Investoida pitää, jotta voidaan säästää. THL:n raportissa ei keskitytä sote-uudistuksen vaatimiin
investointeihin. Niiden osuus palvelutuotannon kokonaiskustannuksista ei ehkä ole prosentuaalisesti suuri. Euroina investoinnit ovat suuria ja niiden heijastusvaikutukset voivat olla todella merkittäviä. Uudistuksessa ei ole pohdittu siirtymävaiheen, investointien toteuttamisvaiheen vaikutuksia asiakas- ja potilasturvallisuuteen. Jo nyt epäselvä tilanne vaikuttaa palvelutuotannon kehittämiseen.
Deloitte-raportti 2014, s. 9: nykyjärjestelmien arvio |
Monitoimittajamalli vs. yksitoimittajamalli. Viisaasti investoitaessa IT-infraan, voidaan saada itse IT-kustannuksissa säästöjä pidemmällä aikavälillä. Vältytään päällekkäisiltä huonosti yhteensopivilta järjestelmiltä ja niiden jatkuvilta "paikkaus"-investoinneilta. Viisaasti investoitaessa it-infraan, saadaan myös aikaan varsinaisessa toiminnassa säästöjä. Niin tämä tietysti edellyttää samaan aikaan toiminnan muuttamista. Deloitten raportissa tiivistetysti liputetaan monitoimittajamallin perään kuten vaikkapa Kuntaliiton VAKAVA-projektissakin on päädytty.(3) Pääkaupunkiseudun Apottihankkeessa on otettu täysin päinvastainen strategia - yksitoimittajamalli.(4)
Sote-uudistuksessa on mahdollisuuksia IT-uudistuksiin. THL:n asiantuntijaryhmä linjaa seuraavat mahdollisuudet ja haasteet (pointit lainattu tiivistäen raportin sivulta 3):
- alueilla muodostuu yhteen toimiva tietohallinto
- muutosten teolla niukasti aikaa ja kustannuksiin varautumisen aika on lyhyt
- tietojärjestelmien uudistamisessa huomattavia mahdollisuuksia mutta myös huomattavia riskejä
- tiedonhallintaa uudistettava, mutta alkuvuosina ei saada kaikkea arvioinnissa ja seurannassa tarvittavaa tietoa
- tiedon vertailukelpoisuus riski
- asiakas- ja potilastietojen rekisterinpitovastuu sotealueille hyvä asia, mutta vaatii toimeenpanossa työtä.
Päivitys 28.9.2014: Säästämisen vaikeus. Osmo Soininvaara pohtii tätä asiaa blogissaan. Kannattaa katsoa Oden mietteet ja kommentit. Säästäminen on todella haaste sotemaailmassa, kun lait, asetukset, hoidon tarve osoittavat viisareita kasvun suuntaan. http://www.soininvaara.fi/2014/09/26/aloitteellisuutta-saastoihin/
Viitteet:
(1) THL: päätösten tueksi 1.2014: SOTE viidelle alueelle - vaikutusten ennakkoarviointi: http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/116717/PT1_2014_verkko.pdf?sequence=1
(2) Deloitte: Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas-ja potilasjärjestelmät Suomessa. Kohti älykkäitä ja yhteentoimivia ratkaisuja 2014:http://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/fi/Documents/life-sciences-health-care/Deloitte_Sote asiakas- ja potilastietojärjestelmät Suomessa.pd
(3) Suomen kuntaliiton VAKAVA-projekti: http://www.kunnat.net/fi/tietopankit/tapahtumat/aineisto/2014/2014-06-11-sosiaali-ja-terveydenhuollon-kokonaisarkkitehtuuriseminaari/Documents/3_Vainio_Rannaheimo.pdf
(4) Apottia olen seurannut blogikirjoituksissani. 26.9.2014 päivitin asiaa viimeksi. Loppusuoralla on kaksi ulkomaista toimittajaa. Yksitoimittajamalli on edelleen voimissaan. http://ollintuumailut.blogspot.fi/2013/12/apotin-kandidaatit-selville-5122013.html
HS:n tuoreessa artikkelissa pohditaan Apottia säästämisen kannalta. Laskelmat osoittaisivat, että hanke tulee tuottamaan säästöjä. http://www.hs.fi/kaupunki/Uusi+potilastietoj%C3%A4rjestelm%C3%A4+Apotti+on+kalliimpi+kuin+lastensairaala/a1410819352109?utm_content=bufferbd4f9&utm_m
(5) Olln aikaisempia tuumailuja aiheesta ovat esimerkiksi seuraavat blogikirjoitukset:
- IT:n investointipommi: http://ollintuumailut.blogspot.fi/2014/05/uusilla-sote-alueilla-tulossa-it.html
- potilaskertomusjärjestelmien historiallisen taustan pohdintamme Mikko Nenosen kanssa heinäkuulta 2014: http://ollintuumailut.blogspot.fi/2014/07/kihveli-soikoon-terveydenhuollon.html
- tuottavuutta voidaan lisätä II-investointien avulla: http://ollintuumailut.blogspot.fi/2014/01/sotepalveluihin-tuottavuutta-ict.html
- IT-hankkeissa voidaan myös onnistua: http://ollintuumailut.blogspot.fi/2013/09/it-hankkeissa-voidaan-onnistuakin.html
Terve Olli, Kun noita rahoituslähteitä katselin tuli mieleeni, että verovaroin kustannetaan myös koko julkisen sektorin työssäkäyvien työterveyshuolto kokonaisuudessaan. Virastot saavat rahoituksena kaikkeen toimintaansa budjetista eli verorahoituksesta.
VastaaPoistaT: Erkki Saarinen