Tieteen päivät 11.1.2017: Päivän paini. Miten taloutta selitetään? Tieteen päivillä aiheen kimpussa olivat Sixten Korkmanin johdolla VTT Antti Suvanto (Suomen Pankista eläköitynyt johtava ekonomisti) ja väitöskirjatutkija Lauri Holappa. (1) Keskustelu oli hyvinkin sovinnaista ja paini päättyi ratkaisemattomaan.
Sixten Korkman mattotuomarina |
Painijat Antti Suvanto, Lauri Holappa |
Kaksi rinnakkaista metodista etenemistietä. Toinen tie on katsoa maailmaa ja Suomea pitkällä aikahorisontilla. Käydään läpi hyvinvointiyhteiskunnan muutokset ja niiden taustalla olevat selitystekijät. Hyödynnetään tilastoja, tilastotiedettä, aikaan sidottuja teorioita talouden selittämisestä. Haetaan tästä näköaloja, vaihtoehtoisia ennusteita tulevaisuuteen. Koetellaan näitä vaihtoehtoisia teoreettisia lähtökohtia aidoilla aikaan liittyvillä tutkimusaineistoilla, tilastoaineistoilla. Luin läpi Thomas Pikettyn juuri suomennetun kirjan "Pääoma 2000-luvulla". (3) Tähän tutkijaan ei nyt jostain syystä viitata. Ilmeisesti pari vuotta sitten ilmestynyt alkuperäisteos ja siitä tehdyt tiivistykset ovat purkaneet suurimman innostuksen pois. Piketty puhuu Holapan tavoin poliittisesta taloustieteestä. Hienosti Thomas käyttää hyväksi kaikkea mahdollista tilastollista aineistoa maailman mitassa ja kansakunnittain. Samoin hän käyttää historiallista ajattelua/analyysiä hyväksi myös talousteorioiden arvioinnissa ja paikantamisessa. Oman tulkintani mukaan Piketty näyttää, miten talousteoriat syntyvät ajassa, miten niitä pitää koetella todellisuudessa ja ääripäässä jopa hylatä tai asettaa paikalleen kunkin ajan tilanteisiin. Taloustieteilijöiden pitäisi nyt tarttua kiireesti ja systemaattisesti ajan ilmiöihin kiinni.
HS-kuva, viite 6 |
Tiedon hallinta avain. Paljon on tehty tiedon hallinnan osalta Suomessa. Demokraattisen yhteiskunnan ydin on riittävän avoin tieto ( informaatio ja data). Thomas Pikettyn kirjan jälkikirjoituksessa Markus Jäntti toteaa tietyt puutteet tietovarannoissa. Mm. varallisuustiedot ovat niin puutteellisia, että Pikettyn tyyppistä analyysiä ei kaikilta osin voi Suomesta tehdä. Tämä liittyy myös siihen, miten voitaisiin pohtia kattavasti erilaisia kestävyysvajeen poliittisia nujertamiskeinoja - vaikkapa Pikettyn lanseeraamia verotuskeinoja. Tiedon hallinta on myös avain soteuudistuksessa monella tapaa. Monen muun henkilön tavoin (mm. Tieteen päivillä 13.1.17 Sitran yliasiamies Mikko Kosonen) olen puhunut soteuudistuksesta pirullisena ongelmana. Ongelmalla ei ole kaikkia tyydyttävää parasta ratkaisua. Toisaalta puutteellinen tietoperusta vaikeuttaa myös vaihtoehtoisten ratkaisujen hakemista, päätöksentekoa ja seurantaa. Valitettavasti tässä asiassa lukeudun pessimisteihin - tietojärjestelmiä ja niihin kytkettyjä ohjauselementtejä ei saada kuntoon soteuudistuksen nykyaikataulussa. Tähän otan vielä kantaa tarkemmin tulevissa blogikirjoituksissani.
Thomas Piketty |
"Pääministeri Juha Sipilä on asettanut eriarvoisuutta käsittelevän työryhmän. Työryhmän tehtävänä on hakea uusia toimintatapoja ja keinoja pitkään jatkuneen yhteiskunnallisen eriytymisen pysäyttämiseksi. Tämä tapahtuu talouden menokehyksen puitteissa ja julkisia menoja lisäämättä."
http://vnk.fi/artikkeli/-/asset_publisher/paaministeri-asetti-tyoryhman-etsimaan-ratkaisuja-eriarvoistumisen-pysayttamiseksi
Anthony.B.Atkinson |
http://sorsafoundation.fi/fi/onko-sipila-antanut-eriarvoisuustyoryhmalle-mahdottoman-tehtavan/
Päivitys 19.1.2017: Poimin tämän Juhani Ilmakunnaksen kommentin mukaan, koska se sisältää myös mielenkiintoisen linkin (For the Poor, but Not Only the Poor: On Optimal Pro-Poorness in Redistributive Policie): Jotakuinkin tarina menee tätä nykyä siten, että pienituloisille kohdentaminen ei näytä tuottavan korkeampia köyhyysasteita. Maat, jotka kykenevät yhdistämään universaalit ja kohdennetut etuudet, näyttävät toimivan parhaiten köyhyyden vähentämisen näkökulmasta. Universaalit etuudet näyttävät mahdollistavan laajemman kannatusperustan avulla kohdennettujen ja muiden etuuksien korkeamman tason, mikä vähentää köyhyyttä. (https://academic.oup.com/sf/article-abstract/95/1/1/2428891/For-the-Poor-but-Not-Only-the-Poor-On-Optimal-Pro?redirectedFrom=fulltext) Lisäksi myös tämä tulee ehdottomasti huomioida: Paradoxes of Social Policy: Welfare Transfers, Relative Poverty, and Redistribution Preferences; David Bradya and Amie Bosticb (http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0003122415573049)
Päivitys 19.1.2017: Suomen Kuvalehti/ Mikko Niemelä pohti myös tätä eriarvoisuustyöryhmän tehtävää ja otti esille myös hallituksen toimet aiheeseen liittyen otsikolla: Sipilän hallitus huomasi eriarvoisuuden – Ehti jo leikata miljardeja lapsilta, opiskelijoilta ja naisilta. Eriarvoisuutta ratkovat huippusosiologi ja joukko johtajia.
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/sipilan-hallitus-huomasi-eriarvoisuuden-ehti-jo-leikata-miljardeja-lapsilta-opiskelijoilta-naisilta/?shared=953661-d306dfee-4
Päivitys 1.2.2017 (Kelan tutkimusblogi): Olli Kangas, Ilari Kolttola: Tasa-arvoisessa yhteiskunnassa kaikki voittavat
http://blogi.kansanelakelaitos.fi/arkisto/3719?utm_content=buffer87ac5&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer
Viitteet
(1) Tieteen päivät 11.1.2017: Miten taloutta selitetään?
- http://www.tieteenpaivat.fi/fi/ohjelma-2017/keskiviikko-11-1/p%C3%A4iv%C3%A4n-paini-miten-taloutta-selitet%C3%A4%C3%A4n
- https://youtu.be/RnHYphaHHN8
(2) Keskustelu Lauri Holapan ympärillä:
- lähtökohtana ollut yhteinen kirja Jussi Ahokkaan kanssa "Rahatalous haltuun" Like 2014; http://like.fi/kirjat/rahatalous-haltuun/
"Mitä raha on? Mitkä ovat rahataloudellista toimintaa ohjaavat motiivit? Miksi valtavirtainen talousteoria epäonnistuu kapitalistisen rahatalouden selittämisessä? Rahatalous haltuun vastaa muun muassa näihin kysymyksiin. Kirja osoittaa, kuinka yleiset käsitykset rahasta, valtion roolista rahataloudessa sekä talouspolitiikan rajoista ovat ristiriidassa rahataloudellisen todellisuuden kanssa. Koska yhteiskuntamme on rakentunut rahatalousjärjestelmän ympärille, virheelliset käsitykset rahatalouden perusinstituutioista ja talousjärjestelmän toiminnasta ovat merkittävä rajoite aidolle demokratialle ja mielekkäälle julkiselle keskustelulle. Rahatalous haltuun esittää kattavan ja realistisen vaihtoehdon nykyiselle talouspolitiikalle."
- kriittistä keskustelua on tämän jälkeen käyty: http://www.vapaasana.net/artikkelit/2016/06/lauri-holappa-ja-jussi-ahokas-harhaoppi-vastaan-professorikunta
- http://liberalismi.net/wiki/Keynesil%C3%A4isyys#J.C3.A4lkikeynesil.C3.A4isyys_Suomessa
http://www.suomenpankki.fi/fi/suomen_pankki/ajankohtaista/blogiarkisto/antti_suvanto/Pages/mita_raha_on.aspx
(3) Thomas Piketty: Pääoma 2000-luvulla, Into 2016
(4) Kestävyysvajetta pohdin taannoin kirjassani Olli Nylander: Soteuudistus -pirullinen ongelma, Nordestadt 2016, ss. 123-126; Totean aiheesta mm. seuraavaa: Ensin siteeraan VM:n määritelmän:
Valtovarainministeriö määrittelee kestävyysvajeen Suomen
taloudessa
seuraavasti: ”kestävyysvaje tarkoittaa, paljonko julkisen talouden
rahoitusasemaa tulisi parantaa välittömästi, jotta julkisen talouden velkaa ei
tarvitsisi lisätä, kun väestön ikääntyminen alkaa kasvattaa julkisia menoja.
Kestävyysvaje muodostuu kolmesta tekijästä: nykyisen julkisen velan tulevista
korkomenoista, julkisen talouden nykyisestä alijäämästä sekä tulevien
alijäämien nykyarvosta.”
Aiheesta
syntyi myös laaja talouspoliittinen keskustelu, jossa rintamalinjat eivät
suinkaan menneet poliitikkojen ja asiantuntijoiden välillä. Pikemminkin
rintamalinjat menivät säästölinjan ja elvytyslinjan välillä. Kyse on siis
perustavaa laatua olevasta talousteoreettisesta erimielisyydestä. Erimielisyys
johtuu ennen muuta globaalin maailman monimutkaisista syys-seuraussuhteista,
joita yksikään ekonomisti ei pysty jäännöksettömästi kuvaamaan ja osoittamaan
todeksi. Voidaan siis piirtää erilaisia ennustekäyriä, mutta nekin ovat vain
ennusteita ja epävarmoja sellaisia. Karkeasti voidaan todeta, että Suomessa
rintamalinja poliitikkojen kesken kulkee oikeiston säästölinjan ja vasemmiston
elvytyslinjan välillä. Mielenkiintoista on myös, että ekonomistitkin
jakaantuvat näihin kahteen leiriin samoin perustein. (s.123)(5) Talousennusteet:
VM:n talousennuste/ talvi 2016 (22.12.2016). Suomen BKT:n ennustetaan kasvavan 1,6 % v. 2016, 0,9 % v. 2017 ja 1,0 %
v. 2018. Vuoden 2016 alkuvuoden kehitys on ollut ennustettua nopeampaa.
Vuoden kolmannella neljänneksellä BKT nousi 1,6 % edellisen vuoden
vastaavasta. Vuonna 2016 kasvu on perustunut kotimaiseen kysyntään,
erityisesti yksityisen kulutuksen kasvulle. Lisäksi rakennusinvestoinnit
ovat lisääntyneet nopeasti. Työmarkkinoiden tilanne on parantunut
alkuvuoden aikana ja työttömyysasteen trendi on laskenut jo 8,6
prosenttiin. Vuonna 2017 yksityisen kulutuksen kasvu hidastuu,
kun kiihtyvä inflaatio hidastaa reaalitulojen kasvua.
Kilpailukykysopimuksen vuoksi palkkasumman kasvu jää lyhyellä
aikavälillä vaimeaksi. Yksityisten investointien kasvu hidastuu
tilapäisesti v. 2017, kun rakennusinvestointien kasvu taittuu. Vuonna
2017 julkisen kulutuksen määrä supistuu 0,5 %. Julkisia kulutusmenoja
supistavat kilpailukykysopimukseen sisältyvät lomarahojen leikkaus,
työnantajan sosiaaliturvamaksujen alennus ja vuosityöajan pidentäminen.
Viennin kasvu kiihtyy vuosina 2017 ja 2018. Vientiä kasvattavat jo
tiedossa olevat kuljetusvälinetoimitukset. http://vm.fi/julkaisu?pubid=15802
- VM:n virkamiesten HS:ssä julkaistu mielipide 15.1.2017: Mielipiteessä vaaditaan pysymistä hallitusohjelmassa ja perustellaan VM:n ennusteiden paikkaansapitävyyttä.
http://www.hs.fi/paivanlehti/15012017/art-2000005045502.html
- HS:n uutinen 15.1.2017 koskien maailmantalouden ennusteita: Ennusteet ovat samansuuntaisia kuin Pikettyn kirjan ennusteet.
http://www.hs.fi/talous/art-2000005041443.html?share=830aff8ff20302a216bbdadc85862c1e
(6) HS-artikkeli 16.1.2017: Sote-uudistuksen pääarkkitehti Tuomas Pöysti ei arvannut, mihin joutuisi: ”Yöunet ovat jääneet vähiin” Projektijohtaja Tuomas Pöystin mukaan säästöä syntyy, jos ihmiset saavat apua ja hoitoa oikeaan aikaan.
"...Moni ihmettelee, kuinka sote-uudistus
hillitsee kustannuksia, kun asiakkaan valinnanvapaudella aiotaan lisätä
palvelujen tarjontaa. Hallitushan tavoittelee kolmen miljardin euron
leikkausta kustannusten kasvuun kymmenessä vuodessa.
”Tiukkaa tekee”, Pöysti myöntää. ”Mutta kaikki temput, joilla siihen voidaan päästä, ovat jo olemassa.” Pöystin mukaan kustannusten kasvua voidaan hidastaa, kun muutetaan toimintatapoja. Silloin ei tarvitse tinkiä hoitotuloksista, mutta tarpeettomia hoitotoimenpiteitä voidaan vähentää. ”Avainsana on oikea-aikainen apu tai hoito. Kun apua saa riittävän varhaisessa vaiheessa, vältytään päätymästä kalliimpiin hoitoihin. ”Sote-kustannukset kasvavat erityisesti väestön ikääntymisen vuoksi. Esimerkiksi lastensuojelussa ja vanhustenhoidossa samalla rahalla voi Pöystin mukaan saada nykyistä parempia tuloksia. Kummassakin palvelussa käytetään jo nyt paljon rahaa."
http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005046582.html
- VM:n virkamiesten HS:ssä julkaistu mielipide 15.1.2017: Mielipiteessä vaaditaan pysymistä hallitusohjelmassa ja perustellaan VM:n ennusteiden paikkaansapitävyyttä.
http://www.hs.fi/paivanlehti/15012017/art-2000005045502.html
- HS:n uutinen 15.1.2017 koskien maailmantalouden ennusteita: Ennusteet ovat samansuuntaisia kuin Pikettyn kirjan ennusteet.
http://www.hs.fi/talous/art-2000005041443.html?share=830aff8ff20302a216bbdadc85862c1e
(6) HS-artikkeli 16.1.2017: Sote-uudistuksen pääarkkitehti Tuomas Pöysti ei arvannut, mihin joutuisi: ”Yöunet ovat jääneet vähiin” Projektijohtaja Tuomas Pöystin mukaan säästöä syntyy, jos ihmiset saavat apua ja hoitoa oikeaan aikaan.
”Tiukkaa tekee”, Pöysti myöntää. ”Mutta kaikki temput, joilla siihen voidaan päästä, ovat jo olemassa.” Pöystin mukaan kustannusten kasvua voidaan hidastaa, kun muutetaan toimintatapoja. Silloin ei tarvitse tinkiä hoitotuloksista, mutta tarpeettomia hoitotoimenpiteitä voidaan vähentää. ”Avainsana on oikea-aikainen apu tai hoito. Kun apua saa riittävän varhaisessa vaiheessa, vältytään päätymästä kalliimpiin hoitoihin. ”Sote-kustannukset kasvavat erityisesti väestön ikääntymisen vuoksi. Esimerkiksi lastensuojelussa ja vanhustenhoidossa samalla rahalla voi Pöystin mukaan saada nykyistä parempia tuloksia. Kummassakin palvelussa käytetään jo nyt paljon rahaa."
http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005046582.html
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti