11 kirjaa löysin tunnisteella "kirja-arviot" blogikirjoitusteni joukosta.
Totuus on ollut vuoden 2017 puolella ja ennenkin kova sana. Voidaan puhua myös
suhteellisesta totuudesta tai suhteellisesta tiedosta. Voidaan viedä suhteellisuutta vielä eteenpäin puhuttaessa ennusteista. On kuitenkin tullut esille myös
valheen tie, jossa syyttelyn kohteena ovat valemediat mutta myös vaikuttajahenkilöt. Selvästi valheen ulkopuolelle sijoittuvat kaikenlaiset
tarinat. Tässä 11 kirjan kokonaisuudessa on yksi selkeästi tarinaksi luokiteltava kirja. Ja sitten on nämä kuivat selvitykset, raportit sekä tutkimukset, jotka tähtäävät totuuteen tutkitun tiedon avulla. Niitähän löytyy vaikka ja kuinka -olkoon tämä otos yksi kirja. No Tietoasiantuntija-lehti ei nyt ole kirja, mutta kyllä se on sen väärtti. Tällaisia asioita tulee mieleen 11 kirjasta ajatuksia lainaten, tulkiten ja soveltaen:
"Puhun niin totta kuin osaan" on lainaus
poliitikolta. Kuitenkin poliitikon osaaminen voi olla juuri
päinvastaista. Voitaisiin sanoa, että puhun sellaista muunneltua
totuuttua, kuin syvempien tarkoitusperieni kannalta on
tarkoituksenmukaista. Tai ymmärrän totuuden omalta kannaltani.
"Politiikka alkaa siitä, mihin faktat loppuvat". Tässäkin voidaan
tulkita, että poliitikot käyttävät faktoja hyväksi politiikassa.
Mielestäni ne eivät ole erillään vaan sisällä politiikassa eri tavoin.
Koska nämä "faktat" ovat sisällä politiikassa ja niitä tulkitaan monin
tavoin, on syntynyt epäluottamus eri osapuolten kesken. Onko tämä nyt
sitten luottamuksen jälkeistä aikaa, kuten kirjan kirjoittajat toteavat.
https://ollintuumailut.blogspot.fi/2017/12/puhun-niin-totta-kuin-osaan-ja-sote.html
|
Arvioitu 10.2017 |
"Kriittinen relativismi."Totuuden jälkeinen aika
liittyy Antti Hautamäen ajatusmaailmassa totuuden suhteellisuuteen.
"Totuuden
jälkeisen ajan ongelma on siinä, että niin moni pitää subjektiivisia
käsityksiään ("musta tuntuu") yhtä varmoina tai hyödyllisinä kuin niitä
käsityksiä, jotka ovat hyvin perusteltuja ja asiantuntijoiden yhteisön
hyväksymiä. Määrittelenkin objektiivisen tiedon tietyn yhteisön
hyväksymäksi ja perustelemaksi tiedoksi. Tieto on siis yhteisöllinen
käsite." Totuuden Antti puolestaan tiivistää seuraavasti:
"Totta
on se, mikä on yhtäpitävää objektiivisen tiedon kanssa ja epätotta se,
mikä on ristiriidassa objektiivisen tiedon kanssa. Tästä seuraa se, että
totuus ei ole absoluuttista, koska objektiivinen tieto muuttuu.
Totuuden jälkeisessä ajassa tarvitsemme kriittistä relativismia, joka
punnitsee ja vertaa kriittisesti erilaisia näkökulmia." Vaarat vaanivat, vaikka ottaisimme onkeen Hautamäen kriittisestä
relativismista. On monia vaaroja edessä. Kaksi ääripäätä ovat usko
faktoihin ja usko omiin näkemyksiin. Jos usko faktoihin natsaa vielä
yhteen omien näkemysten kanssa, saatetaan harhautua pois kriittisen
relativismin polulta.
Vaarat vaanivat myös faktojen ja uskomusten
"kuplissa". Tällaisia kuplia voivat saada aikaan voimakkaat mielipiteen
muodostajat. Mutta kyllä somekin luo kuplia. Monelle tuttu some
Facebook toimii tavalla, jossa syntyy samanmielisten kuplia. Tai Twitter
luo kuplia, kun sanoman pitää olla tiivis ja sillä pitää olla
seuraajien verkosto. Tai suljetut someryhmät luovat kuplia, joihin
ulkopuolelta ei ole mitään vaikutusmahdollisuuksia.
https://ollintuumailut.blogspot.fi/2017/10/fakta-fiilis-fiktio-vakavaa-puhetta.html
3.1.2018: Nyt Tietoasiantuntijalehti on myös netissä luettavissa. Niin tämäkin Antti Hautamäen kirjoitus, jota kommentoin blogissani. http://tietojohtaminen.com/sites/default/files/tietoasiantuntija-lehti_4_17_verkko.pdf
Kiireen anatomia ja lääkkeet. Ajankäyttö ja kiire liittyy työyhteisössä johtamiseen, mutta myös itse
työprosesseihin. Työprosesseja on tutkittu ja kehitetty 1900-luvun
alkupuolelta jo taylorismin kulta-ajoilta. Työntutkijat ovat mitanneet
ja mallintaneet työprosesseja. Henkilöstö organisaatioissa on
suhtautunut monella tapaa työntutkijoihin, koska uhkana on ollut työn
kuvan muutos tai jopa töiden loppuminen. Kellokalleista on puhuttu.
1980-luvulta lähtien on löydetty uusia työprosessien
kehittämismenetelmiä. Lean-oppi on tuon ajan tuotos, joka lähti
liikkeelle autoteollisuudesta (Toyota). Nyt Lean-oppi on levinnyt myös
sosiaali- ja terveydenhuoltoon. Myös yleensä asiantuntijatyöhön tätä aatetta on
levitetty.
https://ollintuumailut.blogspot.fi/2017/09/kiireen-anatomia-ja-laakkeet.html
|
Arvioitu 7.2017 |
"Solidaarisuuskoneen maailmat." Kodin maailmassa on keskeistä luottamus. Soteen sijoitettuna on
kyse kahdenlaisesta luottamuksesta: 1. luottamus siitä, että palvelua,
hoitoa saadaan kun tarve on olemassa, 2. palvelu, hoito on luotettavaa -
osaavissa käsissä. Mitä pidemmälle on tultu soteuudistuksen eri
tuotantokausissa, sitä enemmän ovat kansalaiset ryhtyneet epäilemään
uudistuksen luotettavuutta. Usko uudistuksen voimaan on koetuksella.
Inspiraation maailmassa sote on ollut kaikki viisi
tuotantokautta. Inspiraatiot ovat nousseet esille hallitusten
kompromisseista, yön myöhäisistä sopimuksista, mutta vähemmän
asiantuntijoiden, tutkijoiden vaihtoehtoisista malleista. Inspiraation
lähteenä eivät ole myöskään olleet kokeilut, vaikka vallitseva mantra on
kokeilukulttuuri niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla.
Teollisuuden maailmassa on tehokkuus, mitattavuus ja laskenta
valttia. Mutta onko tämäkään maailma kirkkaana johtotähtenä. Tutkijat
ovat kyllä tehneet vuosien varrella erilaisia tehokkuuslaskelmia, mutta
ne ovat olleet erillisiä, palvelukohtaisia. Ns. kokonaistehokkuutta ei
ole tutkittu ja laskettu. Kansainväliset vertailut kertovat kuitenkin,
että Suomi sotejärjestelmänä toimii varsin tehokkaasti. Kuten Liukko
totesi, tehokkuus ja kilpailu eivät ole välttämätön parivaljakko. Tätä
välttämättömyyttä on kerrottu erityisesti tässä viidennen tuotantokauden
sotessa. Myös tietojärjestelmät ovat tilassa, jonka perusteella
kokonaisvaltainen tehokkuusmittaus ei ole mahdollista.
Kansalaisuuden maailmassa kollektiivinen etu on ytimessä.
Tässäkin on kommentoitavaa. Nykyinen sote ja sen edeltäjät eivät ole
parhaalla mahdollisella tavalla tukeneet kollektiivista etua.
Hyvinvointi- ja terveyserot ovat suuret samoin kuin palvelujen alueellisen saatavuuden erot. Kollektiivinen etuhan vaatisi yhtäläisiä
mahdollisuuksia eri kansalaisille. Nythän näyttää siltä, että tämä
viidennen tuotantokaudenkaan soteuudistus ei ratkaise kollektiivista
etua. Jos rakennetaan vielä tiukka vastakkainasettelu kansalaisuuden ja
markkinoiden välille, siinä helposti on häviäjänä kansalainen.
Markkinoiden maailmassa raha on käskijän roolissa. Sotemaailmassa
on moneen kertaan yritetty todistaa, että sotemarkkinat ovat
korkeintaan kvasimarkkinoita. Sotemaailmassa on kolme tekijää: kysyntä,
tarve ja tarjonta. Normaaleilla markkinoilla pelataan
yksinkertaisemmalla yhtälöllä: kysyntä ja tarjonta. Kyse on tässä
kokonaisuudessa hienosti sanottuna tiedon ja osaamisen asymmetriasta. Me
kansalaisina, asiakkaina ja potilaina joudumme ainakin toistaiseksi
tukeutumaan ammattilaisiin varsinaisen tarpeen arvioinnissa. Pelkkä
kysyntäosaaminen ei riitä.
Maineen maailma on ollut nykysotessa kuin kaikkien
tuotantokausien uudistushankkeissa lopulta keskeinen. Milloin on ollut
kyse poliittisesta maineesta, milloin henkilökohtaisesta sellaisesta.
Viimeisin maineen puhdistusoperaatio oli perustuslakivaliokunta pitkinä
80-sivun lausuntoineen melkoisena hallituksen maineen kolhijana.
Poliitikkojen maine viidessä soteuudistuksen tuotantokaudessa on ollut
tosi kovilla.
https://ollintuumailut.blogspot.fi/2017/07/nykyisen-ja-tulevan-soten-perusta-on.html
|
Arvioitu 7.2017 |
Digimuutos sisältää
viisi kategoriaa: 1. strategia, 2.
teknologia, 3. markkinat, 4. globaalit megatrendit, 5. paikallinen ja
kansainvälinen viranomaisten rajoittava tai mahdollistava sääntely. Digimuutos pitää saada aikaan seuraavilla
viidellä keinoilla:
1. tavoita asiakaskokemus, 2. luo uudet tuotteet ja palvelut, 3. aikaan
saa kulttuurimuutos, 4. rakenne (liike)toiminnallesi kilpailuetu, 5.
rakenne kannattavaa liiketoimintaa. Digimuutos koostuu seuraavista
viidestä tehtävästä:
1. yhteinen näkemys, 2. organisoituminen, 3. kyvykkyyksien luominen, 4.
asiakaskokemuksen kerääminen ja hyödyntäminen, 5. digitaalisten
liiketoimintamallien luominen. Digimuutos edellyttää seuraavat
viisi kyvykkyyttä:
1. muutosasennetta, 2. kykyä lukea muutoksen tiekarttaa, 3. kyvykkyyttä
varmistaa, että oman organisaation muutosvauhti vastaa
toimintaympäristön muutosta, 4. työyhteisön ja sidosryhmien sitoutuminen
muutokseen. Digimuutoksen kypsyysarvion voi tehdä kuka tahansa. Kyvykkyysarvion pohjalta muutoksentekijä voi
leimautua viidellä tavalla:
1. resistentiksi: digitaalisuus ei ole mahdollisuus, 2.
tunnustelijaksi: digitaalisuus on mahdollisuus, mutta käytännön
toimintamahdollisuudet ovat vähäiset, 3. pelaajaksi: toimenpiteet
johtaneet konkreettisiin tuloksiin, 4. digitalistiksi: synnyttää
jatkuvasti uutta ja kehitys on johdettua, 5. distruktiivikoksi: uudistaa
toimintaa ja on uhka kilpailijoille.
Ollin leima taitaa jäädä resistentin ja tunnustelijan
välimaastoon. Mutta nykyisessä palkkatyössäni koen olevani jotain
pelaajan, digitaalisen ja distruptoivan välimaastosta.
https://ollintuumailut.blogspot.fi/2017/07/digimuutoksen-20-periaatetta-10.html
|
Arvioitu 6.2017 |
"Konsulttidemokriassa" kritiikin puute. Epäilyttää myös yksittäisten esimerkkien
kritiikitön kuvaaminen. Kritiikittömyys liittyy myös valittujen
haastateltavien kritiikittömään tulkintaan. Eniten huolta minulle tuotti
Valtiontalouden tarkastusviraston toimien siteeraaminen. Kyseiset
siteeratut henkilöt ovat siirtyneet elämässään eteenpäin. Tuona kirjan
kirjoittamisen aikoina ja ennen sitä minua ärsytti VTV:n tarkastustapa,
joka oli ajatustavaltaan jostain vuosikymmenten takaa. Haetaan esille
virheitä, julkistetaan ne suurella mediakohulla ensin lehdistöön ja
sitten vasta kohteilleen. Itse olen ymmärtänyt, että yleisesti
tarkastustoimi on muodostanut uutta kulttuuria, oppivan organisaation
kulttuuria. Yritin pienenä virkamiehenä usein ehdottaa, että VTV
kokoaisi tarkastustensa havainnoista ehdotuksia esimerkiksi
hankintalainsäädännön ja hankintamenettelyn uudistamiseksi. Sellaisia
ehdotuksia en ole nähnyt. Aineistoahan olisi kasa päin. Tietysti
virkamiehenä ärsytti VTV:n asenne. Virkamiehet ovat itsekkäitä,
osaamattomia tyhmyreitä, jotka käyttävät omaksi edukseen hyväksi kaikkia
hankinnan porsaanreikiä. Uusi VTV:n pääjohtaja saattaa tuoda uusia
tuulia. Uskon ja toivon niin, kun olen myös ollut tilaisuuksissa
kuulemassa hänen ajatuksiaan.
https://ollintuumailut.blogspot.fi/2017/06/konsulttidemokratia-vielakin-voimissaan.html
|
Arvioitu 5.2017 |
"Robottien kokoistus." Martin Ford piirtää myös tulevaisuuden visioita - varsin synkkiä
sellaisia. Tulkitsisin itse Martinin visioiden lähtökohdiksi ihmisten,
organisaatioiden, kansakuntien osa-optimoinnin. Tuottavuus, tehokkuus ja
uudet teknologiat nähdään positiivisina utopioina, kun niitä
tarkastellaan yksi kerrallaan. Yhdistettäessä nämä utopiat kansakuntien
tasolle saadaan aikaan synkkiä tulevaisuuden kuvia. Palkkatyö vähenee,
kun työ siirtyy roboteille - älykkäille roboteille. Ensin häviävät
kaikki tarkkaan automatisoitavissa olevat työtehtävät. Lopulta muuttuu
koko yrityskulttuuri. Uhkana on, että ei ole enää ihmisille edellytyksiä
kuluttaa. Eriarvoisuus keskittää varallisuutta harvojen käsiin, mutta
tätä kautta ei saada kuluttajia lisää. Uhkana on maailmanlaajuinen
taloudellisen toimeliaisuuden loppuminen. Synkkää puhetta. Martin Fordin
vastalääke on perustulotakuu. Tässäkin järjestelmässä Martin näkee
monia ongelmia. Ehkä noiden ongelmien läpikäynti voisi olla hyödyksi
myös suomalaisesta perustulokokeilusta vastaaville tahoille.
https://ollintuumailut.blogspot.fi/2017/05/robottien-kukoistus-positiivisia-ja.html
|
Arvioitu 4.2017 |
"Uuden maailman katu". Viehätyin Markus Leikolan metodiin, miten hän sovittaa yhteen historian suuret
käänteet ja yksilöiden ratkaisut. Markus piirsi historianselityksensä -
tietysti fiktiivisen sellaisen - samaistumalla suurhenkilöiden ja
kuviteltujen henkilöiden ajatusmaailmaan, päätösten motiiveihin. Uuden
maailman kadussa kuljetaan merkkihenkilöiden mukana vuodesta 1912
nykyaikaan ja ehkä hiukan tulevaisuuteenkin.
Markuksen metodi voisi ehkä toimia jossain muussakin yhteydessä -
tietysti esimerkiksi SOTEssa. Vakavasti ottaen metodi muistuttaa
tarinamenetelmää, tapausmenetelmää. Menetelmässä kuvataan jokin
tapahtuma tarinana ja saadaan näin todellisuutta animoiva kuva
prosessista. Esimerkiksi tietojärjestelmähankkeissa käytetään usein
tällaista menetelmää määrittelyvaiheessa. Tavoitteena on aidonoloisten
tapausten avulla saada selvillä, mitä tietojärjestelmältä odotetaan sen
käyttäjän kannalta. Tätä menetelmää voitaisiin myös soveltaan
SOTEuudistukseen. Voitaisiin aidosti mennä johonkin "katkeamattomaan
palveluketjuun" sisälle henkilönä ja ryhtyä toimimaan SOTEn
ihmeellisessä maailmassa. Voitaisiin vaikkapa sama ketju käydä läpi
"surkeassa" nykyratkaisussa ja uutuuttaan hohtavassa "uudessa
ratkaisussa".
https://ollintuumailut.blogspot.fi/2017/04/uuden-maailman-katu-voisiko-olla.html
Totuus ja vale. Tammikuussa on julkaistu artikkelikokoelmana kirja "Kaikki Vapaudesta" (Gaudeamus 2017) Tieteiden päivien yhteydessä.
Sami Pihlström analysoi Orwellia artikkelissaan "Valtion vallan rajat: orwellilaisia opetuksia" (ss. 141-154). Artikkelissa kuvataan totaalinen aivopesu eli miten voidaan toinen saada uskomaan epätodet ajatukset tosiksi. Orwellin maailmassa totuuksien tavoitteleminen on käynyt jopa mahdottomaksi.
"Vaaliessamme
vapautta uskoa siihen, mitä itse vilpittömästi pidämme totena, vaalimme
myös totuuden käsitettä itseään, toden ja epätoden välistä erottelua.
Samalla oletamme, että totuus on uskomuksestamme riippumatonta ja että
voimme erehtyä sen suhteen. Ilman vapauden ja totuuden käsitteitä emme
oikeastaan voi lainkaan toimia, emme muodostaa maailmaa koskevia
käsityksiä, emme edes ajatella. " (s.153) Emmi Itäranta nosti
myös taannoin esille totuuden haasteen HS:ssä. Emmiä koskevan artikkelin
ingressissä todetaan seuraavaa: "Valeuutiset ovat vaarallisia. Mutta
niin on myös puhe siitä, ettei
tosiasioilla olisi enää merkitystä, kirjoittaa Emmi Itäranta vuoden 2016
kirjailijapuheenvuorossa."
Bloggarin totuus. Itse bloggarina pohdin totuuden kysymystä seuraavasti: Lähtökohtana on kriittinen ennakkoasenne yhteiskunnallisissa
kysymyisissä erilaisiin
teorioihin, väittämiin, ”faktoihin”, ”tosiasioihin”,
välttämättömyyksiin. Sen
sijaan, että vain kerätään ja varastoidaan tietoa ”ämpäriin”, tiedon
taustoja
pitäisi aina asettaa kyseenalaiseksi. Vallitseva tiedonkäsitys näkee
tiedon
välittömänä, suorana, puhtaana informaationa. Ymmärrän puolestani
olemassa
olevan tiedon vallitsevista teorioista muodostuvana näkymänä
todellisuuteen.
Kestävimpiä teorioita ovat tutkimustulokset, mutta nekin asetetaan
jatkuvasti
kritiikille alttiiksi tutkimuksen kentässä. Vähemmän kestäviä teorioita
ovat
erilaiset uskomukset, ennakkokäsitykset, väittämät. Usein tällaiset
kevyemmät
teoriat, joita myös kutsutaan ”tosiasioiksi”, vahvistuvat toistojen
avulla. Kannattaa siis näinä aikoina ajatella ja haastaa ylhäältä päin
annettua todellisuutta vaikkapa Jussin, Samin ja Emmin tapaan. Haastoin
itse tammikuun blogikirjoituksissani seuraavia aihekokonaisuuksia.
https://ollintuumailut.blogspot.fi/2017/02/tammikuun-2017-saldo-totuus-on-kovilla.html
|
Arvioitu 2.2017 |
Palveluintegraatioselvitys valmistui
Tampereen yliopiston tutkijoiden tekemänä 10.1.2017. Vähän on tätä
selvitystä referoitu. Oli muuten aika napakka, kriittinen. Taustalla oli
ulkomaisten tutkimusten ja selvitysten ns. meta-analyysi sekä
kotimaisia asiantuntijahaastatteluja. Selvityksen avain on asiakkaan -
palvelun - tiedon integraatio. Tiedon on kuljettava, mutta nyt se ei
kulje riittävästi. STM:n tiedotteen ensimmäiset virkkeet ovat seuraavat: "Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen ja
tietojärjestelmien kokonaisvaltainen yhteensovittaminen on
sote-uudistuksen tärkein tavoite. Uudistuksen tavoitteiden saavuttaminen
edellyttää, että rakenteellisten uudistusten lisäksi integraatiota
edistetään erityisesti asiakkaiden ja työntekijöiden näkökulmasta." Avain on johtaminen ja tahtotila saada aikaan muutos.
Toinen avain on asiakaslähtöisyys, joka on tämänkin selvityksen mukaan
yleisesti tiedossa, mutta ei riittävästi otettu huomioon. Kolmas avain
on kokonaissuunnittelu. Kun kokonaissuunnittelu ontuu, ontuu myös tiedon
siirron protokollat. Ajaudutaan sähköisen, paperisen ja
muistelumaailman ristisiitokseen. Pahimmillaan tästä voi seurata
asiakas / potilasturvallisuusriskejä tai jopa haittatapahtumia.
Parhaimmillaan se on jopa hieman koominen osa sinänsä hyvää ja
laadukasta palvelua - ns. inhimillinen muistamis/unohtamisosio palvelun
vuorovaikutuksessa. Jos jokin asia (tutkimus tai perustieto) puuttuu, se
voidaan korvata uudella vastaavalla tiedolla. Onhan se tietysti
tehotonta, kun kertakirjaus olisi avainasia. Huoleni
on, miten saadaan integroitua terveydenhuollon korkean teknologian
mukanaan tuoma tieto asiakastiedon kanssa ajantasaisesti, laadukkaasti
ja ilman turhia toistoja. Toinen huoleni liittyy sosiaalihuoltoon, jossa
systemaattisen tiedon keruun traditiot ovat heikot terveydenhuoltoon
verrattuna. Ja kolmas huoleni on aikataulu. Miten ihmeessä saadaan
tiedonhallinta ja sotejärjestelmäuudistus samaan aikaan kotiin? https://ollintuumailut.blogspot.fi/2017/02/tieto-soteintegraation-avain-tyosarkaa.html
|
Arvioitu 1.2017 |
Tutkimustoiminta
ei ole aluepolitiikkaa. Ote STM:n tiedotteesta:
"Soininvaara
esittää perustettavaksi maakuntien sosiaali- ja terveyspalvelujen
tutkimuslaitosta (Masote). Masoten tehtävänä olisi tuottaa tietoa sosiaali- ja
terveyspalvelujen tuottavuuden ja vaikuttavuuden parantamiseksi. Laitos
sijaitsisi viidellä yliopistopaikkakunnalla Helsingissä, Turussa,
Tampereella, Kuopiossa ja Oulussa. Laitoksella olisi yksi
valtakunnallinen johto. Helsingin toimipisteen tulisi sijaita samassa
talossa THL:n kanssa." Aluenäkökulma on eräs osa tutkimustoimintaa ja
myös pysyvää tilastointia ja raportointia. (ks. oheinen kuva Ollin
hyllystä löytyneistä raporteista). Tärkeätä on, että
tällainen raportointi on vertailukelpoista. Alueita on voitava verrata
keskenään. Tiedon laadun ja puolueettomuuden on oltava ensisijainen
lähtökohta. Sama koskee myös verrattaessa palvelujen tuottajia
keskenään. On voitava rakentaa sellaiset mittarit, jotka toimivat yhtä
hyvin julkisiin, yksityisiin kuin järjestöpohjaisiin palvelujen
tuottajiin. Kansalaisen ja palvelujen tuottajan kannalta kaikki toiminta
pitää olla yhdenvertaista. Yhdenvertaisuus ja aluepolitiikka eivät
välttämättä ole paras parivaljakko. Organisoinnin kannalta nykyään
voidaan rakentaa monenlaisia malleja, koska digitalisaation avulla
voidaan saada aikaan ilman alueellistamista läheisyysperiaate. Yhden
organisaation sisällä voi olla alueellisia toimipisteitä,
etätyömahdollisuuksia jopa ulkomailtakin käsin. Itse asiassa
valtakunnallinen tutkimusohjelma mahdollistaa verkottumista niin
alueellisesti kuin organisaatioittainkin. Verkottuminen ei vaadi uutta
alueellista organisaatiota.
|
Arvioitu 1.2017 |
"Parempaa palvelua!" Kirja on mielestäni ajatuksia avaava kuvaus markkina-ajattelun ja
valinnanvapauden eri puolista. Norjankielisessä nimessä esiintyy
kirjoittajan ns. neljäs tie. Kirjassa esitellään neljä eri tietä:
markkinavetoinen, New Public Management, perinteinen sekä hahmotellaan
tuota omaa neljättä tietä. Sen avainsuuntaviivat ovat ammattien ja
ammattilaisten kunnioitus, täysi avoimuus laadussa, käyttäjien
osallistaminen, palvelun nostaminen kaiken perustaksi ja aktiivinen
käyttäjäkulttuuri. Neljännen tien ydin on yhteiskehittäminen.
Markkinavetoinen malli kokee vaikeuksia siinä, että
terveydenhuoltoa, hoivaa ja koulutusta on vaikea mitata - siis
vaikuttavuutta ja tehokkuutta. Kilpailuttaminen on tämän vuoksi myös
hankalaa. Voiton tavoittelu kuitenkin houkuttelee tehokkuuteen.
Toisaalta näissä hyvinvointipalveluissa saavutetaan korkeintaan
kvasimarkkinat, jotka tukahduttavat todelliset markkinat.
Kvasimarkkinoilla on näin myös vapaa valinta pelkkä myytti Stostadin
mielestä. Ruotsissahan on meneillään hyvinvointimarkkinoiden
läpivalaisu, jossa selvitysmies
Ilmar Reepalu on tehnyt laajan
raportin. Reepalu piti esityksen MSSosten tilaisuudessa 5.10.2016.
Raportti on julkaistu 8.11.2016. Eräs keskeinen tulos Reepalun
ennakkomateriaalissa ovat yritysten ylisuuret voitot (50%). Kun
Ruotsin mallissa valtio rahoittaa suoraan myös yksityiset
valinnanvapauden piirissä olevat palvelut, ajautuvat kaikki ylisuuret
voitot valtion kassasta toisiin yksityisiin käsiin. Toinen oleellinen
havainto on puhua kvasimarkkinoista Stostadin tapaan. Tämä vastaa myös
minun esittämää
jakoa tarpeen-kysynnän-tarjonnan välillä.
New Public Management - malli perustuu hyvinvointipalveluiden
systemaattiseen yksikkötason kustannusanalyysiin. Tämä edellyttää
palveluiden hajauttamista pieniin osiin. Seurauksena on myös palveluiden
organisoinnissa pirstaloiminen. Malli perustuu markkinavetoisen mallin
tavoin mitattavuususkoon. Stostadin mielestä se lisää tosiassa
byrokratiaa ja luo ristiriidan ammattikuntien normien ja tällaisten
hallintonormien välille. Toisaalta Stostadin kuvaama malli on
mitattavuuden osalta kapea ja liian tuomitseva. Erityisesti
sairaalamaailmassa on tutkittu ja kehitetty tuotteistamista. Runkona on
pidetty ns. DRG-luokittelua, joka on yhdistelmä ICD-10-tautiluokitusta
ja pohjoismaista toimenpideluokitusta. THL on pitkään tehnyt
sairaaloiden tuottavuusmittausta. Samoin THL:ssä on tehty vaikuttavuuden
mittaamista eräissä sairaus- ja toimenpideryhmissä. Lean-ajattelua on
hyödynnetty sairaalamaailmassa ympäri maailmaa ja myös Suomessa.
Myös
hinnoittelussa on muitakin vaihtoehtoja kuin puhdas yksikkötason
hinnoittelu. Soteuudistukseen liittyen on pohdittu näitä eri malleja
nostamalla esiin kapitaatioperiaatteen sekä erilaisia kombinaatioita.
Perinnetie nimensä mukaisesti perustuu 1960-80-luvuilla
voimissaan olleeseen budjettipohjaiseen ajattelumalliin, jossa
kilpailulla ei ole sijaa. Ohjaus tapahtui yksityiskohtaisten sääntöjen
avulla, ei niinkään tulostavoitteiden avulla. Avoin laadun korostaminen
ei ollut keskiössä. Käyttäjienkin valinnanmahdollisuudet olivat
rajallisia. Näin on ehkä ollut Norjassa, mutta Suomessa
valinnanmahdollisuudet ovat olleet laajemmat tuolloinkin niin
yksityisten kuin julkisten palveluiden osalta. Sairaalamaailmassa oli
erikoisuutena ns. erikoismaksuluokka, joka mahdollisti potilaalle tietyn
lääkärin valitsemisen ja käytännössä ohitustien jonossa.
Erikoismaksuluokka ja ohitustie menettivät merkityksen, kun 2000-luvulla
otettiin käyttöön hoitotakuu.
https://ollintuumailut.blogspot.fi/2017/01/norjalainen-yhteiskehittamisen.html
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti