Helsingin Sanomat (8.7.2012) nosti esille terveydenhuollon tietojärjestelmien kilpailutuksen ongelmat 8.7.2012. Juttu tuli esille, kun jostain kautta aktivoitui Otso Kivekkään blogikirjoitus. Itse olin kuulemassa terveydenhuollon atk-päivillä esityksen Sirius2:sta. Kirjoitin siitä blogiini samoihin aikoihin, josta ohessa on ote:
"Sirius 2 - tähti etäisellä taivaalla. HUS:n uuden
potilastietojärjestelmän alkumetrien esittely oli hieno ja puhutteleva
kahden hengen esitys: johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi ja
tietohallintojohtaja Jari Renko. http://www.kunnat.net/fi/tietopankit/tapahtumat/aineisto/atk-paivat/Luentomateriaali-2012-15/Documents/2012-05-15-00-03-Renko-Makijarvi.pdf
Kritiikki nykyjärjestelmää kohtaan oli selkeä. Samoin kriteerit uudelle
järjestelmälle tulivat hyvin esille (käyn ne läpi toisella kertaa).
Tarkoitus on tehdä HUS:n ja alueen kuntien kanssa yhteinen sosiaali- ja
terveydenhuollon järjestelmä. Tarkoitus on uusia tekemisen tavat ja
prosessit sekä rakentaa sen päälle Sirius 2-tietojärjestelmä.
Valmisteluun menee aikaa pari vuotta, kolme vuotta uuden järjestelmän
toimeenpanoon ja tulokset tulevat sitten vähin erin. Kysymys on
Mäkijärven ja Rengon mukaan toiminnan kehittämishankkeesta. Olen
aikaisemmissa blogeissani kuvannut potilaan näkökulmasta HUS:n
potilastietojärjestelmien nykytilaa sekä toimintakäytäntöjä. Nykytilan
ja Sirius2:n välinen etäisyys on tällä hetkellä samaa luokkaa kuin maan
ja Siriuksen välinen etäisyys. Nykykäytännöt ovat paperisia ja vanhoja
toimintaperiaatteita myötäileviä. Toimintojen uudistaminen on valtava
urakka. Toinen iso urakka on rakentaa järjestelmä, jossa on integtoitu
sosiaali- ja terveydenhuolto yhteen järjestelmään. Integrointi
edellyttänee myös uudenlaista lainsäädäntöä. Alustajat eivät avanneet
tätä haastetta lainkaan. Kolmas iso urakka on integroida kuntien
sosiaali- ja terveyspalvelut HUS:n erikoissairaanhoidon palvelujen
kanssa. Tässä on koekenttä, miten hoidon jatkuvuus ja tietojen tehokas
käyttö saadaan aikaan. Ja vielä on haasteena integroida toisiinsa
toiminnan muuttaminen sekä kokonaisvaltaisen järjestelmän rakentaminen.
Riskinä on mammutin nieleminen kerralla, kun paloittelulla voitaisiin
ehkä saada osavoittoja aikaan. Kysyin alustajilta, mitä
nykyjärjestelmälle tehdään. Integrointi Kanta-järjestelmään rakennetaan
samoin kuin eReseptitoimintoon. Näin potilaina joudumme odottelemaa
suurta uudistusta vielä vuosia." http://ollintuumailut.blogspot.fi/search/label/ICT%2Ftietoj%C3%A4rjestelm%C3%A4t
Otso Kivekäs nostaa esille Sitran teettämän vertailevan analyysin terveydenhuollon tietojärjestelmistä. Vertailun teki Accenture oy, joka sittemmin on lehtikirjoitusten perusteella ajautunut mainostamaan Epic-tietojärjestelmää ainoana Suomessa. Nyt kiistellään, onko Accenture ollut jo näillä vesillä analyysiä tehdessään vai onko firmalla ollut puhtaat jauhot pussissa. Helsingin Sanomien haastattelujen perusteella sekä Sitra että HUS ovat sitä mieltä, että Accenturella oli puhtaat jauhot pussissa. En tunne tältä osin asian käänteitä. Ohessa joitakin lainauksia Kivekkään blogikirjoituksesta, jossa suositellaan tarkkaa kilpailuttamista ja asiakkaan ehdotonta vaatimusta saada lähdekoodi haltuun hankkeen päätyttyä. Kannatettavaa.
"Uranuksen tilalle ollaan tuomassa uutta, kansallista yhtenäistä potilastietojärjestelmää. Sitra teetti Accenturella selvityksen
kuinka Suomessa voitaisiin yhtenäistää terveydenhuollon
potilastietojärjestelmät ostamalla ulkomailta valmis järjestelmä.
Sirius-hankkeen projektipälliköt ja lähes koko projektiryhmä olivat joko
HUSin tai Accenturen palkkalistoilla, vaikka muodollisesti hankkeen
organisoi Sitra. Käytännössä ajatus on, että uusi järjestelmä tuodaan
ensin HUSille ja sitten muualle maahan (sivumennen sanoen tämä on ihan
järkevä tapa toimia, ei siinä mitään). Selvityksessä parhaaksi järjestelmäksi todettiin amerikkalainen Epic ja toiseksi tuli myöskin amerikkalainen Cerner.
Jatkotoimenpiteinä HUS aloitti Sirius 2 -hankkeen, jossa valmistellaan
varsinaista järjestelmän kilpailutusta, ja Accenture hankki oikeudet myydä Epic-järjestelmää Suomessa (*).".........Potilastietojärjestelmän kaltainen suuri, monimutkainen ja erittäin kustomoitu tuote luo voimakkaan lock-in efektin.
Asiakas on käytännössä täysin riippuvainen lähdekoodin haltijasta, joka
voi sanella hintansa ja ehtonsa. Vaihtaminen toiseen järjestelmään vie
vuosia ja maksaa kymmeniä miljoonia. Siksi asiakkaan on hallittava
lähdekoodia itse. Toimitusehtoihin on siis lisättävä, että sairaanhoitopiiri saa
lähdekoodin hallintansa ja vapaat oikeudet ostaa kehitystyötä
järjestelmään keneltä haluaa sekä jakaa tilaamiaan muutoksia muiden
sairaanhoitopiirien kanssa. Eli Vaikka Accenture myy Epicin lisenssit
HUSille (15% kustannuksista), ylläpito ja muutostyöt (45%
kustannuksista) voidaan tilata keneltä vain. Parhaiten tämä onnistuisi vaatimalla avoimen lähdekoodin lisenssiä,
mutta tärkeimmät hyödyt saadaan vaatimalla jatkokehitysoikeus vain
itselle. Välttämätöntä on kuitenkin rikkoa yhden toimittajan
monopoliasema. Välttämätöntä on katkaista se kuristusnaru, jolla suuret
IT-talot sairaanhoitopiirejä hallitsevat.. http://vesirajassa.blogspot.fi/2012/06/epic-fail-eli-sairaaloiden-it-eilen.html
Kilpailutus on mieliaiheeni. Tämäkin esimerkki nostaa mielestäni esille muutaman oleellisen ongelman. 1. Miten voidaan rakentaa kilpailutusasetelma, jossa uudenlaisen toimintatavan päälle voidaan rakentaa innovatiivinen tietojärjestelmä?, 2. Miten voidaan luoda kipailuasetelma, jossa samalla viivalla ovat kaikki toimittajat? 3. Miten voidaan saada aikaan kilpailuasetelma, jossa vanhat olemassa olevat järjestelmät ja niiden toimittajat eivät jyräisi muiden yli? 4. Miten voidaan saada aikaan tietojärjestelmä, joka ei olisi mammutti ja jonka käyttöönotto ei veisi vuosikausia? Onko ketterällä menettelyllä terveydenhuollossa mitään mahdollisuuksia? Lisääkin kysymyksiä sinkoilee.
Aikoinaan oli ammattimaisten konsulttien (SKOL ry http://www.skolry.fi/liitto/eettiset_saannot ) eettisissä ohjeissa selvä kielto: ei saa myydä itse niitä tuotteita joita konsultoi. Kun nyt katsoin mitä ohjeet sanovat tänään niin aika pyöreästi se on nyt muotoiltu:
VastaaPoista'Puolueettomuus
7. Olla puolueeton antamissaan neuvoissa, arvioinneissa ja tekemissään päätöksissä
8. Tiedottaa tilaajalle kaikista toimeksiannon suorittamisessa ilmenevistä ristiriidoista'
Kohta 7 on juhlallisen hieno vetoomus mutta ei suoraan estä konsultoimasta edes omia bisneksiä. Ja kohta 8 edellyttää jo ilmitullutta ristiriitaa.
Erittäin kannatettavia ajatuksia, Olli; monopolia ei tosiaan saisi antaa yhdelle toimijalle. Lisäisin vielä tähän kilpailutusasiaan yhden seikan. Ennen sopimuksen allekirjoitusta pitää sopia, että tietojärjestelmän tiedot ovat asiakkaan ja että ne ovat vaivattomasti saatavissa esim. tietovarastoon siirrettäväksi. Yleinen nykytilannehan on, että 1) hankitaan kallis tietojärjestelmä 2) syötetään sinne vuosien saatossa suurilla kustannuksilla paljon tietoa. Kun tietoja halutaan kysellä tai saada ulos tietovarastosiirtoa varten, saa kuulla, että tietojärjestelmän tietokantaa ei saa kysellä ja tietokannan rakennetta ei paljasteta (liikesalaisuus) ja että otoksia tiedoista kyllä saa, mutta siitä pitää maksaa - tälle monopoliasemassa olevalle toimittajalle. Ymmärrän kyllä toimittajankin näkökulmaa, ilmaista työtäkään ei haluta tehdä. Molempien osapuolten etu on, että sopimusvaiheessa nämä asiat sovitaan kirjallisesti.
VastaaPoista