Kuva VM:n julkaisusta 27/2016: 2011-2015 vertailukelpoisia |
Mm. nämä havainnot tulevat esille valtion tietohallinnosta tehdystä Valtiovarainimisteriön selvityksestä kesällä 2016. (VM:n julkaisu - 27/2016, viite 1). Osa julkaisusta on tilastotietoa ja osa julkaisun tiedoista perustuu valtion virastoille lähetettyyn kyselyyn. Julkaisua ei ole suuremmin referoitu eikä sen pohjalta käyty keskustelua. Teen seuraavassa tiivistyksen julkaisun tuloksista.
Valtionhallinnon tietohallinnon kustannukset olivat vuonna
2015 775,5 me. Kustannukset olivat nousseet edelliseen vuoteen 6,5%. Tätä ennen
vuodesta 2011 alkaen kustannukset olivat koko ajan laskeneet. 20%
kustannuksista oli ulkoisia hankintoja. Valtion sisällä merkittävin omien menojensa
lisääjä oli luonnollisesti Valtori (100%). Tähän liittyen sisäiset palvelujen
hankinnat lisääntyivät 26%. ICT:n
ansiosta yleiset toimintakustannukset vähenivät niukasti eikä niillä ollut
suurta merkitystä kokonaissäästöjen kannalta. Valtionhallinnon organisaatiosta
ICT-kustannukset nousivat eniten VM:ssä. STM:n hallinnonalalla puolestaan ICT-kustannukset
laskivat.
Tuottavuuden lisäämisessä ja säästämisessä keinot ja
tulokset vaihtelivat organisaatioittain, mutta kokonaisuudessaan tulokset
olivat vähäiset. Tuottavuuden lisäämisen keinoina olivat kärjessä hankkeiden
vaikuttavuusarviot, tavoitteiden mittaaminen erilaisin mittarein,
henkilöstökustannusten seuraaminen. Säästöjen osuus organisaatioittain oli
korkeintaan 1%:n luokkaa toiminnan kokonaismenoista. Jotkut harvat organisaatiot
totesivat digitalisaation olevan säästöjen perusta. ICT-kustannusten nousun
yleisimmät selitykset olivat Kiekun käyttöönotto ja Valtoriin siirtyminen.
Yleisesti todettiin, että sinänsä ICT-menoista ei koidu säästöjä. Ne on
ymmärrettävä investoinneiksi, joiden seurauksena pidemmällä aikavälillä syntyy
toiminnallisia säästöjä. Tietotekniikan osalta keskeisiksi säästön kohteiksi
nähtiin perustietotekniikka, päällekkäiset järjestelmät, ostopalvelut ja ohjelmistokustannukset.
Kyselyyn vastanneista vain joka viides organisaatio kykeni määrittelemään
systemaattisen tuottavuuden lisäämisen/säästämisen strategian. Raportin
laatijat ehdottavatkin, että säästöjen luominen on nivottava hankeprosessiin
(valmistelu – päätöksenteko – toteutus – seuranta). Kokonaisarkkitehtuuri ei
näy mitenkään vastauksissa, mutta ei myöskään raportin laatijoiden ehdotuksissa
tuottavuuden ja säästäväisyyden lisäämisessä. (2)
Kokonaisarkkitehtuuri ei ole edennyt vuoteen 2014 verrattuna.
Keskimäärin organisaatioissa taso on 2,2, kun stm:n hallinnonalan taso on yli 3 . Haasteet ovat tietohallintolähtöisiä: 1)
palvelukeskusten toiminta, 2) kyky hyödyntää teknologiaa, 3) palvelujen
tuottajien ohjaaminen, 4) ulkoisten palvelujen tuottajien kyky kehittää ja
tuottaa palveluja, 5) kyky määritellä hankittavat palvelut, 6)
kustannusrajoitteet kehittää ja ostaa palveluja, 7) kyky ostaa palveluja, 8)
organisaation sovellus- ja teknologiaosaaminen, 9) kyky kehittää ja tuottaa palveluja
omien resurssien avulla. Tietohallinnon kehittämiskohteiksi nousivat puolestaan
aikaisemman kyselyn tapaan: 1) tietoturva, 2) strategia, 3) kustannustehokkuus,
4) osaaminen, 5) toimittajayhteistyö, 6) viestintä käyttäjille, 7) projektien
hallinta, 8) teknisen infran kehittäminen, 9) toiminnanohjausjärjestelmä, 10)
mittaaminen. Keskeisiä trendejä ovat edelleen edellisten vuosien tapaan
mobiili, analytiikka, avoin data. 44% organisaatioista on tehnyt avoimen datan
avauksia. Avoimen datan osalta keskeisiä haasteita ovat käyttäjämäärät, laatu
ja ajantasaisuus. Sähköisiä palveluita
tuotetaan pääsääntöisesti 2000-luvun menetelmin. 62% kohdistuu kansalaisille,
69% yrityksille ja 57% viranomaisille.
Pohdintaa raportin tuloksista:
- Raportin päätelmät ja ehdotukset jäävät vähäisiksi ja vaisuiksi. Kuvaileva ote vie suurimman osan palstatilasta.
- Selvityksestä ei saa irti organisaatiokohtaisia tietoja eikä myöskään ICT-kustannusten suhdetta kokonaiskustannuksiin
- Valtori on selkeästi kustannussyöppö ja myös toiminnallinen haaste eri organisaatioille
- Tietotekniikassa tehokkuuden ja säästäväisyyden lisäämisen kohteet ovat relevantteja yksittäisten virastojenkin kannalta: perustietotekniikka (Valtori-riippuvuus), päällekkäiset järjestelmät, ostopalvelut, ohjelmistokustannukset – osaan näistä haasteita puree myös kokonaisarkkitehtuuri
- Tietohallinnon kehittämiskohteet ovat sinänsä relevantteja, mutta yhteydet toimintaan ja kokonaisarkkitehtuuriin jäävät niin kyselyssä kuin raportin laatijoiden ehdotuksissakin vähäisiksi ja kaukaisiksi
- Datan avaaminen etenee eri organisaatioissa.
- Kokonaisarkkitehtuurityössä on merkittäviä eroja eri virastojen kesken, mutta raportti ei anna kuvaa valtion kokonaisarkkitehtuurin tilasta kokonaisuudessaan.
ICT-kustannusten hallinta on yleinen haaste niin julkisella kuin yksityiselläkin sektorilla. Kustannukset kasvavat luonnollisesti suurten ICT-investointien myötä. Investointeja suunniteltaessa periaatteessa aina selvitetään, millä aikavälillä alkaa syntyä tuottoa. Odotukset ovat toiminnan puolella yleensä korkealla, että säästöjä alkaa syntyä tuota pikaa. Valtiolla on tähän asti ICT ollut osa virastoja ja niiden omaa toimintaa. ICT-toimintoja ei ole optimoitu koko valtion tasolla. Valtori on tällainen uusi organisaatio, jonka tehtävänä on saada toimialariippumattomat ICT-kulut hallintaan. Vastaavaan hallintaan on pyrkinyt myös esim. Palkeet keskityillä henkilöstöhallinnon järjestelmillään tai Valtiokonttori Kieku-järjestelmällään. Keskitetyllä ICT-toiminnalla on vaikeudet monestakin syystä: 1. vaatii keskitettyjä uusia palveluita, 2. vaatii osaavan ja keskittyihin palveluihin sopivan henkilöstön, 3. vaatii toimivan yhteistyön substanssiviraston ja sopimuskumppanien kesken. Valtorin kohdalla tilanne on paljastunut ns. kuherteluvaiheen jälkeen. Toiminnan pystyttäminen vaatii rajuja investointeja, joiden kustannukset pitää viime kädessä jyvittää asiakasvirastoille. Asiakasvirastoista siirtynyt henkilöstö ei kaikilta osin vastaa osaamistarpeita. Yhteispeli monitoimijaympäristössä hakee vasta muotojaan. Asiakasviraston ja Valtorin välinen sopimus ei ole juridisesti pätevä. Valtio on yksi "juridinen henkilö", joten sisäiset sopimukset ovat vain yhteisiä toiveita enimmillään ilman sanktioita.
Paperitiikeriksikö KA |
Päivitys 20.11.2016: Mikael Vakkari kommentoi FB:n puolella seuraavasti:
"Nuo KA:n kypsyystasot eivät valitettavasti kerro juuri mitään relevanttia, koska perustuvat suhteellisen kevyehköihin subjektiivisiin arvioihin kohdealueiden tilanteesta, joiden vertailukelpoisuus on kyseenalainen. TORI-laki toi taas yhden toimijan lisää ohjausketjuun ja pidensi jo ennestään pitkiä ja kankeita hankintaketjuja, joka näkyy heti mm. hankkeiden toteutuksessa, sopimuksissa ja tarjottavissa TORI-palveluissa. Lisäksi VN:n tasolla vastuita yhteisistä palveluista ym. hämmentää vielä VNHY, joka sekää ei ole tainnut saada toimintaansa kunnolla pyörimään. Valtorinkaan toimintaa ei ikävä kyllä ole saatu kuntoon kahden vuoden aikana, vaikka toimarikin vaihdettiin. Säästöä piti tehdä 50 milj. € mutta kustannukset nousivatkin 100 milj. €. VM:n pitäisi ohjata Valtoria mutta toistaiseksi ohjaus ei näyttäisi olevan erityisen tuloksellista. Yksi selitys tähän voisi olla Valtorin poikkeauksellinen ohjaus- / hallintorakenne (erityisvirasto, jolla on hallitus, jonka rooli suhteessa VM:n ja toimariin on aavistuksen epäselvä, myös ohjaavalle taholle eli VM:lle). Valtorin asiakasneuvottelukunnalla taas ei ole lain mukaan minkäänlaista (ohjaus)valtaa (se "tukee asiakasohjausta ja toiminnan kehittämistä), joten Valtori saa toimia miten toimii...En muuten keksi miksi tietoturva nähdään keskeisimmäksi tietohallinnon kehittämiskohteeksi, kun projektinhallinnassa, tietohallinnon ohjauksessa ja yhteentoimivuuden toimeenpanossa on paljon merkittävämpia ongemia. Nämä siis kyllä listattu tyhjentävästi mutta hieman harhaanjohtavasti KA:n ja organisaatioiden haasteiksi, vaikka kyseessä on koko julkisen hallinnon tietohallinnon ohjaus, jota olisi pitänyt toteuttaa ja toimeenpanna jo vuodesta 2011 lähtien (ts. toimeenpanemalla tietohallintolakia, kuten HaV ja TrV ovat mietinnöissään kehottaneet). Operatiivista ohjausta olisi voinut kehittää tarkoituksenmukaisempaan suuntaan esim. jatkamalla tietohallintoviraston valmistelua, joka siis sekin epäonnistui ja kuopattiin."
Ja Olli kommentoi Mikaelille: Perusteellinen
kommentti. KA:n itsearviointia olen ollut tekemässä ja jollain tapaa se
kuitenkin antaa suuntaa. STM:n hallinnonalalla seuraamme asiaa vielä
myös kollektiivisesti koko hallinnonalalla. Tässä olen siis hiukan
toisilla linjoilla. Mielestäni kyselyn tulos on suuntaa antava - ei
taida olla ainakaan liian optimistinen. Valtorin asiakasneuvottelukunta
on haastava, koska tässä elimessä eivät ole kaikki asiakkaat vaan
ylätason edustajat. Mutta ei sillä mitään erityistä vaikutusta ole niin
kuin ei myöskään sopimuksilla. Ps. kopioin kommenttisi blogiini
muidenkin luettavaksi.
Päivitys 25.11.2016: Mikko Vuorikoski Valtorista kommentoi kirjoitustani FB:n puolella seuraavasti:
Päivitys 25.11.2016: Mikko Vuorikoski Valtorista kommentoi kirjoitustani FB:n puolella seuraavasti:
(1) Tietoja valtion tietohallinnosta 2015, Valtiovarainministeriön julkaisu - 27/2016; http://vm.fi/julkaisu?pubid=13201
(2) Valtion ICT:stä ja Valtorista olen kirjoittanut blogiini aikaisemmin:
- http://ollintuumailut.blogspot.fi/2013/08/torista-uusi-vtkk-valtion.html
- http://ollintuumailut.blogspot.fi/2014/07/julkisen-ictn-kiirastuli.html
(3) Museoviraston blogi: "Valtion yhteisten tieto- ja viestintätekniikkapalveluiden käytöstä valtava lasku Museovirastolle"
http://blogi.nba.fi/2016/valtorin-palveluiden-kaytosta-valtava-lasku
(4) Kokonaisarkkitehtuuri
- http://ollintuumailut.blogspot.fi/2014/12/kokonaisarkkitehtuuri-osaksi-johtamista.html
- http://ollintuumailut.blogspot.fi/2016/04/onko-kokonaisarkkitehtuurista-mihinkaan.html
-
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti