Kuvassa tekijäjoukko vasemmalta: Olli, Seppo, Markku ja Mikko |
Proustilaisen SOTE-uudistuksen taustakertomus. Heinäkuun 19.-22. päivänä kuluvaa vuotta kokoontui
neljä kokenutta (yhteensä yli 180 vuoden kokemus) SOTE-ammattilaista Hankasalmelle Kihveli
Soikoon-tapahtuman yhteydessä järjestettyyn Cursus-Hurri-Hersio kansainväliseen kesäakatemiaan,
jonka haasteena oli Kihveli-areenan keskustelujen pohjalta kehittää ns. ”Proustilaisen SOTE-uudistuksen”
pohjapaperi, jossa yhdessä virkkeessä ja yhdellä A4:sella sanotaan kaikki tarvittava ja viitoitetaan suunta
kestävälle palvelujärjestelmän uudistamiselle. Työskentelyyn osallistuivat Mikko Nenonen, Olli Nylander,
Seppo Pääkkönen ja Markku Valli ja ylpeinä esittelemme seuraavassa työmme tulokset, yhdellä A4:sella.
Työtä ovat kommentoineet myös Vesa Pakarinen ja Arja Nenonen. Tähän ei nyt tarvita kommentteja,
niitä on kuluneiden kahden uudistamisprojektien vuosikymmenen aikana saatu jo riittävästi. Nyt tarvitaan
määrätietoista etenemistä ja tekoja, joille nyt voimme toivottavasti tarjota pitävän perustuksen. Teksti on
vapaasti kopioitavissa ja jaettavissa lähde ja tekijät mainiten.
(Proustilaisella näkökulmalla tarkoitetaan ranskalaisen kirjailijan Marcel Proustin (1871 - 1922) kirjoitustapaa,
joka perustuu pitkiin moniulotteisiin ja moni-ilmeisiin virkkeisiin. https://fi.wikipedia.org/wiki/Marcel_Proust)
SOTE-uudistus: kattava pohjapaperi (vapaasti käyttöön)
Tasavallan
presidentin ukaasi sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä Suomessa
Sosiaali-
ja terveydenhuollon uudistuksen lähtökohdat ovat: yksikanavainen rahoitus, joka
mahdollistaa toiminnan kokonaisoptimoinnin, sekä sosiaali- ja terveydenhuollon
viidennen sukupolven tietojärjestelmät (Gartner luokitus), jotka on otettu
paikallistasolta valtakunnan tasolle käyttöön aidosti korkeimmalla eli HIMSS 7
tasolla tehden mahdolliseksi toiminnan kohdistamisen vaikuttavasti, toiminnan
seurannan asiakasrajapinnan tasolta kansainväliseen vertailuun asti, sekä
toiminnan johtamisen ammattihenkilötasolta aina valtakunnan tasolle niin, että
palvelujen järjestäminen ei ole riippuvaista järjestämistavasta ja
järjestäjäpohjasta, vaan voidaan toteuttaa paikallisten ja alueellisten
tarpeiden mukaisesti ilman, että uudistusta joudutaan sitomaan mihinkään
systeemin ulkopuoliseen ratkaisuun kuten maakuntauudistukseen jolloin matalalla
organisaatiomallilla tuotetulla toiminnalla voidaan tukea asiakkaiden
selviytymistä, jota tulee seurata yksinkertaisilla ja toimivilla mittareilla
kuten kyvyllä itsenäiseen ja tukitoimista riippumattomaan elämään, mutta
samalla myös voidaan tarjota apua ja tukea tarvitseville nopea ja vaivaton
kontakti ammattihenkilöön tai asiantuntijajärjestelmään, joilla voidaan
ratkaista vähäisempiä hyvinvointia ja elämänlaatua uhkaavia ilmiöitä samalla
kun pitkäaikaisemmpien selviytymistä ja hyvinvointia uhkaavia ilmiöitä varten
voidaan tarjota jatkuvuutta, kattavuutta ja vaikuttavuutta aktiivisen seurannan
ja varhaisen jopa ennakoivan reagoimisen avulla niin, että resurssien
optimaalisella, vaikuttavalla ja oikea-aikaisella kohdistamisella voidaan
päästä uudistuksen tavoitteeksi asetettuun säästöön ilman, että joudutaan
karsimaan tai keskittämään palveluja paikallisesti tai alueellisesti ja samalla
pystytään kehittämään työolosuhteita sekä huolehtimaan kilpailukykyisestä
palkkauksesta ja luomaan sosiaali- ja terveydenhuoltoon kannustava ja innostava
ilmapiiri, joka auttaa henkilökuntaa antamaan parhaansa asiakkaiden tukemiseksi
ilman syyllisyydentunteita, joita on luotu esimerkiksi käsitteen
”kestävyysvaje” kautta, kun kyseessä itse asiassa ovat olleet osaoptimoinnista
ja toiminnan kohdistamisvaikeuksista aiheutuneet ongelma, johon vaikuttamalla
vaikutetaan myös alan maineeseen ja houkuttavuuteen työntekijän kannalta ja
samalla tulee mahdolliseksi siirtyä aitoon verorahoitteiseen systeemiin, jossa
palvelut ovat käyttäjälleen maksuttomia, mutta käyttäjän tarpeiden mukaan
skaalattuja sekä kokonaisoptimoituja esimerkiksi siten, että asiakkaan
logistiikkakustannukset tulee lukea osaksi palveluntuottajan kustannuksia,
jotta palvelujen keskittäminen voidaan toteuttaa optimaalisesti kuitenkin
säilyttäen kevyemmät palvelut niin lähellä asiakasta kuin mahdollista, kun
liiallisen keskittämisen myötä matkakulut alkavat rasittaa liikaa tuottajan
kustannusrakennetta, joten järjestelmästä on luotavissa tämän uudistuksen myötä
mahdollisimman itseohjautuva ja insentiivein säädeltävä, jolloin se voidaan
ottaa välittömästi käyttöön kun sosiaali- ja terveysministeriössä kirjoitetaan
tarvittavat lait ja asetukset (maksimissaan 10 liuskaa) eduskunnan
hyväksyttäväksi ja samaan aikaan asiantuntijat ministeriön kansliapäällikön
johdolla laativat uudistukselle projektisuunnitelman, jonka resursointi otetaan
seuraavaan valtion budjettiin.
Helsingissä
___/____
2018
_______________________
Päivitys 3.8.2018: Leo Suomaa kommentoi Linkedinin puolella seuraavasti:
Päivitys 3.8.2018: Leo Suomaa kommentoi Linkedinin puolella seuraavasti:
Sinänsä sukkela kirjoitus. Mutta. Olisiko tässäkin ajatuksena, että on tehtävä ja tehtävissä Lopullinen Uudistus, Kaikki Tarvittava ja Täydellinen Loistossaan. Seuraavassa istunnossa voisitte miettiä vaihtoehtoisen, mintzbergiläisen tarinan siitä, miten ratkeamaton ongelma pidetään kuitenkin hallinnassa, niin että sen kanssa voidaan elää ja tullaan toimeen...
Päivitys 12.8.2018: Aika hyvä tämä Soininvaaran ehdotus. 100 me perusterveydenhuoltoon ja se on siinä. Ehkä tuo ehdotuksen keskittäminen lääkärimäärän lisäämiseen on hiukan yksipuolinen ratkaisumalli, mutta sijoittaminen perusterveydenhuoltoon on sinänsä kannatettava ajatus.
http://www.soininvaara.fi/2018/08/10/sata-miljoonaa-riittaisi-terveydenhuollon-korjaukseen/
Päivitys 12.8.2018: Aika hyvä tämä Soininvaaran ehdotus. 100 me perusterveydenhuoltoon ja se on siinä. Ehkä tuo ehdotuksen keskittäminen lääkärimäärän lisäämiseen on hiukan yksipuolinen ratkaisumalli, mutta sijoittaminen perusterveydenhuoltoon on sinänsä kannatettava ajatus.
http://www.soininvaara.fi/2018/08/10/sata-miljoonaa-riittaisi-terveydenhuollon-korjaukseen/
Taitaapi olla yhden lauseen pituuden perusteella Suomen ennätys? Euroopan ennätys? Maailman ennätys?
VastaaPoista