Kanta on ainutlaatuinen ratkaisu soten tiedonhallinnassa. Ei taida löytyä toista vastaavaa ratkaisua maailmalta. Kantaa on myös rakennettu ainutlaatuisen kauan ja siihen on satsattu resursseja melkoisesti. Kantan syntyhistoria on rajoittanut sen käyttöä ja käytön laajentamista. Se on alunperin rakennettu digitaaliseksi vastavoimaksi paperiarkistoille. Siitä johtuu myös Kantan kehityskaari. Paperipohjaisen järjestelmän siirto digitaaliseen muotoon on myös siirtänyt vanhoja työtapoja mukana. Kantasta on tullut sähköinen tapa arkistoida potilasasiakirjoja ja jatkossa myös sosiaalihuollon asiakastietoja. Näin on syntynyt erillinen tietovarasto, johon on tosin rakennettu toimiva tiedonsiirto- ja hakumenettely. Se on myös erillinen suomalaisesta rekisterimaailmasta, jota kehutaan myös ainutlaatuiseksi tietojen varastointitavaksi. Näin myös THL:n ja osittain myös muiden toimijoiden rekisteriratkaisut ovat vuosikausia, vuosikymmeniä eläneet omaa elämäänsä. Ei ole yhdistetty toisiinsa rakenteista ja tekstipohjaista ei-rakenteista tietoa koko tiedonhallinnan prosessissa. Ei ole kyetty integroimaan tietovarantoja kattavasti keskenään. Ei ole onnistuttu täyttämään tiedon tarpeen katvealueita - kuten laatutietoa tai kattavaa indikaattorityötä tehokkuuden ja vaikuttavuuden mittaamiseen. Kanta ei ole onnistunut muuttamaan riittävästi vallitsevaa markkinatilannetta tietojärjestelmissä. Tosin nykyiset markkinoilla olevat tietojärjestelmät joutuvat sertifioimaan itsensä Kanta-yhteensopiviksi, mutta silti Kanta on ulkopuolella tietojärjestelmien ja toiminnan ytimestä.
Soten ATK-päivät 2019 antoivat osin toivoa uudenlaisesta ratkaisuarkkitehtuurista. Osittain päivät antoivat sysäyksen entiselle menolle. STM:n Riikka Vuokon alustus Kanta-nykytilasta ja skenaarioista vahvistaa tuota näkemystäni.(2). Monelta osin Kanta on vasta toissijainen tiedonlähde tai tietovarasto ensisijaisille potilas/asiakastiedoille. Kansalaisen kannalta Kanta on edelleen paikoin epäluotettava, koska ei ole varmuutta sen tietosisällön ajantasaisuudesta. Myös asiakirjapohjainen ratkaisu vaikeuttaa ns. pitkittäisseurantaa. Jokainen tapahtuma on oma tekstidokumenttinsa. Näin on myös ymmärrettävää, että "ammattihenkilöt eivät tarkista säännönmukaisesti potilaidensa tietoja Kannasta" (sitaatti STM:n alustajan kalvosta).
Jokela, Sote-ATK-päivät 2019 (3) |
Jokela, Sote-Atk-päivät 2019: APTJ-hankkeet (3) |
Pitkällä kokemuksella tiedän ja itse asiassa arvaan myös, että tälle esittämälleni visiolle on esitettävissä lukuisa määrä vasta-argumentteja. Nopeasti tulee mieleen seuraavia:
- olemassa olevia tietojärjestelmiä ei voida uudistaa yhdellä kertaa
- APTJ-tiedot ovat vain osa palveluntuottajien, palvelunjärjestäjien tarvitsemista tiedoista
- eri tietojen integrointi yhdeksi kokonaisuudeksi on "valtava integraatiourakka"
- meneillään olevat uudistukset ovat jo niin pitkällä, että uutta suuntaa ei voi ottaa
- valtakunnallisten rekisterien tiedonhallintaprosessit ovat niin pitkälle hiottuja, että samaan tulokseen uudella ratkaisulla on kallis ja hankala päästä
- Kela saisi yliotteen tiedonhallinnasta - mm. THL jäisi toissijaiseksi toimijaksi
- Jne.
- tiedon laatu tarkistetaan aidossa ympäristössä sitä luodessa ja hyödynnettäessä
- sama tietoperusta on hyödynnettävissä kaikkialla Suomessa niin ensisijaiseen kuin toisiokäyttöönkin
- kattava tietovaranto antaa mahdollisuudet erittäin monipuolisiin tietotuotteisiin ja tutkimusaineistoihin
- tietovaranto mahdollistaa kaikenlaiset uudet analyysimenetelmien käytöt ja hyödyntämiset
- tietovaranto toimii erilaisten IT-innovaatioiden lähteenä, koska tietoa on tarjolla niin rakenteisessa kuin tekstimuodossa
- päällekkäinen tiedonkeruu loppuu tai ainakin minimoituu
- Kantassa on jo pitkään koeteltu tiedonsiirtoprotokolla ja siihen liittyen on kehitteillä myös rakenteellisen tiedon lisääminen
- Kantaan liittyy kattava ereseptikeskus sekä jatkossa myös kattava sosiaalihuollon osuus (Kansa)
- Jne.
Päivitys 14.5.2019: Juha Muinonen kommentoi Linkedinin puolella seuraavasti:
Viitteet
(1) STM-tiedote: Toisiolaki mahdollistaa sosiaali- ja terveystietojen tietoturvallisen käytön
Sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä on säädetty erillinen laki (ns. toisiolaki). Eduskunta hyväksyi lain täysistunnossaan 13.3.2019 ja presidentti vahvisti lain 26.4.2019.
Toisiolain tavoitteena on mahdollistaa sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnassa sekä sosiaali- ja terveysalan ohjaus-, valvonta-, tutkimus- ja tilastotarkoituksessa tallennettujen henkilötietojen tehokas ja tietoturvallinen käsittely. Lisäksi tavoitteena on turvata yksilön luottamuksensuoja sekä oikeudet ja vapaudet henkilötietoja käsiteltäessä.https://stm.fi/sote-tiedon-hyodyntaminen
(2) Riikka Vuokko: Mitä on saatu aikaan digiagendassa?, Kanta-skenaariot, esitys Sote-ATK-päivillä 2019
https://koulutus.fcg.fi/Portals/2/S11-VuokkoRiikka.pdf?ver=2019-05-10-124221-303
ks. myös: https://stm.fi/sotetiedonhallinta/kanta-palvelujen-kehittaminen
KANTA-SKENAARIOT: HUOMIOITA NYKYTILASTA
•Kanta-palvelut ovat laajentuneet jatkuvasti 2010-luvulla, mutta Kannan nykyisiä ominaisuuksia ei hyödynnetä riittävästi. Ammattihenkilöt eivät tarkista säännönmukaisesti potilaidensa tietoja Kannasta.
•Terveydenhuollon ja sosiaalihuollon rekisterien yhteentoimivuudessa on kehitettävää, jotta saataisiin asiakkaan kokonaiskuva ja palveluja voitaisiin kohdistaa paremmin.
•Tietojen toisiokäytön tehostaminen vaatii kansallista ohjausta. Tiedon hyödyntämiseen on asetettu tavoitteita, mutta ei vielä riittävästi toteutusta ohjaavia linjauksia.
•Sote-toimijakentän muutteessa yhä suuremmaksi haasteeksi nousee tietojärjestelmien kyky joustaa erilaisiin palvelutarpeisiin ottaen huomioon sote-kentän muutokset ja toimintamallien kehittämisen.
•Omakannan käyttöön liittyy alueellisia ja toimijakohtaisia eroja, sillä organisaatiot käyttävät Omakantaa ja ohjeistavat asiakkaita sen käytöstä eri tavoin, esim. laboratorio-tai kuvantamistuloksia lisätään Omakantaan vaihtelevasti.
- Tästä asiasta tein blogikirjoituksen omien käyttökokemusteni perusteella 1.8.2017: https://ollintuumailut.blogspot.com/2017/08/omakannan-kaytettavyys-ja-luotettavuus.html
KANTA-SKENAARIOT: KEHITTÄMISTAVOITTEET
•Kanta tukee terveys-ja hyvinvointihyödyn syntymistä ennaltaehkäisevällä ja tunnistavalla tavalla. •Kanta vahvistaa mahdollisuuksia omahoitoon ja kansalaisen aktiiviseen rooliin omien terveys-ja hyvinvointitietojensa tuottamisessa, ylläpidossa ja hallinnoinnissa.
•Ammattihenkilöillä on käytössä hoidossa tai palvelussa tarvittavat tiedot kattavasti, ajantasaisesti ja luotettavasti. Kanta tukee tiedon vaihtoa ja moniammatillista yhteistyötä.
•Kanta mahdollistaa tiedon toisiokäyttöä, mm. tiedolla johtamisen, ohjauksen, valvonnan ja tutkimuksen tarkoituksiin.
•Palveluiden kehittäminen tapahtuu ekosysteemimäisesti, ja keskittäminen ei jäykistä ekosysteemiin sisältyvien tietojärjestelmäpalveluiden kehittämistä.
KANTA-SKENAARIOT: ESIMERKKEJÄ
•Kanta tietovarastona sisältäisi ammattihenkilöiden tuottamat asiakas-ja potilastiedot; vahvuutena tiedon yhteentoimivuus ja keskitetty tiedonhallinta; puutteena asiakkaan kokonaiskuva, jos tieto pistemäistä ja jos asiakkaan itse tuottama tieto ei mukana.
•Kanta vuorovaikutusalustana mahdollistaisi laajan tietopohjan hyödyntämisen ja vahvistaisi asiakkaan aktiivista roolia; vahvuutena parempi kohdentaminen ja yhden luukun periaatteen toteutuminen; mahdollistaisi palveluiden ja sovellusten rakentamista yhteisen alustan päälle; puutteena tiedon laatu ja kattavuus, uhkana digisyrjäytyminen.
•Kanta asiakas-ja potilastietojärjestelmänä tarjoaisi minimi-APTJ-toiminnallisuudet; hyötyinä olisi mahdollisuus kustannustehokkuuteen, hyvään tiedon hyödyntämiseen ja käytön valvontaan, heikkoutena osapuolten sitouttaminen ja alueellisten tai ammattiryhmäkohtaisten erityispiirteiden toteuttaminen; epäselvää, miten tukisi asiakasta.
(3) Antti Jokela: Asiakas- ja potilastietojärjestelmien tulevaisuus, esitys Sote-ATK-päivillä 2019; https://koulutus.fcg.fi/Portals/2/S00-Jokela.pdf?ver=2019-05-03-143933-627
(4) Mikko Rotonen:Tiedon keräämisestä ja raportoinnista tiedon jalostamiseen, oppimiseen, vuorovaikuttamiseen, esitys Sote-ATK-päivillä 2019, Mikon mallissa on vielä voimissaan maakuntahallintoratkaisu ja noin kymmenen tietoaltaan ratkaisumalli.
https://koulutus.fcg.fi/Portals/2/S11-RotonenMikko.pdf?ver=2019-05-10-124050-113