Päivitys 16.4.2014: Hämeenlinnan omahoitomalli ja Taltioni yhteistyöhön: http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=14628/type=1
 http://www.hameenlinna.fi/Palvelut/Terveyspalvelut/Terveyspalvelut--liikelaitos/Kehittaminen/Paatoksentuki-asiakkaalle-hanke/
"Hämeenlinna pilotoi
 verkkopalvelua, jossa potilas voi tehdä terveydentilaansa koskevan 
oirearvion kotoa käsin silloin kun haluaa. Samalla hän saa käyttöönsä 
aikaisemmin lähinnä lääkärien käytössä olleen päätöksentuen.
Tällä
 hetkellä palvelu tarjoaa sähköisen terveystarkastuksen ja 
-valmennuksen, jossa potilas vastaa terveydentilaa koskeviin kysymyksiin
 muun muassa verenpaineesta ja ruokailutottumuksista. 
Syksyllä 
palvelu laajenee kokonaisuudeksi, jossa yhdistyvät potilaan itse tekemät
 mittaukset, sairauskertomuksessa oleva tieto, älykäs päätöksentuki ja 
yksilöllinen terveysvalmennus. Potilas saa käyttöönsä lääketieteellistä 
tietämystä, joka on ollut vain lääkäreillä. Potilas voi itse arvioida 
ongelmansa syytä ja hoitovaihtoehtoja sekä saada analyysejä 
terveydentilastaan ja mittaustuloksistaan."
Kysyin Tuomas Teurilta, onko Hämeenlinnan mallilla ja Taltionilla tekemistä toistensa kanssa. Molemmat ovat lähtöisin Sitran kehityshankkeesta. Sain
 viestin  suoraan Tuomas Teurilta toiseen somemediaan. Hän vastasi 
näin:  "Hyvä kysymys! Yhtäläisyyttä löytyy paljon. Taltioni
 on yksi keskeinen komponentti Hämeenlinnan kokonaisratkaisussa. Olemme 
siis toimittamassa alustaa ja terveystiliä hämeenlinnalaisille. Aiheesta
 tehtiin aiesopimus muutama viikko sitten. Odotamme suurella 
mielenkiinnolla yhteistyötä. "
Päivitys 9.1.2013: Taltioni on avattu. Oman tilin hyvinvointitilin perustaminen voi alkaa. http://www.taltioni.fi/fi
Jonna Vuokola kirjoitti jutun Taltionista Tietoviikon joulukuun 2012 numerossa. Osa jutusta perustui blogikirjoitukseeni ja siinä esitettyihin kommentteihini. Kommenttini ovat näissä blogikirjoituksissa omiani eivätkä perustu työrooliini. http://ollinarkisto.files.wordpress.com/2012/12/taltioni.pdf
Innostuin kahdesta asiasta edellisessä blogikirjoituksessani: osuuskunta ja X-Road. Olin 4.12.12 kuuntelemassa Sitrasta lähtöisin olevaa Taltioni - kehitystyötä. Vasta perustetun osuuskunnan toimitusjohtaja Tuomas Teuri esitteli konseptia. Ideana on rakentaa kansalaisen terveyden ja hyvinvoinnin tietojen tietovarasto. Suurena ideana on edistää ajattelua, jossa painopistettä siirretään sairauden hoidosta terveyden edistämiseen. Kun terveydenhuoltojärjestelmässä painopiste on varsinaisessa hoidossa, niin Taltioni-konseptissa painopiste on ennalta ehkäisyssä ja jatkohoidossa. Taustana on Teurin esityksen mukaan tutkimusten tulos, jossa ihmisen omilla valinnoilla on 40% vaikutus omaan terveyteen ja hyvinvointiin. Perimä, ympäristö ja terveydenhuoltojärjestelmän palvelut selittävät lopun terveydestä ja hyvinvoinnista. Osuuskunta ja X-Roadin tapainen ajattelu yhdistyvät kolmannessa muotitermissä ekosysteemi. Jo kymmeniä yksityisiä ja julkisia toimijoita on osuuskunnan jäseninä. Osuuskunta luo perustan, jonka ympärille eri toimijat voivat rakentaa palveluita. Osuuskunta tulee myös vahtimaan (auditoimaan), että palvelut ovat sisällällisesti ja teknisesti toimivia ja järkeviä. Perusta on myös rakennettu niin, että yksilön tietoturva - siis omien tietojen yksityisyys säilyy. Palvelu avataan vuoden 2013 alussa. Teuri tavoittelee heti aluksi erilaisia hyviä palveluja, joita ei vielä tosin julkistettu. Onnea matkaan!
Ohessa on tiivistettynä Taltioni-konsepti poimittuna Sitran ja Taltionin omilta sivuilta. Noita juttuja kannattaa tutkailla, mutta kyllä Ollilla tuli mieleen joitain pulmia, haasteita ja ongelmia.  
"Taltioni pähkinänkuoressa (http://www.sitra.fi/uutiset/2012/terveydenhoitoon-uusi-omahoitoa-edistava-palveluinnovaatio-taltion)
- 
Taltioni
 on tietokanta ja palvelualusta, johon jokaisella suomalaisella on 
mahdollisuus tallentaa, kerätä, tuottaa ja jakaa omaan terveyteen ja 
hyvinvointiin liittyvää sähköistä tietoa. Tietoa voidaan hyödyntää eri 
laitteilla ja käyttöliittymillä ajasta ja paikasta riippumatta.
 
- Tietoturva
 on Taltionin tärkein ominaisuus. Kansalainen omistaa omat tietonsa ja 
päättää, ketkä henkilöt ja mitkä sovellukset voivat hänen tietojaan 
käyttää.
 
- Yhteiskunnan kannalta keskeinen hyöty on kansalaisten terveyden ja hyvinvoinnin edistyminen." 
 
"Taltioni osuuskunta edistää sähköisiä omahoitoratkaisuja (http://www.taltioni.fi/fi/kumppanit/osuuskunta)
Taltioni osuuskunnan keskeisenä tehtävänä on edistää avointa ja 
tasapuolista ekosysteemiä, jossa hyvinvointi- ja terveyspalveluita 
voivat kehittää niin suuret kuin pienetkin toimijat. Osuuskunta on 
voittoa tavoittelematon ja sen jäsenet noudattavat yhteisesti sovittuja 
pelisääntöjä ja mahdollistavat ekosysteemin kehittymisen toinen toisiaan
 täydentäen.
Taltionin 29.3.2012 perustettu osuuskunta on 
lähtenyt konkreettisesti viemään ekosysteemin kehitystä 
liiketoimintasuunnitelman mukaan. Jäsenistön 45 organisaatiota edustavat
 laajasti ja monipuolisesti terveydenhuollon palvelunkehittäjiä, 
käyttäjäorganisaatioita ja ICT-toimijoita. Mukana on sekä julkisen että 
yksityisen sektorin tahoja."
Ollin pohdintoja
Tuomas Teuri totesi kysyttäessä, että alkuvaiheen tavoitteena on saada sivuille 100000 kansalaista avaamaan omaa Taltioni-tiliään. Tulee heti mieleen muutama haaste ja ongelma. Me miehet olemme aika huonoja huolehtimaan terveydestämme. Naisväki saa potkia meitä hoitoon, tarkastuksiin jne. Millä Taltioni-tilille saadaan meitä houkuteltua - toivottavasti niillä uusilla palveluilla. On myös todettu, että kouluttamattomat, heikosti toimeentulevat ja syrjäytyneet käyttävät vähemmän ehkäiseviä terveyspalveluita. Siis miten saada ne väestöryhmät käyttämään Taltioni-palvelua, joita tällainen palvelu eniten hyödyttäisi. Tämä aikaisempi juttuni kuvaa aiheen vaikeutta.  http://ollintuumailut.blogspot.fi/2012/01/potilaan-oma-vastuu-ei-kovin.html
Toinen huoleni liittyy Taltionin tilin tietojen oikeellisuuteen ja kattavuuteen. Kun tietojen vastuullinen ylläpitäjä on kansalainen itse, miten varmistetaan tietojen ajankohtaisuus ja oikeellisuus. Jos tiedot ovat harhaisia, myös päätelmät, suositukset jne ovat harhaisia. Tähän toiseen huoleeni liittyy myös se, että terveydenhuoltojärjestelmän tietojen omistajuus on kullakin hoitoyksiköllä. Miten saadaan yhteensovitettua kaksi omistajuutta - kansalaisen omat tiedot ja hoitoyhteisön tiedot. Monessa tapauksessa molempia tietoja tarvitaan ja mielellään mahdollisimman oikeina ja ajankohtaisina. Miten käytännössä kytketään yhteen valtakunnallisen eArkisto-potilasjärjestelmän tiedot ja Taltioni-tiedot. Kansalaisnäkymähän on tarkoitus avata tähän Kanta-järjestelmään. Samoin tulee mieleen eReseptikeskukseen tulevat tiedot ja niiden kytkeminen Taltionin kanssa. 
Päivitys 8.12.2012: Tuomas Teuri vastaa: 
  
Olit pohtinut joitakin haasteita. Kaikki 
mainitsemasi haasteet ovat erittäin olennaisia ja mekin olemme pohtineet
 niitä paljonkin.
Miten saada erilaiset ihmiset kiinnostumaan omaan terveyteen liittyvistä palveluista?
Minusta tässä kysymys siitä, että pitäisi saada 
mahdollisimman paljon erilaisia sovelluksia/palveluja. Silloin löytyisi 
monelle omaan elämäntilanteeseen liittyvä palvelu.  Alkuvaiheessa meillä
 tullee olemaan melko geneerisiä organisaatiokeskeisiä
 palveluja, joiden tuottajana on esim jokin kunta. Tällaiset palvelut 
tavoittelevat hyvin laajaa kohderyhmää ja sellainen palvelu kelpaa 
tietylle joukolle (esim 20% väestöstä). Itse uskon, että palvelujen käyttö
 saadaan huomattavasti laajemmaksi, kun Taltioniin
 saadaan enemmän tarvelähtöisiä palveluja. Tällaisesta voisi olla 
esimerkkinä vaikkapa  sovellus /palvelu vauvaperheelle (tällainen 
palvelu saattaisi vetää mukaan äidin ja vauvan lisäksi isän, sisarukset 
ja isovanhemmatkin). Toinen esimerkki tarvelähtöisistä
 palveluista voisi olla vaikkapa palvelu suunnattuna henkilöille joiden 
iäkkäät vanhemmat asuvat kotona, mutta tarvitsevat jo tukea. Sähköinen 
terveyspäiväkirja saattaisi auttaa sisaruksia huolehtimaan etäällä 
asuvista vanhemmistaan yhdessä terveydenhuollon
 toimijoiden kanssa. Nämä vain parina esimerkkeinä. Eli Taltionin 
lähtökohtana on, että emme usko yhden sähköisen palvelun tuovan 
merkittävästi vaikuttavuutta – tarvitaan paljon palveluinnovaatioita – 
näiden summa luo todellista muutosta. Kaikkia tällaiset sähköiset
 palvelut eivät tule koskaan tavoittamaan, mutta innovaatioilla voidaan 
tähänkin vaikuttaa paljonkin. Esim tekstiviesti tai kotimittauksiin 
perustuva automaattisesti lähetty perinteinen kirje voivat olla hyviä 
käyttöliittymiä.  
Tietojen omistajuus ja rooli potilastietojärjestelmiin / arkistoihin
Nykylaki määrittelee, että yksilö omistaa kaikki 
hänen terveystietonsa, mutta käytännössä näihin ei ole pääsyä. 
Potilastiedon on myös säilyttävänä muuttumattomana ja onkin parempi, että
 niiden muokkausoikeus on vain terveydenhuollon ammattilaisilla.
 Järjestelmissä on kuitenkin paljon tietoa, jota yksilöt voisivat käyttää
 hyväkseen. Taltioni pyrkii olemaan tämän yksilön itsensä hyödyntämän 
tiedon aktiivinen lähde. Kaikki tieto, joka on tallennettu Taltioniin, on 
juridisesti samaa kuin mitä yksilöillä on esim.
 paperimuodossa piironginlaatikossaan. Eli Taltionissa oleva tieto voi 
olla sisällöltään potilastietoa, mutta käyttäjän kopio tiedoista. 
Tietolaatu on kuitenkin erittäin tärkeä asia ja siksi Taltionissa kaikki
 tieto tallennetaan metatiedoin. Metatiedoissa kerrotaan
 tiedon aika, lähde, mittalaite, jne. Näin terveydenhuolto voi arvioida 
tiedon luotettavuutta esim. sen perusteella, onko kyseessä käyttäjän 
itsensä syöttämä tieto, vai onko se tullut muuttumattomana toiselta 
terveydenhuollon toimijalta. Mitään tietoa Taltionista
 ei sellaisenaan voida siirtää potilastietojärjestelmiin, vaan 
terveydenhuollon ammattilaisen on arvioitava tiedot.
Olemme keskustelleet paljon eri viranomaisten 
kanssa ja esim KANTA arkiston osalta olemme yksimielisiä, että meillä ei 
ole päällekkäisyyttä, vaan tiedon erilaisen roolin takia tarvitaan 
molemmat ratkaisut. KANTAan rakennettavasta e-katselusta
 voi katsoa omia tietojaan. Jos yksilöitä halutaan kannustaa ottamaan 
enemmän vastuuta terveydestään, ei tällainen passiivinen 
katselumahdollisuus vielä riitä. Tieto pitäisi saada yksilölle omaan 
aktiviseen käyttöön. KANTAan yksilöitä ei kannata päästä syöttämään
 esim. omia kotimittauksia, ettei potilasarkistotieto ja omat havainnot 
sekoitu. Näin ollen Taltioni olisi hyvä paikka esim. e-Katselun kautta 
”tulostaa sähköisesti” omat terveystiedot omaan käyttöön ja vaikkapa 
jakamaan ne lähimmäisilleen. Paperilla tämä tulostus
 on mahdollista, joten miksei sähköisestikin. Tätä mahdollisuutta 
neuvotellaan aktiivisesti viranomaisten kanssa.
Päivitys 16.4.2014: Hämeenlinnan omahoitomalli ja Taltioni yhteistyöhön: http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=14628/type=1
http://www.hameenlinna.fi/Palvelut/Terveyspalvelut/Terveyspalvelut--liikelaitos/Kehittaminen/Paatoksentuki-asiakkaalle-hanke/
"Hämeenlinna pilotoi verkkopalvelua, jossa potilas voi tehdä terveydentilaansa koskevan oirearvion kotoa käsin silloin kun haluaa. Samalla hän saa käyttöönsä aikaisemmin lähinnä lääkärien käytössä olleen päätöksentuen.
Tällä hetkellä palvelu tarjoaa sähköisen terveystarkastuksen ja -valmennuksen, jossa potilas vastaa terveydentilaa koskeviin kysymyksiin muun muassa verenpaineesta ja ruokailutottumuksista.
Syksyllä palvelu laajenee kokonaisuudeksi, jossa yhdistyvät potilaan itse tekemät mittaukset, sairauskertomuksessa oleva tieto, älykäs päätöksentuki ja yksilöllinen terveysvalmennus. Potilas saa käyttöönsä lääketieteellistä tietämystä, joka on ollut vain lääkäreillä. Potilas voi itse arvioida ongelmansa syytä ja hoitovaihtoehtoja sekä saada analyysejä terveydentilastaan ja mittaustuloksistaan."
Kysyin Tuomas Teurilta, onko Hämeenlinnan mallilla ja Taltionilla tekemistä toistensa kanssa. Molemmat ovat lähtöisin Sitran kehityshankkeesta. Sain viestin suoraan Tuomas Teurilta toiseen somemediaan. Hän vastasi näin: "Hyvä kysymys! Yhtäläisyyttä löytyy paljon. Taltioni on yksi keskeinen komponentti Hämeenlinnan kokonaisratkaisussa. Olemme siis toimittamassa alustaa ja terveystiliä hämeenlinnalaisille. Aiheesta tehtiin aiesopimus muutama viikko sitten. Odotamme suurella mielenkiinnolla yhteistyötä. "
Päivitys 9.1.2013: Taltioni on avattu. Oman tilin hyvinvointitilin perustaminen voi alkaa. http://www.taltioni.fi/fi
Jonna Vuokola kirjoitti jutun Taltionista Tietoviikon joulukuun 2012 numerossa. Osa jutusta perustui blogikirjoitukseeni ja siinä esitettyihin kommentteihini. Kommenttini ovat näissä blogikirjoituksissa omiani eivätkä perustu työrooliini. http://ollinarkisto.files.wordpress.com/2012/12/taltioni.pdf
Innostuin kahdesta asiasta edellisessä blogikirjoituksessani: osuuskunta ja X-Road. Olin 4.12.12 kuuntelemassa Sitrasta lähtöisin olevaa Taltioni - kehitystyötä. Vasta perustetun osuuskunnan toimitusjohtaja Tuomas Teuri esitteli konseptia. Ideana on rakentaa kansalaisen terveyden ja hyvinvoinnin tietojen tietovarasto. Suurena ideana on edistää ajattelua, jossa painopistettä siirretään sairauden hoidosta terveyden edistämiseen. Kun terveydenhuoltojärjestelmässä painopiste on varsinaisessa hoidossa, niin Taltioni-konseptissa painopiste on ennalta ehkäisyssä ja jatkohoidossa. Taustana on Teurin esityksen mukaan tutkimusten tulos, jossa ihmisen omilla valinnoilla on 40% vaikutus omaan terveyteen ja hyvinvointiin. Perimä, ympäristö ja terveydenhuoltojärjestelmän palvelut selittävät lopun terveydestä ja hyvinvoinnista. Osuuskunta ja X-Roadin tapainen ajattelu yhdistyvät kolmannessa muotitermissä ekosysteemi. Jo kymmeniä yksityisiä ja julkisia toimijoita on osuuskunnan jäseninä. Osuuskunta luo perustan, jonka ympärille eri toimijat voivat rakentaa palveluita. Osuuskunta tulee myös vahtimaan (auditoimaan), että palvelut ovat sisällällisesti ja teknisesti toimivia ja järkeviä. Perusta on myös rakennettu niin, että yksilön tietoturva - siis omien tietojen yksityisyys säilyy. Palvelu avataan vuoden 2013 alussa. Teuri tavoittelee heti aluksi erilaisia hyviä palveluja, joita ei vielä tosin julkistettu. Onnea matkaan!
Ohessa on tiivistettynä Taltioni-konsepti poimittuna Sitran ja Taltionin omilta sivuilta. Noita juttuja kannattaa tutkailla, mutta kyllä Ollilla tuli mieleen joitain pulmia, haasteita ja ongelmia.
"Taltioni pähkinänkuoressa (http://www.sitra.fi/uutiset/2012/terveydenhoitoon-uusi-omahoitoa-edistava-palveluinnovaatio-taltion)
http://www.hameenlinna.fi/Palvelut/Terveyspalvelut/Terveyspalvelut--liikelaitos/Kehittaminen/Paatoksentuki-asiakkaalle-hanke/
"Hämeenlinna pilotoi verkkopalvelua, jossa potilas voi tehdä terveydentilaansa koskevan oirearvion kotoa käsin silloin kun haluaa. Samalla hän saa käyttöönsä aikaisemmin lähinnä lääkärien käytössä olleen päätöksentuen.
Tällä hetkellä palvelu tarjoaa sähköisen terveystarkastuksen ja -valmennuksen, jossa potilas vastaa terveydentilaa koskeviin kysymyksiin muun muassa verenpaineesta ja ruokailutottumuksista.
Syksyllä palvelu laajenee kokonaisuudeksi, jossa yhdistyvät potilaan itse tekemät mittaukset, sairauskertomuksessa oleva tieto, älykäs päätöksentuki ja yksilöllinen terveysvalmennus. Potilas saa käyttöönsä lääketieteellistä tietämystä, joka on ollut vain lääkäreillä. Potilas voi itse arvioida ongelmansa syytä ja hoitovaihtoehtoja sekä saada analyysejä terveydentilastaan ja mittaustuloksistaan."
Kysyin Tuomas Teurilta, onko Hämeenlinnan mallilla ja Taltionilla tekemistä toistensa kanssa. Molemmat ovat lähtöisin Sitran kehityshankkeesta. Sain viestin suoraan Tuomas Teurilta toiseen somemediaan. Hän vastasi näin: "Hyvä kysymys! Yhtäläisyyttä löytyy paljon. Taltioni on yksi keskeinen komponentti Hämeenlinnan kokonaisratkaisussa. Olemme siis toimittamassa alustaa ja terveystiliä hämeenlinnalaisille. Aiheesta tehtiin aiesopimus muutama viikko sitten. Odotamme suurella mielenkiinnolla yhteistyötä. "
Päivitys 9.1.2013: Taltioni on avattu. Oman tilin hyvinvointitilin perustaminen voi alkaa. http://www.taltioni.fi/fi
Jonna Vuokola kirjoitti jutun Taltionista Tietoviikon joulukuun 2012 numerossa. Osa jutusta perustui blogikirjoitukseeni ja siinä esitettyihin kommentteihini. Kommenttini ovat näissä blogikirjoituksissa omiani eivätkä perustu työrooliini. http://ollinarkisto.files.wordpress.com/2012/12/taltioni.pdf
Innostuin kahdesta asiasta edellisessä blogikirjoituksessani: osuuskunta ja X-Road. Olin 4.12.12 kuuntelemassa Sitrasta lähtöisin olevaa Taltioni - kehitystyötä. Vasta perustetun osuuskunnan toimitusjohtaja Tuomas Teuri esitteli konseptia. Ideana on rakentaa kansalaisen terveyden ja hyvinvoinnin tietojen tietovarasto. Suurena ideana on edistää ajattelua, jossa painopistettä siirretään sairauden hoidosta terveyden edistämiseen. Kun terveydenhuoltojärjestelmässä painopiste on varsinaisessa hoidossa, niin Taltioni-konseptissa painopiste on ennalta ehkäisyssä ja jatkohoidossa. Taustana on Teurin esityksen mukaan tutkimusten tulos, jossa ihmisen omilla valinnoilla on 40% vaikutus omaan terveyteen ja hyvinvointiin. Perimä, ympäristö ja terveydenhuoltojärjestelmän palvelut selittävät lopun terveydestä ja hyvinvoinnista. Osuuskunta ja X-Roadin tapainen ajattelu yhdistyvät kolmannessa muotitermissä ekosysteemi. Jo kymmeniä yksityisiä ja julkisia toimijoita on osuuskunnan jäseninä. Osuuskunta luo perustan, jonka ympärille eri toimijat voivat rakentaa palveluita. Osuuskunta tulee myös vahtimaan (auditoimaan), että palvelut ovat sisällällisesti ja teknisesti toimivia ja järkeviä. Perusta on myös rakennettu niin, että yksilön tietoturva - siis omien tietojen yksityisyys säilyy. Palvelu avataan vuoden 2013 alussa. Teuri tavoittelee heti aluksi erilaisia hyviä palveluja, joita ei vielä tosin julkistettu. Onnea matkaan!
Ohessa on tiivistettynä Taltioni-konsepti poimittuna Sitran ja Taltionin omilta sivuilta. Noita juttuja kannattaa tutkailla, mutta kyllä Ollilla tuli mieleen joitain pulmia, haasteita ja ongelmia.
"Taltioni pähkinänkuoressa (http://www.sitra.fi/uutiset/2012/terveydenhoitoon-uusi-omahoitoa-edistava-palveluinnovaatio-taltion)
- Taltioni on tietokanta ja palvelualusta, johon jokaisella suomalaisella on mahdollisuus tallentaa, kerätä, tuottaa ja jakaa omaan terveyteen ja hyvinvointiin liittyvää sähköistä tietoa. Tietoa voidaan hyödyntää eri laitteilla ja käyttöliittymillä ajasta ja paikasta riippumatta.
 - Tietoturva on Taltionin tärkein ominaisuus. Kansalainen omistaa omat tietonsa ja päättää, ketkä henkilöt ja mitkä sovellukset voivat hänen tietojaan käyttää.
 - Yhteiskunnan kannalta keskeinen hyöty on kansalaisten terveyden ja hyvinvoinnin edistyminen."
 
"Taltioni osuuskunta edistää sähköisiä omahoitoratkaisuja (http://www.taltioni.fi/fi/kumppanit/osuuskunta)
Taltioni osuuskunnan keskeisenä tehtävänä on edistää avointa ja 
tasapuolista ekosysteemiä, jossa hyvinvointi- ja terveyspalveluita 
voivat kehittää niin suuret kuin pienetkin toimijat. Osuuskunta on 
voittoa tavoittelematon ja sen jäsenet noudattavat yhteisesti sovittuja 
pelisääntöjä ja mahdollistavat ekosysteemin kehittymisen toinen toisiaan
 täydentäen.
Taltionin 29.3.2012 perustettu osuuskunta on lähtenyt konkreettisesti viemään ekosysteemin kehitystä liiketoimintasuunnitelman mukaan. Jäsenistön 45 organisaatiota edustavat laajasti ja monipuolisesti terveydenhuollon palvelunkehittäjiä, käyttäjäorganisaatioita ja ICT-toimijoita. Mukana on sekä julkisen että yksityisen sektorin tahoja."
Ollin pohdintoja
Tuomas Teuri totesi kysyttäessä, että alkuvaiheen tavoitteena on saada sivuille 100000 kansalaista avaamaan omaa Taltioni-tiliään. Tulee heti mieleen muutama haaste ja ongelma. Me miehet olemme aika huonoja huolehtimaan terveydestämme. Naisväki saa potkia meitä hoitoon, tarkastuksiin jne. Millä Taltioni-tilille saadaan meitä houkuteltua - toivottavasti niillä uusilla palveluilla. On myös todettu, että kouluttamattomat, heikosti toimeentulevat ja syrjäytyneet käyttävät vähemmän ehkäiseviä terveyspalveluita. Siis miten saada ne väestöryhmät käyttämään Taltioni-palvelua, joita tällainen palvelu eniten hyödyttäisi. Tämä aikaisempi juttuni kuvaa aiheen vaikeutta. http://ollintuumailut.blogspot.fi/2012/01/potilaan-oma-vastuu-ei-kovin.html
Toinen huoleni liittyy Taltionin tilin tietojen oikeellisuuteen ja kattavuuteen. Kun tietojen vastuullinen ylläpitäjä on kansalainen itse, miten varmistetaan tietojen ajankohtaisuus ja oikeellisuus. Jos tiedot ovat harhaisia, myös päätelmät, suositukset jne ovat harhaisia. Tähän toiseen huoleeni liittyy myös se, että terveydenhuoltojärjestelmän tietojen omistajuus on kullakin hoitoyksiköllä. Miten saadaan yhteensovitettua kaksi omistajuutta - kansalaisen omat tiedot ja hoitoyhteisön tiedot. Monessa tapauksessa molempia tietoja tarvitaan ja mielellään mahdollisimman oikeina ja ajankohtaisina. Miten käytännössä kytketään yhteen valtakunnallisen eArkisto-potilasjärjestelmän tiedot ja Taltioni-tiedot. Kansalaisnäkymähän on tarkoitus avata tähän Kanta-järjestelmään. Samoin tulee mieleen eReseptikeskukseen tulevat tiedot ja niiden kytkeminen Taltionin kanssa.
Päivitys 8.12.2012: Tuomas Teuri vastaa:
Olit pohtinut joitakin haasteita. Kaikki 
mainitsemasi haasteet ovat erittäin olennaisia ja mekin olemme pohtineet
 niitä paljonkin.
Miten saada erilaiset ihmiset kiinnostumaan omaan terveyteen liittyvistä palveluista?
Minusta tässä kysymys siitä, että pitäisi saada 
mahdollisimman paljon erilaisia sovelluksia/palveluja. Silloin löytyisi 
monelle omaan elämäntilanteeseen liittyvä palvelu.  Alkuvaiheessa meillä
 tullee olemaan melko geneerisiä organisaatiokeskeisiä
 palveluja, joiden tuottajana on esim jokin kunta. Tällaiset palvelut 
tavoittelevat hyvin laajaa kohderyhmää ja sellainen palvelu kelpaa 
tietylle joukolle (esim 20% väestöstä). Itse uskon, että palvelujen käyttö
 saadaan huomattavasti laajemmaksi, kun Taltioniin
 saadaan enemmän tarvelähtöisiä palveluja. Tällaisesta voisi olla 
esimerkkinä vaikkapa  sovellus /palvelu vauvaperheelle (tällainen 
palvelu saattaisi vetää mukaan äidin ja vauvan lisäksi isän, sisarukset 
ja isovanhemmatkin). Toinen esimerkki tarvelähtöisistä
 palveluista voisi olla vaikkapa palvelu suunnattuna henkilöille joiden 
iäkkäät vanhemmat asuvat kotona, mutta tarvitsevat jo tukea. Sähköinen 
terveyspäiväkirja saattaisi auttaa sisaruksia huolehtimaan etäällä 
asuvista vanhemmistaan yhdessä terveydenhuollon
 toimijoiden kanssa. Nämä vain parina esimerkkeinä. Eli Taltionin 
lähtökohtana on, että emme usko yhden sähköisen palvelun tuovan 
merkittävästi vaikuttavuutta – tarvitaan paljon palveluinnovaatioita – 
näiden summa luo todellista muutosta. Kaikkia tällaiset sähköiset
 palvelut eivät tule koskaan tavoittamaan, mutta innovaatioilla voidaan 
tähänkin vaikuttaa paljonkin. Esim tekstiviesti tai kotimittauksiin 
perustuva automaattisesti lähetty perinteinen kirje voivat olla hyviä 
käyttöliittymiä.  
Tietojen omistajuus ja rooli potilastietojärjestelmiin / arkistoihin
Nykylaki määrittelee, että yksilö omistaa kaikki 
hänen terveystietonsa, mutta käytännössä näihin ei ole pääsyä. 
Potilastiedon on myös säilyttävänä muuttumattomana ja onkin parempi, että
 niiden muokkausoikeus on vain terveydenhuollon ammattilaisilla.
 Järjestelmissä on kuitenkin paljon tietoa, jota yksilöt voisivat käyttää
 hyväkseen. Taltioni pyrkii olemaan tämän yksilön itsensä hyödyntämän 
tiedon aktiivinen lähde. Kaikki tieto, joka on tallennettu Taltioniin, on 
juridisesti samaa kuin mitä yksilöillä on esim.
 paperimuodossa piironginlaatikossaan. Eli Taltionissa oleva tieto voi 
olla sisällöltään potilastietoa, mutta käyttäjän kopio tiedoista. 
Tietolaatu on kuitenkin erittäin tärkeä asia ja siksi Taltionissa kaikki
 tieto tallennetaan metatiedoin. Metatiedoissa kerrotaan
 tiedon aika, lähde, mittalaite, jne. Näin terveydenhuolto voi arvioida 
tiedon luotettavuutta esim. sen perusteella, onko kyseessä käyttäjän 
itsensä syöttämä tieto, vai onko se tullut muuttumattomana toiselta 
terveydenhuollon toimijalta. Mitään tietoa Taltionista
 ei sellaisenaan voida siirtää potilastietojärjestelmiin, vaan 
terveydenhuollon ammattilaisen on arvioitava tiedot.
Olemme keskustelleet paljon eri viranomaisten 
kanssa ja esim KANTA arkiston osalta olemme yksimielisiä, että meillä ei 
ole päällekkäisyyttä, vaan tiedon erilaisen roolin takia tarvitaan 
molemmat ratkaisut. KANTAan rakennettavasta e-katselusta
 voi katsoa omia tietojaan. Jos yksilöitä halutaan kannustaa ottamaan 
enemmän vastuuta terveydestään, ei tällainen passiivinen 
katselumahdollisuus vielä riitä. Tieto pitäisi saada yksilölle omaan 
aktiviseen käyttöön. KANTAan yksilöitä ei kannata päästä syöttämään
 esim. omia kotimittauksia, ettei potilasarkistotieto ja omat havainnot 
sekoitu. Näin ollen Taltioni olisi hyvä paikka esim. e-Katselun kautta 
”tulostaa sähköisesti” omat terveystiedot omaan käyttöön ja vaikkapa 
jakamaan ne lähimmäisilleen. Paperilla tämä tulostus
 on mahdollista, joten miksei sähköisestikin. Tätä mahdollisuutta 
neuvotellaan aktiivisesti viranomaisten kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti