Terveydenhuollon atk-päivät 2014, viite 1. |
Sotetiedonhallinnassa on jatkuva krooninen hitaus. Se on vaivannut vuosikausia tietojohtamista kaikilla organisaatioiden tasoilla aina perusyksiköstä valtakunnan tasolle. Hitaudessa on useita kroonisen sairauden piirteitä. Tietojen laatu, ajankohtaisuus ja hyödyntämismahdollisuudet ovat hitauden vuoksi rajalliset. Myös tietojen uusintaminen on kerta kaikkiaan hidasta. Samoin on kohtuuttoman hidasta uusien tietojohtamisen mittareiden tuominen käytäntöön. Olen itse ollut vuosien varrella asian kimpussa useasta näkökulmasta. Sairaanhoitopiirissä työskennellessäni erityisen kummallisena pidin valtakunnallisten rekisterien hitautta ja heikkoa käyttöastetta. Terveydenhuollon ATK-päivien Datawell oy:n miniseminaarissa totesin, että hitausmomentti on edelleen vallitseva tosiasia valtakunnallisessa tiedonkeruussa ja raportoinnissa.
Ollin tiimalasi vuosituhannen alusta |
Datawell - Ecomed-tuoteperhe, viite3 |
Dashboard, työpöytä - satunnainen esimerkki |
THL:n eräs aineisto työpöydällä, vaikea löytää! |
Hitauden olemus 4. vanhentunut lainsäädäntö. Rekisterilainsäädäntö on peräisin jopa 1980-luvulta. Tämän jälkeen on tehty uudistamista osittain rekisterilaeissa ja tilastolainsäädännössä. Terveydenhuollon avohoidon tiedonkeruuta on pidetty jopa lainvastaisena. Muilta osin laeissa on puutteita ja ennen muuta ongelmia tiedon avoimuuden kannalta. Lait eivät ole seuranneet perässä organisaatiomuutoksia, teknologisia muutoksia, uusien lakien voimaantuloa ja uusien tietovarantojen kehittymistä (kuten eArkisto, eResepti). STM on jatkuvasti ollut uudistamassa lainsäädäntöä, mutta jatkuvasti ajankohtaisemmat lakiuudistukset ovat menneet edelle. Itse asiassa tarvittaisiin samalla tiedon hallinnan valtakunnalliseen organisointiin myös lakiuudistus. Raja-aidat tiedon tuottajien välillä pitäisi saada myös madallettua - ennen muuta THL, Kela, Tilastokeskus.
Nopeus on myös haaste, johon ei ole kyetty valtakunnan tasolla tarttumaan. Tiedon hallinnan vastuussa olevat tahot kamppailevat tiedon vanhentumisongelman kanssa, kun samaan aikaan käyttäjät vetoavat ajankohtaisen tiedon tarpeeseen. Tarvitaan tiedonkeruun infrastruktuurin uudistus. Tarvittaisiin myös uudenlaisia ratkaisumalleja kattavan tiedonkeruun tuottamiseen - esim, rullaava, ennustava tiedonkeruu. Samoin tarvittaisiin uusia tapoja ratkaista tilannetiedon keruuta, erilaisten otantatutkimusten uudistaminen olisi tarpeen. Näitä asioita käytiin läpi vuosituhannen alussa erittäin laajalla asiantuntijajoukolla, mutta vain murto-osa ehdotuksista saatiin realisoitua. Tarvitaan myös selkeätä käsitystä siitä, milloin on tarpeen saada tässä ja nyt tietoa, milloin kelpaa hiukan vanhempi tieto, mutta kattavampi sellainen.
Työpöytä puuttuu. Soteuudistus edellyttäisi kattavaa tiedonhallintaa sotealueittain, palvelujen tuottajittain ja aina operatiiviselle tasolle saakka. Myös valtakunnallinen suunnittelu, ohjaus ja valvonta edellyttäisivät yhteensopivaa tiedonhallintaa ja lopputuoteratkaisu - työpöytää. Tarvittaisiin vielä ennustavuutta, riskien esiin nostavaa tiedonhallintaa jne. Eli kaukana ollaan vielä ihanteesta. Katsellessani ulkoisin käyttäjän silmin tiedon kattausta, on se runsasta, monipuolista ja monenlaisilla välineillä tuotettua. Hyvä tieto hukkuu linkkiviidakkoon tai linkkien hakuun.
Viitteet
(1) Terveydenhuollon atk-päivät 20.-21.5.2014: http://www.kunnat.net/fi/tietopankit/tapahtumat/aineisto/atk-paivat/Sivut/default.aspx
(2) http://www.thl.fi/fi/tilastot
(3) Datawell, Ecomed one -tuote: http://www.datawell.fi/ratkaisut-ecomed-one/
Tuottavuudesta ja tehokkuudesta tein blogikirjoituksen kesällä 2013: http://ollintuumailut.blogspot.fi/2013/07/sote-uudistusta-arvioitava-myos.html
(4) THL:n CHESS-yksikkö tekee vaikuttavuustutkimusta niukuin resurssein: http://www.thl.fi/fi/thl/rakenne/yksikot/terveys-ja-sosiaalitalous/optimi-terveys-ja-sosiaalitalouden-uutiskirje
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti