Hujanen 2019, viite 1 |
Siksi on tervetullutta, että monikanavarahoituksesta
on tehty väitöskirja. Timo Hujanen (nyt töissä Kelassa, aiemmin mm. Stakesissa)
on tunnollisesti tehnyt väitöskirjaa. Hänellä on aiheeseen liittyen jo pitkä
työkokemus. Tilastot ja rekisterit ovat Timolle tuttuja juttuja. Siksi voin heti
uskoa, että tilastoanalyyseissä ei ole mitään ongelmia. Aiheen
terveyspoliittista arkaluontoisuutta korostaa, että Timo on itse nostanut
esille työskentelynsä Kelassa. Arvioita on tehty, että asema Kelassa ei ole
vaikuttanut Timon väitöskirjan sisältöön. Hujanen toteaa Kuntalehden
haastattelussa seuraavaa:
- Meillä ei ole vara luopua monikanavarahoitusmallista. Jos meillä siirryttäisiin yksikanavarahoitukseen sote-palvelujen suhteen, niin rahoitus pitäisi hoitaa täysin julkisen rahoituksen turvin. Ja silloin julkista rahoitusta tarvitaan lisää merkittävästi. Rahoituksen tarve vain kasvaa, kun väestö vanhenee. Mistä niitä rahoituslähteitä löytyy, terveystieteiden maisteri, tutkija Timo Hujanen pohtii.
- Esimerkkianalyysien perusteella julkisen rahoituksen tarve kasvaisi noin 30 prosenttia ja koko maan tasolla vaikutus saattaisi olla vajaat 300 miljoonaa euroa. Kaikki tämä, jos monikanavarahoituksesta päätettäisiin luopua yleislääkärien vastaanotoilla.
- Yksityisen rahoituksen merkitystä ei ole tajuttu. On unohdettu asiakasmaksujen ja työnantajien rahoituksen merkitys, tutkija korostaa. (1)
Timon analyysi on monipuolinen. Koko rahoituksen
historia on analyysin kohteena, samoin kuin poliittisten puolueiden
ohjelmalliset kannanotot. Lukiessani tuota historiaosuutta tuntuu siltä, että
kyseessä on eräänlainen ajopuu. Erilaisten poliittisten kompromissien
seurauksena on syntynyt useita rahoituslähteitä ja tapoja ratkaista hoidon
tarpeen ja hoidon mahdollistamisen yhtälö. Yksityiset terveyspalvelut Kelan
tukemana ovat olleet eräs ratkaisu palvelujen saatavuuden parantamiseen. Toinen
tie on ylioppilaiden terveydenhuoltosäätiön (YTHS) tarjoamat palvelu
opiskelijoille. Kolmas tie on ollut tämä työterveydenhuolto, joka on rakennettu
osaksi työntekijöiden työkyvyn ylläpitoa. Työelämän ulkopuolella olevien
kannalta tämä näyttää sitten eriarvoiselta ratkaisulta. Sitähän se tietysti on.
Hujanen 2019, viite 1 |
- lääkärien terveyskeskusten työolot yleensä: terveyskeskuslääkärintyö koettu raskaaksi - helpommalla selviää erikoissairaanhoidossa ja työterveydessä
- hoitokäytännöt sekä yhteistyö ja työnjako eri ammattiryhmien kesken; hoitajavastaanotot, hoitajien lääkemääräämisoikeudet laajentaminen, lääkäri-hoitaja-työparit, moniammattilliset hoitotiimit jne.
- lääkärien "sihteerityö": tämäkin olisi avattava, mitä kaikkea se pitää sisällään ja voisi vaikkapa verrata perusterveydenhuollon ja työterveydenhuollon käytäntöjä keskenään; onko kyse erilaisista todistuksista tai vastaavista?; onko kyse ICT-järjestelmien heikosta käytettävyydestä (arviot ainakin puoltavat tämän ongelman olemassa oloa);
- päällekkäisten töiden ja tutkimusten karsiminen: edelleen tehdään laboratorio- ja kuvantamistutkimuksia päällekkäin työterveydenhuollossa, yksityisessä terveydenhuollossa ja julkisella puolella (omakohtaisia esimerkkejäkin löytyy)
- yleensä palvelujen integrointi toisiinsa: monesti terveyskeskuksiin hakee ihmisiä yleisten sosiaalisten ongelmien vuoksi - aina ei ole ensisijaisena syynä sairaus
- palvelusetelimenettelyn käyttöön otto palvelujen saatavuuden turvaamiseksi hoitotakuuajan puitteissa. (2)
- Ja vielä lopuksi digitalisaatio - sehän ratkaisee ongelman kuin ongelman.
Monikanavainen rahoitus on haaste, johon kannattaa
tarttua. Nyt Timo Hujanen on paikantanut keskeiset ongelmat, mutta ehkä
kannattaisi etsiä muitakin ratkaisuja kuin pelkästään todeta uudistamiseen
liittyvä suuri julkisen rahan tarpeen kasvu. Nythän työterveys on ajautunut
vähin erin ennen muuta sairaanhoidoksi. Alun perin ymmärtääkseni oli kyse
ennaltaehkäisevästä toiminnasta, jolla on tarkoitus ylläpitää mahdollisimman
pitkään työkykyä. Periaatteessahan nämä sairauskeskeiset ongelmat voitaisiin
hoitaa terveyskeskuksissa riippumatta siitä, onko kyse lapsi, työikäinen vai
eläkeläinen. Erityisesti 2000-luvulla työterveyspalvelut ovat
radikaalisti keskittyneet. Muutama toimija hallitsee markkinoita. Tällaisen
keskittymän purku ei ole ihan helppoa. Tietysti myös nykyratkaisun puoltajat
vetoavat siihen, että näin työikäiset saavat tarvitsemansa palvelut eivätkä
kuormita terveyskeskuksia. Toisaalta olen ymmärtänyt, että työterveydessäkin on
toisistaan poikkeavia sopimuksia. On ns. minimisopimuksia ja laajempia sellaisia
palvelujen tuottajan ja työnantajan välillä.
Timo Hujasen analyysistä voidaan päätellä, että
palvelujen avoin tutkiminen, tilastointi ja analysointi on vaikeata. Tämä on
tuttu ilmiö minullekin. Aihetta on soten tilastomaailmassa yritetty ratkoa vuosikymmeniä.
Oleellinen ongelma tässä on, että työterveydessä tilastointi on yrityskohtaista,
kun taas perusterveydenhuollossa kuntakohtaista. Näin on vaikea saada
väestötasolla kokonaiskuvaa nykytilanteesta. Timokin operoi väitöskirjassaan
Oulun tutkimusaineistolla (2013) ja heijastaa siitä saadut tulokset koko maahan. (ks. oheinen Oulu-kuva). Jos
saataisiin kattavat tilastot palvelujen tuottajista, palveluista kunta- ja jopa
kunnanosakohtaisesti, voitaisiin uudella tapaa löytää avaimia
uudistukseen.
HS-kuva: THL: terveyskeskusjonotusajat 2018, viite 4 |
1000 lääkärin työpanoksen lisäys on myös laskennallinen suure
(THL: 1200-1800; Kati Myllymäki /Lääkäriliitto: 1000 työpanosta) (3).
Miten lisätyöpanokset voidaan jakaa kunnittain, jos kokonaisuus on avoin. Kyse
on myös laajasta, monivaikutteisesta kokonaisuudesta. Yksinkertaisin vastaväite
on esitetty, että nytkin on lääkärien vakansseja täyttämättä. Toinen tekijä on,
miten työnjako hoidetaan eri ammattiryhmien kesken. Ja laajasti on kyse tuota
väestötason näkökulmasta, joka nykyisin välinein on hämärän peitossa. Pelkästään terveyskeskusten jonoissa on suuret alueelliset erot. (4) Aikanaan
yritettiin ratkaista erikoissairaanhoidon hoitojono-ongelmia suuntaamalla korvamerkittyjä rahoja
pahiten jonojen kanssa painiville tahoille. Myöhemmin tehdyssä
arviointitutkimuksessa todettiin, että korvamerkityillä rahoilla ei ollut
vaikutusta. Sen jälkeen säädettiin hoitotakuusta laissa. Pohdin aihetta aikanaan kirjassani "Soteuudistus - pirullinen ongelma". (2016, viite 5). Yksikanavainen rahoitusmalli toisi maakunnalle monikanavaiseen rahoitukseen verrattuna aivan toisenlaiset väestölähtöiset vaikutusmahdollisuudet. Rinteen hallituksella olisi mahdollisuus ratkaista tämän ohjausongelman, mutta se vaatii paljon perusselvityksia ja laajaa yhteisymmärrystä eri osapuolten kesken.
Päivitys 17.6.2019: Odotin, että FB:n puolella joku avaa vielä asiaa systemaattisesti ja kas näin siinä kävi. Matti Rimpelä avaa asiaa näin:
Päivitys 17.6.2019: Odotin, että FB:n puolella joku avaa vielä asiaa systemaattisesti ja kas näin siinä kävi. Matti Rimpelä avaa asiaa näin:
Matti Rimpelä Perusterveydenhuollon
kriisiytymisen syy on yksinkertainen eikä se löydy ensisijaisesti
rahoituksesta eikä hallinnosta. Molemmat ovat toki tärkeitä ja vaativat
uudistamista. Suurin syy kriisiytymiseen on siinä, että tutkimukseen
perustuva perusterveydenhuollon
kehittäminen käytännössä päättyi 1990-luvulla. Suuret tutkimus- ja
kehittämisohjelmat 1980-1990 -luvuilla tuottivat paljon tietoa
perusterveydenhuollon arjesta ja sen pulmista: Omalääkärikokeilu,
väestövastuukokeilu ja siitä jatkaneet tutkimukset, Toimiva
terveyskeskus -kehittämistutkimus lukuisine raportteineen, ym.
Kari Puro kirjoitti Duodecim -lehdessä: "...yleislääkäri tarvitsee parin kolmen terveydenhoitajan joukon avustamaan potilaiden hoidossa, puhelinpalvelussa sekä yhteyksien pitämisessä sosiaalihuoltoon ja erikoissairaanhoitoon. Näitäkään tiimejä ja erityisesti tiimityöhön kannustavaa palkkausjärjestelmää ei ole juuri kehitetty." (Duodecim 2007;123:2053–4). Olennaista tässä on tiimityö, ei niinkään kokoonpano.
Johtosääntökiista 1980-luvun puolivälissä johti hoitohenkilöstön ja lääkäreiden lähijohtamisen erottamiseen toisistaan.VäestövastuuVES:t keskittyivät lääkäreihin. Kun yleislääketieteen asiantuntijoiden ensimmäinen sukupoli jäi eläkkeelle, toisella sukupolvelle ei enää ollut samanlaista laajaa ymmärrystä perusterveydenhuollosta. Uudet 'seniorit' kavensivat tutkimuksen ja koulutuksen lääkärintyöhön ja siinäkin sen kliinisiin ulottuvuuksiin. Yleislääketieteestä tuli 2000-luvulla kliininen erikoisala.
Kun tutkimukseen perustuva kehittäminen rapautui, palattiin 1960-luvun asetelmiin. Unohdettiin perusterveydenhuollon laaja kokonaisuus ja siihen välttämättä kuuluva tiimityö ja keskityttiin yhteen ammattiryhmään eli lääkäreihin.Emme ole enää puhuneet ihmisten terveyden ja sairaanhoidosta perusterveydenhuollossa, vaan lääkäreistä, rahoituksesta ja hallinnosta. Tärkeitä toki ovat, mutta toimivan perusterveydenhuollon ratkaisut eivät löydy vain niitä pyörittelemällä.
Erityisen kevyellä pohjalla ovat viime aikoina pyöritellyt lääkäritarvelaskelmat. Oletetaan, että perusterveydenhuollon lääkärit toimivat yhdessä muun henkilöstön kanssa tiimeissä, suora yhteys palautetaan (unohdetaan call centerit ja erilliset palvelutarvearvioinnit) ja kiinnitetään erityistä huomiota jatkuvuuteen. Kun näin edetään, saadaan tulokseksi toisenlaiset lääkäritarvearvioinnit kuin ne joita nyt pyöritellään.
Mitä tekisin? Ensin palkkaisin muutamaksi kuukaudeksi perusterveydenhuollon seniorit laatimaan katsaukset kotimaiseen ja kansainväliseen kehittämistutkimukseen ja arviointikirjallisuuteen 1980-luvulta alkaen. Mitä niistä voidaan oppia Suomen tulevaisuutta ajatellen. Sitten puolet niistä euroista, joita viime hallitus suuntaisi valinnanvapauskokeiluihin tulisi nyt suunnata perusterveydenhuollon paikalliseen kehittämiseen tiimityönä muutamissa erilaisten ympäristöjen terveyskeskuksissa. Toiset puolet suuntaisin vastaavasti sosiaalihuollon peruspalvelujen kehittämiseen. Muutamassa tapauksessa nämä voisi yhdistää.
Ollin kommentti Matille:
Kari Puro kirjoitti Duodecim -lehdessä: "...yleislääkäri tarvitsee parin kolmen terveydenhoitajan joukon avustamaan potilaiden hoidossa, puhelinpalvelussa sekä yhteyksien pitämisessä sosiaalihuoltoon ja erikoissairaanhoitoon. Näitäkään tiimejä ja erityisesti tiimityöhön kannustavaa palkkausjärjestelmää ei ole juuri kehitetty." (Duodecim 2007;123:2053–4). Olennaista tässä on tiimityö, ei niinkään kokoonpano.
Johtosääntökiista 1980-luvun puolivälissä johti hoitohenkilöstön ja lääkäreiden lähijohtamisen erottamiseen toisistaan.VäestövastuuVES:t keskittyivät lääkäreihin. Kun yleislääketieteen asiantuntijoiden ensimmäinen sukupoli jäi eläkkeelle, toisella sukupolvelle ei enää ollut samanlaista laajaa ymmärrystä perusterveydenhuollosta. Uudet 'seniorit' kavensivat tutkimuksen ja koulutuksen lääkärintyöhön ja siinäkin sen kliinisiin ulottuvuuksiin. Yleislääketieteestä tuli 2000-luvulla kliininen erikoisala.
Kun tutkimukseen perustuva kehittäminen rapautui, palattiin 1960-luvun asetelmiin. Unohdettiin perusterveydenhuollon laaja kokonaisuus ja siihen välttämättä kuuluva tiimityö ja keskityttiin yhteen ammattiryhmään eli lääkäreihin.Emme ole enää puhuneet ihmisten terveyden ja sairaanhoidosta perusterveydenhuollossa, vaan lääkäreistä, rahoituksesta ja hallinnosta. Tärkeitä toki ovat, mutta toimivan perusterveydenhuollon ratkaisut eivät löydy vain niitä pyörittelemällä.
Erityisen kevyellä pohjalla ovat viime aikoina pyöritellyt lääkäritarvelaskelmat. Oletetaan, että perusterveydenhuollon lääkärit toimivat yhdessä muun henkilöstön kanssa tiimeissä, suora yhteys palautetaan (unohdetaan call centerit ja erilliset palvelutarvearvioinnit) ja kiinnitetään erityistä huomiota jatkuvuuteen. Kun näin edetään, saadaan tulokseksi toisenlaiset lääkäritarvearvioinnit kuin ne joita nyt pyöritellään.
Mitä tekisin? Ensin palkkaisin muutamaksi kuukaudeksi perusterveydenhuollon seniorit laatimaan katsaukset kotimaiseen ja kansainväliseen kehittämistutkimukseen ja arviointikirjallisuuteen 1980-luvulta alkaen. Mitä niistä voidaan oppia Suomen tulevaisuutta ajatellen. Sitten puolet niistä euroista, joita viime hallitus suuntaisi valinnanvapauskokeiluihin tulisi nyt suunnata perusterveydenhuollon paikalliseen kehittämiseen tiimityönä muutamissa erilaisten ympäristöjen terveyskeskuksissa. Toiset puolet suuntaisin vastaavasti sosiaalihuollon peruspalvelujen kehittämiseen. Muutamassa tapauksessa nämä voisi yhdistää.
Ollin kommentti Matille:
Lähestyin aihetta Hujasen väitöskirjan kautta. Se näkökulma
johti hiukan toisiin painotuksiin. Kuten kaikki tietävät, en ole lääkäri
- ehkä nykyään kuitenkin palvelujen käyttäjänä jonkinlainen
kokemusasiantuntija. Olen ollut vuosia sitten
(yli kymmenen vuotta) perusterveydenhuollon KV-kongresseissa, Vonca. Jo
tuolloin kiinnitettiin maailmanlaajuisesti huomiota
perusterveydenhuollon ongelmiin ja myös suosion ja arvostuksen
laskemiseen lääkärien keskuudessa. Se lienee edelleen eräs taustatekijä.
Viitteet
(1) Timo Hujanen: Monikanavarahoituksen
ongelma terveydenhuollossa Esimerkkejä perusterveydenhuoltotasoisesta
vastaanottotoiminnasta, Sosiaali- ja
terveysturvan tutkimuksia | 156 /2019;
(2) Yrjö Närhinen ja Janne-Olli Järvenpää:
Viikon hoitotakuun voisi toteuttaa jo nyt.Nopea hoitoon pääsy ei aina ole
kiinni rahasta ja vakanssien määrästä. https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006143153.html
(3) Perusterveydenhuollon lääkäritarve:
- Kati Myllymäki / lääkäriliitto: https://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista/milla-ehdoilla-terveyskeskukseen/
(4) Terveyskeskusten hoitojonot
(THL-tilasto): https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006131393.html
(5) Olli Nylander: Soteuudistus - pirullinen ongelma, BoD 2016, ss. 130-134
(5) Olli Nylander: Soteuudistus - pirullinen ongelma, BoD 2016, ss. 130-134
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti