Päivystyssairaalat - laajat ja vähemmän laajat |
Keskittäminen. Keskittämisen nimeen kyllä vannotaan ainakin seuraavilla kriteereillä:
- keskittäminen minimoi hoidon ja palvelujen riskit asiakkaiden/potilaiden kannalta
- keskittäminen tehostaa palveluja ja näin voidaan karsia turhia kustannuksia
- keskittäminen turvaa riittävän osaamisen palvelujen tuottamisessa
- keskittämisen avulla voidaan valita suuremmasta asiakas/potilas-massasta sopivat tapaukset kunkin palvelun piiriin - väestövastuu
- keskittäminen turvaa tasaisen kustannusten jaon - vakuutustyyppinen perustelu eli mitä suurempi on väestöpohja, sitä parempi on kantokyky alueella suhteessa kalliisiin asiakas/potilastapauksiin.
Sosiaalipäivystys ja kytkennät muihin toimijoihin |
- palvelujen hajauttaminen turvaa palvelujen saannin mahdollisimman läheltä - läheisyysperiaate
- palvelujen hajauttaminen mahdollistaa myös nopean palvelujen saannin, kun etäisyys ei vaivaa
- palvelujen hajauttaminen vähentää "byrokratiaa" - palvelut voidaan toteuttaa kevyemmällä organisaatiorakenteella
- palvelujen hajauttaminen mahdollistaa joustavat ja helposti muuntuvat tuotantotavat suhteessa palvelujen tarvitsijoihin.
Keskitetty / hajautettu tuottaminen. Palvelujen keskittäminen voisi perustua neljään tekijän yhteisvaikutukseen: riittävä määrä asiakkuuksia per palvelu, riittävän läheltä palvelujen saatavuus ja riittävä palvelujen tuottamisen tehokkuus sekä riittävä asiakas/potilasturvallisuus - riittävä turvallisuusriskien minimointi. Palvelujen hajauttaminen voisi perustua läheisyysperiaatteeseen, jossa palvelu voidaan viime kädessä viedä kotiin saakka. Toinen näkökulma palvelujen hajauttamiseen on kilpailuun perustuva tehokkuuden haku koko järjestelmään.
Kansalaisen (asiakkaan/potilaan) kannalta palvelujen keskittäminen / hajauttaminen liittyy tietysti siihen, miten läheltä ja nopeasti päästään hoitoon ja että hoito on vielä laadukasta. Näihin argumentteihin perustuen onkin sitten rakennettu kuntiin ja kunnan osiin (kyliin, lähiöihin) palveluita.
Miksi tämä keskittämisasia on kuitenkin kuuma kysymys?
- Maakuntien määrä ja järjestäjän rooli puhuttaa. Toisessa päässä on näkemys, että 18 maakuntaa on aivan toista kuin yli 300 kuntaa järjestäjinä. Toisessa ääripäässä on näkemys siitä, että osa maakunnista on jo syntyessään väestöpohjaltaan liian pieniä. Toinen asia on maakuntien oma päätäntävalta. Sitä pitäisi olla ilman valtion tiukkaa sisältöihin ja resursseihin kajoavaa valtaa. Toinen näkemys on, että tarvitaan tiukka resurssiohjaus sekä normit palveluille. Tapaus Meri-Lappi on eräänlainen vastaisku keskitetylle vallalle. (2)
- Palvelujen keskittäminen lisää tehokkuutta ja taloudellisuutta. Sen sijaan ristiriitaiseksi on koettu sisältöihin perustuvat argumentit - kuten synnytysten keskittäminen tai leikkausten keskittäminen. Näissähän on kyse, minkälainen riski sallitaan. Synnytyksissä riskihän voi olla kaksijakoinen: etäisyys (ei ehditä ajoissa synnyssairaalaan) ja laatu (ei kyetä varmistamaan riittävän korkeatasoista laatua). Leikkauksissahan on kyse sekä osaamisesta ja siihen liittyvästä laadusta että jatkohoidosta. Riskejä ovat nämäkin.
- Yksityiset palvelut ovat myös keskittämisen kohteena. Ihanne on, että kilpailullisin periaattein tulisi palvelujen tarjoajiksi julkisten lisäksi monenlaisia yksityisiä tuottajia. Syntyisi uusia innovaatioita ja tehokkuus kasvaisi koko järjestelmässä. Asian toinen puoli on palvelujärjestelmän hajaantuminen, järjestäjän ohjaamismahdollisuuksien heikkeneminen. Niin ja siitä ei välttämättä seuraa uusia innovaatioita eikä myöskään kustannussäästöjä. (3)
- Kansalaisen kannalta keskittäminen varmistaa palveluiden tehokkaan ja vaikuttavan toiminnan, mutta saattaa etäännyttää palveluita. Valinnanvapaus on hieno asia, kunhan tietää, mitä valita ja millä kriteereillä. Kolikon toisena puolena on huoli siitä, että valintaa ei osata tehdä eikä siihen ole riittäviä tiedollisia edellytyksiä.
- Yritysten kannalta uusi avautuva tilanne on otollinen. Periaatteessa voisi syntyä uudenlaisia, innovatiivisia yrityksiä palveluiden tarjontaan. Mutta samaan aikaan pelaa kapitalismin keskittämisen lait. Suuret yritykset syövät pienet. Suurilla on pieniin verrattuna aivan toisenlaiset mahdollisuudet tehdä riski-investointeja ja odottaa kauemmin hyvien tulosten realisoitumista.
- Kuntien kannalta keskittäminen johtaa siihen, että maakunnille siirtyy palveluiden järjestäminen sekä henkilöresurssit mutta ei välttämättä rakennuksia. Koko rakentamistoiminnassa on tilanne ollut koko uudistusprosessin ajan osittain hallitsemattomassa tilassa. Riskit ovat suuria moneen suuntaan. Jääkö käsiin käyttämättömiksi tulevia kiinteistöjä. Ehditäänkö rakentaa uutta ja upeaa ja näin taata paikallisuutta.
Päivitys 18.2.2018: Juhani Lehto ja Matti Rimpelä kommentoivat tuoreeltaan juttuani FB:ssä:
Juhani Lehto: Tätä voisi pohtia myös nelikenttänä, jossa keskittäminen-hajauttamisakselin lisäksi on erikoistuminen-integraatio-akseli. Ja hajauttamisen voisi vielä jakaa desentralisointiin ja ulkoistamiseen (decentralizing/devolving). Sote-uudistusargumentaation yksi epäselvyys on siinä, että näitä käytetään koko lailla sekaisin, eikä periaatteessa erotettavissa olevina ulottuvuuksina.
Ollin kommentti: Tuli vielä mieleen kahtiajako: mittakaavaetu eli määrän ja vakioinnin taloudellisuus sekä yhdistelmäetu eli joustavuuden ja osuvuuden taloudellisuus.
Matti Rimpelä: Kovin
vähän on puhuttu hajauttamis/keskittämistulkintojen suuresta
muutoksesta 1980-luvulta 2010-luvulle. Vielä 1980-luvun lopussa
puhuttiin alueellistamisesta, yhdyskuntatyöstä, pienistä sosiaali- ja
terveysasemista asuinaluillea. Erityisen kiinnostavaa
on suurten kaupunkien sote-aluueellismiskokeilun raportin pohdinta:
"Palvelujen keskittämistä ja eriyttämistä pidettiin tiettyyn määrään
perusteltavissa, mutta liian pitkälle vietynä suuret, keskitetyt ja
erikoistuneet palveluorganisaatiot etäännyttävät asiakkaat hallinnosta
ja pää-töksenteosta ja niiden tuloksellisuus ja palvelutaso saattavat
jäädä epätyydyttäviksi. - Keskittämiseen oli ajauduttu pitkälti
hallintorationaalisista syistä. Tietotekniikan kehittyminen oli
kui-tenkin pohjan näiltä perusteluilta ja luonut alueellistamiselle
aikaisempaa suotuisammat puitteet. (STM 1987, Osa I, sivut 42-47).
Kaikki tämä on jäänyt sivuun. Tänään rakennetaan keskitettyjä ja varsin
suuria peruspalveluyksikköjä, joilla ei ole mitään yhteyttä
asuinalueisiin yhdyskuntatyöstä ja lähidemokratiasta puhumattakaan.
Uuden tietotekniikan mahdollisuudet tukea asuinalueile sijoittuvia
palveluja ovat jääneet kokonaan oois kehittämiskeskustelusta.
Hallintorationaalisuus on voittanut 6-0 ilman mitään syvempää
analyysiä/argumentointia. Eikä edes ole kysymys 'hiikivästä
muutoksesta', josta Raija Julkunen puhui vuonna 2001 analysoidessaan
1900-luvun lopun hyvinvointipolitiikkaa. Läpinäkyvä 180 asteen käännössä
peruspalvelujen järjestämislogiikassaa ilman ainoatakaan kunnon
analyysia muusta kuin hallintorationaalisuuden kannalta. Vai enkö vain
ole huomannut? Onko jotakin olennaista jäänyt lukematta?
Viitteet
(1) Synnytysten, leikkaustoiminnan ja päivytystoiminnan keskittäminen - erikoissairaanhoidon keskittäminen:
https://yle.fi/uutiset/3-10076502
http://alueuudistus.fi/erikoissairaanhoito-ja-paivystys
(2) Tapaus Meri-Lappi: https://ollintuumailut.blogspot.fi/2017/12/meri-lapin-ja-meri-mehilaisen-tarina.html
(3) Arviointineuvosto vielä peräänkuuluttaa vaikutusten arviointia valinnanavapauslainsäädännön valmistelussa:
http://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/10616/arviointineuvosto-luonnoksesta-laiksi-asiakkaan-valinnanvapaudesta-sosiaali-ja-terveyspalveluissa-arvioita-uudistukselle-asetettujen-tavoitteiden-saav
Ymmärrän, että sairaalat ovat suuria asioita ja valta ja raha pitävät ne framilla. Mutta. Miten edistetään kuntatasollla tapahtuvaa sairauksia ennaltaehkäisyä ja terveyden edistämistä, kiinostaako se enää ketään? Entä, miten sote edistää sitä "vanhaa ihmisläheistä systeemiä", että voisin käydä saman, tutun lääkärin kotivastaanotolla? Ja vasta hänen kirjoittamalla lähetteellä mennä hoitotehtaaseen. Minusta soten alkuperäinen idea asiakaslähtöisestä ajattelusta on jo kuopattu. Harmi. Puhumattakaan työterveyshuollosta joka vasta eriarvoistaa ihmisten terveydenhoitoa ja jota rahoitetaan monista eri lähteistä. Miksi sen roolista ei puhuta sanaakaan? Koska, kok.
VastaaPoista