Orpon työryhmän linjausten perusteella peruspalveluministerin asettama valmisteluryhmä on saanut aikaan väliraportin, joka luovutettiin uudelle peruspalveluministerille Susanna Huoviselle. Kunnilla on aikaa lokakuuhun 2013 saakka pohtia linjausten ja työryhmän raportin perusteella paikallisia ratkaisuja. Auki jäi vielä useita kysymyksiä kuten tutkimus, kehittäminen, valvonta, omaisuuskysymykset jne. Kuntarakennelaki hyväksyttiin myös 26.6.2013 hallituspuolueiden äänin.
- Ei ole hallitus nyt antanut periksi
- Ei ole uusi peruspalveluministerikään linjannut mitään mainittavaa uutta
- Eikä ministerin asettamaa valmisteluryhmääkään ole uudistettu
- ei tullut parlamentaarista työryhmää.
http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=6511574&name=DLFE-26855.pdf
Sote-asiassa on viisi pääintressiryhmää:
- poliitikot (kansanedustajat, kuntien ja kuntayhtymien luottamushenkilöt)
- asiantuntijat (tutkijat, virkamiehet, konsultit ja vastaavat)
- ammattikunnat /professiot (lääkärit, eriasteiset hoitajat ja terapeutit, sosiaalityön ammattilaiset)
- kansalaiset: asiakkaat/potilaat
- kunnat ja kuntayhtymät (virkamiesjohto ja henkilöstö).
Susanna Huovinen |
"Sosiaalitoimen asiakas tai terveydenhuoltoa tarvitseva potilas eivät esiinny pääosissa hallituksen sote-uudistusta koskevissa linjauksissa. Kenties siksi, että kyse on ihmisistä – äänestäjistä, veronmaksajista ja heidän läheisistään – joilta ei todennäköisesti heru ymmärrystä sote-palvelujen roolille kuntaremontin työkaluna. Vaalien alla ehdokas kantaa huolta pienestä ihmisestä ja hänen arjestaan. Vaalien jälkeen läheisimmältä tuntuu peilistä tuttu pikkusieluinen poliitikko. Jos vallassa pysyminen vaatii pienen ihmisen tärkeimpien julkisten palvelujen valjastamista muuhun käyttöön, niin sitten se vaatii." http://www.laakarilehti.fi/kommentti/index.html?opcode=show/news_id=13449/news_db=web_lehti2009/type=7/ref=rss
HS:n sote-ryhmä: Eriarvoisuus kasvaa (HS 14.5.2013) |
Ammattikunnat. Vanhuspalvelulain valmistelussa eriasteisia hoitajia edustavat ammattijärjestöt liputtivat omiensa puolesta vahvasti. Nyt nämä ammattikunnat ovat olleet hiljaa - miksi? Ehkä edut eivät ole uhattuna, tulee sitten hallinnosta mitä vain? Sen sijaan lääkäriliitto ottaa vahvasti kantaa - miksi? Yritetään vaikuttaa ammattikunnan arvovallalla - niin. Valtuuskunnan kannanotossa on paljon viisautta. Valtuustokunta otti tiukasti kantaa 17.5.2013:
"Valtuuskunta määrittelee kannanotossaan periaatteita, joiden mukaan uudistus tulisi rakentaa. Terveydenhuollon palvelut pitäisi järjestää yhtenä saumattomana kokonaisuutena. Järjestämisosaamista pitäisi vahvistaa muodostamalla riittävän suuret ja vahvat alueelliset järjestäjät. Lisäksi järjestäminen ja tuottaminen pitäisi erottaa toisistaan. Järjestäjän pitäisi kyetä ohjaamaan ja valvomaan tuottajia. Nämä periaatteet voitaisiin toteuttaa siten, että viisi kuntayhtymämuotoista erityisvastuualuetta vastaavat järjestämisestä ja nykyiset kunnalliset sosiaalihuollon, perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon toimintayksiköt tuottavat palveluita. Tällöin ei tarvittaisi mittavia omaisuuden uudelleenjärjestelyjä eikä ajauduttaisi ylivoimaisiin hallinnollisiin haasteisiin, joihin valtuuskunta arvioi hallituksen kunta- ja sote-koordinaatiotyöryhmän esityksen toteuttamisen johtavan. Valtuuskunta painottaa, että uusi valmistelu sosiaali- ja terveydenhuollon rahoituksen, järjestämisen ja palvelutuotannon kokonaisuudistuksen toteuttamiseksi on käynnistettävä pikaisesti. Valmistelun päämääränä on oltava palvelujärjestelmän tehokkuus ja laadukkuus sekä palveluiden yhdenvertainen saatavuus ja saavutettavuus."http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=13470/news_db=web_lehti2009/type=1/ref=rss
Kansalaisena tulee mieleen, että nyt rakennettu sotehallintomalli johtaa kyllä moneen ongelmaan. Mm. tietojärjestelmien uudistaminen noiden hallintomallien pohjalta vie rutkasti rahaa ja aikaa. Kestää kauan, ennen kuin kansalainen/potilas/asiakas saa hyödyn uudistuksesta. Myös pitkä uuden järjestelmän rakentamisen siirtymäkausi voi suorastaan halvaannuttaa nykyistä palvelujärjestelmää. Tilanne voi olla jopa potilasturvallisuusriski.
Itse olen päätynyt kannattamaan lopulta melkoisen konservatiivista ajatusta. Ei tuhota sairaanhoitopiireja, vaan laajennetaan niiden tehtäväkenttää perusterveydenhuoltoon ja suuria väestöpohjia tarvitseviin sosiaalihuollon palveluihin. Erotetaan kuntauudistus ja sote toisistaan. Itse asiassa sotepiirit voisivat olla sairaanhoitopiirien jatkeita, jolloin ei tarvita kaikenlaisia hallinnollisia operaatioita. Pitkällä kokemuksella sisältäpäin ja lyhyellä kokemuksella asiakkaana voin sanoa, että sairaanhoitopiirit ja erikoissairaanhoito ovat suuressa mitassa hyvin järjestettyjä. Myös kansainvälisissä vertailuissa tämä on todettu. Terveyskeskuksen syvimmässä ideassa on ollut järkeä, mutta aika ja markkinat ovat pistäneet tuon järjestelmän ahdinkoon.
Tietojärjestelmät ei ole merkityksetön palanen. Rakennetaan sairaanhoitopiirien ja Kelan Kanta-palveluiden varaan tietojärjestelmäuudistus. Mutta tehdään se Viron X-Road -ajatuksella eikä monoliittisella yhden järjestelmän ajatuksella. Vahvistetaan valtion ohjausta toisiinsa integroitavien tietojärjestelmien mahdollistamisessa eli tämän valtaväylän varmistamisessa. Uudistustyö on kaikkinensa erittäin hidas prosessi. Tätä on myös tutkittu ja todettu, että menee vuosia, ennen kuin sijoitetulle rahalle saadaan vastine. Sosiaali- ja terveydenhuolto on erittäin tietointensiivinen ala. Itse asiassa tämä toimiala ei tule toimeen ilman toimivia tietojärjestelmiä. Paljon uudistustyötä tehdään STM:n hallinnonalalla ja kuntapuolella, mutta eteneminen on verkkaista, koska päätöksenteko on erittäin pitkälle hajaantunutta. Kunta voi itse päättää, mitä tekee. Samoin on kuntayhtymänkin laita.
Viite:
(X) .http://valtioneuvosto.fi/tiedostot/julkinen/pdf/2013/SOTE/esittely.pdf
Päivytys 25.5.2013: Prof. Juhani Lehdon haastattelu Radio Suomen ajantasalähetyksessä 25.3.2013
http://areena.yle.fi/radio/1927939 ; kannattaa kuunnella.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti