sunnuntai 6. maaliskuuta 2016

Äitiyspakkaus - sosiaalinen innovaatio, päivitys 7.12.2017

Äitiyspakkauksen nimeä halutaan muuttaa. Perusteena on miesten syrjintä. HS:n gallupissa (7.12.2017) selvitettiin kansan näkemyksiä tähän. Suurin osa vastaajista oli sitä mieltä, että nimeä ei pidä muuttaa. Yli 90% miesvastaajista ei kokenut tässä mitään syrjintää. https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005479263.html
Nimiehdotuksia on kerätty Kelaan ja tässäkin HS-gallupissa niitä saatiin. Peruspalveluministeri Sarikko oli sitä mieltä, että vauvapakkaus tai perhepakkaus olisi parhaat vaihtoehdot äitiyspakkaukselle. Kannattaa lukea tämä kirjoitukseni uudelleen, niin saa hiukan perspektiiviä nimiasiaankin. On se äitiyspakkaus brandi, jolla on pitkä historia. Kannattaa miettiä, onko järkeä lähteä nimen vaihtoon.











Uuden äiteiyspakkauksen julkistustilaisuus on Kelassa 7.3.2017. Äitiyspakkaus on vuonna 2017 80 vuotias. https://www.lyy/reg/Vuoden_2017_aitiyspakkauksen_julkistustilaisuus_5385?utm_source=Uutiskirje&utm_medium=email&utm_campaign=Mediainfo

HS:n kuva: äitiyspakkaus 2016
Äitiyspakkaus 2016 on valmis. (1).  Innolla lehdistö ja some kurkisti pakkauksen sisään ja alkoi pohtia tuotteiden kirjoa, ominaisuuksia, värejä jne. Samaan tapaan mekin nuoret vanhemmat hypisteltiin aikanaan 1970-luvulla äitiyspakkausta. Hyviä ja laadukkaita olivat tavarat. Väritkin olivat ajanmukaisia. Aihetta on myös syvällisemmin pohdittu lehdistössä ja somessa. Pohdinnoista näkyy hyvinvointivaltion yltäkylläisyyden merkit. Onkohan värit nyt aivan mieleisiä? Symboloivatko värit enemmän poikia kuin tyttöjä? Onko tavaroissa riittävällä tavalla huomioitu isät? Olemmeko jääneet äitien varjoon? Onko nimi aikansa elänyt? Pitäisikö nimen olla vanhempain pakkaus vai vauvan pakkaus? Vai pitäisikö nimen olla vauvan saavien henkilöiden selviytymiskappaus? Samaan aikaan puhutaan yhteiskunnan palvelujen ja etuuksien leikkauksista, kestävyysvajeesta. Tai vaikkapa lapsettomuuden kanssa kamppailevat pariskunnat toivovat yleensä parempaa lapsirikasta elämää.

Äitiyspakkaus vuonna 1971.
Kuva 1970-luvun äitiyspakkauksesta
Sosiaalinen innovaatio vuodelta 1938. (2) Niin kyse on sosiaalisesta innovaatiosta, jonka tavoitteena oli saada kaikki odottavat äidit käymään äitiysneuvolassa ennen raskauden neljättä kuukautta. Ideana oli laskea lapsikuolleisuutta ja turvata vastasyntyneille lapsille tasavertainen tulevaisuus. Olivat hienoja ajatuksia, jotka ovat kantaneet nykypäiviin. Äitiyspakkaus oli alun perin eräänlainen selviytymispakkaus tavaroineen ja ohjeineen.  Ilkka Taipale toimitti vuonna 2006 kirjan "100 sosiaalista innovaatiota Suomessa". (3) Innovaatio nro 23 oli äitiyspakkaus. Innovaatio on ainutlaatuinen maailmassa. Innovaation historian kertoo Sirpa Taskinen. Siitä näkyy pakkauksen jatkuva kehittäminen vastaamaan kunkin ajan makuja, tarpeita ja perimmäistä ajatusta. Tästä nimestäkin on käyty keskustelua jo 80-luvulla. Opaskirjan nimi muutettiin tuolloin: "Meille tulee vauva" - ei enää äidille tulee vauva. Taskinen päättää innovaation esittelyn seuraavasti: "Äitiys- ja lapsikuolleisuus onkin 1950-luvulta lähtien vähentynyt niin dramaattisesti, että Suomi on jatkuvasti ollut maailman kolmen parhaan maan joukossa. Ilman äitiyspakkauksen vetovoimaa tämä ei kentien olisi onnistunut".

Selviytymispakkaus (survival kit) voisi olla uusienkin sosiaalisten innovaatioiden lähde. Suomi on keksintöjen kärkimaa. Äitiyspakkaushan on eräänlainen survival kit. Voitaisiin ideoida meille miehille oma selviytymispakkaus, jolla meidät saataisiin hyvissä ajoin terveystarkastuksiin ja kääntämään omaa terveyskäyttäytymistämme parempaan suuntaan. Selviytymispakkaus voitaisiin tehdä myös digitalisaatioon. Meitähän on kolmea tyyppiä: jo äidinmaidossa digitoituneet, aikuisiällä digitoituneet ja digisyrjäytyneet. VM:n ICT-toiminnon digikärkihankkeeseen siis voisi ideoida digiselviytymispakkauksen. Selviytymispakkauksella voisi olla kolme erilaista versiota: 1. elämässä on muutakin kuin digiä - nosta katseesi kännykästi (kuvaruudulta) ja keskustele suoraan kaverisi kanssa, 2. miten voisin hyödyntää nykyistä teknologiaa rohkeasti eli kyllä siellä kuvaruudulla on hyviäkin asioita ja apuvälineitä, 3. miten autan niitä, jotka eivät kerta kaikkiaan pysty itse vamman tai osaamisvajeen vuoksi hyödyntämään uusinta teknologiaa.

Päivitys 10.3.2016: Kelan tuubivideo: Uuden äitiyspakkauksen tuotteet minuutissa. https://www.youtube.com/watch?v=etKF_6MTN9I&list=PLcHnb7gsysA67-Fke8fOWOhvuFIPPuqbR&index=45

Baby asleep in one of the maternity boxesPäivitys 18.7.2016: Suomesta on sitten otettu Briteissä mallia. Eräs synnytyssairaala on jakanut kesäkuussa ensimmäiset äitiyspaikaukset. Uutisessa viitataan myös vanhaan juttuun vuodelta 2013, jossa ihmeteltiin, miksi suomalaiset vauvat nukkuvat pahvilaatikoissa - siis äitiyspaikkauksen laatikossa.  Ks. oheinen kuva. http://www.bbc.com/news/health-36659744 

 

Viitteet

(1) Äitiyspakkaus 2016: Aihetta on käsitelty mm. Helsingin Sanomissa. Oheinen värikuva on HS:n jutusta. http://www.hs.fi/hyvinvointi/aihe/aitiyspakkaus/

(2) Äitiysavustuksen historia ( Kelan sivuilta poimittu): 

  • Laki äitiysavustuksesta säädettiin 1937, ja avustusten jakaminen aloitettiin seuraavana vuonna. Avustus oli ensin tarkoitettu vähävaraisille synnyttäjille.
  • Taustalla oli huoli vähenevästä syntyvyydestä ja suurista lapsikuolleisuusluvuista. Äidit saatiin äitiysavustuksen avulla terveydenhuollon piiriin. Suomessa lapsi- ja äitikuolleisuus ovat jo pitkään olleet maailman pienimpiä.
  • Ensimmäisinä vuosina äitiysavustuksen myönsi ja maksoi synnyttäjän kotikunnan huoltolautakunta.
  • Vuonna 1938 äitiysavustuksen sai noin kaksi kolmasosaa synnyttäjistä. Silloin äitiysavustuksen arvo oli 450 markkaa kutakin syntyvää lasta kohden. Summa vastasi runsasta kolmannesta teollisuustyöntekijän kuukauden keskipalkasta. Avustus myönnettiin raha- tai luontaisavustuksena tai osittain kummassakin muodossa.
  • Äitiysavustus tuli 1949 kaikkien äitien saataville.
  • Kela on vastannut äitiysavustuksesta vuodesta 1994. Sitä ennen äitiyspakkauksen toimittamisesta huolehtivat Sosiaalihallitus (nykyinen Terveyden ja hyvinvoinnin laitos) ja Valtion hankintakeskus.
  • Nykypäivänä lähes kaikki ensisynnyttäjät valitsevat äitiyspakkauksen, ja kaikista äideistä vain kolmasosa valitsee 140 euron rahasumman.
  • Äitiyspakkaus on ollut vuosikymmeniä maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen.
  • Kela jakaa vuosittain n. 60 000 äitiysavustusta, joista n. 40 000 äitiyspakkauksena.
  • Äitiyspakkauksen tekstiilien värimaailma on ollut jo usean vuoden ajan neutraali, jotta vaatteet sopisivat tyttö- ja poikavauvoille. Neutraalit värit ovat myös helpommin yhdisteltävissä muihin väreihin. Ennen 1970-luvun puoliväliä äitiyspakkauksen tekstiilit olivat pääsääntöisesti valkoisia.
  • Äitiyspakkaus on hyvin perinteinen, mutta samalla vuosittain uudistuva. Siitä on tullut yhä ekologisempi kokonaisuus. Vuodesta 2000 lähtien pakkauksessa on mm. ollut kestovaippoja.
(3) Toimittanut Ilkka Taipale: 100 sosiaalista innovaatiota Suomesta. Itämerisäätiö. Kustannus Kunnia oy, Helsinki 2006:
Kirjan toimittaja Ilkka on kertonut minulle, että kirjaa on käännetty useille kielille (olikohan jopa kymmeniä). Ilkka on maailmanmatkoillaan mainostanut kirjaa ja sosiaalisia innovaatioita. Kirjassa on esitelty 34 sosiaalipolitiikkaan ja terveyteen liittyvää sosiaalista innovaatiota.  Löytyy innovaatioista myös ironisia sellaisia, kuten "Viron viinaralli" tai "Salmiakkikossu" ( innovaatiot 104 ja 105).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti