Olen seurannut tätä sote-uudistusta median kautta koko blogihistoriani ajan. (blogissani tunniste "sote-uudistus", 34 kirjoitusta). Tunnen asian kohtalaisen hyvin, mutta nyt ei ole uusia ajatuksia tarjolla. Kaikki on sanottu ja tutkailtu dokumenteista. Helsingin Sanomien 13.4.13 pääkirjoitus tiiivistää tämän hetken tilanteen hyvin. Päivitin tapahtumia aikaisemmassa blogikirjoituksessani lähes parin viikon ajan (lomaviihteenä). Lähes päivittäin asia eteni yhä ihmeellisempään suuntaan. http://ollintuumailut.blogspot.fi/2013/03/sote-ja-kuinkas-tassa-kavikaan.html . Tällä hetkellä näyttää siltä, että voittajia ovat oppositiopuolueet. Hallituspuolueet tekevät kaikkensa, että häviäisivät seuraavat vaalit. Ainoa ratkaisu voisi olla ministerikierrätys. Ei mentäisi ainakaan huonompaan suuntaan.
Helsingin Sanomat - pääkirjoitus 13.4.2013 |
Häviäjiä ovat sosiaali- ja terveydenhuollon julkisen puolen työntekijät, vastuuhenkilöt ja organisaatiot (erityisesti terveyskeskukset). Kaikki paikallinen uudistaminen ja kehittäminen ovat jäissä ellei joku rohkeasti luota kaiken pysyvyyteen. Keskeiset kentän ongelmat on siirretty sivuun. Sen sijaan haetaan jotain kummaa uutta väestövastuuta tai järjestämisvastuuta. "Hallintohimmelit" olivat vielä jokin aika sitten vastuupolitikkojen ivatermejä. Nyt ollaan rakentamassa sellaisia "hallintohimmeleitä", että niistä ei kukaan ota selvää. Pahimmassa tapauksessa (tai parhaimmassa) uudistus kariutuu perustuslakiin.
Voittajia ovat tässä vaiheessa monikanavaisen rahoitusjärjestelmän puolustajat ja sen mukana yksityiset palvelujen tuottajat sekä mm. reppulääkärit. Voittajia ovat tässä vaiheessa myös kaikki ne kunnat ja kuntapäättäjät, jotka pitävät kynsin ja hampain kiinni nykyisistä kuntarakenteista ja valtarakenteista. Näin voittajia ovat erilaiset oman edun "optimoijat". Vastaavasti häviäjiä tässä ovat kuntalaiset, kansalaiset, asiakkaat. Erityisesti häviäjiä ovat ne kansalaiset, jotka tarvitsevat julkisia peruspalveluja, mutta eivät voi tai kykene käyttämään vastaavia yksityisiä palveluja.
Pienin riski sittenkin? Tällä hetkellä nykytilanne ja sen pohjalta tehtävät sote-uudistukset lienee lopultakin huonoista vaihtoehdoista paras. Kannattaisi ehkä vielä tutkailla, miten sairaanhoitopiirien ympärille voitaisiin rakentaa toimivaa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmää. Ei lakkautetan niitä, vaan laajennetaan niiden tehtäväkenttää. Hyviä esimerkkejä on jo olemassa kentällä.
Paukkuvatko päivämäärät? Uusia päivämääriä tulee jatkuvasti. Työryhmän työ päättyy 31.12.13, mutta työn aikana on saatava aikaan ehdotuksia päätöksiksi tai "linjauksiksi" aikaisemmin. Ensimmäinen määräaika taitaa koittaa toukokuun alussa liittyen kuntarakennelain käsittelyyn. Ehkä suurimmaksi riskiksi yleisesti on nostettu aikataulutus. Miten valmistelutyö, lausunnot, eduskuntakäsittelyt jne saadaan mahdutettua hallituksen kokonaisaikataulutukseen. Jään seuraamaan tilannetta.
Asun Kauniaisissa. Käytän sen erinomaista terveyskeskusta. Eläkeläisenä ei tuloni mahdollista yksityisten palvelujen käyttämistä.
VastaaPoistaEikä syy palveluiden laatuun ole vain Kauniaisten vauraus. Terveyskeskuksen henkilöstö selvästi viihtyy työssään ja vaihtuvuus ja viihtyvyys on siksi hyvässä kunnossa. Se heijastuu kaikkeen toimintaan myös asiakkaille.
Mikään sote-uudistus ei voi parantaa palvelua täällä. Olen asunut aikaisemmin Espoossa ja Helsingissä eikä kuntaliitos mihinkään suuntaan lupaa hyvää.
Eli kyllä julkinen terveydenhuolto voi toimia yhtä hyvin kuin yksityinen kunhan perustekijät ovat kunnossa. Ministeri Häkämiehen kuuluisia sanoja lainaten: henkilöstö, henkilöstö, henkilöstö. Ei tämä sen ihmeellisempää salatiedettä ole.