla on taloudellisesti riittävän itsenäinen asema.
Uutena tiedontuottajana Masote   
Soininvaara esittää perustettavaksi maakuntien sosiaali- ja terveyspalvelujen tutkimuslaitosta. Masoten tehtävänä olisi tuottaa tietoa sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottavuuden ja vaikuttavuuden parantamiseksi. Laitos sijaitsisi viidellä yliopistopaikkakunnalla Helsingissä, Turussa, Tampereella, Kuopiossa ja Oulussa. Laitoksella olisi yksi valtakunnallinen johto. Helsingin toimipisteen tulisi sijaita samassa talossa THL:n kanssa. 
Työterveyslaitos ja Työturvallisuuskeskus yhteen
Soininvaaran mielestä jo nyt kolmikantaisesti johdettu Työterveyslaitos tulisi siirtää selkeämmin työmarkkinajärjestöjen vastuulle. Työturvallisuuskeskus yhdistettäisiin Työterveyslaitokseen.  Työterveyslaitos on julkisoikeudellinen yhteisö, joka toimii sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla ja pääsääntöisesti ministeriön myöntämän valtionavun rahoittamana.
Fimean päätoimipaikka Helsinkiin, työt jatkuisivat myös Kuopiossa Soininvaara kannattaa viimeisimmän selvitysryhmän näkemystä, jossa Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen päätoimipaikka sijaitsisi Helsingissä. Kuopiossa jatkettaisiin lääkehoitojen arviointiin ja lääkehuollon kehittämiseen liittyviä tehtäviä. Fimean toimintojen siirto Kuopioon voisi toteutua vain laajojen irtisanomisten kautta, jolloin Fimean toiminta vaurioituisi vakavasti ja pitkäaikaisesti.
Fimea on asiantuntijaorganisaationa täysin riippuvainen avainhenkilöistään, joiden osaamista ei ole varaa menettää toimintojen siirron takia. Kokonaisvastuu rekrytoinneista ja sijoittumisesta tulisi jättää Fimean operatiivisen johdon päätettäväksi.
Soininvaara myös muistuttaa, että Fimean tuloista vain 15% tulee valtion budjetista. Loput tulevat maksullisesta toiminnasta, josta ulkomaiset lääkealan toimijat rahoittavat noin 90%. Ilman heidän luottamustaan Fimean tulojen romahdus johtaisi toiminnan merkittävään supistumiseen ja viraston vaikuttavuuden heikkenemiseen EU:n lääkevalvontaverkostossa.
Kansallisen neurokeskuksen päätoimipiste Kuopioon Soininvaaran mielestä työpaikkojen tasaisempi sijainti maan eri kasvukeskuksissa on kannatettavaa. Soininvaara ehdottaa, että Kansallisen neurokeskuksen päätoimipiste sijoitetaan Kuopioon, koska Kuopion yliopistossa on jo nyt neurotieteiden vahvaa osaamista.  Keskuksen tarkoituksena on koordinoida neurotieteiden kehitystä ja siihen liittyvää yritysyhteistyötä maailmanlaajuisesti. Keskus toisi Kuopiolle työpaikkoja ja alan yritystoimintaa.
Valvira osaksi uutta valvontavirastoa Maan hallitus on osana aluehallintouudistusta suunnitellut valtioneuvoston yhteistä valtakunnallista lupa-, ohjaus- ja valvontavirastoa. Jos tämä virasto toteutuu riittävän laajana, tulisi Soininvaaran mielestä pääosa Valviran tehtävistä siirtää uuteen virastoon, mikäli siihen tulee riittävästi muiden ministeriöiden toimintoja. Nykyinen toiminnan päällekkäisyys aluehallintovirastojen kanssa tulisi purkaa.  Toimintojen kokoaminen yhteen virastoon vahvistaisi sosiaali- ja terveysalan valvonnan toimintaa ja asiantuntemusta merkittävästi."



(2) Finohtan kohtalosta kirjoitin taannoin viime vuonna 20.9.2016: http://ollintuumailut.blogspot.fi/2016/09/terveydenhuollon-menetelmien.html

(3) Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi uudeksi laiksi sosiaali- ja terveystietojen tietoturvallisesta hyödyntämisestä. Lisäksi ehdotetaan muutettavaksi lakia Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksesta (668/2008), lakia potilaana asemasta ja oikeuksista (785/1992) sekä lakia sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (812/2000). Lausuntoaika päättyy 30.9.2016.
(4) Olli Nylander: Soteuudistus - pirullinen ongelma, Norderstadt 2016, ss. 229-246, tiimalasi sivulla 230

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti