Kirja-arvio/ julkaistu Premissilehdessä 2.2012:
Johtamisen
suurenmoinen keveys
Raimo Pitkänen ottaa mielenkiintoisella
lailla hyppysiinsä lukijan. Yleensä uusissa johtamista
koskevissa kirjoissa esitellään joku uusi johtamisen ”ismi” ja
kumotaan siinä sivussa vanhat opit. Kirjoittaja
asettaa tasapuolisesti eri ismit ja johtamisen kliseen kyseenalaiseksi.
Vastakkainasetteluilla ja kivoilla tapausselostuksilla kirja on muutakin kuin
puuduttava johtamisen oppikirja. Pitkänen on
oivaltanut sen, että johtaminen on jatkuvaa
oppimista, kasvamista, elinikäistä sellaista. Hyvillä
kysymyksillä voi urautunuttakin johtajaa
ainakin hiukan ravistella. Valitettava tosiasia on kuitenkin, että uusien
toimintatapojen oppiminen on kovan työn takana.
Osalle johtajista se on mahdotonta, koska he eivät tiedosta
uusiutumisen tarvetta.
Pitkänen rakentaa jännitteen
kahden ääripään välillä:
management - leadership. Hän ei kuitenkaan taivu jäännöksettömästi
leadershipin puolelle, vaan korostaa monien näkökulmien
oikeutusta. Seuraavat vastakkainasettelut kuvaavat kirjoittajan ajattelua:
tarkat tavoitteet - arvot ja
visiot; faktakeskeisyys - luovuuskeskeisyys; käskyttäminen - avun pyytäminen;
vikojen etsiminen prosesseista - prosessien luova uusiminen; negatiivinen palaute -
positiivinen palaute. Pelkkä management- ajattelu johtaa
alaisten vastustukseen, oma-aloitteisuuden häviämiseen jne.
Pelkkä leadership johtaa välinpitämättömään
operatiivisten tavoitteiden toteuttamiseen ja viime kädessä epämääräiseen
johtamiskäytäntöön.
Johtamisen haaste on erityinen asiantuntijoita johdettaessa. Johtajan pitäisi saada
asiantuntijan tuottamaan asiakkaalle hyötyä. Toisaalta
asiantuntija on oman alansa ehdoton asiantuntija.
Pitkäsen johtamisen teesit ovat:
hyvä johtaminen on usein kevyttä; kevyt
johtaminen ei aina ole hyvää; raskas johtaminen on yleensä huonoa.
Luin Jouni Suomisen väitöskirjan ”Kohti
oppivaa organisaatiota - konstruktion muodostaminen oppimisen ja johtamisen välisistä
riippuvuussuhteista (Turun yliopisto 2011). Siinä on
kehitetty edelleen johtamisen oppimisen laajaa teoriaa linkittämällä yhteen
management -
empowerment (voimaannuttaminen) - leadership. Johtamisen oppia
ammennetaan useiden tieteidenalojen traditioista, ei vähiten
kasvatustieteistä. Kannattaa tuohonkin tutkimukseen
tutustua.
Raimo Pitkänen:Johtamisen suurenmoinen
keveys. esimiehenä asiantuntija- ja
palveluorganisaatiossa. Infor oy, Vantaa 2010
Raimo Pitkäsen tiivistys asiakkaan ja ammattilaisen suhteesta:
Kirjassa tuodaan esille asiakkaan ja asiantuntijan välinen hankala suhde. Pitkänen kuvaa asiakkaan ja asiantuntijan välistä suhdetta kuilulla, jonka yli pitää rakentaa yhteistyön silta. Asiantuntija edustaa osaamista ja tekniikkaa, kun taas asiakas tunteita ja odotuksia. Pitkänen opettaa: "Älä tee mitä asiakas haluaa. Tee mitä asiakas tarvitsee. Sinun on ymmärrettävä asiakasta paremmin kuin asiakas itse. Keinoja siihen on kuunteleminen, asiakasyhteistyö ja - ennen kaikkea - eläytyminen asiakkaan tilanteeseen. Osaatko ajatella asiakkaan aivoilla?"
Raimo Pitkäsen tiivistys asiakkaan ja ammattilaisen suhteesta:
Kirjassa tuodaan esille asiakkaan ja asiantuntijan välinen hankala suhde. Pitkänen kuvaa asiakkaan ja asiantuntijan välistä suhdetta kuilulla, jonka yli pitää rakentaa yhteistyön silta. Asiantuntija edustaa osaamista ja tekniikkaa, kun taas asiakas tunteita ja odotuksia. Pitkänen opettaa: "Älä tee mitä asiakas haluaa. Tee mitä asiakas tarvitsee. Sinun on ymmärrettävä asiakasta paremmin kuin asiakas itse. Keinoja siihen on kuunteleminen, asiakasyhteistyö ja - ennen kaikkea - eläytyminen asiakkaan tilanteeseen. Osaatko ajatella asiakkaan aivoilla?"
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti