Sipilä: oppositio näkee yhtiöittämisen "mörkönä" |
Pääsääntöisesti
keskustelu on pyörinyt perusterveydenhuollon ympärillä. Yksityisten palvelujen
monopolisoitumisuhkaa on monissa puheenvuoroissa pidetty ilmeisenä. Erityisesti
vasemmistopoliitikot olleet tällä kannalla, mutta on myös asiantuntijoita ja
ei-sosialistisia poliitikkojakin varoitellut tällä asialla. Toisella puolella
on korostettu vapaata markkinakilpailua, jossa ihanteellisimmillaan saadaan
aikaan uusia pienyrityksiä. Palvelujen integraation osaltakin on
kahdentyyppisiä näkemyksiä. Osa näkee palveluintegraation ongelmattomana ja
järjestettävissä pelisääntöjen avulla. Osa taas näkee, että kukin
palveluntuottaja maksimoi oman toimintansa ja näin palveluintegraatio –
hoitoketjut eivät ole keskeisiä tavoitteita. Viimeisin keskustelu liittyy
yhtiöittämiseen. Hallitus näkee välttämättömäksi julkisten palveluntuottajien
yhtiöittämisen tasavertaisen kilpailun aikaansaamiseksi ja EU-säännösten
vuoksi. Kriitikot näkevät asian juuri päinvastoin. EU-säännökset eivät pakota
tähän. Ruotsin ja Englannin esimerkit eivät viittaa yhtiöittämispakkoon.
Pahimmillaan on nähty uhkana, että yhtiöittäminen sinänsä lisää jo kustannuksia
ja pahimmassa tapauksessa johtaa epätarkoituksenmukaiseen palvelurakenteeseen.
Tilanne
on siis kimurantti. Monet näkevät, että valinnanvapauden
lisääminen ja yhtiöittäminen johtavat kustannusten kasvuun ja hallitsemattomaan
tilanteeseen. Hallintokulut kasvavat. Tarvitaan kattavaa tilaajaosaamista.
Toisella puolella aitaa nähdään tilanne toisin. Ratkaisu pyyhkii pois julkisten
palvelujen tehottomuuden, koska ne altistetaan jatkuvalle vertailulle. Palvelujen piiriin päästään myös helposti. Muutosta
vastustavat tahot puolestaan ovat huolissaan palvelujen tasavertaisesta
saatavuudesta sekä laajemmin hyvinvoinnin ja terveyden erojen kasvusta. THL on
jatkuvasti edistänyt omilla toimillaan valinnanvapautta. Nyt THL:n
asiantuntijat ovat omalta osaltaan ajautuneet hankalaan välikäteen, koska valinnanvapaudelle
on tuotu jatkuvasti uusia ulottuvuuksia – viimeisenä tämä julkisten palveluiden
yhtiöittäminen. Lainsäädännön tuntijat jakaantuvat kahtia yhtiöittämisvaatimuksen
osalta. Kilpailuvirasto kannattaa yhtiöittämistä. EU-ta käytetään pelikorttina
väittelyssä, vaikka pakkolainsäädäntöä ei tuosta suunnasta ole olemassa tai
tulossa. Toiset toteavat, että ei ne Eu-direktiivit mitään tällaista edellytä. Uhkana on myös ajautuminen poliittiseen kriisiin. Pääministeri
painokkaasti ajaa yhtiöittämistä ja ihmettelee, mitä mörköjä oppositio tässä näkee.
Uhkana on jälleen myös soteuudistuksen ajautuminen ajopuuksi. Nyt liikuttajana on valinnanvapauden – markkinoistamisen – yhtiöittämisen kombinaatio. Varsinaiset julkilausutut kansalaistavoitteet ovat jäämässä toisarvoiseen asemaan. Enteellistä on myös esimerkiksi emeritusprofessori Martti Kekomäen kannanotto, jossa hän näkee uudistuksen nyt tuottavan vain lisää kustannuksia. Jotta kokonaiskustannukset eivät nousisi, Kekomäen mukaan ainoa järkevä toimintatapa sote-uudistuksessa on yksittäisten toimenpiteiden sijaan maksaa palvelun tuottajalle potilaan kokonaisriskin kantamisesta. Potilaan saapuessa vastaanotolle hoidon tuottajalle olisi jo maksettu kokonaissumma, eikä tuottaja saa yhtään lisää jokaisesta erillisestä käynnistä tai hoitotoimenpiteestä. Saatetaan ajautua nykyistä huonompaan ratkaisuun. (MTV 24.4.2016 / Keskisuomalainen). Jopa entinen kansliapäällikkö on avannut suunsa somessa pitkän hiljaisuuden jälkeen. Kari Välimäki toteaa (22.4.2016): ”Julkisen soten yhtiöittämispakko on vallankumous ja hyppy tuntemattomaan. Tuotannon eristäminen sekä sosiaali- että terveyssektorien välillä että erikoistason ja perustason välillä merkitsee tavoitellun horisontaalinen ja vertikaalisen integraation lopullista unohtamista.” Myös THL:n asiantuntijat Markku Pekurinen ja Marina Erhola epäilevät tätä yhtiöittämisasiaa HS:n vieraskynässä 22.4.2016: ”Ei ole lainkaan selvää, mikä yhtiömuoto edistää sekä markkinoiden toimivuutta että palveluiden saatavuutta, yhdenvertaisuutta ja säästötavoitteen saavuttamista. Markkinamekanismin vahva hyödyntäminen asettaa maakunnat vaikean tehtävän eteen. Palveluiden järjestäjän on sovitettava yhteen maakunnan, yksityisomisteisten yhtiöiden ja järjestöjen tuottamat palvelut sekä perustason ja erikoistason palvelut. Lisäksi maakunnan on pidettävä huoli, että kansalaisten palvelut ovat riittävät. Maakuntiin tarvitaan vahvat koneistot järjestämisestä vastaavan johtajan tueksi.” http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1461211357509?ref=tallennettu-aihe
Onko taas linjattu yön tunteina pohtimatta, mitä itse asiassa onkaan linjattu? Kilpailuvirastolta on tulossa kilpailutuksen kannalta oma kannanottonsa. Se on yksi näkökulma. Brommelsin työryhmä tekee kevään aikana lopullisen raporttinsa. Jospa siinä saadaan harkittuja näkökulmia aiheeseen.
Oy Sote ab oli pohdinnan kohteenani pari viikkoa sitten. http://ollintuumailut.blogspot.fi/2016/04/sotelinjaus-oy-sote-ab.html
Päivitys 26.4.2016: Mikael Seppälä kommentoi LinkedInin puolella seuraavasti:
"Kannattaa muuten tutustua brittiläisen konsultin John Seddonin kirjoihin, esim. The Whitehall Effect tai Systems Thinking in the Public Sector. Hän on varsin kriittinen lähestymistapaan, jossa ensin keksitään ratkaisu ja sitten toteutetaan. Johnin kirjoissa on lukemattomia caseja, joissa on lähdetty liikkeelle tarpeiden tutkimisesta ja rakennettu kustannustehokas järjestelmä lean-periaatteiden mukaisesti niiden ympärille. John puhuu myös valinnanvapaudesta: NHS:n asiakkaat eivät kaipaa niinkään valinnanvapautta, vaan parempia palveluita. Ei kilpailun lisääminen sitä saa aikaiseksi, vaan asiakaslähtöinen kehittäminen." http://www.triarchypress.net/the-whitehall-effect.html
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti