Luottamus on ajassa liikkuva käsite. Luottamuksella tarkoitetaan luottamusta
toisiin ihmisiin. Epäluottamuksesta yleensä henkilö syyttää itseään,
kun meni kerran luottamaan toiseen ihmiseen. Luotettavuudella
tarkoitetaan puolestaan luotettavuutta instituutioihin. Jos luotettavuus
kariseen instituutioihin, syytetään yleensä näitä instituutioita.
Luottamus voi olla kahdenvälistä tai usean henkilön tai instituution
välistä. Yleistynyt luottamus "öljyää" kanssakäymistä. Ei tarvitse sopia
kaikesta erikseen. Luottamus voi olla hierarkkista tai horisintaalista.
Luottamus voi olla strategista, joka perustuu luottamuksen kohteesta
olevaan ennakkoinformaatioon. Luottamus voi olla moraalista, jolloin
kyse asenteesta, miten muiden pitäisi käyttäytyä. (1)
Erityisen ajankohtainen luottamus on nykyisessä yhteiskunnallisessa ilmapiirissä. Luottamukseen perustuu koronaviruksen torjuminen, mutta pelkkä luottamus ei ole riittänyt. (2) On tarvittu myös kovia rajoitustoimia. Luottamukseen perustuu hallituksen keskinäinen yhteistyö ja toisaalta kansalaisten luottamus hallituksen toimiin. Luottamus nousi puheenaiheeksi HS:n vieraskynän artikkelissa "Luottamus antaa hallinnolle käyttövoimaa". Kirjoittajina olivat kaksi professoria. (3) He toivat keskusteluun ruotsalaisten uuden johtamismallin. Se on Ruotsissa nostettu tulosjohtamisen, lyhytjänteisen mikromanageroinnin sijalle. Numeerisen tiedon ohella luottamus perustuu laadulliseen tietoon ja arvioon toisen osapuolen luotettavuudesta. Luottamusjohtamisessa panostetaan osaamisen kehittämiseen, oppimisesta palkitaan ja kritiikkikin hyväksytään. Julkisten palveluiden laatu ja arvo punnitaan kohtaamisissa. Tulosjohtaminen saa tässä yhteydessä kritiikkiä osakseen, koska siinä korostuu ajatus mitä mitataan, sitä tehdään.
Eräässä somekeskustelussa aihe sai kannatusta, jopa ylistystä. Suurelta osin kommentoijat olivat tutkijoita, jotka tunnistivat mikromanageroinnin suureksi ongelmaksi erityisesti tiedeyhteisössä. Niin julkista hallintoa on monenlaista. Korkeakoulut ja yliopistot ovat oma kokonaisuutensa. Valtion virastot ovat aivan toisenlainen maailma. Ja kunnat myös omalla toimintalogiikallaan toimivia. Odotinkin, että jokin "virallinen" taho reagoi tähän pelin avaukseen. Se tuli viikon viiveellä. Alivaltiosihteeri Päivi Nerg kumppaneineen kommentoi HS:n mielipidesivulla. (4) Kommentoijien mukaan Suomessa on luottamuksen tärkeys tunnistettu. Avoimuus on keskeinen osa luottamusta. Työntekijöitä ja kansalaisia kuullaan ja on sitoutettu kehittämiseen. Julkisen hallinnon strategiatyössä luottamus on keskeisellä sijalla. Tavoitteeksi on esitetty muutoskyvykkyys, ennakointi ja innovatiivisuus sekä kokonaisvaltaisuus. Niin näyttää vastauksen perusteella siltä, että ei Suomessa olla Ruotsia heikoimmin eväin liikenteessä tässä luottamuskysymyksessä.
Tiedon merkitys johtamisessa jää kummassakin kirjoituksessa sivuosaan. Pahimmillaan on tosiaan kyseessä vanha klisee: sitä saa, mitä mitataan. Kyllä, mutta klisee voidaan muuttaa myös vastakkaiseen muotoon: mitä ei mitata tai voida mitata, se jää syrjään ja tai jopa sitä ei saa. Näin mittauksen kohteet saadaan selville helposti. Rahan käyttöä voidaan mitata. Palveluiden tuotosta voidaan mitata, mutta palveluiden vaikuttavuus on ikuinen ongelma mittaamisessa. Eli määrää voidaan mitata, mutta laadun mittaaminen on aina hankalaa. Vaikuttavuuteen ja laatuun sisältyy määrää voimakkaammin inhimillinen tekijä. Samoin vaikuttavuuteen ja laatuun liittyy se, että syys-seuraussuhteet eivät ole eristettävissä muusta maailmasta irralleen. Löydän tässä ongelmassa ääritapauksia. Tutkimus ja erityisesti perustutkimus on kyllä mitattavissa määrissä - siis vaikkapa erilaisina julkaisuina. Mutta tutkimusten tulosten vaikuttavuus on jo toinen asia. Samoin varsinkin perustutkimuksessa on vaikea määritellä tulostavoitteita, koska lopputulos ei ole tiedossa. Sitähän juuri ollaan tutkimassa. Toisessa ääripäässä on käyty keskustelua sosiaali- ja terveydenhuollossa vaikuttavuudesta. Operatiivisessa terveydenhuollossa on löydettävissä tuloksia ja vaikutuksia lyhyellä aikavälillä (vian korjaus). Mutta edettäessä hiukan tästä monimutkaisempaan suuntaan, ollaan tekemisissä heti vaikuttavuuden periongelmissa. Näin voidaan helposti väheksyä vaikkapa terveyden edistämistä, mielenterveyden parantamista tai sosiaalisten ongelmien ratkomista. Puuttuvat lyhyen ajan mittarit ja pidemmällä aikavälillä vaikutusketju onkin sitten se ongelma.
Mikromanagerointi voi olla todellisuutta, vaikka vannottaisiinkin luottamuksen nimiin. Sitä olen nähnyt pitkällä työurallani. Vaikkapa valtion hallinnon tulossopimusmenettelyssä on ilmennyt mikromanagerointia tai hallitusohjelman rakentamisessa. Halutaan, että "minun" agendani näkyy tavoitteissa. Siitä sitten voi seurata aivan mahdoton yksittäisiin asioihin liittyvien tavoitteiden mittaaminen ja seuranta. Tämä ongelma on ilmeinen ja liittyy myös luottamukseen. Jos rakennetaan toiminta yleisiin tavoitteisiin, joudutaan tyytymään luottamukseen yksittäisten asioiden realisoitumisesta osana laajempia tavoitteita. Tämä liittyy myös johtamiskulttuuriin. Periaatteessahan aikanaan tulosjohtamiseen siirtymisessä oli juuri yhtenä pontimena laaja luottamus organisaation omaan kykyyn hoitaa yleinen yhteiskunnallinen tehtävä. Sinne kaadettiin myös vuosittain käytettävissä olevat resurssit ja todettiin, että tule näillä toimeen ja täytä tehtäväsi. Ei siis välttämättä ole kovin syvälle menevää mikromanagerointia tämä.
Luottamus on osa hallinnon johtajohtajuus-osiota (leadership). Tavoitteiden asettaminen ja mittaaminen ovat puolestaan osa hallinnointia (management). Nämä molemmat osiot nivoutuvat yhteen johtamiskulttuurissa. Oleellista on myös, että julkinen hallinto sisältää monenlaisia toimintamuotoja. Yliopiston johtamisessa on omat erityisyytensä niin kuin palvelutuotannon johtamisessa. Eroja siis on. Ehkä ruotsalaisten ajatusmaailman ydin ei kuitenkaan ole tässä mikromanageroinnissa. Ruotsin malli ei kuitenkaan avautunut näistä artikkeleista. Kaivoin googlaten esille materiaalia aiheesta.
Ruotsin mallissa kansalaiset ovat keskiössä. (5) Luottamuksen pointti on siinä, miten kansalaiset luottavat julkiseen toimintaan. Tärkeätä on kehittää julkista toimintaa siten, että se saavuttaa kansalaisten ja yritysten luottamuksen. Kyse ei ole pelkästään valtion sisäisestä luottamuksesta, vaan valtion toimintojen vaikutuksista kansalaisiin ja yrityksiin. Kohteena Ruotsissa ovat mm. seuraavat toiminnot: poliisi, liikennelaitos, hoidon ja hoivan valvonta, työnvälitys, sosiaalihallinto. Taustana on 1990-luvulla lanseerattu ajatus New Public management: 1. julkisia organisaatioita pitää johtaa ei-poliittiset johtajat, 2. johtaminen pitää olla keskitettyä ja toimintaa pitää mitata paremmin määriteltävin mittarein, 3. valta ja tulosvastuu pitää delegoida alueellisille toimijoille, 4. julkisten toimijoiden pitää olla enemmän tai vähemmän itsenäisiä toimijoita, 5. on edistettävä kilpailua julkisen hallinnon toimijoiden kesken, 6. yksityisen sektorin pitää olla ohjauksen ja johtamisen esimerkkejä julkiselle toiminnalle, 7. taloudellista ajattelua pitää priorisoida. Virallisessa mietinnössä taustoitetaan tätä "tillitsbaserad styrning och ledning" -menetelmää. Kansalaisten näkökulmasta pitää rakentaa kokonaiskuvaa. Mietinnössä kuvataan kokeiluhankkeiden tuloksia: palvelujen paraneminen, lyhyemmät käsittelyajat, paikallisilla viranomaisilla paremmat mahdollisuudet vaikuttaa omaan toimintaansa. No niin. Tämä näyttää siltä, että Ruotsin mallissa lähdetään liikkeelle asiakkaasta palvelumuotoilun tyyliin. Asiakas - tässä tapauksessa kansalainen ja yritys ovat koko toiminnan ydin. (6)
Toimiiko Ruotsin malli Suomessa. Suomessa ei nyt kattavasti lähdetä tästä hypoteesista liikkeelle kansalainen, asiakas edellä. Mielestäni sekä professorien vieraskynä että siihen saatu "virallinen vastaus" puhuvat ohi tämän ajatustavan. Jotta kansalaisilla olisi luottamus poliisiin, yliopistoon, sosiaali- ja terveystoimeen jne., tarvitaan luottamukseen perustuva johtamismalli eli asiakaslähtöinen malli. Poliisilla on tehtävänä puolustaa kansalaisia tasavertaisesti lainrikkojia vastaan (ei kuten erityisesti USAssa). Yliopiston tutkimusten pitäisi "palvelella" yhteiskuntaa ja olla luotettavia kansalaisten silmissä. Niin miten tässä akateeminen vapaus sitten toteutuu? Sotessa kansalaisten palveleminen on lähinnä nykytodellisuutta. Silti tarvitaan uudistusta, joka antaa luottamusta kansalaisille peruspalvelujen saantiin ja laatuun. Valtion hallinto pitäisi palvella ensisijaisesti kansalaista. Nyt se on jakaantunut virastosiiloihin, jotka täyttävät kyllä yksittäisen viraston tasolla tämän tavoitteen. Sen sijaan kansalaisen kannalta vaikkapa yhden luukun periaate on vielä kaukana.
Ehkä kuitenkin kannattaa avata tarkemmin ruotsalaisten luottamuspohjainen johtamismalli. Tarjolla on aineistoa indikaattoreista, mielipidekirjoituksista aina komiteamietintöihin saakka. Ruotsalaisten huolet liittyvät lähelle tuota yllä olevaa kuvaa, jossa on esitetty kansalaisten luottamus yhteiskunnallisiin instituutioihin. Peruskysymys on, miten yhteiskunnalliset instituutiot parhaiten palvelevat kansalaisia ja millä johtamisen välineillä tämä realisoituu. Ei kannata kokonaan hylätä tulosjohtamista vetoamalla mikromanagerointiin. Tulosjohtamisen avulla voidaan toteuttaa tätä ruotsalaista luottamusmallia. Itse asiassa tietojohtaminen olisi se toteutuksen kenttä. (7)
Päivitys 9.6.2020: FB:n puolella Katri Sarkia kommentoi. Laajemmin perustin juttuni yhden osan HS:n mielipidekirjoitukseen, jossa yhtenä kirjoittajana oli Katri. Sen kopioin jo heti aluksi tuonne juttuni perään. Katrin kommentti tässä:
Julkisen
hallinnon kehitteillä olevassa strategiassa itse asiassa
tietoperusteisuus on tunnistettu yhdeksi keskeiseksi periaatteeksi. Myös
ihmislähtöisyys ja jopa käyntiasiakasverkoston uudistaminen linkittyvät
strategiaan. Pian työhön voi myös ottaa kantaa otakantaa.fi-palvelussa,
jos kiinnostusta on! https://www.otakantaa.fi/fi/
Viitteet
(1) Olli Nylander (5.2014): Luottamus keskeinen osa sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja tiedonhallintaa
(3) HS/mielipide/vieraskynä 27.2.2020: Luottamus antaa hallinnolle käyttövoimaa (Lena Näre, apulaisprofessori, Helsinki; Markus Jäntti, professori, Tukholman yliopisto)
Tulosjohtaminen ei tuota toivottuja tuloksia, ja Suomessakin pitäisi kehittää luottamusperustaista hallintoa Ruotsin tapaan. Koronavirusepidemian
aikana on tärkeää, että kansalaiset luottavat valtionhallinnon toimien
mielekkyyteen. Vain silloin ihmiset toimivat viranomaisten ohjeiden
mukaan ja epidemia saadaan talttumaan. Luottamus
on olennaista muulloinkin kuin kriisiaikoina, se ylläpitää koko
yhteiskuntaa. Vaikka kansalaisten luottamus viranomaisiin on Suomessa
korkealla, hallinnossa ja muissa organisaatioissa tunnistetaan harvoin
luottamuksen tärkeys. Suomessa
on 1990-luvulta lähtien sovellettu tulosjohtamista, jossa korostetaan
tietyillä mittareilla arvioitavaa tulosta. Johto uskoo tietävänsä
kansalaisia ja organisaation työntekijöitä paremmin, mikä on
tuloksellista toimintaa. Tulosjohtamisessa
ei välttämättä luoteta työntekijöiden ammattitaitoon ja -etiikkaan tai
kansalaisten omaan ymmärrykseen, näitä asioita kun on vaikea mitata.
Tulosjohtamisessa mittarit ovat toimintaa ohjaava periaate – mitä
mitataan, sitä tehdään. Vaikkapa
vanhustenhoidossa tämä tarkoittaa, että kehitetään yhä tarkempia
mittareita hoidon laadun kehittämiseksi. Koska hoitajat käyttävät ison
osan työajastaan raportointiin, se voi itsessään heikentää hoidon
laatua. Työ- ja elinkeinopalveluissa tulosjohtaminen johtaa siihen, että
mitataan asiakastapaamisten määrää sen sijaan, että pyrittäisiin
kokonaisvaltaisesti selvittämään työnhakijan tilanne. Yliopistoilla
tulosjohtamisesta seuraa, että tutkijat keskittyvät kirjoittamaan
nopeasti mahdollisimman paljon vertaisarvioituja julkaisuja sen sijaan,
että he keskittyisivät pitkäjänteiseen ja pitkällä aikavälillä
mahdollisesti laadukkaampaan tutkimustyöhön. Ruotsissa on
havahduttu siihen, että tulosjohtaminen ei tuotakaan toivottuja
tuloksia. Rapauttamalla sekä kansalaisten että työntekijöiden
luottamusta tulosjohtaminen pikemminkin vaikeuttaa kuin edistää
toimintaa. Ruotsissa
onkin viime vuosina laajapohjaisesti kehitetty luottamusperustaista
julkishallintoa. Ruotsin hallitus asetti valtuuskunnan tätä varten
vuonna 2016. Luottamusperustaista
hallintoa on kehitetty tutkijoiden ja viranomaisten yhteistyössä muun
muassa poliisihallinnossa, sosiaalihallituksessa ja
työnvälitystoiminnassa. Tärkeä
kohde on ollut viranomaisten välinen yhteistoiminta, jossa
työntekijöille on annettu laajemmat vapaudet hyödyntää omaa
ammattitaitoaan yhteisiä toimintatapoja kehitettäessä. Valtuuskunta
on myös kehittänyt luottamusperustaista hallintoa sosiaali- ja
terveydenhuollossa. Esimerkiksi Sundsvallin kotihoidossa panostettiin
hoitajien pysyvyyteen, kun hoidettavat pitivät sitä asiakaskyselyssä
tärkeänä. Muutos paransi hoidon laatua ja pienensi myös kustannuksia,
koska henkilökunnan sairastuvuus väheni. Luottamusperustainen
julkishallinto perustuu numeeriseen tiedon ohella myös laadulliseen
tietoon. Keskiössä on kokonaisvaltainen organisaation kehittäminen
lyhytjänteisen mittariperustaisen mikromanageeraamisen sijaan. Luottamus
ei ole tunnetila tai taipumus, vaan se perustuu arvioon toisen
osapuolen luotettavuudesta. Arvioinnissa punnitaan osapuolen kykyjä,
rehellisyyttä ja hyväntahtoisuutta. Luottamusperustaisessa
organisaatiossa vahvistetaan osapuolten välistä luottamusta ja
yhteistyötä. Julkishallinnossa toiminnan keskiössä on pyrkimys ymmärtää
kansalaisten kokemusta ja tietoa. Työntekijöillä
on vapaus tehdä työtä oman ammattitaitonsa puitteissa, ja heillä on
selkeä kuva mandaatistaan. Osaamisen kehittämisestä ja oppimisesta
palkitaan. Pyritään avoimeen ja läpinäkyvään tiedon jakamiseen.
Kritiikki hyväksytään, ja toisinajattelijoiden näkemyksiä kunnioitetaan. Kun
palvelu perustuu luottamukseen, keskiössä on virkailijan ja kansalaisen
kohtaaminen. Palveluiden arvo ja laatu punnitaan kohtaamisissa, ja
niiden kehittäminen edellyttää aikaa ja resursseja. Luottamuksen yhteiskunnallinen merkitys tulee näkyviin erityisen selvästi nyt koronavirusepidemian aikana. Kunhan tästä kriisistä selvitään, luottamus pitää ottaa myös julkisen hallinnon kehittämisen perustaksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti