YLE uutisoi 8.9.2021 terveydenhuollon tietojärjestelmien välttävästä käytettävyydestä. https://yle.fi/uutiset/3-12088492 Luulin, että uutinen perustui uusiin selvitystietoihin. Perustana olivat kuitenkin kesäkuun 2021 tiedot. (https://www.laakariliitto.fi/site/assets/file /5229/tiedotemateriaalit_polte_2021_final.pdf).
Uutisessa oli mielenkiintoista erityisesti kaksinainen suhtautuminen rakenteelliseen tietoon. Taustahan on, että rakenteellisen tiedon sijasta valtavirta on ollut vuosikymmeniä avoin teksti. Aluksi teksti saneltiin sanelukoneella ja sihteeri sitten purki sanelun. Tämän jälkeen kehitys kehittyi ja keksittiin, että sanelu voitaisiin integroida osaksi tietojärjestelmää. Samalla oivallettiin, että osa vapaasta tekstistä voidaan rakenteistaa eli rakentaa erilaisia rastitustauluja sekä koodin hakuominaisuuksia. Rakenteista tekstiä käytettiin myös - monesti erityisesti valtakunnallisten rekisteritietojen keruuseen. Sellaisten ominaisuuksien sisällyttäminen tietojärjestelmiin "pakotettiin" valtion taholta. Nämä pakotetut keruut ovat useissa järjestelmissä olleet vuosikausia ns. päälle liimattuja ratkaisuja. Viimeisimmät sovellukset (nekin jo vuosia vanhoja) puolestaan perustuvat siihen, miten tuettaisiin yksilötasoista - siis erityisesti lääkärin päätöksentekoa. Diagnoosin määrittely, lääkkeen määrittely ja diagnosointia tukevat tutkimukset (laboratorio) ovat tällaisia toimintoja. Kaikesta tästä on seurannut monenlaisia järjestelmäsovelluksia ja niitä on sitten myös täydennetty uusilla ominaisuuksilla, joita kentältä tai valtiovallasta on toivottu tai velvoitettu.
Kirjaaminen ja työkulttuuri. Ongelmana kaikkien järjestelmien osalta on kirjaamisen ja työkulttuurin kohtaaminen. Ihanne olisi, että tietojärjestelmät auttaisivat primäärityöntekijää ja potilasta heidän kohtaamisessaan. Sivutuotteena pitäisi sitten tulla luotettavaa, ajantasaista ja vertailukelpoista tietoa toiminnan johtamiseen, palvelujen järjestämiseen ja lopulta myös valtion tasolla rekisteritietojen keruuseen sekä valtakunnalliseen tietojen hyödyntämiseen. Työt on saatu tehtyä eri tietojärjestelmien avulla, mutta kritiikkiä on tullut kirjaamisen monimutkaisuuteen, ylimääräiseen ajankäyttöön sekä kirjausten luotettavuuteen. Monimutkaiseen kirjaamiseen pätevät yleiset käytettävyyskriteerit. Niistä olen tehnyt aikaisemmin pari blogikirjoitusta. https://ollintuumailut.blogspot.com/2020/04/aptjn-kaytettavyys-ratkaiseva-tekija.html ; https://ollintuumailut.blogspot.com/2020/04/milla-selatetaan-aptjn-kaytettavyyden_16.html
Luotettavuus. Sen sijaan luotettavuus on vaikeampi ongelma. Riippuen tietojärjestelmästä diagnoosien määrittely ja /tai lääkämäärittely voivat perustua vapaaseen tekstiin. Tuo tekstin sisältö voi olla epämääräistä ja johtaa virheellisiin diagnoosi- tai lääkityskoodeihin. Myös lääkityksen määrät voivat olla virheellisiä. Toinen ongelma on rakenteisessa tekstissä. Se liittyy päätöksenteon avusteisuuteen. Alun perin lääkärien työkulttuuriin on kuulunut oleellisesti omien tietojen ja viisauden hyödyntäminen määrittelyssä. Sitä ratkaisumallia on suosinut vapaan tekstin kirjaaminen. Uusissa ratkaisuissa lääkäri voi luottaa päätöksenteon tukeen, jolloin rakenteinen teksti eli koodien kirjaamista auttavat nuo älykkäät tekniset välineet. Onnistuessaan diagnoosi osuu hyvin kohdalleen. Onnistuessaan lääke tulee määriteltyä oikein. Sen sivuvaikutukset tulevat määrittelyvaiheessa selville. Ja muu lääkitys sekä koko lääkekirjon vaikutus uuteen tarjottavaan lääkkeeseen tulee selville. Voidaan jopa teknisten hälytysjärjestelmien avulla karsia turhia tai keskenään ristiriitaisia lääkätyksiä pois. Kaikki on hyvin, jos tekniset apuneuvot toimivat ja vastaavat erilaisiin tilanteisiin. On myös mahdollista ja hyvin todennäköistä, että aikaisemman lääkärin toimintatavat ja kirjaamistavat poikkeavat merkittävästi tilanteen päällä olevan lääkärin tavoista. Pahimmillaan voi syntyä suuria aikaa vieviä kirjaamisongelmia ja vielä hankalampaa on mahdollisten virheiden syntyminen. Pahimmillaan järjestelmä voi mennä sellaiseen "juntturaan", että kirjaaja ei pääse kunnialla eteenpäin.
Välttävät arvosanat sitkeästi vuosia tuloksena. Olen seurannut järjestelmien arviointia koko valtakunnallisen arvioinnin ajan noin 10 vuotta. Arvosanat ovat olleet valtaosin välttäviä kouluarvosanoilla 4-10. Sairaanhoitajien arviot ovat samansuuntaisia. (https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/141646/URN_ISBN_978-952-343-646-6.pdf?sequence=1&isAllowed=y)Tietojärjestelmien käytettävyys on yleisesti parantunut, mutta vaatimustaso on samalla kasvanut. YLEn haastattelussa prof. Jarmo Reponen (mukana alusta asti toteuttamassa kyselyjä) toteaa seuraavaa: 2010-luvun alussa lääkärit antoivat eniten arvoa järjestelmien
vakaudelle ja nopeudelle. Viime vuosina vastauksissa on korostunut
käytön helppous ja rutiinitehtävien suorittaminen. Kesäkuun 2021 arvioinnissa ääripäissä ovat Apotti (5.2) ja Esko (8.7). Erot syntyvät erityisesti arvioissa, miten järjestelmä selviytyy rutiinitehtävistä. Apotti perustuu amerikkalaiseen EPIC-järjestelmään. Esko on kotimainen ratkaisu. En ole itse testannut kumpaakaan. Sen sijaan olen lukenut läpi varsin tarkkaan Apotin dokumenttiaineiston, joka on mittava. Apotti korvaa runsaan määrän erillisiä järjestelmiä ja tuo monin tavoin rakenteellisen tekstin toiminnallisuutta ja älykkyyttä eri käyttäjäryhmille. Ylen haastattelema Jarmo Reponen toteaa: On varmasti ärsyttävää, mikäli täytettäviä valikkoja ja
tarkastuspisteitä on paljon. Lisäksi erilaisia näyttöruutuja voi olla
useita ja jos käyttäjä ei ole sisäistänyt ohjelman toimintalogikkaa,
kirjaaminen voi tyssätä siihen. Uudet järjestelmät saavat yleensä aluksi huonon arvosanan, toteaa Reponen haastattelussa. Esko on alunperin yhdelle sairaanhoitopiirille kehitetty erikoissairaanhoidon järjestelmä. Varsin korkealle arvioinnissa nousee Graafinen Finstar, jonka historiallinen edeltäjä on ollut pelkkä Finstar 1970-luvulta. Järjestelmän ominaisuus on ollut pitkälle viety rakenteisen kirjaamisen hyödyntäminen.
Tietojärjestelmien kirjo Suomessa
on tällä hetkellä melkoinen. Osa järjestelmistä on pitkän paikallisen
kehittämisen tulosta, jossa käyttäjät ja kehittäjät toimivat
rintarinnan. Osa järjestelmistä on eräänlaisia massatuotteita, joita on
varioitu joltain osin eri asiakkaille ja paikkailtu vuosien, jopa
vuosikymmenten saatossa. Osa järjestelmistä on "sydämeltään"
tuontitavaraa aivan toisenlaisesta hoitokulttuurista. Näin on jouduttu
sovittamaan tuota ulkomaalaista ja suomalaista toimintakulttuuria
toisiinsa. Ja sitten kirjoa tietysti lisäävät ongelmat muutosten
toimeenpanossa. Muutosvastarinta on tunnettu juttu organisaatioiden
toiminnassa. Sama pätee myös terveydenhuoltoon. Sosiaalihuollon
toimintalogiikka ja digitalisaation aste ovat kovin erilaisia verrattuna
terveydenhuoltoon. Tavoitteena on so-te-integraatio myös
tiedonhallinnan tasolla. Ulkomaiset ratkaisut eivät tätä sisällä.
Kotimaisetkin ratkaisut ovat erillisiä. Uusissa ulkomaisissa
ratkaisuissa on erikseen tehty sosiaalihuollon sovellus (Apotti ja
tekeillä Asteriin).
Uudistusten tilanne on nyt monelta osin valinkauhassa. Apotti hallitsee pääkaupunkiseutua ja osaa Uusimaasta. Käyttöönotot ovat pääsääntöisesti edenneet aikataulussa, mutta käytettävyyskritiikkiä on kentältä tullut muutostilanteessa. Aster-järjestelmä on saanut kritiikkiä jo suunnitteluvaiheessa ennakoiden samoja käytettävyysongelmia ja suuria kustannuksia Apotin tapaan. Aster ollaan rakentamassa amerikkaisen Cernerin pohjalle. YLEn haastattalema Pohjois-Karjalan Siunsoten kirurgi Lauri Pautola kommentoi Asteria seuraavasti: On erittäin hyvä, että esimerkiksi numeroina ilmoitettava tieto on
rakenteista, kuten verenpaine- tai laboratoriotulokset. Itse asiassa
kirjaamme jo nyt ison osan tiedoista rakenteisesti. Ongelma
on, että Asterissa lähes kaikki tieto pitää kirjata rakenteisesti. Aster-uudituksessa mukana oleva Mika Kiviaho toteaa puolestaan haastattelussa: Järjestelmien suurimmat erot syntyvät siinä, kuinka ne on otettu
käyttöön. Miten on suunniteltu omaa työtä tukevat työnkulut ja näkymät. TietoEvry uudistaa Lifecare-järjestelmää vähin erin tavoitteena uudenlainen OpenEHR-arkkitehtuuriin perustuva järjestelmä. Se on vuosien työ, jossa edetään ilman kilpailutuksia. UNA-konsortio pyrkii uudistuksessa myös OpenEHR-arkkitehtuurin avulla etenemään. Ongelmia on ollut aikatauluissa sekä yhteisön sitouttamisessa. Esko-järjestelmä yhtiöitettiin noin vuosi sitten ja nyt sitä tarjotaan eri kilpailutuksissa Pohjois-Suomen ydinalueiden ulkopuolellekin. Järjestelmään rakennetaan perusterveudenhuollon lisäpalikka. Uranus- ja Pegasos- järjestelmät korvaantuvat CGI:n uudella OMNI 360-perheellä. Acute, Dynamic Health ja Softmedic ovat keskittyneet työterveyspalveluihin ja yksityisiin palveluihin. Ainakin Acuten kehittäminen on kilpailutuksessa.
Herää kysymys, miten sertifioinnit ml. Kanta-sertifiointi edistävät käytettävyyttä. Pitäisikö tehdä järjestelmän auditointi (testaus) säännöllisin välein vaikkapa Nielsenin käytettävyysmallia soveltaen? Sanni Kallunki tiivistää testauksen merkityksenTietoasiantuntijalehden 2-3/2021 (s.19) artikkelissa "Käytettävyystestaus edistää tiedolla ohjausta". Käyttöliittymän tulisi ohjata käyttäjää riittävästi:
Ehdottaa työn kannalta tärkeitä asioita automaattisesti.
Hyödyntää jo olemassa olevia tietoja, jotka on kirjattu järjestelmään.
Järjestelmän tilan tulisi näyttää selkeästi esim. onko jokin toiminto jo suoritettu.
Käyttöpolun ja sen esittämistavan tulisi olla selkeä.
Järjestelmän tulisi näyttää käyttäjälle tiedot luonnollisessa ja loogisessa järjestyksessä sekä hyödyntää käyttäjälle tuttua kieltä ja ilmaisuja.
Käyttöliittymän ei pitäisi näyttää epäoleellisia tai harvoin käytettyjä elementtejä.
Hyödyntää jo olemassa olevia tietoja, jotka on kirjattu järjestelmään.
Järjestelmän tilan tulisi näyttää selkeästi esim. onko jokin toiminto jo suoritettu.
Käyttöpolun ja sen esittämistavan tulisi olla selkeä.
Järjestelmän tulisi näyttää käyttäjälle tiedot luonnollisessa ja loogisessa järjestyksessä sekä hyödyntää käyttäjälle tuttua kieltä ja ilmaisuja.
Käyttöliittymän ei pitäisi näyttää epäoleellisia tai harvoin käytettyjä elementtejä.
Hyvään käytettävyyteen kuuluu, että järjestelmän käyttö koetaan helpoksi ja sujuvaksi. Hyvin tiedolla ohjaavan käyttöliittymän tulisi tukea käyttäjän tavoitteiden saavuttamista ja vähentää muistikuormaa. https://www.tietojohtaminen.com/sites/default/files/kallunki_2-3-2021.pdf
Ylen uutisessa 8.9.2021 viitataan vielä seuraaviin lähteisiin:
- Uuden potilastietojärjestelmän hinta kaksinkertaistumassa Keski-Suomessa – kustannusten kasvu kummastuttaa kunnissa;
- Neljä sairaanhoitopiiriä hieroo jättikauppaa potilastietojärjestelmästä – lääkärit pelkäävät, ettei kukaan tiedä, mitä ollaan ostamassa;
- Nettisivustolla kysytään tietojärjestelmästä kokemuksia nimettömänä, lääkärit haukkuivat lyttyyn – Toimitusjohtaja: Apotin ongelmat ovat tiedossa
Päivitys 13.9.2021: FB:n puolella kommentoidaan suoraan käyttämällä pohjana tuota viimeksi esittelemääni listaa käyttöliittymästä. Kommentoijana on Apottia käyttävä hoitaja Tiina Seppänen.
Kaikki, mitä tossa lopussa luetellaan, on apotin suurin ongelma. Luettelen nyt muutaman asian käytännön hoitotyöhön liittyen.
Ehdottaa työn kannalta tärkeitä asioita automaattisesti.
-
esim tehtävälistat. Jos potilaalla on flexiseal
ulosteenhallintajärjestelmä, hoitajan täytyy erikseen muistaa
nestevuorokauden vaihtuessa merkitä kertynyt ulostemäärä. Apotti ei
kysy/muistuta tästä automaattisesti vaikka väline on merkitty
avattareen. Mutta se kyllä jankuttaa ballongin tyhjentämisestä ja
täytöstä neljältä aamuyöllä. Ja monta kertaa muulloinkin kun se on
täysin epäadekvaattia.
Toinen
asia. Jatkuvat iv-nesteet. Kun käytössä on lopeta ja aloita-systeemi,
hoitajan pitää muistaa aloittaessa merkitä ml/h. Tämä jää usein
laittamatta ja sitten kurvaa täytetään manuaalisesti jälkikäteen.
Voisiko apotti vaikka hehkuttaa punaisella ml/h ruutua, kun
perusnestettä antokirjataan? Eheeei. Tämä täytyy ulkoa muistaa.
Hyödyntää jo olemassa olevia tietoja, jotka on kirjattu järjestelmään.
-
muistuttaa ja varoittaa turhista/epäoleellisista asioista pitkin
päivää. Pääset eteenpäin kun valitset jonkin juridisesti epäilyttävän
lausekkeen vaihtoehdoista.
Järjestelmän tilan tulisi näyttää selkeästi esim. onko jokin toiminto jo suoritettu.
-
apotissa saat kahlata kymmeniä eri välilehtiä eikä aina ole lainkaan
selvää, millä sanalla tai termillä asia löytyy. Useimmiten se ei edes
löydy. Tämä aiheuttaa sen, että samaa asiaa kirjataan eri tavoin eri
paikkaan. Tai sitä ei kirjata lainkaan.
Käyttöpolun ja sen esittämistavan tulisi olla selkeä.
-
tämä on apotin helmasynti. Mitään polkua ei ole. Vain alasvetovalikkoja
ja loputtomia exeltaulukoita. Järjestelmä sekoittaa työntekijän pään
lopullisesti ja saa työntekijän turhautuneeksi työssään.
Järjestelmän
tulisi näyttää käyttäjälle tiedot luonnollisessa ja loogisessa
järjestyksessä sekä hyödyntää käyttäjälle tuttua kieltä ja ilmaisuja.
-
olemme apotin myötä joutuneet opettelemaan liudan uusia termejä.
Huvittavin lienee ulosteen koostumukseen liittyvät. Apotti ei ole
looginen. Ei millään muotoa. Se on pirstaleinen ja sekava. On myös
paljon muita ”hallinnollisia” termejä, protokollan mukaan ym mitä on
pitänyt opetella ja ymmärtää niiden merkitystä. Apotin kanssa olet vähän
niinkuin oikeussalissa koko ajan. Syytetyn penkillä tietysti.
Edelleen
nestevuorokauden vaihto on klo 00 yöllä apotissa, kun se oikeasti
tapahtuu päivällä klo 12. Tehtävälistalle nousee siis nesteiden
kirjaamiseen liittyviä aikatauluja 23.59 mutta klo 12 päivällä aika on
klo 12. Nämä siis pitää tajuta käsin muuttaa, jos haluaa totaalinesteet
todellisiksi ja oikein kirjatuiksi. Lisäksi nestevuorokauden kirjaaminen
on monimutkaista ja nesteiden varmentaminen väärässä kohtaa sotkee koko
homman. Pitää ulkoa muistaa milloin sen voi tehdä. Suurin osa
hoitajista jättää sen päivällä tekemättä klo 12 koska se on heille
epäselvää. Eli tämän asian voisi nostaa tehtävälistalle oikeaan
järjestykseen oikein kellonajoin - never happens!
Käyttöliittymän ei pitäisi näyttää epäoleellisia tai harvoin käytettyjä elementtejä.
- apotissa on etusivulla kaikkea mahdollista sälää näkyvillä, mitä ei päivittäishoidossatarvita
Hyvään
käytettävyyteen kuuluu, että järjestelmän käyttö koetaan helpoksi ja
sujuvaksi. Hyvin tiedolla ohjaavan käyttöliittymän tulisi tukea
käyttäjän tavoitteiden saavuttamista ja vähentää muistikuormaa.
-
apotin osaaminen perustuu siihen, että hoitaja/lääkäri muistaa ulkoa
mihin ja missä järjestyksessä asioita kirjataan. Tämä koskee erityisesti
nesteiden saannin ja erittymisen seurantaa.
Apotti saa ihmisen yksinkertaisesti hermostumaan! Joka helvetin päivä!
Päivitys 13.9.2021: Petteri Hirvonen kiinnittää huomiota joidenkin muidenkin tavoin vertailukelpoisuuteen. Voidaan tiivistetysti sanoa, että arvio kuvaa kunkin järjestelmän sen hetkistä tilaa käyttäjiensä arvioimana. Toiminnalliset vaatimukset poikkeavat järjestelmissä toisistaan merkittävästi riippuen siitä, miten tuore järjestelmä on.
Edelläkin
tässä on nostettu tässä mielessä erittäin tärkeä aspekti: tämä vertailu
ei millään muotoa ole yhteismitallinen tahi absoluuttinen, varsinkin
uusimpien, juuri kehitettyjen ja käyttöönotettujen järjestelmien osalta.
Ymmärtääkseni tässä ei ole kyselty samoilta ihmisiltä heidän
mielipidettään useasta järjestelmästä, vaan nimenomaan kyseisten
järjestelmien käyttäjiltä mielipidettä heidän parhaillaan käyttämästä
järjestelmästä. On siis niin että käyttäjät pisteyttävät elinkaaren
osalta hyvin eri vaiheissa ja eri laajuisilla toiminnallisuuksilla
olevia järjestelmiä, jolloin tämä bias vielä kertautuu. Jos haluttaisiin
edes hieman lähemmäs vertailukelpoista dataa, pitäisi esim Apotin
arvosanojen osalta näyttää samalla viivalla muiden
potilastietojärjestelmien saamia arvosanoja jotka on annettu juuri sen
jälkeen kun ne on otettu käyttöön. Oma huomio kiinnittyy esim tuossa
taulukossa yläkärkipäässä olevaan Graafiseen Finstariin, jonka tiedetään
olevan täysin legacy-osastoa ja ominaisuuksiltaan sekä
käyttöliittymältään viime vuosisataa - eikä siis edes pyri ratkaisemaan
mitään saman luokan ja aikakauden ongelmia kuin muut esim Lifecare,
Apotti jne. Vanhoille järjestelmille todnäk annetaan myös anteeksi hyvin
paljon enemmän kuin uusille järjestelmille, joten tässä mielessä tämän
taulukon absoluuttisena ja vertailukelpoisena totuutena esittäminen ei
vain ollenkaan toimi. Verrokkina voisin esittää vaikkapa aikoinaan
toteutun markasta euroon siirtymisen - ensimmäisinä kuukausina olisi
euro varmasti saanut erittäin huonon kouluarvosanan mutta kun
vakiintumis- ja tottumisvaihe sekä eurooppalaisen skaalan edut alkoivat
yhä isommalle osalle suomalaisista valjeta ja kehittyä entisestään,
uskoisin että nykyään arvosana olisi jo ihan jotain muuta - ehkäpä juuri
tuota samanikäisten potilastietojärjestelmien tasoa?
13.9.2021
Hyvä
Olli! Nyt vihdoinkin älyllistä kritiikkiä, jonka nämä nykyiset
"jurakautiset" (vrt. Jurassic Park) järjestelmät totisesti ansaitsevat.
Jotakin jo kertoo se, että kun joku tosissaan käyttää
päätöksentukijärjestelmää etsimään asiakkaansa hoidosta vaarallisia
lääkeyhdistelmiä, huomaamatta jääneitä riskejä tai muita kohteita,
joissa hoidon laatua voisi parantaa, on huomatusten/varoitusten
lukumäärä yleensä lähempänä kahtakymmentä kuin kymmentä. Ajatus siitä,
että lääkäri voisi omassa päässään pitää kaiken tämän informaation ja
jalostaa sen viisaudeksi on kertakaikkiaan vanhentunut ja nykyisin jo
vaarallinen. Valitettavan ohut on nykyjärjestelmien tuki turvalliselle
työskentelylle ja sekin vähä invalidisoituu, jos tärkeät asiat kirjataan
proosatekstinä eikä strukturoidusti.
Hyvä Olli! Nyt vihdoinkin älyllistä kritiikkiä, jonka nämä nykyiset "jurakautiset" (vrt. Jurassic Park) järjestelmät totisesti ansaitsevat. Jotakin jo kertoo se, että kun joku tosissaan käyttää päätöksentukijärjestelmää etsimään asiakkaansa hoidosta vaarallisia lääkeyhdistelmiä, huomaamatta jääneitä riskejä tai muita kohteita, joissa hoidon laatua voisi parantaa, on huomatusten/varoitusten lukumäärä yleensä lähempänä kahtakymmentä kuin kymmentä. Ajatus siitä, että lääkäri voisi omassa päässään pitää kaiken tämän informaation ja jalostaa sen viisaudeksi on kertakaikkiaan vanhentunut ja nykyisin jo vaarallinen. Valitettavan ohut on nykyjärjestelmien tuki turvalliselle työskentelylle ja sekin vähä invalidisoituu, jos tärkeät asiat kirjataan proosatekstinä eikä strukturoidusti.
VastaaPoista