https://www.veripalvelu.fi/veripalvelu |
Tunniste: ICT/tietojärjestelmät. Katso tunnisteen ja bloggauksen taustat: http://ollintuumailut.blogspot.fi/2016/10/ollin-tuumailuilla-100000-katselijan.html
Verta. Olin 26.1.2017 CGI:n konressissa Ratkaisu17, jossa hyvän esimerkin kertoi Veripalvelun Martti Syrjälä. Veripalvelun toiminta perustuu vapaaehtoiseen kansalaisten verenluovutukseen. Veripalvelulla on pitkä historia 1900-luvun alkuun. Suomalainen ratkaisumalli perustuu Punaisen Ristin alaiseen veripalveluun. Nykyään luovutettavasta verestä jalostetaan verituotteita, joita käytetään eri puolilla Suomea sairaaloissa osana hoitoa. Veri säilyy vain muutaman päivän, joten sen saannin on oltava jatkuvaa ja varsin tasaista - noin 800 litraa päivässä.
Suonesta suoneen ketju. Veripalvelussa puhutaan prosessista sloganilla "suonesta suoneen ketju". Prosessin vaiheet ovat: luovuttaminen - kuljettaminen keskitettyyn jalostuspisteeseen - verituotteiden valmistus ja testaus - valmisteiden kuljetus sairaaloihin - verensiirtotutkimus sairaalassa ja yhteensopivuuden toteaminen - verensiirto ja toimenpiteen monitorointi. (ks. oheinen kuva). Tämä kaikki on vielä aivan spesifiä, erityistä verenluovutukseen liittyvää toimintaa. Veripalvelun V2V-hankkeessa haetaan kuitenkin jotain uutta toiminnallista otetta prosessiin - kenties digidigi mielessä. On pystyttävä arvioivaan veren tarve ja riittävyys lyhyellä tähtäimellä ja pidemmälläkin. On päästävä reaktiivisesta ohjausprosessista proaktiiviseen. On pystyttävä ennakoimaan sairaaloiden veren tarve. Koko suonesta suoneen ketjun pitää olla läpinäkyvä ja mitattavissa sekä tiedettävä, missä mahdolliset ongelmat piilevät. Toiminnan pitää olla tehokasta, vaikuttavaa suonesta suoneen ja seurannan pitää olla reaaliaikaista. Vaatimukset lähestyvät varsin yleisiä prosessivaatimuksia. Samalla huomataan, että itse asiassa veren rinnalla keskeistä on sitä koskeva data, informaatio ja tieto. Kun tämä datan keruu ja sen jalostaminen informaatioksi ja tiedoksi, on ajantasaista kaikissa vaiheissa, homma saadaan hallintaan. Se ei vielä riitä. On saatava vielä haltuun "verimarkkinat", joiden toisessa päässä on luovuttaja ja toisessa päässä saaja. Tarjonta ja kysyntä on saatava tasapainoon lyhyellä ja pitkällä aikavälillä. Lyhyt aikaväli liittyy veren säilyvyyteen. Pitkä aikaväli liittyy veren käyttöön osana hoitoa - hoidon tarpeen kehittymiseen ja hoitoteknologian muutoksiin.
Prosessi kuin prosessi. Ympäri maailmaa ja myös tähän asti Suomessa vereen liittyvä
tiedonhallinta on ollut verispesifiä. Koska toiminta eri puolilla
maailmaa on poikennut toisistaan, ei kovin hyviä yhtenäisiä malleja tai
ohjaustuotteitakaan ole. Syrjälä kertoi, että uudistaessaan prosesseja Veripalvelu haki mallia oman toimialansa ulkopuolelta. He tutustuivat, miten puu etenee prosessissa metsästä tuotteeksi ja myyntiin, yleensä teollisiin prosesseihin sekä tukkukauppaan. Selvitellessään eri prosesseja Veripalvelun ihmiset huomasivat, että kyse on itse asiassa geneerisistä prosesseista. Kyse on toiminnan ohjauksesta ja asianhallinnasta. Veripalvelun ihmiset lähtivät kehittämään hakemalla tuotteet geneerisestä toiminnan ohjauksen ja asianahallinnanjärjestelmien tarjonnasta. Myös verenluovuttajia pitää osata lähestyä viisaasti, jotta turvataan tasainen "verivirta". Kyse on digitaalisesta transformaatiosta verenluovuttajien kanssa. Prosessin kaikissa vaiheissa hyödynnetään mahdollisimman pitkälle reaaliaikaista tiedonhallintaa. Muutos on meneillään.
Ristipölytys liittyy Veripalvelun toiminnan uudistamiseen keskeisesti. Martti Syrjälä totesi, että mallia kannattaa hakea aivan toisaalta. Samalla saadaan jo valmiiksi koettuja hyviä toimintakäytäntöjä siirrettyä Veripalveluun. Myös tietojärjestelmätuotteet kehittyvät jatkossa osana laajaa käyttäjäkuntaa. Kaikki uudet ideat saadaan hyödynnettyä myös veripalvelun tarpeisiin. Ristipölytys on lähtöisin kasvitieteestä, mutta termiä on käytetty myös
innovaatioilmaston luomisessa. Saatetaan mahdollisimman erilaisen
taustan omaavia ihmisiä yhteen ja siten saadaan aikaan uusia ideoita. Voidaan tuoda jotain
ratkaisuja, käytäntöjä, ideoita, ajatustapoja jopa järjestelmiä aivan
toiselta alalta toiselle.
Toiminnan ohjaus ja siihen liittyen asianhallinta sekä sähköiset palvelut ovat yleistä "kauraa" niin yksityisellä sektorilla kuin julkisellakin. Voidaankin kysyä, kannattaisiko itse asiassa hakea spesifeistä toimintaprosesseista geneerisiä malleja. Nythän on myös muotia puhua siiloutuneisuudesta. Siilot rakentuvat joidenkin erityisten tuotteiden tai palveluiden ympärille. Näin on sekä julkisella että yksityisellä sektorilla - miksei myös järjestömaailmassa. Yksinkertaistettuna toiminnan ohjauksen ketju rakentuu seuraavista palasista: tarpeet markkinoilla - kysyntä - tarjonta - tuotteen/palvelun tuottamisprosessi - asiakkaan tarpeen tyydyttyminen ja tuottajan saamat korvaukset. Asia puolestaan täsmentää asiakkaan tarpeen palvelujen tuottajan määrittämällä palvelulla. Tässä on siis kyse asiankäsittelystä, jossa syntyy pitkin prosessia dataa- informaatiota - tietoa.
Toiminnanohjauksen markkinat ovat laajat. Googlaamalla termillä "toiminnanohjausjärjestelmä" saadaan kymmeniä iskuja. Yhden iskun löysin terveydenhuollosta, jossa HUS määrittelee toiminnanohjauksen, mutta ei toiminnanohjausjärjestelmää.
Yleisemmin toiminnanohjausjärjestelmällä (ERP) on pitkä historia 1900-luvun alun yritysten varastonhallinnasta moderniin toiminnanohjausjärjestelmiään. Wikipediassa ERP on kuvattu seuraavasti:
ERP-järjestelmä (Enterprise Resource Planning) eli toiminnanohjausjärjestelmä
on yrityksen tietojärjestelmä, joka integroi eri toimintoja,
esimerkiksi tuotantoa,
jakelua, varastonhallintaa, laskutusta ja kirjanpitoa.
ERP-ajattelumalli on laajennettu MRP
II:sta (Manufacturing Resource Planning), joka puolestaan on MRP:n
(Material Requirements Planning) seuraaja. ERP-järjestelmään voi sisältyä
erilaisia osioita, esimerkiksi palkanlaskenta, kirjanpito,
reskontra,
varastonhallinta, tuotannonohjaus sekä materiaalin, projektien,
huollon, resurssien ja omaisuuden hallinta. Tyypillistä on että nykyaikaisissa
järjestelmissä osiot ovat siis erillisiä moduleita, joita voidaan ostaa ja
ottaa käyttöön vaiheittain.
|
Niin kysyn, miksi syvästi siiloutuneilla toimialoilla ei lähdetä
katsomaan, miten toiminnanohjausta on kehitetty geneerisesti
yritysmaailmassa? Valtion hallinto kaikkinensa samoin kuin sosiaali-
ja terveydenhuolto vaatisivat tällaisen ERP-ristipölytyksen. Avaan
kysymystä valtion hallintoon ja sosiaali- ja terveydenhuoltoon vielä
hiukan.
Valtionhallinto. Periaatteessa on mahdollista
kokonaisarkkitehtuurin avulla lähteä asiakasnäkökulma edellä
mallintamaan prosesseja avaamalla samalla virastokeskeiset siilot.
Esteethän ovat organisaatiokeskeisiä: itsenäiset virastot ja
tulosjohdettu valtion sisäinen ohjausjärjestelmä. Nyt on eri virastoilla
omat asianhallinnan järjestelmänsä ja erikseen toteutetut tai
toteutuksen alla olevat sähköisen asioinnin järjestelmät. Yhteistä on
SAP-pohjainen rautakangen jäykkä, vaikeasti muihin järjestelmiin
linkitettävä (yhteentoimiva) henkilöstä- ja taloushallinnon
Kieku-järjestelmä. Yritys oli saada yhteinen
Valda-asiahallintajärjestelmä, mutta se ajettiin maaliviivalla alas. Sosiaali- ja terveydenhuolto. Terveydenhuolto
on ollut vuosikymmeniä niin Suomessa kuin maailmallakin siiloutunut
omaan erinomaisuuteensa. En ole nähnyt tai kuullut (jospa joku korjaisi
tämän huomion!), että ERP-maailman toiminnanohjaustuotteita tai edes
geneeristä ajattelutapaa olisi soviteltu terveydenhuoltoon. No viime
aikoina on Lean-ajattelua tuotu esille, mutta sitäkään ei ole kytketty
tähän kokonaisuuteen. Ymmärrän, että terveydenhuolto on monimutkainen
kokonaisuus, kun päätökset tehdään tapaus (potilas-lääkäri-suhde)
kerrallaan ja mukana on monenlaiset tutkimukset ja operaatiot. Silti
vetoan, että ryhtiä tulisi, jos KA-ajattelua käyttäen lähdettäisiin
liikkeelle asiakkaan prosesseista eikä organisaation sisäisistä
siiloista. Sosiaalihuolto on monin tavoin asianhallintaa - paljon
puhtaammassa muodossa kuin terveydenhuolto. Siihen kun vielä lisää
toiminnanohjauksen, ei tarvita uusia sosiaalihuoltospesifejä
järjestelmiä vaan ERP-asianhallinta-sovellukset. Maakunta-sote-järjestäjän
toiminnanohjaus- ja asianhallinta olisi myös mitä selkeimmin
kuvattavissa KA-menetelmin toiminnanohjauksen ajatustavalla. Ainakin
tässä vielä toteuttamattomassa organisaatiossa voitaisiin edetä tällä
mallilla.
Päivitys 27.1.2017: Pirjo Tellervo Ropponen kommentoi FB:n puolella seuraavasti:
Todella
uusia toiminta-ajatuksia herättävä juttu. Toivotaan että
löydetään kehittäjäksi myös muualla kuin veripalvelussa alan ihmiset eikä
kunnallisia byrokraatteja tai atk-yrityksia.
Päivitys 30.1.2017: Mika Helenius, Tivian toiminnanjohtaja kommentoi LinkedInin puolella ja lähetti linkin asiasta: Tässä on otteita kirjoituksesta, jossa on haastateltu Veripalvelun tietohallintojohtaja Heikki Myllyniemeä. Hän on puolestaan ollut aikanaan Mika Heleniuksen opissa:
Punaisen Ristin Veripalvelu vie läpi digitaalista uudistusta, jossa IT:stä tulee oleellinen osa liiketoiminnan strategista johtamista. Keskeistä ison muutoksen onnistumisessa on johdon sitoutuminen. Heikki Myllyniemen mukaan palveluprosessien digitalisoimisessa lähdettiin liikkeelle tietojärjestelmäarkkitehtuurin arvioinnista. Arkkitehtuurinäkökulmassa tarkastellaan kaikkia liiketoiminnan tarpeita koko arvoketjun ja liiketoimintamallin näkökulmasta. Se tuo välittömän liiketoimintahyödyn eri tarpeiden paremmassa johdettavuudessa, riskien varhaisessa tunnistamisessa ja tiedon liikkumisessa saumattomasti ei osien välillä. Veripalvelussa käytiin läpi prosessit ja automatisointitarpeet esimerkiksi asiakkuuksien hallinnassa ja toiminnanohjauksessa. ”Itse havaitsimme, että Veripalvelun erityispiirteistä huolimatta prosesseissamme on paljon samanlaisia piirteitä kuin monella muulla toimialalla. Voimme oppia muiden ratkaisuista. ”Myllyniemen mukaan esimerkiksi yhteydenpito verenluovuttajiin muistuttaa kauppojen kanta-asiakasohjelmia. Verivalmisteiden tuotantoprosessi ja logistiikka ovat puolestaan pitkälti samanlaista kuin vaikkapa elintarviketeollisuudessa. Myllyniemi korostaa, että tärkeä osa muutosta on henkilökunnan sitouttaminen ja koulutus. ”Digitaalisen koneiston rakentamisen yhteydessä työntekijät on koulutettava, jotta he osaavat hyödyntää uusia työkaluja ja saavat digitaalisuudesta kaiken hyödyn irti omissa työtehtävissään.”
http://www.tivia.fi/tiviassa-tapahtuu/tivia-news/tukifunktiosta-strategian-ytimeen
Päivitys 30.1.2017: Mika Helenius, Tivian toiminnanjohtaja kommentoi LinkedInin puolella ja lähetti linkin asiasta: Tässä on otteita kirjoituksesta, jossa on haastateltu Veripalvelun tietohallintojohtaja Heikki Myllyniemeä. Hän on puolestaan ollut aikanaan Mika Heleniuksen opissa:
Punaisen Ristin Veripalvelu vie läpi digitaalista uudistusta, jossa IT:stä tulee oleellinen osa liiketoiminnan strategista johtamista. Keskeistä ison muutoksen onnistumisessa on johdon sitoutuminen. Heikki Myllyniemen mukaan palveluprosessien digitalisoimisessa lähdettiin liikkeelle tietojärjestelmäarkkitehtuurin arvioinnista. Arkkitehtuurinäkökulmassa tarkastellaan kaikkia liiketoiminnan tarpeita koko arvoketjun ja liiketoimintamallin näkökulmasta. Se tuo välittömän liiketoimintahyödyn eri tarpeiden paremmassa johdettavuudessa, riskien varhaisessa tunnistamisessa ja tiedon liikkumisessa saumattomasti ei osien välillä. Veripalvelussa käytiin läpi prosessit ja automatisointitarpeet esimerkiksi asiakkuuksien hallinnassa ja toiminnanohjauksessa. ”Itse havaitsimme, että Veripalvelun erityispiirteistä huolimatta prosesseissamme on paljon samanlaisia piirteitä kuin monella muulla toimialalla. Voimme oppia muiden ratkaisuista. ”Myllyniemen mukaan esimerkiksi yhteydenpito verenluovuttajiin muistuttaa kauppojen kanta-asiakasohjelmia. Verivalmisteiden tuotantoprosessi ja logistiikka ovat puolestaan pitkälti samanlaista kuin vaikkapa elintarviketeollisuudessa. Myllyniemi korostaa, että tärkeä osa muutosta on henkilökunnan sitouttaminen ja koulutus. ”Digitaalisen koneiston rakentamisen yhteydessä työntekijät on koulutettava, jotta he osaavat hyödyntää uusia työkaluja ja saavat digitaalisuudesta kaiken hyödyn irti omissa työtehtävissään.”
http://www.tivia.fi/tiviassa-tapahtuu/tivia-news/tukifunktiosta-strategian-ytimeen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti