Tulosjohtaminen ei tuota toivottuja tuloksia, ja Suomessakin pitäisi kehittää luottamusperustaista hallintoa Ruotsin tapaan. Koronavirusepidemian
aikana on tärkeää, että kansalaiset luottavat valtionhallinnon toimien
mielekkyyteen. Vain silloin ihmiset toimivat viranomaisten ohjeiden
mukaan ja epidemia saadaan talttumaan. Luottamus
on olennaista muulloinkin kuin kriisiaikoina, se ylläpitää koko
yhteiskuntaa. Vaikka kansalaisten luottamus viranomaisiin on Suomessa
korkealla, hallinnossa ja muissa organisaatioissa tunnistetaan harvoin
luottamuksen tärkeys. Suomessa
on 1990-luvulta lähtien sovellettu tulosjohtamista, jossa korostetaan
tietyillä mittareilla arvioitavaa tulosta. Johto uskoo tietävänsä
kansalaisia ja organisaation työntekijöitä paremmin, mikä on
tuloksellista toimintaa. Tulosjohtamisessa
ei välttämättä luoteta työntekijöiden ammattitaitoon ja -etiikkaan tai
kansalaisten omaan ymmärrykseen, näitä asioita kun on vaikea mitata.
Tulosjohtamisessa mittarit ovat toimintaa ohjaava periaate – mitä
mitataan, sitä tehdään. Vaikkapa
vanhustenhoidossa tämä tarkoittaa, että kehitetään yhä tarkempia
mittareita hoidon laadun kehittämiseksi. Koska hoitajat käyttävät ison
osan työajastaan raportointiin, se voi itsessään heikentää hoidon
laatua. Työ- ja elinkeinopalveluissa tulosjohtaminen johtaa siihen, että
mitataan asiakastapaamisten määrää sen sijaan, että pyrittäisiin
kokonaisvaltaisesti selvittämään työnhakijan tilanne. Yliopistoilla
tulosjohtamisesta seuraa, että tutkijat keskittyvät kirjoittamaan
nopeasti mahdollisimman paljon vertaisarvioituja julkaisuja sen sijaan,
että he keskittyisivät pitkäjänteiseen ja pitkällä aikavälillä
mahdollisesti laadukkaampaan tutkimustyöhön. Ruotsissa on
havahduttu siihen, että tulosjohtaminen ei tuotakaan toivottuja
tuloksia. Rapauttamalla sekä kansalaisten että työntekijöiden
luottamusta tulosjohtaminen pikemminkin vaikeuttaa kuin edistää
toimintaa. Ruotsissa
onkin viime vuosina laajapohjaisesti kehitetty luottamusperustaista
julkishallintoa. Ruotsin hallitus asetti valtuuskunnan tätä varten
vuonna 2016. Luottamusperustaista
hallintoa on kehitetty tutkijoiden ja viranomaisten yhteistyössä muun
muassa poliisihallinnossa, sosiaalihallituksessa ja
työnvälitystoiminnassa. Tärkeä
kohde on ollut viranomaisten välinen yhteistoiminta, jossa
työntekijöille on annettu laajemmat vapaudet hyödyntää omaa
ammattitaitoaan yhteisiä toimintatapoja kehitettäessä. Valtuuskunta
on myös kehittänyt luottamusperustaista hallintoa sosiaali- ja
terveydenhuollossa. Esimerkiksi Sundsvallin kotihoidossa panostettiin
hoitajien pysyvyyteen, kun hoidettavat pitivät sitä asiakaskyselyssä
tärkeänä. Muutos paransi hoidon laatua ja pienensi myös kustannuksia,
koska henkilökunnan sairastuvuus väheni. Luottamusperustainen
julkishallinto perustuu numeeriseen tiedon ohella myös laadulliseen
tietoon. Keskiössä on kokonaisvaltainen organisaation kehittäminen
lyhytjänteisen mittariperustaisen mikromanageeraamisen sijaan. Luottamus
ei ole tunnetila tai taipumus, vaan se perustuu arvioon toisen
osapuolen luotettavuudesta. Arvioinnissa punnitaan osapuolen kykyjä,
rehellisyyttä ja hyväntahtoisuutta. Luottamusperustaisessa
organisaatiossa vahvistetaan osapuolten välistä luottamusta ja
yhteistyötä. Julkishallinnossa toiminnan keskiössä on pyrkimys ymmärtää
kansalaisten kokemusta ja tietoa. Työntekijöillä
on vapaus tehdä työtä oman ammattitaitonsa puitteissa, ja heillä on
selkeä kuva mandaatistaan. Osaamisen kehittämisestä ja oppimisesta
palkitaan. Pyritään avoimeen ja läpinäkyvään tiedon jakamiseen.
Kritiikki hyväksytään, ja toisinajattelijoiden näkemyksiä kunnioitetaan. Kun
palvelu perustuu luottamukseen, keskiössä on virkailijan ja kansalaisen
kohtaaminen. Palveluiden arvo ja laatu punnitaan kohtaamisissa, ja
niiden kehittäminen edellyttää aikaa ja resursseja. Luottamuksen yhteiskunnallinen merkitys tulee näkyviin erityisen selvästi nyt koronavirusepidemian aikana. Kunhan tästä kriisistä selvitään, luottamus pitää ottaa myös julkisen hallinnon kehittämisen perustaksi.
(4) HS/mielipide/lukijan mielipide 4.6.2020: Julkisen hallinnon uuden strategian keskeisenä periaatteena on luottamus (Päivi Nerg, alivaltiosihteeri; Eeva Kaunismaa, erityisasiantuntija, VM; Katri Sarkia, asiantuntija, ajatushautomo Demos Helsinki)
Avoimuus on tärkeää luottamukselle, ja ratkaisut rakentuvat luontevimmin vuorovaikutuksessa. Lena Näre ja Markus Jäntti kirjoittivat Vieraskynässään (HS 27.5.)
luottamusperustaisen julkisen hallinnon merkityksestä yhteiskunnalle.
Jos hallinnon rakenteet painottavat tuloksen tekemistä sopimuskaudella,
miten muultakaan yhteiskunnalta voidaan odottaa pitkäjänteisiä valintoja
esimerkiksi käynnissä olevan ilmastokriisin ratkaisemiseksi? Juuri
tämän kaltaisia kysymyksiä pohditaan parhaillaan käynnissä olevassa
julkisen hallinnon strategiatyössä. Luottamuksen rakentaminen on
tunnistettu keskeiseksi 2020-luvun julkisen hallinnon toimintaa
suuntaavaksi periaatteeksi. Luottamukseen liittyvää sosiaalista pääomaa
tulee vaalia ja luottamusta rakentaa, sillä ilman sen aktiivista
uusintamista se rapautuu. Avoimuus
on tärkeää luottamukselle, ja ratkaisut rakentuvat luontevimmin
vuorovaikutuksessa. Valtionhallinnon kehittämisessä on jo pitkään otettu
mukaan työntekijöiden, sidosryhmien ja yhä enenevissä määrin
kansalaisten ja yritysten ääni. Esimerkiksi kunnissa on hyviä kokemuksia
osallistavasta budjetoinnista ja yhteiskehittämisestä. Hyvä
suomalainen hallinto luottaakin ihmisiin ja haluaa kuulla heidän
näkemyksiään myös isojen kysymysten äärellä. Parhaillaan myös
Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö OECD laatii arviotaan
kansalaistemme luottamuksesta hallinnon instituutioihin. Me
tarvitsemme luottamusta, jotta voimme saada aikaan muutosta. Julkisen
hallinnon on oltava kyvykäs toimimaan myös muuttuvassa
toimintaympäristössä pystyäkseen turvaamaan ihmisten ja yhteisöjen
hyvinvoinnin. Hallinnon
reaktio- ja muutoskyvykkyys ovat entisestään korostuneet käynnissä
olevan koronakriisin vuoksi. Samalla kriisi on tuonut esille hallinnon
kipukohtia. Hallinnon menettelyt perustuvat usein menneeseen
pohjautuvaan mittari- ja tutkimustietoon ja hallinto toimii
sektorikohtaisessa ohjauksessa, mutta yllättävissä tilanteissa ja
tulevaisuuden rakentamisessa niitä täydentämään kaivattaisiin
esimerkiksi ennakointia, mielikuvitusta ja kykyä asettua muiden asemaan. Julkisen
hallinnon toimintaa tuleekin kehittää yhä kokonaisvaltaisempaan
suuntaan siten, että ihmisen ääni ja luottamus koko yhteiskuntaan säilyy
ja vahvistuu.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006528866.html
(5) Ruotsin malli: "Tillitsbaserad styrning och ledning"
- Bedömningar och förslag till stöd för mer tillit i
styrning och ledningSOU2019:43198
https://www.regeringen.se/4ad5c9/contentassets/792a8511629447d8abf5aa2520161631/med-tillit-foljer-battre-resultat--tillitsbaserad-styrning-och-ledning-i-staten-sou-201943.pdf
(6) Jan-Erik Stostad kehittelee omaa malliaan kirjassa "Parempaa palvelua!". Tein kirjasta arvion tammikuussa 2017, jolloin vielä sotessa oli edellisen tuotantokauden kuuma vaihe valinnanvapauskeskustelussa. Stostad arvioi kolme suuntausta ja kehittää oman neljännen mallinsa. Nämä kolme ovat: markkinavetoinen malli, New Public Management-malli (tähän viitataan Ruotsin mallissa), perinnetie (budjettivetoinen malli ilman kilpailun mahdollisuutta). Stostadin neljäs malli - yhteistyömalli - nojaa seuraaviin periaatteisiin:
Hyvinvointipalvelut ovat monimutkaisia. Ei ole löydettävissä
standardituotetta. Palvelut tyydyttävät perustarpeet eivätkä ole mitään
valinnaisia lisätarpeita. Jos perustarpeita ei tarvita, niitä ei
myöskään käytetä. Kolmas keskeinen tekijä on käyttäjän haavoittuvuus.
Tällä Stostad tarkoittaa käyttäjän elämäntilannetta, jossa hänen on
vaikea kerätä tarvittavaa informaatiota omasta tilanteestaan ja arvioida
vaihtoehtoisia palveluja ongelmien ratkaisemiseksi. Palvelujen
tarjoajalla on selvä osaamisen yliote, mutta molemmat ovat toisistaan
riippuvaisia. Näiden kolmen tekijän vuoksi Stostad on luonut tämän
neljännen tien. Markkinavetoisuus korostaa Stostadin mukaan
liikevoittokulttuuria, kun hänen mallinsa korostaa käyttäjäkulttuuria.
Markkinakulttuuri korostaa kilpailua asiakkaista, joka johtaa helposti
ylilyönteihin: joidenkin asiakasryhmien hylkimiseen, kerman kuorintaan,
jopa väärinkäytöksiin jne. Neljäs tie on myös turvallinen jatkuvuuden
kannalta ja ammattikuntien eettiset periaatteet tulevat huomioiduiksi.
Stostadin ihannemallissa on kolme osatekijä, jotka mahdollistavat hänen
mielestään "dynaamisen käyttäjäkulttuurin": 1) julkinen ja aatteellinen
omistajuus, 2) vuorovaikutus, 3) rahoitusrakenteessa varovainen
suhtautuminen yksikköhintoihin ja omavastuuseen perustuvaan
rahoitukseen. http://ollintuumailut.blogspot.com/2017/01/norjalainen-yhteiskehittamisen.html
(7) Tietojohtamisesta tein pari viikkoa sitten päivitetyn version näkökulmana korona. Sopii malli tähänkin pohjaksi. https://ollintuumailut.blogspot.com/2020/05/koronapirulaisen-taltuttaminen-tiedon.html
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti