|
HS-kuva 13.11.2016 uutisesta koskien työttömien työnhakua |
"Työttömien työnhaku nykymuodossa loppuu – Hallitus aikoo yhtiöittää julkisen työnvälityksen. Maakuntauudistuksen myötä nykyiset TE-toimistot lakkautetaan, ja uudet maakunnat ostavat palvelut markkinoilta." (HS:n kotimaan osaston uutinen 13.11.2016/Teija Sutinen; oheinen kuva myös uutisesta http://www.hs.fi/kotimaa/a1478922152024)
Yhtiöittäminen on hallituksen patenttiratkaisu. Juuri, kun tarkoitukseni oli kirjoittaa kommenttini taas kerran soteuudistukseen, niin eteen tuli isänpäivän aamun Helsingin Sanomien juttu työnvälityksestä. Työnvälityksen yhtiöittäminen ja kilpailuttaminen tuo mukanaan "kilpailullisen tuotantomallin" (uutisessa TEM:n virkamiehen kommentti). Niin tämä avaa sitten markkinat henkilöstöpalveluyrityksille, joita Suomessa on monenlaisia, mutta myös suuria kansainvälisiä yrityksiä. Hallituksen ja opposition välillä on jo soteuudistukseenkin liittyen sanailtu tästä yhtiöittämisvimmasta. Myös osassa 700:sta lausunnosta on tähän asiaan kiinnitetty huomiota. Kyse on siis epätäydellisistä markkinoista, julkisesta vallasta, palvelujen keskittymisestä harvojen tuottajien käsiin, syrjäseutujen palvelujen tuottamisvaikeuksista jne. Ei pitäisi tietystikään verrata Suomea muihin maihin, mutta yhtiöittämisistä on tutkimustietoa vaikkapa Ruotsissa suuntaan jos toiseen.
Uusin selvitys on tulossa keväällä 2017 kattaen yleensä julkisen puolen yhtiöittämistä.
(1) Somen kautta sain vinkin myös norjalaisesta tutkimuksesta, joka on juuri käännetty suomeksi. Itse en ole vielä lukenut kirjaa, joten tältä osin tietoni perustuvat kirjan esittelytekstiin.
(2)
Eräs vaihtoehto työnvälityksen yhtiöittämiselle. Työnvälitys on vuosikymmeniä ollut osa sosiaalipolitiikkaa. Aikaisemmin oli erikseen työministeriö erilaisina työvoimapoliittisine toimenpiteineen. TEM:n perustaminen yhdisti työvoimapolitiikan ja yrityspolitiikan tiiiviiksi paketiksi. Tehtiin pesäero sosiaalipolitiikkaan. Kuitenkin työvoimapoliittisten toimenpiteiden taustalla on hyvinvointiyhteiskunnan keskeiset tekijät - työllisyys ja sen vastakohtana työttömyys sekä työttömyyden äärimuotona syrjäytyminen sekä ääritoimenpiteenä toimeentuloturvan takaaminen. Tähän asti valtio te-toimistoineen on ollut tiiviissä yhteistyössä kuntien ja yritysten kanssa. Nyt maakunta-soteuudistus irrottaisi tämän yhteyden kokonaan pois. Samalla perustoimeentulotuen siirtäminen Kelalla hajauttaa entisestään työvoimapoliittisia toimenpiteitä.
(3) Oma ehdotukseni on, että työnvälitystoimintaa ei siirretä maakuntien järjestämisvastuulle ja tätä kautta yksityisten palvelujen tuottajien hajautetulle vastuulle.
Vastuu siirretään Kelalle! Näin linkitetään yhteen erilaiset korvaukset ja työnvälitystoiminta erilaisine tukipalveluineen. Kela toki voisi ostaa jotain palveluita markkinoilta, kuten nytkin tehdään, mutta ydin olisi julkisen vallan toimintaa ja päätöksentekoa. Kelalla olisi valmiina olemassa toimistoverkko sekä tiedonhallinnan infrastuktuuri digipalveluineen. Uusi pääjohtajakin tuntisi tämän alueen oikein hyvin ja voisi toimia uutena innokkaana johtavana toiminnan uudistajana. Verkostot pitäisi tietysti virittää niin kuntiin kuin maakuntiin ja työelämään. TE-toimistojen työntekijätkin voisivat siirtyä Kelalle valtion sisällä vanhoina työntekijöinä. Maakunnat saisivat helpotusta kirjavaan työtaakkaansa. Pakkoyhtiöittämisen byrokratia vähenisi ja uudistusta voitaisiin lähteä omana palanaan käynnistämään tuota pikaa.
Päivitys 20.11.2016: HS:ssä Karlsson otsikosta "hallitus aikoo yhtiöittää julkisen työnvälityksen"
Päivitys 13.11.2016: Twitterin puolella on lyhyt kommentti. "Julkishallinnosta kajahti julkishallinnon puolesta".
Vastakommenttini on tähän yksinkertainen: Teen blogiani yksityishenkilönä ja jään julkishallinnon virasta eläkkeelle 1.1.2017. Tämän jälkeen olen julkishallinnolle pelkkä kuluerä.
Jatkoa twitterin puolelta: @KimmoMatikainen ehdottomasti tämä vaikuttavuusarviointi on tehtävä
@NylanderOlli @lindstrom_jari joka niin monesti on jäänyt tekemättä?
miksei kajahtaisi on sentään jo miettinyt mallia ja ministeri tarvitsee näkemystä muualtakin?
@KimmoMatikainen
Toinen kommentti FB:n puolelta Asko Rantalalta: "Kelpo
ehdotus on myös tuo Kela työnvälityspalvelujen järjestäjäksi.
Työsuhteissa on kuitenkin jo valmiiksi kolme osapuolta, työnantaja,
työntekijä ja ammattiliitto, joista käytetään yhteisnimitystä AY-liike.
Työnantaja on se, jota syyllistetään, jos sen toimialalla tai
yksityisessä yrityksessä tapahtuu muutoksia ja työllisyys heikkenee;
työntekijöitä joudutaan vähentämään. Aina suurimman mekkalan pitää
AY-liike ja sen myötäpuoliset, vasemmisto ja palkansaajat, vaikka eivät
kuuluisikaan vasemmistoon. AY-liikkeellä ja sen keskusjärjestöllä on
laajin ja pitkäaikaisin kokemus työsuhteisiin liittyen. Minusta AY-liike
olisi paras toimija työnvälityksessä. Jokainen ammattiliitto tuntee
toimialansa ja alueelliset, maakunnalliset ja paikalliset yritykset ja
työpaikat. Sillä on myös tietotaito arvioida työnhakijan ammattitaito.
Sille myös kaikki palkansaajat ovat aina olleet lojaaleja ja maksaneet
jäsenmaksunsa. Nyt AY-liikkeen pitäisi ryhdistäytyä. Ottaa se asema,
joka sille kuuluisi; jäsentensä työllistämisen edistäminen. Hyvinvointi
tulisi sivutuotteena."
Ollin kommentti: Kelpo ehdotus on tämäkin.
Onkohan tässä neljää lajia
aktiviteetteja: 1) julkisen vallan tehtäviä turvata työttömille
toimeentulo ja viime kädessä perustoimeentulo, 2) luoda kaksi-tai
kolmikannalla työttömille uusia työllistämiseen liittyviä keinoja
(AY-liike tässä yksi partneri), 3) kehittää erilaisia työllistämistä
edistäviä aktitiveettteja - koulutukset jne. - tässä kait voisi olla
markkinoita sitten niin julkisille kuin yksityisille toimijoille, 4)
vastuuttaa edelleen kunnat tavalla tai toisella mukaan tähän kuvioon. -
En ole minäkään näissä työvoimapolitiikan asioissa mikään guru, mutta
heittona ja patenttiratkaisuna hommien yhtiöittäminen alkaa kyllä jo
tuntua pakoreaktiona.
Markku-Tapio Tuomola kommentoi FB:n puolella seuraavasti:
"Minä en ole elämäni aikana tavannut yhtään ihmistä, jolle ns. "Työvoimatoimisto" olisi löytänyt työn. Kärjistän
taas, mutta mielestäni mol-toiminnot voi hyvin rajata työttömyyden
sosiaaliseen tikimekanismiin (jota nyt jo hoitaa pääosin Kela). Tämä on
sosiaalipolitiikkaa ja kaikessa muussa mol on hyvin tehoton.Koulutukseenohjaus
ja koulutuksen järjestäminen työttömille on lähtenyt myös jo kauan
sitten mol:in lapasesta. Vielä 90-luvun laman aikaan monet saivat
järjestetyistä koulutuksista vertaistukea. Nyt tällaista ilmiötä ei
juuri tule vastaan. Kun lisäksi virkamiesjoukko
mol:issa on täysin vieraantunut markkinataloudesta, on sieltä turha
odottaakaan henkilökohtaista sparrausta. Koneisto tuottaa "velvoitteen
palvelut" ja muusta viis. Yksityisten "sutenöörien"
toiminnassa on paikoin puutteita, mutta pääosa niistä palvelee ainakin
varsinaista tarkoitusta - siis työntekijän ja työn kohtaamista. On vaikea nähdä, että tätä prosessia voisi valtion rahoilla parantaa. Sosiaalipolitiikka
ja työttömyyskorvaukset kuuluvat Kelalle. Myös "sanssi-setelit",
oppisopimustuet ja muut uuden työsuhteen määräaikaiset tukimuodot
sopivat hyvin sinne. Sähköisten ilmoitustaulujen aikana työvoimatoimiston sivustolla näkyminen ei tuo mitään lisäarvoa prosessiin. Kuten
sanottu, kärjistän vähän. Tosiasiassa tässä on kyseessä jälleen yksi
"alaston keisari" - neuvostoajan toimintamuoto, joka voidaan lopettaa. Mikäli
poliitikot eivät uskalla tehdä lopettamispäätöksiä ilman
"yksityistämismutkia", pitäisi poliitikot heti vaihtaa. Yksityistäminen
ei itsessään ratkaise mitään ongelmaa. Työkalu se voi olla, mutta ei
ratkaisu. Sama koskee "työvoimapalveluita", sotea, kuntauudistusta ja kaikkia muita rakenteellisia uudistuksia."
Päivitys 13.10.2016: Robert Arnkil pohtii toisaalla FB:ssä samaisen HS:n jutun pohjalta asiaa seuraavasti:
"Päivän uutinen: TE-palvelujen yksityistäminen. Joopa joo. Ainoa maa
missä tämä on toteutettu on Australia, jossa meni about 20-25 vuotta
saada säännöt toimimaan niin, että se ei johda kermankuorintaan (eli
helppoon osaan työmarkkinoita, jolloin vaikea osa jää hoitamatta) tai
ns. 'parkkeeraukseen' eli ihmisiä pidetään toimenpiteissä mahdollisimman
pitkään, kun siitä maksetaan. Saksa selvitti hiljakkoin onko yksityinen
vai julkinen tehokkaampaa haastavissa tilanteissa. Julkinen oli - ja
johtopäätös oli että ei ole syytä olennaisesti lisätä yksityisen
osuutta. Harkinnan mukaan. Hollanti yritti 2000-luvun alussa
'pakkoyksityistää' työvoimapalvelut - meni täysin poskelleen,
kustannukset nousivat, tehot laskivat ja jouduttiin jo alle 5-vuodessa
palaamaan käytännössä entiseen, eli että harkinnan mukaan.
Iso-Britanniassa on useaan kertaan jouduttu justeeraamaan haastavamman
pään ostopalvelujen ja kilpailuttamisen sääntöjä ja toteutusta, koska
syntyi systeemi joka oli aivan liian pirstaleinen ja synnytti loputtoman
määrän byrokratiaa. Hyvät markkinat jees, mutta huonot markkinat ja
huono osaaminen, huonosti käy. Missä Suomessa näitä kokemuksia on
analysoitu? Onko Saksa niin tyhmä ettei osaa asioita? Tuntuu kelpaavan
malliksi kaikessa muussa, miten ei tässä? Onko Australian kokemukset
analysoitu, ettei tehdä samoja virheitä? Entä Iso-Britannian ja
varsinkin Hollannin? Mikä saa kuvittelemaan että Suomi noin vaan klaaraa
tämän muutamassa vuodessa? Sitä paitsi, juurihan kunnissa luovuttiin
tilaaja-tuottaja -malleista kautta rintaman. Miksi? Siksi että sitä ei
saatu toimimaan kunnolla. Ruotsissa tämä tiedettiin jo ennen kuin
Suomessa alettiin sitä soveltamaan. Mitäs Ruotsista, eihän ne mitään
osaa. Mitä nyt talous on vaan paremmassa kuosissa. Kuten Saksassa. Ja
mikä saa kuvittelemaan, että kun samaan aikaan avataan kilpailuttamisen
patoluukut sotessa, että paukut riittävät osaamisen ja henkilöstön
suhteen samaan aikaan myös työvoima-asioissa? Tällä petataan ihanat
markkinat jollekin Manpowerille, joka iskee naiveille markkinoille,
alihinnoittelee aluksi ja kahmaisee helpoimman pään. Ja Musta Pekka
kortti - se, että ihmisten tilanteiden edistäminen on moniulotteista ja
sitkeyttä vaativaa puuhaa - jätetään, kenelle? Kurjistetuille kunnlle?"
Päivitys 14.11.2016: Twitterin uutisvirrasta poimin uudelleen aktivoidun Kaleva-lehden pääkirjoituksen 4.9.2015: "Työnvälitys joutaa yksityistää":
"Julkinen työnvälitys alkaa olla tiensä päässä. Pitkään aikaan se ei
ole kyennyt vastaamaan sen paremmin työvoimaa tarvitsevan teollisuuden
ja liike-elämän kuin työtä hakevien kansalaistenkaan tarpeisiin. Työnvälitystä on myllätty useaan otteeseen uuteen muotoon mutta
huonoin tuloksin. Tämä on johtanut siihen, että yhä harvempi työnhakija
saa työpaikan sen kautta. Jos työhallinnon juoksu ei parane, työnvälitys
joutaa ulkoistaa kunhan vain huolehditaan myös kaikista vaikeimmin
työllistettävistä. Työnvälitys on yksi paljon moitituista
julkisista palveluista. Eikä syyttä. Siinä kansalainen kohtaa
suomalaisen byrokratian kaikessa karuudessaan. Kuinka usein työtä hakeva ihminen on kokenutkaan tulleensa
nöyryytetyksi? Kysymys ei ole työnvälitystä hoitavien virkailijoiden
yleisestä pahansuopaisuudesta, vaikka sitäkin saattaa esiintyä jossain
määrin, vaan järjestelmän monimutkaisuudesta ja byrokraattisuudesta.
Siinä suhteessa ongelma ei ole edes uusi, vaan se on jatkunut liki
samanlaisena vuosikymmenet. Työvoimahallinto on niin vahvasti oman byrokratiansa vanki, ettei se
kykene kohtaamaan ihmistä ihmisenä. Irtisanotut ja pitkään työttömänä
olleet kokevat liian usein olevansa vain pelinappuloita, joita voi
pompotella miten sattuu. Onneksi poikkeuksiakin on, mutta liian usein
viesti työnvälityksestä kertoo kaikesta muusta kuin halusta palvella
työtöntä asiakkaana. Taloudellisesti vaikeina aikoina työnvälityksen rooli korostuu. Yhä
useampi joutuu turvautumaan sen palveluihin pelkästään taloudellisen
tuen saamiseksi työttömyyden ajalle. On kohtuutonta, että joillakin alueilla Suomea joutuu jonottamaan
kuukausikaupalla työvoimavirkailijan puheille pääsyä. Jos työtä ei ole
tarjota, pitäisi turvata edes se, että työnhakija voisi kartoittaa omia
työllistymis- tai kouluttautumismahdollisuuksiaan virkailijan kanssa. Työelämään vasta tulevat nuoret saattavat hyvinkin herkästi luopua yrityksestä heti alkumetreillä. Työvoimahallinnon musertava byrokratia vaatii melkoista tahdonvoimaa
taistella sitä vastaan. Sen kanssa pärjäävät vain ne, jotka ovat
riittävän vahvoja ajamaan omia etujaan ja oikeuksiaan. Tätä taustaa
vasten ei ole ihme, että osa nuorista syrjäytyy. Työ- ja
elinkeinoministeriö kaavailee siirtävänsä osan työnvälityksestä
yksityisille yrityksille. Tätä kokeillaan parhaillaan Uudellamaalla ja
Pirkanmaalla. Tulokset ovat olleet varovaisen myönteisiä. Ulkoistamisessa kohtaavat työnvälityksen tarve löytää työtä
työttömälle ja välitysfirman halu tehdä bisnestä. Jos firma onnistuu
työn hankkimisessa, se palkitaan. Yrityksen intressissä on saada
työpaikka mahdollisimman monelle. Työnvälityksen ulkoistaminen olisi käänteentekevä rakenteellinen
uudistus. Se ei kuitenkaan saa tarjota välitysfirmoille helppoa nakkia
nyppiä vain rusinat pullasta. Myös vaikeimmin työllistettävillä täytyy
olla oikeus inhimilliseen palveluun."
http://www.kaleva.fi/mielipide/paakirjoitukset/tyonvalitys-joutaa-ulkoistaa/706077/
Viitteet
(1) Ilmar Reepalu piti esityksen MSSosten tilaisuudessa 5.10.2016.
Esityksen perustana oli keskeneräinen tutkimus-selvityshanke Ruotsin
valinnanvapauden toteutumisesta. Väliraportti on tulossa marraskuussa
2016 ja loppuraportti vuoden 2017 alussa. Oleellinen tulos Reepalun
ennakkomateriaalissa ovat
yritysten ylisuuret voitot (50%). Kun
Ruotsin mallissa valtio rahoittaa suoraan myös yksityiset
valinnanvapauden piirissä olevat palvelut, ajautuvat kaikki ylisuuret
voitot valtion kassasta toisiin yksityisiin käsiin. Toinen oleellinen
havainto on puhua kvasimarkkinoista. Tämä vastaa myös minun esittämää
jakoa tarpeen-kysynnän-tarjonnan välillä.
http://ollintuumailut.blogspot.fi/2016/10/onko-sote-uudistuksen-valinnanvapaus.html
(2) Jan-Erik Støstad: Parempaa palvelua! Terveydenhuollon, hoivan ja koulun tulevaisuus; Into 2016
"Norjalainen
ekonomisti ja ay-toimija Jan-Erik Støstad esittää kirjassaan
konkreettisen ehdotuksen hyvinvointiyhteiskunnan kehittämiseksi. Hän
keskittyy hyvinvointivaltion ydinpalveluihin: terveydenhoitoon, hoivaan
ja kouluun. Ei hyvinvointipalvelujen markkinaehtoisuus, ei New
Public Management eivätkä perinteiset julkiset hyvinvointipalvelut anna
riittävän hyvää perustaa tulevaisuuden hyvinvoinnille. Tekijä purkaa
tyylikkäästi uskomukset siitä, että ”rahat seuraavat asiakasta” ja
”vapaa valinta” toisivat enemmän ja parempia palveluita kaikille. Støstadin
neljännen tien hyvinvointimalli tarkoittaa parhaiden käytäntöjen
vapaata käyttöönottoa, suurempaa luottamusta ammattilaisiin sekä
parempaa yhteistyötä palvelujen käyttäjien kanssa niiden kehittämiseksi
kuin perinteisessä julkisten palveluiden ohjauksessa on ollut tapana.
Ammattilaisten ja palveluiden käyttäjien yhteistyö ja yhteiskehittely
ovat aikaansaatavissa paremmin yhteiskunnan tuottamissa palveluissa.
Tämä on varmin tapa välttää voittoa tavoittelevan hyvinvointituotannon
ristiriidat, puutteet ja ongelmat. Kirja julkaistaan yhteistyössä Työväen Sivistysliitto TSL:n kanssa. Jan-Erik
Støstad on norjalainen ekonomisti ja sosiaalidemokraattisten puolueiden
ja ammattiliittojen keskusjärjestöjen pohjoismainen yhteistyökomitean
(SAMAK) pääsihteeri."
http://www.tsl.fi/julkaisut/yhteiskunta/#token-5043998
https://demokraatti.fi/tuore-kirja-piirtaa-surullisen-kuvan-soten-valinnanvapaudesta-kannattamattomat-asiakkaat-paatyvat-systeemin-ulkopuolelle/
(3) Perustoimeentulotuen siirto Kelalle 1.1.2017. http://www.slideshare.net/Kela-Fpa/60-piv-totuuden-hetkeen-toimeentulotuki-kelasta-112017-alkaen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti