keskiviikko 8. toukokuuta 2013

Orpo sote - ei uusia avauksia vaan uusi sekoitus aikaisemmista esityksistä - päivitykset 9.5.2013, 10.5.2013

Petteri Orpo
Kuvassa työryhmän puheenjohtaja Petteri Orpo 8.5. tiedotustilaisuudessa (YLEn kuva)
Pääministerin pystyyn pistämä ministereistä ja hallituspuolueiden poliitikoista muodostama työryhmä sai työnsä valmiiksi 8.5.2013. Kyse on esityksestä, joka menee vielä lausunnoille yms. tarkasteluun. Tavoitteena on saada uudistus voimaan vuonna 2017, jolloin nykyiset sairaanhoitopiirit lakkautetaan.  Seuraavassa on ote tiedotustilaisuudesta (Ylen välittämänä):
"Nykyrakenteella sote-alueiden todellinen määrä voisi asiaa valmistelleen työryhmän mielestä olla 25.
- Malli on hyvin lähellä sitä, mitä asiantuntijatyöryhmä esitti raportissaan jokin aika sitten (34 sote-aluetta). Meidän mallissamme sote-alueita on hieman vähemmän, koska haluamme, että erikoissairaanhoito ei pirstaloidu liikaa, työryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Petteri Orpo (kok.) totesi tiedotustilaisuudessa tänään keskiviikkona."
STM:n tiedotteessa kerrotaan kattavasti koko esitys. Tässä on ote vastuukuntamallista: "Palvelut järjestetään pääsääntöisesti vastuukuntamallilla. Vastuukunnassa on kuntien yhteinen toimielin, jossa on kuntien edustus. Poikkeuksena sote-alueen hallintomalli voi olla myös kuntayhtymä. Kuntayhtymässä äänivalta määräytyy kunnan asukasluvun perusteella. Vastuukuntamallissa sosiaali- ja terveydenhuolto ei eriydy omaksi erillishallinnokseen siten kuin kuntayhtymässä. Vastuukuntamallissa sote-palvelut ovat osa kunnan muuta palvelukokonaisuutta. Tämä on tärkeää ihmisten hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ja kokonaistaloudellisuuden kannalta. Vastuukunnan on järjestettävä palvelut yhdenvertaisesti kaikissa perustason alueeseen ja sote-alueeseen kuuluvissa kunnissa hyödyntäen olemassa olevaa sosiaali- ja terveyspalveluverkostoa. Näin turvataan myös lähipalveluiden saatavuus. Perustason alueiden ja sote-alueiden on laadittava suunnitelma lähipalvelujen toteuttamisesta."http://www.stm.fi/tiedotteet/tiedote/-/view/1855559#fi

Ja tässä vielä on kopio YLEn toimittajien työryhmän esityksestä tiivistelmänä:




Ollin nopeat kommentit. Tästä mallista tulee varmasti melkoisesti kommentteja asiantuntijoilta ja oppositiopoliitikoilta. Nopeasti arvioituna malli jättää ratkaisematta sosiaali- ja terveydenhuollon keskeiset kysymykset. Malli tekee sote-organisoinnin nykyistä paljon monimutkaisemmaksi ja vaikeammin hallittavaksi. Todellinen vastuu on vaikea löytää mallista. Kunnat joutuvat eriarvoiseen asemaan ja on arpapelia, mikä kunta selviää parhaiten organisaatiomuutoksessa. Kansalaisen oikeudenmukainen kohtelu ei kyllä tule esille mallista.  Suureksi ongelmaksi tulee myös se, miten jatkovalmistelu toteutetaan, koska esitys tuottaa runsaasti organisointimalleja. Lainsäädännön valmistelu tämän esityksen pohjalta on hankalaa. Voi voi, ei ole helppoa laajan (35-40 hengen) työryhmän jatkaa valmistelua tältä pohjalta. Surullisena totean myös, että hallitus haluaa pakosta lakkauttaa sairaanhoitopiirit eikä halua mitenkään puuttua monikanavaiseen rahoitusjärjestelmään.

Päivitys 9.5.2013: Kommentteja tuli jo tuoreeltaan sekä poliitikoilta että asiantuntijoilta. Suuret kunnat pärjäävät uudistuksessa. Pienet alistetaan vastuukuntien alle. Erikoissairaanhoito ja perusterveydenhuolto yhdentyy ja eriytyy. Tämä riippuu siitä, minkälaisen kunnan näkökulmasta asioita katsellaan. Kuntaliitto on tyytyväinen. Kunnilla on edelleen vaikutusvaltaa. Positiivista on pyrkimys suuriin sote-alueisiin - siis aikaisempaa suurempiin väestöpohjiin. Negatiivista on edelleen uhka saada aikaan todellinen hallintohimmeli. Kansalaisten eriarvoisuutta uudistus ei ratkaise. Edelleen osalle meistä kansalaisista on paremmat palvelumahdollisuudet kuin toisilla.

Koko ajan tavallisena kansalaisena tulee mieleen "salaliittoteoria". Sote-uudistuksen varjolla ajetaan aivan muuta. Halutaan kokoomus-sdp-aselilla hajoittaa kepu-valtaa maaseudulla. Halutaan väkisin suuria kuntia, vaikka suuret kunnat eivät ratkaise soten perimmäisiä ongelmia. Ei haluta rahoitusuudistusta, koska pelätään yksityisen terveydenhuollon roolin muuttumista ja myös Kelan aseman muuttumista. Jotain tässä asetelmassa on vialla.

Päivitys 10.5.2013: Julkisissa kommenteissa on tullut esille myös työ ja vaiva, miten hallinnon uudistus käytännössä toteutetaan mukaan lukien omaisuuden arvottaminen ja "myynti" uusille omistajille. Tästä asiasta on itselläni kokemusta, kuinka vaikeata oli arvottaa lakkautettavien kuntayhtymien omaisuudet muodostettaessa sairaanhoitopiiri. Tämä oli vain yksi tapaus. Nyt on kyse kaikista sairaanhoitopiireistä ja kaikista kansanterveystyön kuntayhtymistä. Tein tästä aiheesta blogikirjoituksen helmikuussa 2013.
(http://ollintuumailut.blogspot.fi/2013/02/sairaanhoitopiirien-lakkauttaminen-ei.html).
Lisäksi on käynnistetty keskustelu tietojärjestelmistä ja niiden uudistamisesta vastaamaan uusia organisaatioita. Tämäkin on suurisuuntainen työ, johon menee rutkasti rahaa ja aikaa. (1) Tämä hallinnollinen uudistus, omaisuuden osto-myynti  tietojärjestelmien rakentaminen ovat kaikki asioita, joiden avulla ei suoranaisesti kansalaisten sosiaali- ja terveydenhuolto (laatu ja saatavuus) parane lainkaan.

(1) Palvelurakennetyöryhmän raportissa 2012 otettiin kantaa tähän tietojärjestelmäasiaan viittaamalla kokonaisarkkitehtuuriin ja Kanta-hankkeeseen.  
Kuntaliitolla ja STM:llä on yhteinen hanke, joka tähtää kokonaisarkkitehtuurin kehittämiseen sosiaali- ja terveydenhuollon kentällä, ns. VAKA`VA-hanke. http://www.kunnat.net/fi/asiantuntijapalvelut/soster/tietojarj-sahkoiset-palv/vakava-projekti/Sivut/default.aspx

1 kommentti:

  1. Se että sosiaalitoimi ja terveydenhuolto halutaan panna yhteen pakettiin osoittaa selvästi, että terveyskeskuksia on ajateltukin köyhille ja vanhuksille.

    Tärkeää on tietenkin että heidän hoitoonkin kiinnitetään huomiota mutta miksi he eivät ansaitsisi samaa hoitoa kuin työssä käyvät?

    Aktiivi-iässä olevat ihmiset hoidattavat perusterveydenhuollon yksityisillä työterveysasemilla. Lapsille otetaan amerikkalaiseen tyyliin vakuutukset. Paitsi kalliit ja monimutkaiset jutut tietenkin joudutaan hoidattamaan julkisessa erikoissairaanhoidossa. Muistikuvani mukaan kansanedustajien työterveyshuolto oli ainakin ennen Diakonissalaitoksen Diacorissa ja todennäköisesti laajimman palveluvalikoiman mukaan, jossa on myös erikoislääkärit, gynekologit yms.

    Kuka noista eduista nauttiva esimerkiksi kansanedustaja haluaisi romuttaa tuon mallin? Hulluhan sellainen olisi.

    Terveystalon ylilääkäri Tanja Vuorela kirjoitti netissä mielenkiintoisesti otsikolla 'Työterveyshuolto ei pyöri julkisella rahalla' http://www.terveystalo.com/fi/Ajankohtaista/Blogit/Tyoterveyshuolto-ei-pyori-julkisella-rahalla/

    Näkökulma on mielenkiintoinen. Julkisen rahan vastakohta lienee yksityinen raha ja sitähän tuo ei ole.

    VastaaPoista