| STM:n kryptinen kuva aiheesta | 
Tunniste: sote-uudistus, valtion ohjaus, ks. tunnisteen ja bloggauksen taustat http://ollintuumailut.blogspot.fi/2016/10/ollin-tuumailuilla-100000-katselijan.html
STM:n tiedote 18.1.2017: Uutena tiedontuottajana Masote   
Soininvaara
 esittää perustettavaksi maakuntien sosiaali- ja terveyspalvelujen 
tutkimuslaitosta. Masoten tehtävänä olisi tuottaa tietoa sosiaali- ja 
terveyspalvelujen tuottavuuden ja vaikuttavuuden parantamiseksi. Laitos 
sijaitsisi viidellä yliopistopaikkakunnalla Helsingissä, Turussa, 
Tampereella, Kuopiossa ja Oulussa. Laitoksella olisi yksi 
valtakunnallinen johto. Helsingin toimipisteen tulisi sijaita samassa 
talossa THL:n kanssa. (1) 
Miksi en kannata Masotea?- osa 1: Tutkimustoiminta on riippumatonta ja pitkäjänteistä toimintaa.
![]()  | 
| Kuva Finohtan www-sivustolta | 
Onko
 sosiaali- ja terveydenhuollossa olemassa maakunnallista tutkimusta? Jos
 nykyiset tutkimuslaitokset eivät pysty tuottamaan maakuntia palvelevaa 
tutkimusta, ei uuden viraston perustaminen ole ratkaisu. On suunnattava 
olemassa olevia voimavaroja uudelleen. On hyödynnettävä olemassa olevia 
työyhteisöjä, tutkimustiimejä. Tutkimustraditioiden rakentaminen on 
hidas prosessi. Aikanaan Stakes aloitti 0:sta tutkimuslaitoksena. Ei 
ollut juuri lainkaan tutkijoita, eikä varsinkaan meritoituneita 
sellaisia. Vähin erin rakennettiin tutkijayhteisö, joka sitten 
yhdistettiin toisen tutkijayhteisön - KTL:n kanssa. Nyt pitäisi pureutua
 THL:n ytimeen eli mitä siellä on sellaista tutkimustoimintaa, joka 
voisi jatkossa palvella sote-maakunta-tarpeita. Soininvaara ei 
varmaankaan ehtinyt perata lähes 1000:n työntekijän yhteisöä läpi. 
Toinen asia on, että THL:ään pitää rakentaa nykyistä selkeämpi 
palvelututkimusmenettely. Kun maakuntien palvelusopimuksia rakennetaan, 
niihin pitää liittää myös palvelujen kehittämistavoitteita. 
Kehittämistavoitteiden pohjalta voidaan ohjata tutkimustoimintaa 
THL:ssä.  Tutkimustoimintaa on monenlaista eikä kaikkea "hauskaa" 
kannata kaataa samaan laariin. Yliopistosairaaloissa tehdään tutkimus- 
ja kehittämistoimintaa, joissa painopiste on hoidossa ja sen eri 
muodoissa - ei niinkään palvelujen alueellisessa
 järjestelyssä, palvelujen tuottavuudessa ja taloudellisuudessa. 
Yliopistoissa on hyvinvointipalveluita ja taloutta koskevaa 
tutkimustoimintaa. Tarvitaan organisaatioista riippumatonta tutkimusta. 
Esimerkiksi lakkautettu Finohta edusti riippumatonta tutkimustoimintaa.Tuo yhteisö teki arviointitutkimusta erilaisista terveydenhuollon menetelmistä, joka oli myös esimerkki pitkäjänteisestä verkostomaisesta tutkimustoiminnasta. (2)  
| Ollin tiedon tiimalasi | 
Miksi en kannata Masotea? - osa 2: Tutkimus ja tietovarannot on integroitava yhteen toisiaan tukevaksi ja kehittäväksi kokonaisuudeksi.
Sosiaali-
 ja terveydenhuollon tutkimus edellyttää hyvää, tehokasta, laadukasta ja
 ajantasaista tutkimusdataa. Se voidaan kerätä erikseen varsin 
kalliisti. Mutta monin tavoin voidaan hyödyntää olemassa olevia 
tietovarantoja. Siinä on suomalainen vahvuutemme. Tutkimus ja 
tietovarannot on huolimatta avoimuudesta linkitettävä vahvasti yhteen. 
Miksi? No siksi, että tutkimustoiminta omalta osaltaan huoltaa 
tietovarantoja, uusintaa niitä ja luo uusia paineita luoda tarpeeseen 
hyödyllisiä tietovarantoja. Tutkimustoiminta luo myös edellytyksiä 
tietojohtamiselle. Tutkimuksen ja tietovarantojen liitosta saadaan 
aikaan perusraportointia, BI-tuotteita, uusia indikaattoreita tarpeeseen
 ja analytiikkaa. Mitä enemmän on toisistaan täysin riippumattomia tutkimusorganisaatiota, sitä hankalampaa on toteuttaa tällaisia integraatiotavoitteita. Masote vai hajoittaa tutkimustyötä. 
| http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3548-8 | 
Miksi en kannata Masotea? - osa 3: Tarvitaan soteuudistuksen periaatteisiin ja tavoitteisiin nojaava valtakunnallinen ja alueellinen tutkimusohjelma. 
Masote
 tuo uuden toimijan tutkimustoimintaa harjoittavien virastojen joukkoon:
 THL, TTL, VATT, yliopistot ja ammattikorkeakoulut, puolijulkiset 
tutkimuslaitokset (kuten Sitra, Etla), yksityiset tutkimuslaitokset jne.
 Pikemminkin on ongelmana se, miten saadaan eri organisaatiot toimimaan 
yhteen hiileen. Olen nähnyt läheltä, miten hankalaa on ollut saada 
valtiolliset toimijat kulkemaan samaan suuntaan. Esimerkiksi vastavetona
 STM on rakentanut laajalla yhteistyöverkostolla "Sotetieto 
hyötykäyttöön"- strategian ja sen toimeenpanon. (ks. oheinen kuva). Se 
on ollut merkittävä urakka ja se työ jatkuu edelleen. Kokonaisuuteen on 
saatu sitoutettua monia toimijoita. Nyt tarvitaan uuden Masoten sijaan 
valtakunnallinen ja alueellinen tutkimusohjelma ja kiireesti, mikäli 
halutaan pitää kiinni soteuudistuksen aikatauluista.Tutkimusohjelma 
voisi lähteä liikkeelle soteuudistuksen tavoitteista, haasteista mukaan 
lukien tietoaukoista. Pysyvän uuden tiedonkeruun rakentaminen ei lähde 
liikkeelle "istumalla keinutuolissa ja miettimällä, mitä tietoja 
haluan". Tarvitaan tutkimus- ja kokeilutoimintaa esimerkiksi 
valinnanvapausasiaan liittyen. Itse asiassa tämä tutkimusohjelman on sisällytettävä yhtenä keskeisenä prosessina tutkimus - kehittäminen - kokeilu - pysyvä tiedonkeruu. 
| Alueellisia tutkimuksia/selvityksiä | 
Miksi en kannata Masotea? - osa 4: Alueellistamista ja aluepolitiikkaa on arvioitava kriittisesti tutkimustoiminnan kannalta. 
Tutkimustoiminta
 ei ole aluepolitiikkaa. Aluenäkökulma on eräs osa tutkimustoimintaa ja 
myös pysyvää tilastointia ja raportointia. (ks. oheinen kuva Ollin 
hyllystä löytyneistä raporteista, viite 3). Tärkeätä on, että 
tällainen raportointi on vertailukelpoista. Alueita on voitava verrata 
keskenään. Tiedon laadun ja puolueettomuuden on oltava ensisijainen 
lähtökohta. Sama koskee myös verrattaessa palvelujen tuottajia 
keskenään. On voitava rakentaa sellaiset mittarit, jotka toimivat yhtä 
hyvin julkisiin, yksityisiin kuin järjestöpohjaisiin palvelujen 
tuottajiin. Kansalaisen ja palvelujen tuottajan kannalta kaikki toiminta
 pitää olla yhdenvertaista. Yhdenvertaisuus ja aluepolitiikka eivät 
välttämättä ole paras parivaljakko. Organisoinnin kannalta nykyään 
voidaan rakentaa monenlaisia malleja, koska digitalisaation avulla 
voidaan saada aikaan ilman alueellistamista läheisyysperiaate. Yhden 
organisaation sisällä voi olla alueellisia toimipisteitä, 
etätyömahdollisuuksia jopa ulkomailtakin käsin. Itse asiassa 
valtakunnallinen tutkimusohjelma mahdollistaa verkottumista niin 
alueellisesti kuin organisaatioittainkin. Verkottuminen ei vaadi uutta 
alueellista organisaatiota. 
Iso
 huoli soteuudistukseen liittyen on jatkuva uusien organisaatioiden 
rakentaminen, joiden pystyttäminen on aikaa ja rahaa vaativaa. Muutetaan
 ennen vanhojen organisaatioiden työtapoja, toiminnan orientaatiota sekä
 yhteistyökuvioita muiden vastaavien organisaatioiden kanssa. Onhan 
muotia puhua verkostoista ja ekosysteemeistä. 
Päivitys 20.1.2017: Tuomas Tenkanen kommentoi FB:n puolella ja ottaa esille vielä kehittämistoiminnan kytkemisen tähän. Hyvä lisäys!  
Tämä
 on hyvä! Yksi tärkeä näkökulma lisättäväksi on kehittämistoiminta, joka
 poikkeuksetta jää näissä raporteissa ja selvityksissä (lähes) 
näkymättömäksi. Tarvitaan välittäjä-toimintaa, jotta tutkimus voisi 
muuttua käytännöiksi. Sitä porukkaa, joka on kiinteässä yhteydessä 
alueellisiin ja paikallisiin toimijoihin ja tutkimustoimintaan. Enemmän 
yhteiskehittämistä ja -tutkimusta. THL jo nykyisellään tutkii, kehittää 
ja ohjaa. Sääli romuttaa huipputasoista tiedon luomisen ja soveltamisen 
keskittymää. 
Päivitys 20.1.2017: Lisää FB:n puolelta kommentteja: 
Timo Sinervo: Sitä
 en tiedä, missä muodossa toimintaa pitäisi olla, mutta siitä olen 
Soininvaaran kanssa samaa mieltä, että maakunnat varmastikin tarvitsevat
 oman toimintansa kehittämiseen tutkittua tietoa. Hahmotellut teemat, 
kuten prosessien tehokkuus, toiminnan vaikuttavuus, lisättynä laadulla 
ovat varmaan oikeita. Mutta miten se sitten pitäisi organisoida, on oma 
lukunsa.
Eeva Reissell: Olen
 kyllä Ollin kanssa melko lailla samaa mieltä. Tämä on pieni maa ja 
sellaisena pysyy, siis väestöltään. Perusta on rakennettava tuon Ollin 
tiimalasin kaltaiseksi (kiitos siitä), toki maakuntien ja 
yhteistoiminta-alueiden avulla. Kyllä THLkin haluaisi mennä lähemmäksi 
toimijoita tiedontuotannossa eikä ainakaan saa muodostua erilaisia 
tietomalleja ja rajapintoja maakuntien välille.
Päivitys 22.1.2017: Sirkka Jakonen kommentoi FB:n puolella seuraavasti:
Hyvää pohdintaa Olli
👍.
 THL pitäisi keskittyä tiedon tuotantoon ja sen jalkauttamiseen nykyistä
 reaaliaikaisemmin. Valitettavasti THL toimialaa on viime vuosina 
yritetty venyttää liiaksi valvonnan suuntaan. Mielestäni kaikki 
valvontatyyppinenkin pitäisi karsia sieltä pois ja keskittyä 
tietotyöhön. Maakunnissa tarvitaan tarttumapinta, yhteistyökumppani 
THL:lle.
Päivitys 22.1.2017: Kirsi Kuusinen-James kommentoi FB:n puolella seuraavasti:
Masote on sinänsä myös harjaanjohtava nimi, että yksiköiden suunnitellaan sijaitsevat 5 alueella, eikä siis joka maakunnassa. Valtakunnallisesti organisoidun tiedonkeruun, tulkinnan ja toimenpiteiden alueelliseen tukemiseen, tarvitaan myös Tuomas Tenkasenkin esittämää maakunnallista tutkimus -ja kehittämispanosta.
Päivitys 21.2.2017: Soininvaara perustelee blogissaan, miksi hän esitti MasoteA?
Kyse on hänen mukaansa pikemminkin kehittämisyksikkö, joka muistuttaa jotenkin yritysten toiminnan kehittämisen ja talouden kehittämistä. Yksikköön rekrytoitaisiin suoraan kentän ihmisiä tilapäisesti. No katsokaa, onko omat vastaperusteluni tämän Soininvaaran tarkennuksen myötä turhia. En edelleenkään näe tarvetta erilliseen organisaatioon.
http://www.soininvaara.fi/2017/02/21/miksi-esitin-masotea/
Päivitys 22.1.2017: Sirkka Jakonen kommentoi FB:n puolella seuraavasti:
Hyvää pohdintaa Olli
Päivitys 22.1.2017: Kirsi Kuusinen-James kommentoi FB:n puolella seuraavasti:
Masote on sinänsä myös harjaanjohtava nimi, että yksiköiden suunnitellaan sijaitsevat 5 alueella, eikä siis joka maakunnassa. Valtakunnallisesti organisoidun tiedonkeruun, tulkinnan ja toimenpiteiden alueelliseen tukemiseen, tarvitaan myös Tuomas Tenkasenkin esittämää maakunnallista tutkimus -ja kehittämispanosta.
Päivitys 21.2.2017: Soininvaara perustelee blogissaan, miksi hän esitti MasoteA?
Kyse on hänen mukaansa pikemminkin kehittämisyksikkö, joka muistuttaa jotenkin yritysten toiminnan kehittämisen ja talouden kehittämistä. Yksikköön rekrytoitaisiin suoraan kentän ihmisiä tilapäisesti. No katsokaa, onko omat vastaperusteluni tämän Soininvaaran tarkennuksen myötä turhia. En edelleenkään näe tarvetta erilliseen organisaatioon.
http://www.soininvaara.fi/2017/02/21/miksi-esitin-masotea/
Viitteet
Ks. myös edellinen blogikirjoitukseni 18.1.2017: http://ollintuumailut.blogspot.fi/2017/01/soininvaara-virastosiilojen-kimpussa.html
ks. myös Ollin blogikirjoitus vuodelta 2016: http://ollintuumailut.blogspot.fi/2016/09/terveydenhuollon-menetelmien.html 
(3) Alueellisia raportteja: Näitä olen arvioinut blogikirjoituksissani aikaisemmin:
- Petra Kinnula, Teemu Malmi ja Erkki Vauramo: Miten sote-uudistus toteutetaan, KAKS 2015
- Eija Kauppi, Niku Määttänen, Tomi Salminen ja Tarmo Valkonen: Vanhusten pitkäaikaishoidon tarve vuoteen 2040, KAKS 2015
- Petra Kinnula, Teemu Malmi, Erkki Vauramo: Saadaanko Soteuudistuksella tasalaatua? KAKS 2014
- Petra Kinnula, Teemu Malmi, Erkki Vauramo: Sisältöä soteuudistukseen, KAKS 2014
-
 Merja Mikkola, Hannu Rintanen, Leena Nuorteva, Merja Kovasin, Marina 
Erhola: Valtakunnallinen sosiaali- ja terveydenhuollon 
laitospaikkaselvitys, THL-raportti 8.2015
- Nordic Health Care Group: Sotepalveluiden säästömekanismit, väliraportti 2.5.2016

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti