Omakanta: www. omakanta.fi
Omakanta on kansalaisille tarkoitettu henkilökohtainen
internetpalvelu, josta yli 18-vuotias voi katsella omia sähköisiä resepti- ja
potilastietoja sekä tulostaa yhteenvedon sähköisistä resepteistä. Lapsen
vanhemmat eivät voi vielä katsella lapsensa tietoja palvelusta. Omakannasta
näkyy tietoja, kun potilaalle on kirjoitettu sähköinen resepti tai hänen
potilastietojaan on tallennettu Potilastiedon arkistoon. Täysi-ikäinen näkee
myös tiedot, jotka on tallennettu, kun hän oli ala-ikäinen. Tulevaisuudessa
palvelusta näkee organisaatiotasolla, missä potilaan tietoja on katsottu tai
käsitelty. Sähköiset reseptit ja lääkeostot näkyvät Omakannassa 2,5 vuotta
siitä päivästä, jolloin ne on kirjoitettu. Palvelusta ei näe paperi-, puhelin-
tai faksireseptejä. Omakanta löytyy Kanta-palvelujen sivuilta osoitteesta
www.kanta.fi tai suoralla osoitteella www.omakanta.fi. Palveluun kirjaudutaan
omilla pankkitunnuksilla, HST-kortilla tai mobiilivarmenteella.
Omakanta on ainutlaatuinen palvelu, joka toimii periaatteessa hyvin. Se on helppo kansalaiselle ja erinomainen apu potilaalle itselleen, mutta myös ammattilaiselle. Omakanta toimii, jos tiedot ovat ajantasalla ja mahdollisimman kattavat. Ajankohtainen viesti tuttavaltani vie pohjaa pois palvelulta. Kysyin apua myös ministeriöstä. Tässä on tulos. Herätkää ammattilaiset - myös kotikaupunkini Espoo.
Omakanta on ainutlaatuinen palvelu, joka toimii periaatteessa hyvin. Se on helppo kansalaiselle ja erinomainen apu potilaalle itselleen, mutta myös ammattilaiselle. Omakanta toimii, jos tiedot ovat ajantasalla ja mahdollisimman kattavat. Ajankohtainen viesti tuttavaltani vie pohjaa pois palvelulta. Kysyin apua myös ministeriöstä. Tässä on tulos. Herätkää ammattilaiset - myös kotikaupunkini Espoo.
Kysymykseni omakannasta STM:n
virkamiehelle. Sain
yksityisen postini puolelta tutultani peräkkäisiä viestejä koskien omakantaa ja
Espoon toimintakäytäntöjä. Onko tästä omakannasta olemassa jotain yleisiä
yhdessä hyväksyttyjä periaatteita vai voiko jokainen hoitoyksikkö toimia miten
tahtoo. Tästä alla olevasta tekstistä käy ilmi kaksijakoista käytäntöä.
Toisaalta tiedot ovat kattavia ja ajantasaisia toisaalta ei.
”Tulipa eilen koettua, että ei
Espoon sähköisistä palveluista ole apua vastaanotolla. Pääsin heti samana
päivänä terveydenhoitajan vastaanotolle ja hän määräsi hoidon. Juteltuamme
siinä, kävi ilmi, että hoitaja katsoo vain Espoon omaa terveyskansiota, mutta
ei Kanta.fi sivustoa. Viimeaikaiset käyntini hoitajilla, lääkäreillä,
röntgenissä ja labrassa on hajoitettu noiden sivustojen sivulle. Hoitaja sanoi,
että ei heillä ole aikaa seikkailla netissä, kun kutakin potilasta kohden on
varattu vain 15min. Aikaa jopa mitataan sähköisesti. Pitäisikö potilaan
printata omat tiedot mukaan vastaanotolle, jos ei kaikkea muista. Vai pitäisikö
edes tk:n henkilökunnan yhtenäistää käytäntöjä. Itse tietenkin kannatan
viimeistä vaihtoehtoa. Minulla oli kuitenkin vain poskiontelotulehdus.
Olli, tuossa ed. viestissä tuttavani
kommentti näistä sähköisistä palveluista. Kävin eilen katsomassa oman äitini
tietoja sekä Kannassa että Espoon terveyskansiossa. Tosi vähän ja vajavaista.
Näköjään Kannankin tiedot ovat päivittäjistä kiinni, sillä omia tietojani on
täällä Kirkkonummella kirjattu viime vuoden kesästä alkaen todella
kiitettävästi. Tulee jo hissukseen sellainen tunne, että pidemmällä aikavälillä
Kannasta voi olla jotain hyötyäkin. Mutta miksi ihmeessä Espoon ylipäätään
täytyy ylläpitää omaa terveyskansiotaan, joka näyttää olevan pitkälti
samanlainen Kannan kanssa? Kun ei kumpaakaan kuitenkaan kyetä päivittämään
ajantasaisesti.
Tuo tuttuni käy muistaakseni
Espoonlahden terveyskeskuksessa. Luulisi, että Espoossa olisi kaikilla
terveysasemilla samat käytännöt, mutta äidin osalta huomasin, ettei Samariassa
terveyskansioon kirjata juuri mitään. Isän tietoihin en pääse, koska hänellä ei
ole verkkopankkitunnuksia. Anopille terveyskansiota mainostettiin Tapiolassa
marevanin seurannan välineenä. Hän kävi katsomassa tietojaan, mutta ei sinne
mitään labratietoja päivitetty. Sitten Anoppi mainitsi asiasta lääkärille,
jonka jälkeen terveyskansioon kirjattiin jotain. Marevanin seurantaan siten ei
edelleenkään käytetä, vaan homma hoituu kännykällä.”
Ja STM:n virkamiehen vastaus. "Olen kiinnittänyt samaan asiaan huomiota,
käytännöt vaihtelevat. Myös siinä, kuinka nopeasti tiedot siirretään Kantaan.
Max 30 pv viivästyksiä tehdään. Näitä käytäntöjä täytyy todella yhtenäistää
eivätkä tuollaiset viiveet ole mitenkään perusteltuja. Jo asetuksesta tulee 5
pv yläraja. Mielestäni yleensä tietojen viivästäminen suoran siirtämisen sijaan
pitäisi olla erityistapaus eikä käytäntö. Ilmeisesti nyt esim. Efficassa ei ole
mahdollisuutta potilaskohtaiseen viivästämiseen, vaan se tehdään köntässä
tietokantakohtaisesti. Näin ei saisi olla Kanta-määrityksienkään pohjalta. Eli
on todella yksi paimennettava asia. Ehkä kuitenkin pitää aloittaa
tiedottamisella."
Päivitys 26.2.2016: Kommentteja FB:n puolelta
Klaus Halla On
tässä vielä tekemistä, vaikka oikeilla jäljillä ollaan. Tietenkään ei
saisi olla muuta kuin yksi järjestelmä, johon asiat kirjataan ja jota
seurataan. Eikä tässä terveydenhoidon henkilökuntaa syyllistämälläkään
päästä eteenpäin. Jos ja kun aika/potilas on minimissään, niin kovin
ahtaassa raossa työntekijät ovat. Työkulttuurin muutos tässä on menossa
ja sitä eivät helpota usein takkuavat ohjelmistot. Prosessien sujuvuutta
ei aina edistä se, että ne on suunniteltu edelleen useissa paikoissa
lääkärijohtoisesti. On näitä hyviäkin malleja jo, mutta kirjo on suuri.
Jouni J Särkijärvi Saatettu asianomaisen tahon tietoon. Epäkohtiin kannattaa puuttua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti