sunnuntai 15. huhtikuuta 2012

Ammattilainen, asiakas ja johtaminen


Kirja-arvio/ julkaistu Premissilehdessä 2.2012: 
Johtamisen suurenmoinen keveys
Raimo Pitkänen ottaa mielenkiintoisella lailla hyppysiinsä lukijan. Yleensä uusissa johtamista koskevissa kirjoissa esitellään joku uusi johtamisen ismi ja kumotaan siinä sivussa vanhat opit. Kirjoittaja asettaa tasapuolisesti eri ismit ja johtamisen kliseen kyseenalaiseksi. Vastakkainasetteluilla ja kivoilla tapausselostuksilla kirja on muutakin kuin puuduttava johtamisen oppikirja. Pitkänen on oivaltanut sen, että johtaminen on jatkuvaa oppimista, kasvamista, elinikäistä sellaista.  Hyvillä kysymyksillä voi urautunuttakin johtajaa ainakin hiukan ravistella. Valitettava tosiasia on kuitenkin, että uusien toimintatapojen oppiminen on kovan työn takana. Osalle johtajista se on mahdotonta, koska he eivät tiedosta uusiutumisen tarvetta.
Pitkänen rakentaa jännitteen kahden ääripään välillä: management - leadership. Hän ei kuitenkaan taivu jäännöksettömästi leadershipin puolelle, vaan korostaa monien näkökulmien oikeutusta. Seuraavat vastakkainasettelut kuvaavat kirjoittajan ajattelua: tarkat tavoitteet - arvot ja visiot; faktakeskeisyys - luovuuskeskeisyys; käskyttäminen - avun pyytäminen; vikojen etsiminen prosesseista - prosessien luova uusiminen; negatiivinen palaute - positiivinen palaute. Pelkkä management- ajattelu johtaa alaisten vastustukseen, oma-aloitteisuuden häviämiseen jne. Pelkkä leadership johtaa välinpitämättömään operatiivisten tavoitteiden toteuttamiseen ja viime kädessä epämääräiseen johtamiskäytäntöön. Johtamisen haaste on erityinen asiantuntijoita johdettaessa. Johtajan pitäisi saada asiantuntijan tuottamaan asiakkaalle hyötyä. Toisaalta asiantuntija on oman alansa ehdoton asiantuntija.
 
Pitkäsen johtamisen teesit ovat: hyvä johtaminen on usein kevyttä; kevyt johtaminen ei aina ole hyvää; raskas johtaminen on yleensä huonoa. Luin Jouni Suomisen väitöskirjan Kohti oppivaa organisaatiota - konstruktion muodostaminen oppimisen ja johtamisen välisistä riippuvuussuhteista (Turun yliopisto 2011). Siinä on kehitetty edelleen johtamisen oppimisen laajaa teoriaa linkittämällä yhteen management - empowerment (voimaannuttaminen) - leadership. Johtamisen oppia ammennetaan useiden tieteidenalojen traditioista, ei vähiten kasvatustieteistä. Kannattaa tuohonkin tutkimukseen tutustua.
Raimo Pitkänen:Johtamisen suurenmoinen keveys. esimiehenä asiantuntija- ja palveluorganisaatiossa. Infor oy, Vantaa 2010

Raimo Pitkäsen tiivistys asiakkaan ja ammattilaisen suhteesta:
Kirjassa tuodaan esille asiakkaan ja asiantuntijan välinen hankala suhde. Pitkänen kuvaa asiakkaan ja asiantuntijan välistä suhdetta kuilulla, jonka yli pitää rakentaa yhteistyön silta. Asiantuntija edustaa osaamista ja tekniikkaa, kun taas asiakas tunteita ja odotuksia. Pitkänen opettaa: "Älä tee mitä asiakas haluaa. Tee mitä asiakas tarvitsee. Sinun on ymmärrettävä asiakasta paremmin kuin asiakas itse. Keinoja siihen on kuunteleminen, asiakasyhteistyö ja - ennen kaikkea - eläytyminen asiakkaan tilanteeseen. Osaatko ajatella asiakkaan aivoilla?"                                                                                                           


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti