- Ongelmat tiedon laadussa ovat riski potilasturvallisuudelle
- Epäluotettava tieto vaikeuttaa luotettavaa päätöksentekoa
- Tiedon laatuongelmat heijastuvat asiakkaiden epäluottamukseen ammattilaisten toimintaa kohtaan
- Jos ammattilainen ei usko olemassa olevan tiedon oikeellisuuteen, hän tekee tai teettää uudelleen tarvittavat tutkimukset ja pohjatiedot
- Epäluotettava tieto voi johtaa vääriin diagnooseihin ja näin myös väärään hoitoon, hoitovirheisiin
Tietojärjestelmiin liittyy myös sinänsä monesti puutteita, jopa virheitä. Keskeiseksi puutteiksi on havaittu käyttöliittymien vaikeakäyttöisyys. On tosin myös löydetty suoranaisia virheitä tietojärjestelmissä, kun ne on otettu liian nopeasti ja liian vähäisellä testauksella käyttöön. Usein asiakastietojen kokonaisuus muodostuu useista tietojärjestelmistä tai "moduleista", jotka parhaimmillaan voivat muodostaa toimivan kokonaisuuden. Heikoimmillaan ne ovat yhteensopimattomia palasia, jotka vaativat ihmimillisen linkityksen toisiinsa (uudelleen koodaamisen tai paperisen tulostuksen).
Mitä ongelmalle voidaan tehdä? Jokainen virhe on sinänsä merkki kokonaisuudessa havaittavista ongelmista. Näin olemassa olevia järjestelmiä pitäisi jatkuvasti arvioida yksittäisten virheiden ilmaantumisen yhteydessä. Virhe sijoittuu janalle: täysi inhimillinen erehdys ... täysi tekninen kömmähdys. Virheen etsiminen on samalla jatkon kannalta riskien minimointia. Uusia tietojärjestelmiä rakennettaessa virheet on pyrittävä karsimaan ennakolta riskianalyysillä ja ennen käyttöönottoa testauksin sekä ulkopuolisella sertifioinnilla (laatuarvioinnilla). Nyt järjestelmät rakennetaan kilpailutuksen tuloksena tilaajan ja tuottajan sopimuksella. (1) Kun on kyse sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmistä, voitaisiin lakiteitse rakentaa sertifiointijärjestelmä. Järjestelmän avulla maksimoidaan tiedon laatu. Kaikessa kehittämisessä pitäisi lähteä liikkeelle yksinkertaisuuden periaatteesta. Järjestelmän käyttö pitäisi olla yksinkertaista ja luotettavaa.(2)
Vaarin on helppo hymyillä, kun tyttären poika Frans surfailee helppokäyttöisellä laudalla laadukkaan tiedon maailmassa. (kuvassa herra Frans itse, kuva lainattu Esimiehestä johtajaksi ohjelma 2012:n mainoksesta).
(1) Timo Jokela on käytettävyyden asiantuntija. Hän pohtii hankintaprosessiin liittyen käytettävyyttä artikkelissaan: "Miten varmistaa käytettävyys terveydenhuollon tietojärjestelmien hankinnoissa. Vaihtoehdot ja niiden haasteet.", Finnish Journal of Health and Welfare 2011:3 http://ollinarkisto.files.wordpress.com/2012/05/jokela-kc3a4ytettc3a4vyys.pdf
(2) Fakta-lehden toukokuun numerossa (5.2012) on käännetty Harvard Business Review:n artikkeli, jossa yksinkertaisuus nostetaan arvoon arvaamattomaan. Walter Isaacson: Steve Jobsin todelliset johtamisopit. Elämänkerran kirjoittaja paljastaa Applen perustajan Steve Jobsin käytännöt, joita jokainen toimitusjohtaja voi pyrkiä soveltamaan. http://www.talouselama.fi/incoming/article2101008.ece/binary/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti