
- Kirjoitus numero 1: Pärjääminen ja sote 3.0 - etenee - SOTE 3.0 - kirjoitus nro ; https://ollintuumailut.blogspot.com/2025/02/kuljemme-sote-30-kirjallamme-ajassa.html
- Kirjoitus numero 2: Sosiaalihuolto unohdettu "Sote-kriisissä" -se ei ole pelkkää terveydenhuoltoa, SOTE 3.0 - kirjoitus nro 2; https://www.blogger.com/blog/post/edit/8223853117829555222/384358497142475128
- Kirjoitus numero 3: "Sote-kriisi" onko sitä vai mikä se on - SOTE 3.0 kirjoitus nro 3;
"SOTE-kriisistä" puhutaan tällä hetkellä ehkä kolmella äänellä: 1. ei meillä ole mitään "SOTE-kriisiä"- monet asiat ovat hyvällä tolalla ja hyvinvointialueidenkin alijäämät siitä karisevat vähin erin pois, 2. On jotain kriisiytynyttä SOTEssa - ainakin vanhustenhuollossa on ongelmia ellei perätä haasteita. 3. SOTE on kriisissä hallintoratkaisun, resurssipulan ja kokonaisuuden hallinnan osalta.
Kokemusasiantuntijat. Kävimme kolmen kirjoittajan voimin toista viikkoa sitten Nurmijärvellä paikallisen vasemmistoliiton tilaisuudessa kutsusta. Parituntisessa palaverissa esittelimme kirjan antia Mikon johdolla. Oma havaintoni oli kaksijakoinen. Toisaalta tuntui siltä, että yleisö odotti terveydenhuollon olevan keskiössä niin kuin kirjoituksessa nro 2 olen todistanut. Yritin omalta osaltani kertoa, että SOTE on myös sosiaalihuoltoa. Se sisältää mm. sosiaalityön, vammaispalvelut, lastensuojelun ja vanhusten palvelut. Pärjääminen on oikein hyvä käsite yhdistämään sosiaalihuollon ja terveydenhuollon kokonaisuuden. Yleisön joukosta nousi esille kokemusasiantuntijoiden puheenvuoroja. Porukoita puhutti omaishoito - kotihoito - palvelukodit. Niin siinä kokonaisuudessa voidaan ajatella, että "sote-kriisi" on akuutti. Palvelut "tökkivät" yhdessä ja erikseen. Vastuunkantajista on kova pula. Eduskunnan välikysymyksen käsittelyssä peruspalveluministeri siirsi vastuun hyvinvointialueille. (https://valtioneuvosto.fi/-/1271139/hallituksen-vastaus-valikysymykseen-arvokkaasta-ikaantymisesta-ja-vanhushoivan-tilanteesta) Oppositio syytti ongelmista puolestaan hallitusta. Voin omalta osaltani sanoa monenlaisena kokemusasiantuntijana, että vanhusten asiat ovat kummasti aina esillä ennen vaaleja - siis nytkin ennen aluevaaleja.Tämä tilanne on toistunut koko työurani ja nyt eläkeläisurani aikana. Lääkkeitä ongelmiin on esitetty ja esitetään edelleen lisää rahaa (nykytila vähennetään rahaa), lisää digipalveluita (läsnäoloon perustuvaa hoivaa ei niin vain korvata digidillä), uusia toimintatapoja ja uusia toimintoja (yhteisasuminen on marginaalinen apu kriisiin), robotit hoitajiksi (kuinkahan yhteisöllistä mahtaa olla keskustella ja toimia robottien kanssa - missä on inhimillisyys).
Erikoissairaanhoidolla on palvelujärjestelmässä erityinen painoarvo. Taannoinen terveydenhuollon päivystysjupakka avasi tätä erityislaatuisuutta. Toisaalta haluttiin supistaa sairaaloiden päivystyspalveluja. Toisaalta haluttiin taistella paikallisten palveluiden puolesta. Kaikki osapuolet tietävät, että päivystys on viimekätinen palvelu, kun muuta ei ole. Tämä haaste liittyy sosiaalihuollon ja terveydenhuollon kokonaisuuteen. Keskustelu aiheesta oli epämääräistä poliittista pisteiden hakua. Kirjassamme otamme aiheeseen lyhyesti kantaa. On toisaalta selviö, että lääketieteen teknologia ja hoitomuodot jatkuvasti kehittyvät ja mahdollistavat uusia tapoja hoitaa ja parantaa ihmisiä. Kun vain olisi rahaa kaikkeen uuteen. Emeritusprofessori Olli-Pekka Ryynänen on aktiivinen kirjoittaja myös Face Bookissa. Viikko sitten hän aloitti pohdinnan erikoissairaanhoidosta otsikolla "miksi terveydenhuolto on niin vaikeaa?". Lainaan suoraan herran kirjoitusta ja kuvaa tähän yhteyteen.
![]() |
Ryynänen: Bryan Thwaitesin malli 1987 |
- Miksi tilanne on tällainen? Terveystaloustieteen lainalaisuus on, että ilmaisen palvelun kysyntä on loputon, eikä sitä voida täysin koskaan tyydyttää. Rahan lisäksi meiltä loppuu myös vaadittava terveydenhuollon henkilöstö. Ikääntyneiden ja vammaisten pitkäaikaishoidon sekä kotihoidon menot olivat vuonna 2020 yhteensä 4,2 miljardia euroa, ja tämän osuus kasvaa räjähdysmäisesti väestön ikääntyessä ja palveluntarpeen kasvaessa. Samalla kun elämme yhä pidempään, kehitetään koko ajan uudempia ja kalliimpia tutkimuksia ja hoitoja, joita ei de facto pystytä jakamaan oikeudenmukaisesti kaikille resurssien puitteissa.
Perusterveydenhuolto on "kriisissä". Näin perustellaan. Mutta toisaalta todistetaan, että esimerkiksi hoitoon pääsyssä on edistytty ja edellisen hallituksen viikon odotusaika on monessa paikkaa toteutunut. Surraan siis, miksi pitää pidentää odotusaikaa hallituksen mahtikäskyllä. Viimeisin esimerkki on Helsingin Sanomien tuore 3.3.25 tehty juttu Sotkamosta. Otsikko on raflaava: "Näin toimii julkinen terveyskeskus, jossa ei tarvitse jonottaa". Vastaavasti samaisessa Hesarissa mielipidekirjoituksessa kerrotaan, miten lääkärille pääsy on vaikeaa ja osin osoittautunut mahdottomaksi Vantaa-Keravan alueella. Sotkamon tapauksessa homma perustuu pysyviin omahoitajiin, joiden taustalla ja tarpeen mukaan ovat terveyskeskulääkärit. Vantaa-Kerava jutun perusteella oli puhtaasti omalääkäriperusteinen systeemi. Monien kirjoitusten perusteella näyttää siltä, että terveyskeskuksissa on tosiaan lääkäripula mutta myös osaavien lääkärien pula. Nuo ongelmat olemme nostaneet esille kirjassamme.
Yhtenä ratkaisuna on omalääkärikoulutus. Yksi kirjoittajistamme Mikko Nenonen pohtii lääkärin näkökulmasta asiaa Face Bookissa seuraavasti: Ehkä
aluksi pitäisi ryhtyä kouluttamaan omalääkäreitä, joita ei olekaan
koulutettu ainakaan 30 vuoteen. Jokainen erikoistumaton lääkäri ei ole
omalääkäri, jos hän ei muualle pääse töihin tai erikoistumaan. Se on
aivan oma erikoisalansa, johon oppimiseen menee 5-10 vuotta. Ilman
koulutusta ja oikeaa
asennetta käy niin kuin nykyisin, eli sekä Suomessa että Englannissa
nuorimmat soteammattilaisikäluokat väsyvät, ahdistuvat ja palavat
työssään loppuun aivan liian nopeasti. Suomen lääkärilehden juttu tammikuulta 2025 kuvaa NHS:n tilannetta. Otsikkokin on puhutteleva: "Terveyskeskuslääkärin työpäivä voi olla14 tuntia. Sitä jaksaa kolmena päivänä viikossa.". Resurssipula vaivaa nyt NHS:ää ja luo samalla uusia ongelmia niin palvelujen tarjonnassa kuin saatavuudessa. Toinen ratkaisu on omalääkäri-omahoitaja-tiimi. Vaikka kaikki puolueet ennen aluevaaleja kannattavat omalääkärijärjestelmää, tuskin sitä saadaan aikaan ilman monenlaisia lyhyen ja pitkän tähtäimen toimenpiteitä. Ja vielä kannattaa aiheesta siteerata emeritusprofessori Matti Rimpelää: "Palveluissa kokonaiset ihmiset eivät enää kohtaa kokonaisia ihmisiä."
Kun jo perusopinoissa opetetaan näkemään ihmiset ongelmina ja hoitamaan
ongelmia näyttöön perustuvilla menetelmillä, ei osaa olla onnellinen
työssä, jossa väistämättä joutuu kohtaamaan kokonaisia ihmisiä, joiden
elämä on päättymässä."
SOTE:n hyvinvointialueratkaisu "kriisissä". Tässäkin kriisiasiassa on toisistaan poikkeavia näkemyksiä. Toiset tahot sanovat, että annetaan nyt aikaa alueille. Toiset sanovat, jos lisätään sopeutumisaikaa, sopeutuksen kohteena olevat hyvinvointialueet eivät toimi riittävän ripeästi. Olisiko tässä jonkinlainen luottamuspula valtiovallan ja hyvinvointialueiden välillä. Alueet valittavat, että heidän päätöksentekovalta on rajattu minimiin. Ääripäässä todetaan, että aluevaltuustot ovat turha osa hallintoa. Jonkin sortin kriisi alueilla muhii. Siitä on ilmentymänä myös johtajien irtisanoutuminen, vaikka palkka on vähintäänkin riittävä.
Hyvinvointialueen toimielinten toimintaan vaikuttamalla on saavutettavissa vain pieniä säästöjä. Päätöksentekoprosesseja voidaan tehostaa tiivistämällä toimielinrakennetta ja parantamalla tiedonkulkua luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden välillä. Asukasosallistumisen vahvistamisessa alueiden kannattaa panostaa rajalliseen määrään hyvin suunniteltuja menetelmiä.
Hyvinvointialuesuuskunta. Jotenkin ehdotuksellamme on tilausta. Hyvinvointialueosuuskunta koko
Suomeen antaisi mahdollisuudet uudelle pärjäämiskulttuurille. Kokoomuksen kansanedustaja ja varapuhemies Paula Risikko on omissa viime aikaisissa kannanotoissaan nostanut esille osuuskunta-ajattelua. Mielipidekirjoituksessaan HS:ssä 28.2.25 Susanna Kallama (toimitusjohtaja, Yhteiskunnallisten yritysten liitto) ehdottaa mm. seuraavaa: Osaavat ammattilaiset on mahdollista ottaa mukaan yrittäjyyden ja
yhteiskunnallisen yritystoiminnan kautta.Suomessa
toimii jo tällä hetkellä lähes tuhat sote-palveluja tuottavaa
yhteiskunnallista yritystä. Niiden tavoite ei ole jakaa mahdollisimman
paljon voittoa yksityisen omistajan taskuun, vaan tuottaa laadukkaita ja
vaikuttavia palveluja. Voitosta suurin osa sijoitetaan takaisin
toiminnan kehittämiseen ja yhteiskuntaan tekemään hyvää. Voisimme
myös kutsua lääkärit, sairaanhoitajat ja muut alan ammattialaiset
perustamaan sote-keskuksina toimivia osuuskuntia. Niissä jokainen
ammattilainen olisi mukana tasa-arvoisesti ja saisi omistajuuden omaan
työhönsä. Yhdessä hallituksen jo päättämän omalääkärimallin kanssa
sote-osuuskunnista voisi muodostua sekä ammattilaisille että asiakkaille
mieleinen ratkaisu, jossa työhyvinvointi ja hoidonjatkuvuus paranevat.https://www.hs.fi/mielipide/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti