sunnuntai 21. lokakuuta 2012

Valtion puheenestoratkaisu - miksi puhelin ei soi?

Valtion puheratkaisu on hyvä juttu. Kaikki virastot ja laitokset siirtyvät vähin erin pois lankapuhelimista ja erillisistä kännykkäsopimuksista. Valtio säästää tällä rutkasti, kun myös sisäiset puhelut saadaan maksuttomiksi. Samalla tuodaan uutta tekniikkaa koko puhelinpuolelle. Voidaan toteuttaa erilaisia puhelinrinkejä ja puhelinkeskustoimintakin muuttuu monipuoliseksi asiakkaita palvelevaksi. Loistavaa. Kansalaisten ja muiden asiakkaiden palvelut paranevat, kustannussäästöjä tulee ja sisäisestikin saadaan uutta tehoa toimintaan.

Vaan kuinka tässä tähän asti on käynyt? Kilpailutuksen voitti yksi tunnetuista puhelinoperaattoreista. Meidänkin virasto oli ensimmäisten joukossa mukana. Kaikille tuli kännykät ja homma tuntui tosi modernilta. Oli vain yksi pulma. Puhelut alkovat katkeilla. Puheluita ei tullut ollenkaan läpi. Asiakkaat alkoivat ärtyä. Työntekijät alkoivat ärtyä. Käynnistettiin tietysti tutkimukset, selvittelyt operaattorin kanssa. Mistä tässä nyt on kyse. Paljastui, että jopa aivan Helsingin ydinkeskustan tuntumassa olevassa virastossakin oli liian heikot signaalit. Antennit olivat katveessa. Paljastui, että itse asiassa sopimukseen ei kuulu signaalin vahvistaminen talon sisällä. Mitä etäämmällä työpisteesi on signaalin lähteestä, sen surkeampi on kohtalo. Meidän virastossamme on nyt saavutettu puhelinoperaattorin kanssa tietty välivaihe eli antenneja on asennettu ja minunkin puhelimessa "tolpat" ovat nyt kohdallaan. Paljastui kuitenkin, että ongelmat eivät ole pelkkiä antenniongelmia. Jotain on vialla itse tietojärjestelmässäkin. Näin ovat kaikki muutkin puheratkaisuun siirtyneet todenneet. Nyt onkin siten meneillään eri puolilla reklamaatioiden teko. Puhelinoperaattori on pitkin hampain lähtenyt liikkeelle muutokseen. Pahimmillaan jotkut ovat joutuneet jopa avaamaan kilpailijalle linjoja, jotta ei olla aivan motissa.

Kyse on sopimuksesta ja sen tulkinnoista. Samoin on kyse siitä, miten yleensä saadaan vauhtia operaattoriin korjata puutteet. Valtion virastojen kannalta tämä on tosi kiusallista. Emme tiedä, kuinka paljon ja mitä puheluita on jäänyt tulematta. On myös väläytelty sitä, miten voitaisiin oikaista normaali reklamaatiotie. Pitäisikö tässä jopa käyttää julkisuutta hyväksi? 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti