HS-kuva 18.11.17: Marjut Pajulo |
- "Vanhemman liiallinen sosiaalisen median, pelien ja muiden digitaalisten sisältöjen käyttö heikentää pienen lapsen kehityksen edellytyksiä. Runsas ja nimenomaan ennakoimaton älypuhelimella, tabletilla tai tietokoneella olo häiritsee lapsen ja vanhemman suhdetta.
- Kun vanhempi ei kykene säätelemään mediankäyttöään lapsen ja perheen edun mukaisesti, on kyse riippuvuudesta. Runsas digisisältöjen käyttö heikentää vanhemman keskittymiskykyä ja vähentää suoraa vuorovaikutusta lapsen kanssa. Vanhemmat antavat myös mallin lapsen omalle mediankäytölle." https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005454085.html
HS-mielipide 20.11.2017 |
Digiselviytymisjuttu kesäkuulta 2016:
Survival Kit olisi vieläkin tarpeen.
Päätimme Eurooppaan suuntautuvalle automatkalle lähtiessämme, että emme varaa etukäteen paluumatkan meriyhteyttä Suomeen. Saksan moottoriteitä ajaessamme hyödynsimme kännykkää ja saimme hankittua halutun laivapaikan. Pystyimme myös maksamaan saman tien sähköisesti. Homma onnistui, mutta hieman kangerrellen. Tämä digiselviytymispaketti toimi ainakin aluksi. Kirjoitin Tietoasiantuntijalehden viimeiseen numeroon keväällä jutun digiselviytymisestä. Jotenkin se liittyy tähän omaan ajankohtaiseen kokemukseemme.
Digiselviytymispaketti - Survival Kit (Ollin juttu Tietoasiantuntijalehden numerossa 2-3/2016, viite 1)
Mobira Talkman |
Positiivisen kehityksen kyljessä kulkee negatiivisia, haitallisia, ei-toivottuja virtauksia. Syvimpiä toiminnallisuuteen liittyviä ongelmia ovat, että yhteydet eivät pelaa tai kutsumattomat vieraat tulevat apajille (hakkerit, ks. Mika Honkasen kommentti alla). Yhteyksien toimivuuden haasteena ovat monimutkaiset tekniset ratkaisut. Näillä ratkaisuilla halutaan nopeutta, ketteryyttä ja avointa pääsyä tiedon lähteille, mutta myös tietoturvaa. Kuitenkin tietoturvariskit ovat merkittäviä. Ääripäässä ovat jopa identiteettivarkaudet. Seuraavan tason ongelmia ovat laitteiden ja ohjelmistojen käytettävyysongelmat. Toiminta voi olla hidasta, käyttäjän kannalta vaikeaa, joidenkin potentiaalisten käyttäjien kannalta jopa mahdotonta. Meitä käyttäjiä on erilaisia. Toisessa päässä ovat ihmiset, jotka eivät ole nähneet kirjoituskonetta tai vanhan ajan puhelinta muuta kuin kuvissa. Digitaalisuus on tullut äidin maidossa. Sitten on tämä suuri keskikasti, joka on nähnyt muutoksen, mutta suhtautuu ja oppii olemaan mukana muutoksessa vaihtelevasti. Niin ja sitten on porukka, joka ei kykene hallitsemaan uutta maailmaa syystä tai toisesta.
Digiajan pitäisi säästää aikaa. Kyllä ja ei. Huomaamattamme
monet manuaaliset tai paikallisesti hoidetut asiat onkin digitalisoitu lähes
pois ulottuviltamme (kuten ennen niin ärsyttävä veroilmoitus). Ajansäästön rinnalla on ajanryöstö. Ratikassa
katselin, kun äiti epätoivoisesti yritti välttää kaiken keskustelun lapsensa
kanssa, kun naamakirjapäivitys tai muu kännykän välttämättömyys piti hoitaa
ensin. Tai lasten liikuntasuosituksessa vaaditaan, että lasten pitää liikkua
kolme tuntia päivittäin. Samaan aikaan tyrkytetään ajanryöstövälineitä lapsille
oikein kunnolla. Kuka nyt enää ehtii ja viitsii liikkua ja leikkiä, kun
leikkikin on digitalisoitu.
Työelämässä digiajan murros on päällä ja kaikenlaiset visiot
ammattien häviämisestä ja muuttumisesta on mediassa esitelty monin tutkimuksin
ja asiantuntijahaastatteluin. Ne ammatit säilyvät, joiden ytimessä on fyysinen
asiakaskontakti. Muut ammatit ovat muutosten alla ja osittain globalisaation
armoilla. Monet vuorovaikutusta vaativat asiat pystytään nyt hoitamaan
työelämässä digitehokkaasti sähköisellä asioinnilla, etäyhteyksillä. Toisaalta
työelämässä ovat samat haasteet kuin vapaa-ajassa. Saako digimaailma ylivallan
fyysisen vuorovaikutuksen sijaan. Kaikki
olemme kokeneet tilanteet, joissa ihmiset keskittyvät esim. kokouksissa aivan
muuhun kuin aktiiviseen osallistumiseen paikan päällä. Lääkärit valittavat, että työajasta tuhraantuu
aivan liian suuri osa tietokoneella hitaiden ja heikosti toimivien
ohjelmistojen vuoksi. Tutkijat saavat periaatteessa käyttöönsä avointa dataa –
hieno asia. Mutta onko kaikki avointa – linkin päässä voi olla maksuautomaatti
tai ilmoitus, että ”palvelu ei ole toistaiseksi käytössä”. On siis unohdettu linkitys uusille sivuille.
Tarvitaan ”digiajan survival kit” – selviytymispaketti. Itse
asiassa tarvitaan eri asiakas/käyttäjäryhmille suunnattuja
selviytymispaketteja. Tässä olisi myös
uudenlaisen vuorovaikutteisen tuotteenkin kehittämiselle sijaa: digitaalinen
opas integroituna suoraan palveluun tai liikakäytön estolaite tai lisäkäytön
houkutin. Mutta selviytymisopas tarvitaan myös digipalvelujen rakentajille. Eli
miten rakentaja saadaan aistimaan tilaajan, palvelujen tarvitsijan, asiakkaan
tarpeet. Niin ja kun pitäisi vielä innovoida uutta. Tähän paikkaan tarvitaan digitaalinen
vuorovaikutusopas. Itse asiassa tarvitaan systemaattinen kokeiluympäristö ennen
käyttöönottoa. Testaus jää usein vähälle kiireessä. Niin ja tarvitaan vielä eettiset ja moraaliset ohjeet, miten
digiajan palveluja käytetään. Mitkä
asiat kannattaa hoitaa vielä henkilökohtaisilla kontakteilla ilman digivälineitä.
Mitä kannattaa ja voi kertoa, pohtia julkisessa välineessä jne. Työelämässä tietysti tarvitaan järkevän
vuorovaikutuksen selviytymispaketti, jossa ytimessä on meillä kullakin
keskittyminen olennaiseen yhdessä toimien. Selviytymisoppaille voi ottaa mallia muualta. Ikea on
mestari tekemään oppaita, miten kootaan huonekaluja. Vaaratilanteiden välttämiseksi varten on kehitetty mitä erilaisimpia
oppaita. Äitiyspaikkaus on jo sosiaalisena innovaationa kulttikamaa. (2)
Palaan ajankohtaiseen matkustuskokemukseemme. Se sähköinen lippu laivaan ja sen maksaminen onnistui. Sen sijaan Saksassa oli monin paikoin paperiraha ainoa vaihtoehto. Digiajassa ei oltu ilmeisesti muutamasta syystä: kansalaisten tottumus paperirahaan, palvelujen tuottajille koituvat ylimääräiset digikustannukset ja olisiko vielä tuo harmaan talouden mahdollisuudet (ehkä osittain?). Toisaalta ei ollut laivayhtiölläkään kaikki kunnossa digiasiassa. Saapuessamme laivasatamaan yömyöhällä paikka oli typötyhjä. Autotsekkauspiste oli kiinni jne. Missään digi-informaatiossa tai manuaalisessa paikallisessa paperi-informaatiossa ei ollut kerrottu, että laivaan mennään rahtiliikenteen reittejä. Ei auttanut digi, vaan yhteinen aktiivinen toiminta vaimon kanssa. Että sellainen digi-manu-tapaus oli tämä kokemus. (3)
Päivitys 21.7.2016/Linkedin
Mika Honkanen "Hakkeri on minun mielestäni määritelty kirjoituksessa väärin. Hakkeri on taitava tietokoneiden kanssa ja yleensä tarkennetaan hänen olevan taitava ohjelmoija. Kräkkeri taas edustaa pientä osaa hakkereista, joka käyttää taitojaan usein oman edun tavoitteluun murtautumalla johonkin tietojärjestelmään joko haastemielessä tai sitten oman edun takia. Jos kirjoittaa, että hakkerit murtautuvat järjestelmiin -- voisi samaa logiikkaa käyttäen väittää, että jokainen ekonomi on talousrikollinen -- joka ei tietenkään ole totta. Monikaan hakkeri ei varmasti pidä vertauksesta kräkkeriin tai näiden kahden käsitteen sekoittamisesta toisiinsa."
Ollin kommentti vielä
Mikalle ja muille: Hakkerisanan käyttö tässä yhteydessä on tosiaan
harhaan johtava. Pitäisi puhua selkeästi "tietomurrosta". Se on jopa
määritelty rikoslaissa. Kimmo Rouskun kirjassa "Kyberturvaopas"
(Talentum 2014) on tämä käsite avattu sivuilla 57-58.
Tivin uutisessa 19.7.2016 on käytetty termiä hakkeri. Henkilö on hankkinut rikollisin keinoin potilastietojen USAssa ja kiristää nyt sitten tiedoilla kansalaisia ja ties ketä muuta. http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/miljoonien-potilastiedot-varastanut-hakkeri-ei-luovuta-lunnasrahojen-suhteen-soittelee-potilaille-6567446
Tivin uutisessa 19.7.2016 on käytetty termiä hakkeri. Henkilö on hankkinut rikollisin keinoin potilastietojen USAssa ja kiristää nyt sitten tiedoilla kansalaisia ja ties ketä muuta. http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/miljoonien-potilastiedot-varastanut-hakkeri-ei-luovuta-lunnasrahojen-suhteen-soittelee-potilaille-6567446
Päivitys 22.7.2016: Vahinkojakin sattuu digimaailmassa. Tanskalaiset toimittivat Kiinaan kasapäin kryptaamattomia potilastietoja. http://www.cso.com.au/article/603788/oops-unencrypted-health-info-denmark-entire-population-sent-china-contractor/
Päivitys 24.7.2016: Alf Rehn HS:n koluminissa: "Digitalisaatio on tämän ajan fetissi, ja nukun häpeämättä läppäri vieressäni" http://www.hs.fi/raha/a1468806108442
Viitteet
(1) Olli Nylander: Digiselviytymispaketti - Survival Kit, Tietoasiantuntijalehti 2-3.2016, s. 21
(2) Äitiyspaketista kerroin taannoin blogissani: http://ollintuumailut.blogspot.fi/2016/03/aitiyspakkaus-sosiaalinen-innovaatio.html
(3) Asiakasnäkökulma monesti unohtuu. Asiakkaiden asema ja tilanteet ovat monin tavoin toisistaan poikkeavia. Käsittelin aihetta myös sotekirjassani sivuilla 159-166. (Olli Nylander: Soteuudistus - pirullinen ongelma: ajopuu vai projekti, Norderstadt 2016)
Myös oheinen 8.7.2016 HS:n pääkirjoitussivun kirjoitus viittaa aiheeseen:
http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1467864411333?jako=381c317b5e32578e79611406418c1460&ref=nl-hs-aamu
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti