Terveydenhuoltoon verrattuna sosiaalihuolto koostuu monenlaisista palveluista, etuuspäätöksistä, hoitoon ottamispäätöksistä ja palvelujen antamispäätöksistä. Kun päätöksentekijöinä ovat eri kuntien sosiaalihuollon virkamiehet, kirjo kasvaa vielä entisestään. Periaatteessa kaikissa 345 kunnassa voi olla oma sovellus olemassa oleviin sosiaalihuollon lakeihin. Sosiaalihuollossa on aina korostettu yksilöiden erilaisuutta ja näin myös toisistaan poikkeavia ongelmia ja avun tarvetta. Luokittelu, standardointi ovat olleet pahimmillaan jopa kirosanoja sosiaalihuollossa. Tietoteknologian tehokas hyödyntäminen edellyttää puolestaan tietojen standardointia ainakin jossakin mitassa. Muuten anomusten, hakemusten ja päätösten teko sähköisin välinein tuottaa suuria vaikeuksia. Vaikeudet kasvavat, kun tietoja pitäisi siirtää kunnasta toiseen tai palvelujen tuottajilta toisille. Muuten Kelassa on tartuttu etuusasioiden sähköiseen asiointiin oikein kunnolla ja saatu myös paljon aikaan. Esimerkki etuuksien alalla ei siis ole kaukana.
Kartoituksessa nostetaan esille tärkeimmät kehittämistarpeet nykyisissä ohjelmistoissa. Kuntapuolella ne ovat järjestyksessä seuraavat: rajapintojen/yhteyksien kehittäminen muihin ohjelmistoihin, dokumentoinnin/kirjaamiseen kehittäminen, raportoinnin/tilastoinnin kehittäminen, sähköisen asioinnin kehittäminen, oman asiakastietojärjestelmän kehittäminen sisältöjen/ominaisuuksien kehittäminen, ostopalvelujen hallinta. Yksityisellä puolella lista on lähes sama. Lisäksi nostetaan esille uuden ohjelmiston hankkiminen.
Arvioin taannoin sosiaalihuollon tietojärjestelmien kehittämistä koskevan teoksen. Osittain teoksen tekijäkaartissa oli samoja henkilöitä kuin yllä käsitellyn kartoituksen tekijät. Hyvää kehittämistyötä on tehty jo vuosien ajan. Käytäntöön saattaminen edellyttää kuitenkin tahtoa, rahaa ja yhteistä linjausta yli kunta- ja palvelujen tuottajarajojen. Julkinen ICT-strategia voisi tulla tässäkin avuksi. Olen aikaisemmin ehdottanut sosiaalihuoltoon paljon nykyistä keskitetympää tietojärjestelmäratkaisua. Edelleenkin sellaisen ratkaisun tutkiminen saattaisi olla kannatettava kuvio. Löytyisikö myös jokin uusi kehittämisen tapa nykyisen kaksinapaisen valtio-kunta-mallin sijasta.
Sosiaalityö, tieto ja teknologia
-
teknologiakriittinen vuosikirja
(Anneli Pohjola, Aino Kääriäinen ja Sirpa Kuusisto-Niemi (toim.): Sosiaalityö, tieto ja teknologia, P-kustannus, Juva 2010)
Artikkelikokoelma paneutuu sosiaalitieteiden metodein
sosiaalityön, tiedon ja teknologian välisiin suhteisiin. Vuosikirja sopii alan
tutkijoille ja harrastajille. Otsikon käsitteet – sosiaalityö, tieto ja
teknologia ovat vaihtelevasti määriteltyjä – myös vaihtelevasti artikkeleissa
läsnä. Tiedonkäsite määritellään yhdessä artikkelissa, mutta sen käyttö ei
erityisemmin toistu muissa artikkeleissa. Teknologiaa ei erityisemmin
määritellä, mutta useissa artikkeleissa se koetaan etäiseksi uhkaksi tai jopa
aktiivisen vastustuksen kohteeksi sosiaalityön kannalta.
Artikkeleissa rakennetaan vuorovaikutteinen, yksilölähtöinen
suhde tietoon ja teknologiaan. Koska sosiaalityön ydin on inhimillinen suhde
asiakkaan ja ammattiauttajan välillä, kaikki ulkoiset teknologiat ovat uhka
tuolle suhteelle. Näin myös jää vähälle käsittelylle uuden sähköisen maailman
innovaatiot sosiaalityön kannalta. Poikkeuksen muodostavat lastensuojelun
käsikirjan ja virtuaaliauttajakonsepti sekä lupaavasti alkava analyysi
sosiaalialan teknologianhankkeesta (Tikesos) sekä yleensä
tietoteknologiahankkeista. Systemaattisia teknologian ja sosiaalityön
yhdistämiseen liittyviä innovaatioita ei kirjassa käsitellä. Itse asiassa
pikemminkin vahvistetaan erilaisin tutkimuksin teknologian yliotetta ja
ongelmia sosiaalityön maailmassa.
Tiedon, sosiaalityön ja teknologian yhdistämistä pohditaan
lupaavasti Helsingin kaupunkia koskevassa tapausesimerkissä. Systemaattinen
tiedon hyödyntäminen ammattiauttaja-asiakassuhteessa sen eri tasoilla on
haaste, johon kannattaisi tarttua. Tikesos-hankkeessa on tehty erinomaista
perustyötä jo vuosia. Perustyöstä ei ole vielä ehditty käytännön tasolle.
Nykykäytännössä työtä tehdään vaihtelevin välinein eikä johtamisessakaan
kaikilta osin ole tiedolla johtamisen elementtejä. Nyt on edetty pohjan
rakentamiseen ja teknologiakritiikkiin. Seuraava taso on siirtyä teknologiaan
alistumisesta teknologian alistamiseen sosiaalityölle. (kirja-arvio on aikaisemmin julkaistu Premissi-lehdessä 2011).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti