Lähde: HS-analyysi: Lakiluonnoksella matkaa maaliin 20.12.13 |
Valmisteluryhmä on tehnyt vaikeassa välissä ansiokkaan työn. Ei turhaan ministeri ole kehunut ryhmän työtä. Kun vaaditaan tehtäväksi hallituksen esitys, sen on täytettävä lakiesityksen minimivaatimukset. Lakiesitykseen ei voi sisällyttää vaihtoehtoisia ratkaisuja ja pykälämalleja. Se on selvä. Esityksen perustelutkin on varsin huolella tehty. On selvitetty nykytilanne, kerrottu, miten siihen on päästy ja vertailtu muihin maihin Suomen tilannetta. Pykälät on perusteltu eli kirjoitettu auki. Kaikki tämä työ on tehty ensi kertaa ja suurella kiireellä. Ministeriön virkamiehet ovat panostaneet asiaan niin tiiviisti, että muut lakihankkeet on jouduttu pistämään syrjään. Tässä on vielä lehdistötiedotteesta tiivistys:
"Valmisteluryhmä on noudattanut työssään hallituksen asettamia reunaehtoja. Hallituksen linjausten mukaan sosiaali- ja terveydenhuolto järjestetään jatkossakin kuntapohjaisesti. Sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisvastuu kootaan kattavasti kuntien muodostamille sosiaali- ja terveydenhuoltoalueille (sote) ja osin perustason alueille. Jokaisen kunnan on kuuluttava johonkin sote-alueeseen. Sosiaali- ja terveysalueet muodostuvat pääosin maakuntien keskuskaupunkien pohjalle. Ne ovat sote-alueiden vastuukuntia, jotka järjestävät kaikki sosiaali- ja terveyspalvelut alueensa asukkaille. Kun kaikki palvelut yhdistetään saman johdon alaisuuteen, palvelut eivät pirstaloidu ja voimavarat hyödynnetään mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti." http://www.stm.fi/tiedotteet/tiedote/-/view/1871321#fiPaljon on vielä tehtävää. Veikkaan, että tämä hallituksen esityksen muotoon tehty työ ei mene sellaisenaan läpi. Vastuukuntamalli ja sen sekoittaminen kuntayhtymämalliin johtaa vaikeuksiiin. Perustason järjestämisvastuu aiheuttaa toisen keskeisen ongelman. Kolmas haaste on näiden rakenteiden varaan rakennettava rahoitusmalli. Esitys sisältää myös paljon muuta keskusteltavaa. Mieleeni nousee mm. seuraavaa: uuden systeemin valtakunnan tason suunnittelu, seuranta ja ohjaus, työnjaot eri toimintojen kesken "saumakohdissa" (erva - vastuukunta/sotepiiri; vastuukunta/sotepiiri - perustason alue; perustason alue - kunta), tietojärjestelmien vastuut ja erva-alueen koordinointivastuu, sosiaalihuollon ja terveydenhuollon saumat (vanhustenhuolto, päihdehuolto, mielenterveysasiat, vammaisasiat), uusien ja vanhojen lakien yhteen sovittaminen (terveydenhuoltolaki uusi, mutta sosiaalihuoltolaki vanha ja uusinnan alla; vanhuspalvelulaki uusi) jne.
Valmisteluryhmässäkin erilaisia painotuksia. Valmisteluryhmässä oli lausumien ja eriävien mielipiteiden perusteella asiantuntijajoukossa erilaisia painotuksia: virkamiesnäkökulma (tehdään, mitä hallitus pyytää), kuntanäkökulma (otettava huomioon kunnan muutkin tehtävät ja kytkennät soteen), kuntayhtymänäkökulma (sairaanhoitopiirimalli olisi hyvä pohja), THL-näkökulma ("raha seuraa potilasta"). THL on tosin lähtenyt omaan vahvaan vaikuttavuusarviointiin, joka jatkunee edelleen hankkeen etenemisen myötä. (1). Olisin odottanut myös sosiaalihuollon edustajilta voimakasta esiin nousua. Esim. sosiaalihuoltolain uudistamiseen liittyvät asiat eivät nouse esille valmistelussa vai nousevatko? Itse asiassa tuntuu siltä, että valmisteluryhmä on keskittynyt voimakkaasti soten "te"-osuuteen eli terveydenhuoltoon. Toivottavasti olen tässä väärässä. Toisaalta esim. Lääkäriliitto lähti tuoreeltaan kritisoimaan esitystä hallintohimmeleistä. (2) Edelleen jäin ihmettelemään ohutta yhteyttä valtionuusuusuudistukseen, jossa kaavaillaan uusien tekijöiden huomioon ottamista laskentaperusteissa. Edelleen ihmettelen, missä ovat kaavailut vaikkapa toimeentulotuen tai kotihoidon tuen siirtämisestä Kelalle ja miten siirto vaikuttaa järjestämislakiin.
Ollin toiveita ja ennusteita. Vaikea on tämänkään aineiston lukemisen jälkeen muuttaa omia aikaisempia pohdintoja: vastuukuntamallia ei tarvita, vaan kuntayhtymämallin pohjalta pitäisi edetä; perustason vastuuta ei pitäisi rakentaa lakiin ja hallintomalliin. Rahoitusratkaisu pitäisi läpivalaista ja ennakoida myös monikanavaisesta rahoituksesta luopuminen. Valtakunnalliseen suunnitteluun pitäisi ottaa mukaan sopimusohjaus.
Viitteet
(1) THL: Sote-järjestämislaissa hyviä mahdollisuuksia mutta erityisesti peruspalvelualueet ongelmallisia19.12.2013
”Sosiaali- ja terveysministeriö on pyytänyt Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta (THL) sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislakiehdotuksen vaikutuksista kaksi asiantuntija-arviota. Niistä ensimmäinen, alustava arvio, on nyt valmistunut samaan aikaan järjestämislakityöryhmän esityksen kanssa. Lopullinen arvio valmistuu maalis-huhtikuussa”, kertoo pääjohtaja Pekka Puska (THL).
Arviointia tehneen työryhmän puheenjohtaja Marina Erholan (THL) mukaan lakiehdotus on askel kohti toimivaa ja eheää sekä vaikuttavaa ja kustannustehokasta sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakennetta. Periaatteessa laki myös mahdollistaa sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteellisen integraation ja väestön hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen.
Nykyisen järjestämisrakenteen pirstaleisuus sekä tarve ohjaaville linjauksille puoltaa työryhmän ehdotuksen suuntaisen lakiuudistuksen pikaista läpiviemistä ja toimeenpanoa.
Sosiaali-
ja terveydenhuollon nykyisen järjestämisrakenteen pirstaleisuus ja
vastuutahojen ja alueellisten toimijoiden suuri tarve ohjaaville
linjauksille puoltaa työryhmän ehdotuksen suuntaisen lakiuudistuksen
pikaista läpiviemistä ja toimeenpanoa. Ehdotusta pitää kuitenkin
olennaisilta osiltaan edelleen parantaa. Uudistuksen pitkittymistä ei
voi pitää hyvänä, sillä se haittaa vakavasti toiminnan pitkän
aikavälinsuunnittelua. Lisäksi se haittaa sosiaali- ja terveydenhuollon
palvelujärjestelmän rakenteiden ja toiminnan syvällistä uudistamista,
jota tarvitaan julkisen talouden kestävyysvajeen umpeen kuromisen takia
kiireesti. Lakiehdotuksen peruslähtökohta nykyistä vahvemmista sosiaali-
ja terveyspalvelujen järjestäjistä on oikea, mutta esitetyt muutokset
eivät riitä takaamaan asetettujen tavoitteiden toteutumista. Mikäli
uudistus toteutetaan esitetyssä muodossa, tuloksena on edelleen hyvin
hajautunut järjestelmä, sillä sosiaali- ja terveydenhuollon
järjestäjätahoja voi muodostua lähemmäksi 50. Perustason alueet
vaikeuttavat alueellisesti kestävän ja johdettavissa olevan
palvelujärjestelmän muotoutumista merkittävällä tavalla. Käytettävissä
olleiden kustannustietojen perusteella näyttää siltä, että uudistus
hillitsee sosiaali- ja terveydenhuollon käyttökustannusten kasvua.
Poikkeusperusteiden laajamittainen soveltaminen kyseenalaistaa
rakenneuudistuksen tavoitteiden toteutumisen. Keskeisin
poikkeusperusteiden synnyttämä haaste on syntyvien perustason alueiden
suuri määrä. Säädösvalmistelun alkuperäinen ajatus perustason alueista
poikkeuksina pääsäännöstä ei ehdotuksen myötä toteudu. Sosiaali- ja
terveydenhuollon lähtökohdista perustason alueille ei ole perusteita.
Lakiehdotus sisältää askeleita oikeaan suuntaan ja se luo pohjaa
myöhemmille sosiaali- ja terveydenhuollon rakenneuudistuksille.
Lakiesityksen jatkovalmistelussa on syytä rajoittaa merkittävästi
poikkeusperusteiden käyttöä, jotta ehdotettu uudistus ei lukitsisi
sosiaali- ja terveydenhuoltoa vuosiksi puolinaisiin ratkaisuihin.
Lakiesityksen jatkovalmistelun yhteydessä olisi laadittava kansallinen
käsikirjoitus sosiaali- ja terveydenhuollon pitkäjänteisen uudistamisen
tavoitteista ja keinoista. Parhaimmillaan suunnitelma sisältäisi
suuntaviivat sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen
rakenteesta, rahoituksesta, keskeisten kansallisten tuotantorakenteiden
turvaamisesta sekä uudistuksen toimeenpanosta." http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/063e3289-0f2e-47ef-b99a-4fd1a7db0d4e
Olen pitkälti samaa mieltä toiveidesi ja ennusteidesi kanssa. Leppoisaa joulua toivottaen!
VastaaPoista