Tunniste: Sote-uudistus, valtion ohjaus, ks. tunnisteen ja bloggauksen taustat http://ollintuumailut.blogspot.fi/2016/10/ollin-tuumailuilla-100000-katselijan.html
Soininvaara siiloja vastaan ja siiloja luomassa. Tämä tuli mieleen, kun luin tuoreeltaan Osmo Soininvaaran selvitysmiesraportin sote-virastojen tulevaisuudesta. (1) Heti pitää todeta, että tunnen melkoisen hyvin aikalaiseni Osmon ajattelua. Olen jopa ollut aikanaan vastuussa Stakesissa tilastoista ja rekistereistä, kun Osmo oli peruspalveluministerinä. Herra käytti palvelujamme ahkerasti - ehkä ahkerammin kuin kukaan muu vastaava ministeri ennen tai jälkeen. Tilastotieteilijänä hänellä oli intohimo selvittää asioiden tilastolliset perustat. Voin myös arvioida nyt nykytilaa ulkopuolisena tarkkailijana, kun minulla on ollut pitkä ura osassa näistä Soininvaaran arvioimia virastoja ja laitoksia.
Ensin tiivistän ehdotukset, joista olen samaa mieltä. THL:n toimintaa pitää ketteröittää ja saada tutkimustoiminta lähelle käytäntöä. Myös THL:n siilomaista organisaatiota pitää avata. Samoin on vahvistettava taloudellista osaamista THL:ssä. Valviran toiminta on yhdistettävä aluehallintovirastojen kanssa, jotta päästään eroon resursseja tuhlaavasta päällekkäisestä toiminnasta sekä päästään yhtäläiseen kansalaisten ja yritysten kohteluun koko maassa. Fimean päätoimipaikka on palautettava Helsinkiin, koska osaamiskeskittymä on Helsingissä, keskeiset yhteydet pääkaupunkiseudulla sekä Euroopassa. Työterveyslaitoksen ja työturvallisuuskeskuksen yhdistäminen ovat myös hyviä ehdotuksia.
Olen myös eri mieltä joistakin ehdotuksista. Soininvaara on purkamassa siiloja, mutta rakentamassa myös uusia. Uusi tiedontuottaja Masote on mielestäni uusi siilomainen alueellinen tutkimusorganisaatio, jonka perimmäinen järki jää minulta kyllä huomaamatta. Organisaatio on varmaankin tarjous yliopistosairaaloille. Se on myös yritys pelastaa jo puoli vuotta sitten haudattu Stakesin perustama Finohta eli terveydenhuollon arviointiyksikkö. (2) Siilon välttämiseksi Soininvaara esittää Masoten Helsingin toimiston sijoittamista samoihin tiloihin THL:n kanssa. Ei se mitään auta, jos kyse on eri organisaatiosta. Johan Osmo kritisoi THL:n sisäistäkin siiloutumista eri osaorganisaatioihin, vaikka ovat kaikki samoissa ja hyvinkin moderneissa tiloissa. THL:n taloudellisen itsenäisyyden lisääminen on soteuudistuksen muutosvaiheessa hankalasti perusteltavissa. Pikemminkin pitäisi varmistaa yhteistyö kaikkiin suuntiin eriytymisen sijasta. Ihmettelen myös, miksi Työterveyslaitoksen erityisasemaa ei pohdita raportissa lainkaan. Pikemminkin Soininvaara vahvistaa sen erillisyyttä tutkimuslaitoksena esim. suhteessa THL:ään. Tosin se on linjassa hallituksen kaavailujen kanssa, jossa soteuudistuksesta pidetään erillään työterveyshuolto. (Tästä työterveyslinjauksesta olen hallituksen kanssa eri mieltä monen muun tavoin.) Valviran ja AVIen yhdistäminen osaksi monialaista lupa- ja valvontavirastoa oli jo aiemmin Osmonkin kanta eli sama kuin hallituksella viime vuoden lopulla. Valvira ja eräät järjestöt (mm. ammattijärjestöt kaikki) olivat sitä mieltä, että pitäisi perustaa soteen oma valvontavirasto liittämällä Valvira ja AVIT yhteen. Tästä on esimerkkejä muualta Euroopasta. Sen sijaan monialaisesta virastosta ei ole mitään esimerkkejä.
Ollin tiimalasi, ks. viite 2 |
Tietovarannot jäävät vähälle pohdinnalle. Oleellinen "öljy" soteuudistukselle ovat tietovarannot. Niiden pitää olla avoimia, ajantasaisia, laadukkaita sekä tehokkaasti toteutettuja. Soininvaara pohtii lähes pelkästään tutkimustyön kannalta tietovarantoja. Se on eräs tärkeä osa. Olen samaa mieltä, että tutkimustoiminnan pitää päästä nykyistä paremmin tietovarantojen hyödyntäjäksi. Sellainen lakiehdotuskin on valmisteilla STM:ssä. (3) Tietovarantoja tarvitaan soteuudistuksen ytimessä mitä kipeimmin. Voidaan heti mainita muutama tarve, jotka edellyttävät tietovarantojen uudistamista mukaan lukien perusraportointi, indikaattorityö ja monipuoliset analyysit. Tietoja tarvitsevat kaikki toiminnan osapuolet valtion suunnittelusta, ohjauksesta, valvonnasta aina yksittäisiin asiakas - ammattilainen -suhteisiin. Valinnanvapaus tuo aivan uudet tietotarpeet, samoin kun maakuntien rooli palvelujen järjestäjinä. Sitran palvelupakettihanke ja Isaacus- hanke ovat suurella erillisellä rahalla toteutettuja määräaikaisia hankkeita, joiden kotipesä on löydettävä. Tietovarannot on saatava keskitetyn yhteistyön piiriin kattavasti. THL tai sitten joku muu valtiollinen virasto pitää olla työn ylin koordinaattori ja valtakunnallisen tiedon kerääjä. Tiedon on synnyttävä kentällä yhtenäisin periaattein ja tiedonkeruun menettelyin siten, että hyöty koituu välittömään asiakastyöhön, mutta myös johtamiseen eri tasoilla. Suunnittelun, arvioinnin, auditoinnin, seurannan, valvonnan on perustettava työnsä samoihin tietovarantoihin. Myös tutkimuksen pitää hyödyntää samoja tietovarantoja ja tarpeen mukaan sitten kerättävä lisädataa, jos olemassa oleva data ei riitä. Ideoimani tiimalasi tiedonhallinnan ratkaisuna pitäisi olla lähtökohtana. (4)
Päivitys 18.1.2017: FB:n puolella käytyä keskustelua: Aluehallintovirastojen ihmiset (tässä yhteydessä Margit Päätalo ja Satu Koskela) ihmettelevät Soininvaaran lausumia AVeista:
Margit Päätalo: Selvityshenkilön moneen ajatukseen, kuten Sinunkin on hyvä yhtyä. Sen sijaan hämmästyttää, kummastuttaa, että Osmo Soininvaara ei kuullut ensimmäistäkään aluehallintovirastojen henkilöä, mutta kykeni tekemään linjauksia tulevaisuuteen niitä koskien! Muita kuultuja eri virastoista oli kymmeniä.
Ollin kommentti: Twitterin puolella Soininvaara vastaa, että AVIen kuuleminen on toisen, Mirjami Laitisen työryhmän tehtävänä.
Margit jatkaa: Niin, yhä mielenkiintoisempaa on. Kyseessä on kaksi aivan erillistä asiaa; selvityshenkilön työ ja uuden valtion viraston valmisteluryhmän työ!
Satu Koskela: Kovin innovatiiviselta ei vaikuta myöskään toisen viraston istuttaminen toisen sisään, mikäli oikein ymmärrän Soininvaaran "alistamista" ja "määräämistä" koskevat kuvaelmat Valviran tehtävistä uuden viraston sote-toimialalla. Eivätkö matalat hierarkiat ja joustavat toimintamallit ole kuitenkin enemmän tätä päivää? Ja samaa mieltä masotesta.
Ollin kommentti: "STM:n toimialan mukainen toiminta Aveissa tulee käsitykseni mukaan alistaa koko maassa Valviralle – tai käytännössä sen työn jatkajalle – joka voi määrätä tehtävien jakamisesta eri toimipisteissä olevien virkamiesten kesken." Tämän tekstin löysin varsinaisen raportin sivulta 25. Sen sijaan yhteenvedossa todetaan: "Valviran yhdistetään suunniteltuun valtioneuvoston yhteiseen valtakunnalliseen lupa-, ohjaus- ja valvontavirastoon, mikäli virasto toteutuu riittävän laajana. Nykyinen toiminnan päällekkäisyys aluehallintovirastojen kanssa tulee samalla purkaa." - Olen samaa mieltä Sadun kanssa - ei alistamista vaan yhdistämistä. Mutta monialavirastoa en kannata, vaan pitäisi olla yksi sotevalvontavirasto. Hallituksen linjaus on monialavirasto.
Tarja Tamminen on myös monialavirastoa vastaan:
Valvontavirasto, joka valvoo kaikkea mahdollista, ei ole järkevä. Siellä joko valvonnan taso kaikkien ministeriöiden toimialoilla laskee, tai sitten se siiloutuu yhden viraston sisällä itsenäisiksi osastoiksi, jotka kukin toimivat omilla sisältöalueillaan. Se näkyy jo nykyisessä Valvirassa. Valvonnan ydin on valvottavan toiminnan sisällön hyvä osaaminen. Itse valvontatoimenpiteet ovat tekniikkaa.
Valvontavirasto, joka valvoo kaikkea mahdollista, ei ole järkevä. Siellä joko valvonnan taso kaikkien ministeriöiden toimialoilla laskee, tai sitten se siiloutuu yhden viraston sisällä itsenäisiksi osastoiksi, jotka kukin toimivat omilla sisältöalueillaan. Se näkyy jo nykyisessä Valvirassa. Valvonnan ydin on valvottavan toiminnan sisällön hyvä osaaminen. Itse valvontatoimenpiteet ovat tekniikkaa.
Päivitys 18.1.2017: Matti Rimpelä ja Tapio Kuure kommentoivat Soininvaaran näkemyksiä THL:n tutkimustoiminnasta:
Matti Rimpelä: "Olen
jo aikaisemminkin päätynyt ajattelemaan, että Osmon ajattelua ohjaa
teknisen tilastotieteilijä kokemus ja paradigma. Sen sijaan uuden tiedon
luomisen edellytyksistä tutkimusyhteisöissä hänellä ei juuri ole
kokemusta eikä ymmärrystään. Suomen suuri
pulma on palvelujärjestelmän tieteellisen tutkimuksen kehittymättömyys.
Stakesin käynnistyminen 1990-luvulla oli lupaava alku, mikä näkyy
palvelujärjestelmän kehitystä kuvaavien ja analysoivien raporttien
runsautena. Vuosituhanne vaihteessa käynnistyi myös
kuntakonsultaatiotoiminta, jonka kuntaliitto kuitenkin pakotti
lopettamaan. Palvelujärjestelmän tutkimus alkoi sammua Stakesin
viimeisinä vuosina ja kaventui THLssa paljolti taloustieteeksi. Miten
voisi syntyä merkityksellistä konsultointia ilman sen taustalla pohjaa
luovaa tieteellisesti kilpailukykyistä järjestelmätutkimusta, muutakin
kuin taloustieteellisestä orientoitunut. Ja miksi sote-uudistuksen
vaikutusanalyysit on tilattava yksityisiltä konsulteilta? Tässä on Osmon
ajattelun sudenkuoppa."
Ollin kommentti: KTL-Stakes
ovat olleet monella tapaa runsauden sarvia. Stakes jäi jo
yhdistymisessä jotenkin KTL:n varjoon, vaikka siellä tehtiin hyvää
tutkimusta erillään tilastoista ja rekistereistä sekä näihin
tietovarantoihin perustuen. Niin
tutkimus oli lähempänä kenttää kuin KTL:n tutkimus. Parhaimmillaan
tutkimus - kehittäminen- konsultointi limittyivät toisiinsa - varmaan
siellä THLssä on vieläkin näitä yhteisöjä - toivottavasti.
Tapio Kuure: Muutama
vuosi sitten käynnistettiin sektoritutkimuksen uudistaminen, joka
kaatui sittemmin laman myötä. Suomalaiseen tapaan tyydytään sitten
näihin karvalakkimalleihin a'la selvitysmies se ja se.
Ollin kommentti: Niin,
mitkä olivat odotukset Soininvaaralta. Olivatkohan ne enemmän tällaisia
organisaatiojuttuja. Sellainen käsitys minulla jäi Valvira-tapauksen
osalta. Kaikkia virastoja on käsitelty erikseen. Esimerkiksi kun tunnen
tuota tietovarantopuolta, sieltä löytyy yhteyksiä eri virastojen
kannalta.
Matti Rimpelän jatkokommentti: Olen
tullut siihen käsitykseen, että piilotettuna toimeksiantona oli THL:n
yhtiöittäminen markkinaehtoiseksi toimijaksi, mikä Osmon ehdotuksissa
kaventui liikelaitokseksi.Päivitys 19.1.2017: Fimea puhuttaa aluepoliittiselta kannalta.
Tero Hongisto: Soininvaara puhuu Fimea-yhteyksissä omaan pussiin - erikoinen olisi PK-seudun selvitysmies jos ehdottaisi ja kannattaisi siirtoa Kuopioon, joka on siis ainut oikea ratkaisu ja kohtuus, mutta Osmolle potiittinen itsemurha :) Fimea kuuluu Kuopioon! Niin - aina kun on siirretty/siirretään joku virasto tms. PK-seudulle ei tämmöistä ketkuilua ole nähty, mutta asioiden pitäisi toimia molempiin suuntiin.
Päivitys 19.1.2017/FB: Martti Talja on huolissaan soten tietovarannoista:
Soininvaaran THL:n, Valviran, Avi:en ja Fimean osalta ovat kannatettavia. Erityisesti itsekin olen kantanut huolta sote-uudistukseen onnistumiseen tarvittavasta tietotuotannosta. Soininvaara ehdottaa yhdistettävälsi hajanaiset voimavarat sektoriministeriön, STM:n alaisuuteen. Kuka johtaa sillä tulee olla myös mittarit käytössään.
Päivitys 19.1.2017/FB: Merja Vuori ottaa kantaa Soininvaaran selvityksen ja rinnakkain tapahtuvan uuden lupa- ja valvontaviraston kehittämiseen (ns. luova):
On se voinut käydä niinkin, että kun hallitus on rykäissyt käyntiin tämän Luova-projektin, niin Soininvaaran selvittelyt ovat jääneet hallituksen näkökulmasta lapsipuolen asemaan. THL ja Fimea eivät sellaisenaan ole Luova-ehdotuksissa mukana. Ainoa ns iso asia, mikä Soininvaaran näkökulmasta tässä jäi kiinnostavaksi ja hänen tarkemmin selvitettäväkseen, oli THL:n ja yleisemminkin sektoritutkimuksen asema. Maakuntien tutkimuslaitoksen idean näen ehkä kumarruksena hallituksen kaavaileman Bundesrepublik Finland -mallin suuntaan.
Viitteet
(1) STM:N tiedote 18..1.2017: Selvityshenkilö Soininvaara: Tulevaisuuden sosiaali- ja terveydenhuolto tarvitsee tuekseen tutkimustietoa
"Maakuntauudistuksen
jälkeen sosiaali- ja terveystoimessa tarvitaan päätöksenteon tueksi
nykyistä enemmän tutkittua tietoa. Tiedontarve painottuu myös uudella
tavalla, toteaa selvityshenkilö Osmo Soininvaara. Hän on selvittänyt
sosiaali- ja terveysministeriön toimesta sitä, miten ministeriön
hallinnonalan laitokset tukisivat nykyistä paremmin sosiaali- ja
terveydenhuollon uudistusta.
Soininvaara luovutti
selvitysraporttinsa 18. tammikuuta sosiaali- ja terveysministeri Pirkko
Mattilalle ja perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehulalle.
Tavoitteena uudenlainen Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
Soininvaaran
mielestä sosiaali- ja terveysministeriön toimialueella tehtävä tutkimus
on liian kaukana päätöksenteosta. Tämän seikan merkitys korostuu
sote-uudistuksen myötä, koska hallinnon tiedontarve kasvaa. Sosiaali- ja
terveysministeriön tutkimustoiminta on keskittynyt pääasiassa Terveyden
ja hyvinvoinnin laitokseen (THL) ja Työterveyslaitokseen (TTL).
Soininvaara
ehdottaa, että kehitettäisiin käytäntöjä, jotka toisivat THL:n
tutkimuksen lähemmäs päätöksentekoa. Tutkimuksen tulisi vaikuttaa
elävämmin päätöksentekoon ja päätöksenteon ongelmien tulisi puolestaan
näkyä tutkimuksen suuntautumisessa.
Sote-uudistuksen tavoitteena
on taittaa kustannusten kasvua kolmella miljardilla. Tästä syystä THL
tarvitsisi nykyistä enemmän talouden asiantuntemusta. Yhteydenpitoa
Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen ja akateemisten
taloustutkijoiden kanssa tulisi lisätä.
Ministeriö ohjaa
Terveyden ja hyvinvoinnin laitosta tulosohjauksen keinoin. Nykyisessä
ohjaustavassa on kehitettävää. Yksityiskohtaisen tulosohjauksen sijaan
ministeriön tulisi olla THL:lle sekä kiinteä rahoittaja että myös
ostaja. Vastaavasti THL:n tulisi uudistaa toimintatapojaan niin, että
sillä olisi valmiudet vastata nopeisiin selvityspyyntöihin. THL:n
taloudellista itsenäisyyttä tulisi lisätä siten, että se voisi toimia
liikelaitoksen tavoin nykyisen lainsäädännön puitteissa. Laitoksen
maksullista toimintaa tulisi laajentaa. Soininvaaran mielestä THL:n
tulee voida tarjota kunnille ja maakunnille maksullisia
konsulttipalveluja.
THL:n tulisi myös tehostaa terveyden
edistämistä koskevan tiedon tuottamista ja erityisesti sen
jalkauttamista. Yleinen terveyden edistäminen on laitoksen perinteisiä
vahvuuksia ja tämän pitäisi näkyä jatkossa. Soininvaara esittää, että
terveyden edistämiseen tähtäävistä toimista tehdään jatkoselvitys.
Tulevaisuuden THL on Soinivaaran mielestä ketterä tutkimuslaitos, jolla on taloudellisesti riittävän itsenäinen asema.
Uutena tiedontuottajana Masote
Soininvaara
esittää perustettavaksi maakuntien sosiaali- ja terveyspalvelujen
tutkimuslaitosta. Masoten tehtävänä olisi tuottaa tietoa sosiaali- ja
terveyspalvelujen tuottavuuden ja vaikuttavuuden parantamiseksi. Laitos
sijaitsisi viidellä yliopistopaikkakunnalla Helsingissä, Turussa,
Tampereella, Kuopiossa ja Oulussa. Laitoksella olisi yksi
valtakunnallinen johto. Helsingin toimipisteen tulisi sijaita samassa
talossa THL:n kanssa.
Työterveyslaitos ja Työturvallisuuskeskus yhteen
Soininvaaran
mielestä jo nyt kolmikantaisesti johdettu Työterveyslaitos tulisi
siirtää selkeämmin työmarkkinajärjestöjen vastuulle.
Työturvallisuuskeskus yhdistettäisiin Työterveyslaitokseen.
Työterveyslaitos on julkisoikeudellinen yhteisö, joka toimii sosiaali-
ja terveysministeriön hallinnonalalla ja pääsääntöisesti ministeriön
myöntämän valtionavun rahoittamana.
Fimean päätoimipaikka Helsinkiin, työt jatkuisivat myös Kuopiossa Soininvaara
kannattaa viimeisimmän selvitysryhmän näkemystä, jossa Lääkealan
turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen päätoimipaikka sijaitsisi
Helsingissä. Kuopiossa jatkettaisiin lääkehoitojen arviointiin ja
lääkehuollon kehittämiseen liittyviä tehtäviä. Fimean toimintojen siirto
Kuopioon voisi toteutua vain laajojen irtisanomisten kautta, jolloin
Fimean toiminta vaurioituisi vakavasti ja pitkäaikaisesti.
Fimea
on asiantuntijaorganisaationa täysin riippuvainen avainhenkilöistään,
joiden osaamista ei ole varaa menettää toimintojen siirron takia.
Kokonaisvastuu rekrytoinneista ja sijoittumisesta tulisi jättää Fimean
operatiivisen johdon päätettäväksi.
Soininvaara myös muistuttaa,
että Fimean tuloista vain 15% tulee valtion budjetista. Loput tulevat
maksullisesta toiminnasta, josta ulkomaiset lääkealan toimijat
rahoittavat noin 90%. Ilman heidän luottamustaan Fimean tulojen romahdus
johtaisi toiminnan merkittävään supistumiseen ja viraston
vaikuttavuuden heikkenemiseen EU:n lääkevalvontaverkostossa.
Kansallisen neurokeskuksen päätoimipiste Kuopioon Soininvaaran
mielestä työpaikkojen tasaisempi sijainti maan eri kasvukeskuksissa on
kannatettavaa. Soininvaara ehdottaa, että Kansallisen neurokeskuksen
päätoimipiste sijoitetaan Kuopioon, koska Kuopion yliopistossa on jo nyt
neurotieteiden vahvaa osaamista. Keskuksen tarkoituksena on
koordinoida neurotieteiden kehitystä ja siihen liittyvää
yritysyhteistyötä maailmanlaajuisesti. Keskus toisi Kuopiolle
työpaikkoja ja alan yritystoimintaa.
Valvira osaksi uutta valvontavirastoa Maan
hallitus on osana aluehallintouudistusta suunnitellut valtioneuvoston
yhteistä valtakunnallista lupa-, ohjaus- ja valvontavirastoa. Jos tämä
virasto toteutuu riittävän laajana, tulisi Soininvaaran mielestä pääosa
Valviran tehtävistä siirtää uuteen virastoon, mikäli siihen tulee
riittävästi muiden ministeriöiden toimintoja. Nykyinen toiminnan
päällekkäisyys aluehallintovirastojen kanssa tulisi purkaa. Toimintojen
kokoaminen yhteen virastoon vahvistaisi sosiaali- ja terveysalan
valvonnan toimintaa ja asiantuntemusta merkittävästi."
(2) Finohtan kohtalosta kirjoitin taannoin viime vuonna 20.9.2016: http://ollintuumailut.blogspot.fi/2016/09/terveydenhuollon-menetelmien.html
(3) Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi uudeksi laiksi
sosiaali- ja terveystietojen tietoturvallisesta hyödyntämisestä. Lisäksi
ehdotetaan muutettavaksi lakia Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksesta
(668/2008), lakia potilaana asemasta ja oikeuksista (785/1992) sekä
lakia sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (812/2000).
Lausuntoaika päättyy 30.9.2016.
- Lausuntopyyntö
- Luonnos hallituksen esitykseksi laiksi sosiaali- ja terveystietojen tietoturvallisesta hyödyntämisestä sekä eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
- Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja potilastiedon toissijaista käyttöä koskevan lainsäädäntöä valmistelevan työryhmän väliraportti
(4) Olli Nylander: Soteuudistus - pirullinen ongelma, Norderstadt 2016, ss. 229-246, tiimalasi sivulla 230
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti